Tietysti nyt kun metallipala on kadonnut. Mutta jos pala olisi tallella, veikkaisin internet-juristin koulutuksellani vaatimuksen menevän läpi. Pitäisi tietysti olla hammaslääkärin lausunto, joka tukee asiaa. Kaiken järjen mukaan liiterillä on tuotevastuuvakuutus.So Hard kirjoitti: 27.11.2024 11:16Ei se nyt mikään automaatio ole. Jokainen hampaansa rikkonut voi keksiä väitteen että teidän tuotteenne tämän teki. Käytännössä jos valmistaja ei myönnä että vika voi olla heidän tuotteessaan, näyttö voi olla vaikeaa.James Potkukelkka kirjoitti: 27.11.2024 10:18 https://www.hs.fi/suomi/art-2000010848661.html
Tämähän on aivan klassinen tuotevastuukeissi. Tietenkin LIDL olisi vastuussa kustannuksista, ellei idiootti olisi hukannut metallipalaa.
Päivän uutiskatsaus V - Kleptoimperiumin vastaisku
-
- Kitisijä
Re: Päivän uutiskatsaus V - Kleptoimperiumin vastaisku
Nothing dramatic happens at the tipping point. That just means Amoc is then doomed and it will slowly die, but that process could take 50 to 100 years.
-
- Kitisijä
Kyllä minäkin löytäisin halutessani jostain epämääräisen metallipalan jos olisi pokkaa koettaa saada implantti maksuun. Jos ei ole ulkopuolista todistajaa itse tapahtumalle, vaikea olisi pärjätä jos kisaksi menee.James Potkukelkka kirjoitti: 27.11.2024 11:20Tietysti nyt kun metallipala on kadonnut. Mutta jos pala olisi tallella, veikkaisin internet-juristin koulutuksellani vaatimuksen menevän läpi. Pitäisi tietysti olla hammaslääkärin lausunto, joka tukee asiaa. Kaiken järjen mukaan liiterillä on tuotevastuuvakuutus.
Universaali disclaimer.
-
- Kitisijä
Se vaan valmisteli siirtymistään houkuttelemaan kansalliskonservatiivien ääniä.
https://www.hs.fi/politiikka/art-2000010863480.html
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
-
- Kitisijä
^
Tietenkin. Kansa hylkää woken, jolloin poliitikot ja firmat seuraavat perässä. Jäljelle jäävät vain woke-veteraanit, joita tullaan katsomaan samalla tavalla kuin tämän päivän taistolaisia.
Tietenkin. Kansa hylkää woken, jolloin poliitikot ja firmat seuraavat perässä. Jäljelle jäävät vain woke-veteraanit, joita tullaan katsomaan samalla tavalla kuin tämän päivän taistolaisia.
-
- Kitisijä
^ Joo, tätä woken kuolemista hehkuttavat suomipersut ovat minusta hauskoja. Kun kaikki muotiliikehdinnät tulevat Suomeen Amerikasta, ei ehkä ihme, että välillä ne tulevat aika kummassa järjestyksessä. Nytkin wokesta pahastuminen, woken kritisoiminen ja viimeisimpänä post-wokeaika kerkisivät kaikki tulla trumpisteilta Suomeen ennen kuin itse woke kerkesi tulla ensinkään (olettaen, että edes Amerikassa sitä on jotenkin merkittävässä mittakaavassa ollut olemassa). Mun suosikkeja ovat olleet esim. Ukkolan lukuisat amerikkalaisen uusoikeiston sivuilta kopioidut parahdukset, miten woke on läpäissyt suomalaiset yliopistot, joita yliopistoista mitään tietämättömät persut sitten jakavat somessa - ja yliopistoissa ihmetellään, että mistäköhän ne oikein puhuu, kun ei ilmiötä mitenkään voi tunnistaa suomalaisesta todellisuudesta.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
-
- Kitisijä
^
Olet ihan oikeassa. Ihmettelen miksi hesari pitää palkkalistoilllaan Ville Rannan kaltaisia persuja.
Olet ihan oikeassa. Ihmettelen miksi hesari pitää palkkalistoilllaan Ville Rannan kaltaisia persuja.
-
- Kitisijä
Pohdiskelin, ehtiikö valkokankaalle tulla Lassien reboot, Trans-Lassie, ennen kuin woke kuolee pois.
A pure hydrocarbon atmosphere is a rocketeer's dream. No need for fuel, only oxidizers.
