Päivän uutiskatsaus V - Kleptoimperiumin vastaisku

Topicit, joihin vastataan hölynpölyllä.
urpiainen
Kitisijä

Re: Päivän uutiskatsaus V - Kleptoimperiumin vastaisku

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Politiikka | Kristillis­demokraattien vara­puheenjohtaja loikkaa kokoomukseen: https://www.hs.fi/politiikka/art-2000010870894.html

”Hän kuvailee olevansa arvokonservatiivi ja juuri hänen kaltaisiaan ihmisiä tarvitsemme puolueeseemme.”

:roll:
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
sivustahuutaja
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^
Arvokonservatiivi:

1. Minä olen Herra, sinun Jumalasi. Sinulla ei saa olla muita jumalia
2. Älä käytä väärin Herran, Jumalasi nimeä
3. Pyhitä lepopäivä
4. Kunnioita isääsi ja äitiäsi
5. Älä tapa
6. Älä tee aviorikosta
7. Älä varasta
8. Älä lausu väärää todistusta lähimmäisestäsi
9. Älä tavoittele lähimmäisesi omaisuutta
10. Älä tavoittele lähimmäisesi puolisoa, työntekijöitä, karjaa äläkä mitään, mikä hänelle kuuluu.
Homeboy65
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja Homeboy65 »

sivustahuutaja kirjoitti: 01.12.2024 0:02 ^
Arvokonservatiivi:

1. Minä olen Herra, sinun Jumalasi. Sinulla ei saa olla muita jumalia
2. Älä käytä väärin Herran, Jumalasi nimeä
3. Pyhitä lepopäivä
4. Kunnioita isääsi ja äitiäsi
5. Älä tapa
6. Älä tee aviorikosta
7. Älä varasta
8. Älä lausu väärää todistusta lähimmäisestäsi
9. Älä tavoittele lähimmäisesi omaisuutta
10. Älä tavoittele lähimmäisesi puolisoa, työntekijöitä, karjaa äläkä mitään, mikä hänelle kuuluu.
Numero 10 oli alunperin orjia eikä palvelijoita.
"En tiedä pitäisikö sinulle ojentaa netiketti, banaani vai köysi." - Tix
urpiainen
Kitisijä

Tuskin se "puolisokaan" noin sukupuolineutraali on alkutekstissä.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Bhven
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja Bhven »

Raamattu 1933/1938

Minä olen Herra, sinun Jumalasi, joka vein sinut pois Egyptin maasta, orjuuden pesästä. 3Älä pidä muita jumalia minun rinnallani. 4Älä tee itsellesi jumalankuvaa äläkä mitään kuvaa, älä niistä, jotka ovat ylhäällä taivaassa, älä niistä, jotka ovat alhaalla maan päällä, äläkä niistä, jotka ovat vesissä maan alla. 5Älä kumarra niitä äläkä palvele niitä. Sillä minä, Herra, sinun Jumalasi, olen kiivas Jumala, joka kostan isien pahat teot lapsille kolmanteen ja neljänteen polveen, niille, jotka minua vihaavat; 6

mutta teen laupeuden tuhansille, jotka minua rakastavat ja pitävät minun käskyni.

7

Älä turhaan lausu Herran, sinun Jumalasi, nimeä, sillä Herra ei jätä rankaisematta sitä, joka hänen nimensä turhaan lausuu.

8
Muista pyhittää lepopäivä. 9Kuusi päivää tee työtä ja toimita kaikki askareesi; 10mutta seitsemäs päivä on Herran, sinun Jumalasi, sapatti; silloin älä mitään askaretta toimita, älä sinä älköönkä sinun poikasi tai tyttäresi, sinun palvelijasi tai palvelijattaresi tai juhtasi älköönkä muukalaisesi, joka sinun porteissasi on. 11

Sillä kuutena päivänä Herra teki taivaan ja maan ja meren ja kaikki, mitä niissä on, mutta seitsemäntenä päivänä hän lepäsi; sentähden Herra siunasi lepopäivän ja pyhitti sen.

12

Kunnioita isääsi ja äitiäsi, että kauan eläisit siinä maassa, jonka Herra, sinun Jumalasi, sinulle antaa.

13

Älä tapa.

14

Älä tee huorin.

15

Älä varasta.

16

Älä sano väärää todistusta lähimmäisestäsi.

17

Älä himoitse lähimmäisesi huonetta.

Älä himoitse lähimmäisesi vaimoa äläkä hänen palvelijaansa, palvelijatartaan, härkäänsä, aasiansa äläkä mitään, mikä on lähimmäisesi omaa."

Complete Jewish Bible (1998)

2 “I am Adonai your God, who brought you out of the land of Egypt, out of the abode of slavery.