-
- Kitisijä
Eikös HYY pyytänyt anteeksi Afrikan tähden pelaamista? Turussa jouduttiin taikasuolaa ripottelemaan, kun pronomineista tuli niin kova riita?urpiainen kirjoitti: 27.11.2024 16:40 ja yliopistoissa ihmetellään, että mistäköhän ne oikein puhuu, kun ei ilmiötä mitenkään voi tunnistaa suomalaisesta todellisuudesta.
Nothing dramatic happens at the tipping point. That just means Amoc is then doomed and it will slowly die, but that process could take 50 to 100 years.
-
- Kitisijä
Onkos sillä LGBTQ:lla jotain tekemistä BBQ:n kanssa?
-
- Kitisijä
HY:n yliopistoyhteisössä on karkeasti arvioituna sellainen 40 000 ihmistä. Jos joku yksittäinen opiskelija ja hänen opiskelijajärjestönsä ovat käyneet kerran vähän ylikierroksilla jostain yksittäiskeissistä, on vaikea nähdä tätä yliopistoja läpileikkaavana ongelmana. Se, että persut ja persumieliset toistuvasti vielä vuosienkin jälkeen nostavat tätä yhtä marginaalikeissiä esiin kertoo pikemminkin siitä, että mitään oikeaa asiaa ei ole.James Potkukelkka kirjoitti: 28.11.2024 8:29Eikös HYY pyytänyt anteeksi Afrikan tähden pelaamista? Turussa jouduttiin taikasuolaa ripottelemaan, kun pronomineista tuli niin kova riita?urpiainen kirjoitti: 27.11.2024 16:40 ja yliopistoissa ihmetellään, että mistäköhän ne oikein puhuu, kun ei ilmiötä mitenkään voi tunnistaa suomalaisesta todellisuudesta.
-
- Kitisijä
Vakavasti ottaen uskon sinua. Kun tytär opiskeli HY:ssa aikoinaan, niin innostuneesti kyselin, onko monenlaisia vessoja. Ei ollut näkynyturpiainen kirjoitti: 28.11.2024 8:51HY:n yliopistoyhteisössä on karkeasti arvioituna sellainen 40 000 ihmistä. Jos joku yksittäinen opiskelija ja hänen opiskelijajärjestönsä ovat käyneet kerran vähän ylikierroksilla jostain yksittäiskeissistä, on vaikea nähdä tätä yliopistoja läpileikkaavana ongelmana. Se, että persut ja persumieliset toistuvasti vielä vuosienkin jälkeen nostavat tätä yhtä marginaalikeissiä esiin kertoo pikemminkin siitä, että mitään oikeaa asiaa ei ole.James Potkukelkka kirjoitti: 28.11.2024 8:29Eikös HYY pyytänyt anteeksi Afrikan tähden pelaamista? Turussa jouduttiin taikasuolaa ripottelemaan, kun pronomineista tuli niin kova riita?urpiainen kirjoitti: 27.11.2024 16:40 ja yliopistoissa ihmetellään, että mistäköhän ne oikein puhuu, kun ei ilmiötä mitenkään voi tunnistaa suomalaisesta todellisuudesta.
Ai niin, Kampin kauppakeskuksessa bongasin BBQ-vessan! Kyllä minä niin mieleni pahoitin!
-
- Kitisijä
Kaiken lisäksi tietysti mun mielestä Afrikan tähti -juttu oli ihan oivaltava. Ei siis kohu ja erilainen viuhtominen, vaan se perushuomio Afrikan tähden kuvaston ja perusidean asettumisesta saumattomasti aikakautensa kolonialistiseen kontekstiin. Häpeäkseni myönnän, että en ehkä ollut itse kiinnittänyt asiaan oikeastaan ollenkaan huomiota, vaikka Afrikan tähteä säännöllisen epäsäännöllisesti olen pelannut koko ikäni, ensin lapsena ja sitten viime vuosina harvakseltaan erilaisten lähipiirin lasten kanssa. Ei mun mielestä peliä tarvitse tietenkään kieltää tai vieroksua, mutta pelisessiot lähipiirin lasten kanssa ovat olleet kohun jälkeen paljon kiinnostavampia ja fiksumpia, kun olemme samalla keskustelleet Afrikan kolonialismin historiasta ja kolonialistien jäsennyksen ilmentymistä pelissä ja laajemminkin. Saan nykyisin paljon enemmän irti pelistä.
Oikeastaan sama kuin leikkelesuositusten kanssa. Vaikea pitää ongelmana, että tieto ja ymmärrys lisääntyvät, vaikka se saisikin jotkut aiemmat toimintatapamme näyttämään vähän naiiveilta, kuten minun tapauksessani (olen sekä pelannut Afrikan tähteä huomaamatta pelin kolonialistisia presuppositioita, että syönyt leikkeleitä hahmottamatta kunnolla niiden asemaa kestävän kulutuksen tematiikassa). Outoa, tai ainakin identiteetiltään ja itsetunnoltaan tosi haurasta ja epäautonomista on jengi, joka jotenkin kimpaantuu näistä uusista näkökulmista.
Oikeastaan sama kuin leikkelesuositusten kanssa. Vaikea pitää ongelmana, että tieto ja ymmärrys lisääntyvät, vaikka se saisikin jotkut aiemmat toimintatapamme näyttämään vähän naiiveilta, kuten minun tapauksessani (olen sekä pelannut Afrikan tähteä huomaamatta pelin kolonialistisia presuppositioita, että syönyt leikkeleitä hahmottamatta kunnolla niiden asemaa kestävän kulutuksen tematiikassa). Outoa, tai ainakin identiteetiltään ja itsetunnoltaan tosi haurasta ja epäautonomista on jengi, joka jotenkin kimpaantuu näistä uusista näkökulmista.
-
- Kitisijä
Mitä ihmettä? Sen voin uskoa, että liika liha lisää paksunsuolen syövän riskiä, mutta mitä tämä on? Ennen kuin vastaat, muista, että Kiinassa avataan kaksi hiilivoimalaa viikossa.urpiainen kirjoitti: 28.11.2024 9:18 syönyt leikkeleitä hahmottamatta kunnolla niiden asemaa kestävän kulutuksen tematiikassa .
-
- Kitisijä
Ajattelin ennen muuta just tuota, että pitkän aikavälin terveyden näkökulmasta leikkele ei ole kovin kestävä valinta, ts. "kestävyydellä" halusin aktivoida koko YK:n 17 näkökulman paletin.James Potkukelkka kirjoitti: 28.11.2024 9:36Mitä ihmettä? Sen voin uskoa, että liika liha lisää paksunsuolen syövän riskiä, mutta mitä tämä on? Ennenkuin vastaat, muista, että Kiinassa avataan kaksi hiilivoimalaa viikossa.urpiainen kirjoitti: 28.11.2024 9:18 syönyt leikkeleitä hahmottamatta kunnolla niiden asemaa kestävän kulutuksen tematiikassa .
-
- Kitisijä
Jos puhut syöjän omasta terveydestä, siitä yleisesti ei mun mielestäni puhuta "kestävänä kehityksenä" vaan yksinkertaisesti terveysvaikutuksena.urpiainen kirjoitti: 28.11.2024 9:42Ajattelin ennen muuta just tuota, että pitkän aikavälin terveyden näkökulmasta leikkele ei ole kovin kestävä valinta, ts. "kestävyydellä" halusin aktivoida koko YK:n 17 näkökulman paletin.James Potkukelkka kirjoitti: 28.11.2024 9:36Mitä ihmettä? Sen voin uskoa, että liika liha lisää paksunsuolen syövän riskiä, mutta mitä tämä on? Ennenkuin vastaat, muista, että Kiinassa avataan kaksi hiilivoimalaa viikossa.urpiainen kirjoitti: 28.11.2024 9:18 syönyt leikkeleitä hahmottamatta kunnolla niiden asemaa kestävän kulutuksen tematiikassa .
Nyt mulle edelleen on siis epäselvää, viittaatko vain lisääntyneeseen paksunsuolen syövän riskiin.
-
- Kitisijä
Siis mä ajattelen ilman muuta, että tässä asiassa on myös populaatiotason näkökulma. Erilaiset elintasosairaudet alkavat olla merkitykseltään aika suuria, kun väestöpyramidi kääntyy ylösalaisin, ja viimeisten vuosien hoito on hyvin kallista. Kyllä mun mielestä leikkelekeississä on ilman muuta kansantervydellisen kestävyyden näkökulma, joka kiinnittyy taloudellisen kestävyyden näkökulmaan.James Potkukelkka kirjoitti: 28.11.2024 9:45Jos puhut syöjän omasta terveydestä, siitä yleisesti ei mun mielestäni puhuta "kestävänä kehityksenä" vaan yksinkertaisesti terveysvaikutuksena.urpiainen kirjoitti: 28.11.2024 9:42Ajattelin ennen muuta just tuota, että pitkän aikavälin terveyden näkökulmasta leikkele ei ole kovin kestävä valinta, ts. "kestävyydellä" halusin aktivoida koko YK:n 17 näkökulman paletin.James Potkukelkka kirjoitti: 28.11.2024 9:36
Mitä ihmettä? Sen voin uskoa, että liika liha lisää paksunsuolen syövän riskiä, mutta mitä tämä on? Ennenkuin vastaat, muista, että Kiinassa avataan kaksi hiilivoimalaa viikossa.
Nyt mulle edelleen on siis epäselvää, viittaatko vain lisääntyneeseen paksunsuolen syövän riskiin.
Lisäksi mulle on keskeisiä myös jonkinlainen ekologinen tai eläineettinen kestävyys siinä, miten vaikkapa suomalaiset sianpitosäännökset ovat täysin kestämättömiä pohjoismaisesta näkökulmasta, erityisesti varsinaissuomalainen lihateollisuus kestämätöntä Saaristomeren ravinnekuormituksen näkökulmasta, ja ehkä sitten nautateollisuus hankalaa kestävien luonnonvarojen käytön ja hiilipäästöjen kannalta. Broilerinkasvatusta pidän myös eettisesti vähän kestämättömänä. En myöskään ole varma, ovatko taustalla vaikuttavat maataloustuet kovin kestäviä kovinkaan monen SDG:n näkökulmasta.
Mutta suoraan sanottuna just tässä asiassa detaljit eivät kiinnosta minua kauheasti, vaan olen ihan tyytyväinen tällaiseen kekkosslovakialaiseen holhousmentaliteettiin, jossa tutkimuspohjaisesti on mietitty kestävyysnäkökulmien kokonaisuutta ja päädytty suosituksiin, jota saattavat antaa minulle henkistä tukea henkilökohtaisessa missiossani painonhallinnan puolesta ja syövän hankkimista vastaan.
-
- Kitisijä
Syöpäriskin suhteen riskilisä on aika lievä, vaikkakin hyvin dokumentoitu
https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/P ... /table001/
Kuolemansyistä 2020
Kooloninsyöpä 897 Peräsuolen ja peräaukonsyöpä 3788
Kuolleita yhteensä 55498
chrome-extension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/https://stat.fi/til/ksyyt/2020/ksyyt_20 ... -10_fi.pdf
https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/P ... /table001/
Kuolemansyistä 2020
Kooloninsyöpä 897 Peräsuolen ja peräaukonsyöpä 3788
Kuolleita yhteensä 55498
chrome-extension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/https://stat.fi/til/ksyyt/2020/ksyyt_20 ... -10_fi.pdf
-
- Kitisijä
Just eilen ostin aivan erinomaista leikkelekinkkua.
-
- Kitisijä
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
-
- Kitisijä
^^^
Eli kuolemanriski paksunsuolen ja peräsuolen syöpään on noin 4685/55498 eli noin 8%. KOska suhteellinen riski runsaasti lihaa syövillä (em. meta-analyyseissä ei muuten selkeää eroa red meat vs. processed meat) on siis suunnilleen 20% isompi, voi ajatella, että karkeasti runsas lihansyönti vaikuttaa em. syöpäkuoleman riskiin noin 1-2% yksikköä. En katsoa riskilisää niin suureksi, että se vaikuttaisi lihansyöntiini.
Lisäksi asia, joka tuntuu aika monesti unohtuvan:
Jos vältät jonkin kuolemansyyn (esim. tässä tapauksessa paksunsuolen ja peräsuolen syövän), ei se tarkoita, että et kuole. Se tarkoittaa ainoastaan, että kuolet jonkun muun syyn takia.
Eli kuolemanriski paksunsuolen ja peräsuolen syöpään on noin 4685/55498 eli noin 8%. KOska suhteellinen riski runsaasti lihaa syövillä (em. meta-analyyseissä ei muuten selkeää eroa red meat vs. processed meat) on siis suunnilleen 20% isompi, voi ajatella, että karkeasti runsas lihansyönti vaikuttaa em. syöpäkuoleman riskiin noin 1-2% yksikköä. En katsoa riskilisää niin suureksi, että se vaikuttaisi lihansyöntiini.
Lisäksi asia, joka tuntuu aika monesti unohtuvan:
Jos vältät jonkin kuolemansyyn (esim. tässä tapauksessa paksunsuolen ja peräsuolen syövän), ei se tarkoita, että et kuole. Se tarkoittaa ainoastaan, että kuolet jonkun muun syyn takia.
-
- Kitisijä
Kai tuo meni niin hyvin kuin mahdollista. Pomo-osasto on kuitenkin kaikista kalleinta ja pikkupomoja on aina liikaa.
HUS irtisanoo 280 työntekijää
HUS irtisanoo 280 työntekijää
HUSin mukaan irtisanomiset kohdistuvat ensisijaisesti hallintoon, tukipalveluihin sekä päällikkö- ja johtajanimikkeillä työskenteleviin.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
-
- Kitisijä
Väestötasolla kuolleisuus on siis 1 enkä ole nähnyt mitään väitettä siitä, että väestötason kustannukset vähenesivät lihan syönnin vähentämisellä. Äkkiseltään arvioiden on yhteiskunnan kannalta varmasti parempi, että henkilö kuolee 70 vuotiaana paksunsuolensyöpään kuin 85 vuotiaana dementiaan. LÄhes kaikki em. syöpiin kuolevat ovat eläkkeellä. Ehkä siis väestöpyramidia ja taloudellista kestävyyttä ajatellen lihankulutusta pitäisi lisätä?urpiainen kirjoitti: 28.11.2024 9:59Siis mä ajattelen ilman muuta, että tässä asiassa on myös populaatiotason näkökulma. Erilaiset elintasosairaudet alkavat olla merkitykseltään aika suuria, kun väestöpyramidi kääntyy ylösalaisin, ja viimeisten vuosien hoito on hyvin kallista. Kyllä mun mielestä leikkelekeississä on ilman muuta kansantervydellisen kestävyyden näkökulma, joka kiinnittyy taloudellisen kestävyyden näkökulmaan.James Potkukelkka kirjoitti: 28.11.2024 9:45Jos puhut syöjän omasta terveydestä, siitä yleisesti ei mun mielestäni puhuta "kestävänä kehityksenä" vaan yksinkertaisesti terveysvaikutuksena.urpiainen kirjoitti: 28.11.2024 9:42
Ajattelin ennen muuta just tuota, että pitkän aikavälin terveyden näkökulmasta leikkele ei ole kovin kestävä valinta, ts. "kestävyydellä" halusin aktivoida koko YK:n 17 näkökulman paletin.
Lisäksi mulle on keskeisiä myös jonkinlainen ekologinen tai eläineettinen kestävyys siinä, miten vaikkapa suomalaiset sianpitosäännökset ovat täysin kestämättömiä pohjoismaisesta näkökulmasta, erityisesti varsinaissuomalainen lihateollisuus kestämätöntä Saaristomeren ravinnekuormituksen näkökulmasta, ja ehkä sitten nautateollisuus hankalaa kestävien luonnonvarojen käytön ja hiilipäästöjen kannalta. Broilerinkasvatusta pidän myös eettisesti vähän kestämättömänä. En myöskään ole varma, ovatko taustalla vaikuttavat maataloustuet kovin kestäviä kovinkaan monen SDG:n näkökulmasta.
Mutta suoraan sanottuna just tässä asiassa detaljit eivät kiinnosta minua kauheasti, vaan olen ihan tyytyväinen tällaiseen kekkosslovakialaiseen holhousmentaliteettiin, jossa tutkimuspohjaisesti on mietitty kestävyysnäkökulmien kokonaisuutta ja päädytty suosituksiin, jota saattavat antaa minulle henkistä tukea henkilökohtaisessa missiossani painonhallinnan puolesta ja syövän hankkimista vastaan.
Maatalouden kuormituksen ja eläintenpidon näkökulmat hyväksyn argumentteina.
-
- Kitisijä
Mistä tiedät, että kuolen? Voittihan Suomi Euroviisutkin.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
-
- Kitisijä
Juu. Tarkalleen ottaen minkään tapahtuman todennäköisyys ei liene 1.Ylermi Ylihankala kirjoitti: 28.11.2024 11:18Mistä tiedät, että kuolen? Voittihan Suomi Euroviisutkin.
-
- Kitisijä
Kyllä nyt on helpompi nukkua kun taakka putosi harteilta!James Potkukelkka kirjoitti: 28.11.2024 10:48 Maatalouden kuormituksen ja eläintenpidon näkökulmat hyväksyn argumentteina.