ב 3 “You are to have no other gods before me. 4 You are not to make for yourselves a carved image or any kind of representation of anything in heaven above, on the earth beneath or in the water below the shoreline. 5 You are not to bow down to them or serve them; for I, Adonai your God, am a jealous God, punishing the children for the sins of the parents to the third and fourth generation of those who hate me, 6 but displaying grace to the thousandth generation of those who love me and obey my mitzvot.

ג 7 “You are not to use lightly the name of Adonai your God, because Adonai will not leave unpunished someone who uses his name lightly.

ד 8 “Remember the day, Shabbat, to set it apart for God. 9 You have six days to labor and do all your work, 10 but the seventh day is a Shabbat for Adonai your God. On it, you are not to do any kind of work — not you, your son or your daughter, not your male or female slave, not your livestock, and not the foreigner staying with you inside the gates to your property. 11 For in six days, Adonai made heaven and earth, the sea and everything in them; but on the seventh day he rested. This is why Adonai blessed the day, Shabbat, and separated it for himself.

ה 12 “Honor your father and mother, so that you may live long in the land which Adonai your God is giving you.

ו 13 “Do not murder.

ז (14) “Do not commit adultery.

ח (15) “Do not steal.

ט (16) “Do not give false evidence against your neighbor.

י 14 (17) “Do not covet your neighbor’s house; do not covet your neighbor’s wife, his male or female slave, his ox, his donkey or anything that belongs to your neighbor.”

Coverdale bible (1535)

20:2 I am the LORDE thy God, which haue brought the out of the londe of Egipte from ye house of bondage.
20:3 Thou shalt haue none other Goddes in my sight.
20:4 Thou shalt make the no grauen ymage ner eny symilitude, nether of it that is aboue in heauen, ner of it that is beneth vpon earth, ner of it that is in the water vnder the earth.
20:5 Worshipe them not, and serue them not: for I the LORDE thy God am a gelouse God, vysitinge ye synne of the fathers vpon the children, vnto ye thirde and fourth generacion, of them that hate me:
20:6 And do mercye vpo many thousandes, that loue me, and kepe my commaundementes.
20:7 Thou shalt not take the name of ye LORDE thy God in vayne. For the LORDE shal not holde him vngiltie, that taketh his name in vayne.
20:8 Remembre the Sabbath daie, that thou sanctifie it.
20:9 Sixe dayes shalt thou laboure and do all thy worke:
20:10 But vpon the seuenth daye is the Sabbath of the LORDE thy God: thou shalt do no maner worke in it, nether thou, ner thy sonne, ner thy doughter, ner thy seruaunt, ner thy mayde, ner thy catell, ner thy straunger that is within thy gates.
20:11 For in sixe dayes the LORDE made heauen and earth, and the see, and all that therin is, and rested vpon the seuenth daye: therfore the LORDE blessed the seuenth daye, & halowed it.
20:12 Honoure thy father and thy mother, that thou mayest lyue longe in the londe, which the LORDE thy God shal geue the.
20:13 Thou shalt not kyll.
20:14 Thou shalt not breake wedlocke.
20:15 Thou shalt not steale.
20:16 Thou shalt beare no false wytnesse agaynst thy neghboure.
20:17 Thou shalt not lust after yi neghbours house. Thou shalt not lust after thy neghbours wife, ner his seruaut, ner his mayde, ner his oxe, ner his Asse, ner all that thy neghboure hath
Me and my fellow Gray Men had a Gray Pride parade. Nobody noticed.
sivustahuutaja
Kitisijä

urpiainen kirjoitti: 01.12.2024 10:43 Tuskin se "puolisokaan" noin sukupuolineutraali on alkutekstissä.
Vessoistakaan ei puhuta mitään. Tuskin ovat turvallisia.
James Potkukelkka
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Kertojalla on vähitellen kertyneitä muistikuvia ja muita "todisteita" siitä, että hän on aiemmin ollut merkittävä ajattelija
sivustahuutaja
Kitisijä

^
"eikä hän ollut saanut tarvitsemaansa apua tunteidensa käsittelyyn"
Bhven
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja Bhven »

Ihanpa kiva, että lehdistö on taas lempioikeistonsa ääressä, mutta mitäs sotesoppaan kuuluu ja kuinka monta sataa miljoonaa kiloa ylipainoa suomalaisilla olikaan yhteensä?

https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/1 ... de92e833d7
Me and my fellow Gray Men had a Gray Pride parade. Nobody noticed.
sivustahuutaja
Kitisijä

^ Eiköhän jokaisessa vappumarssissa ole ollut joku kommari. Kommarimarsseja kaikki siis.
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

Taksiuudistuksen myötä taksien liikenneonnettomuudet lisääntyneet: https://www.hs.fi/tutkiva/art-2000010841864.html

Erityismaininta uutisen kuvituksesta. Arvostan :D
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
sivustahuutaja
Kitisijä

^
Onnettomuudet saadaan kuriin vaatimalla riittävät vakuutukset. Vakuutuksilla siis varmistetaan ulkopuolisille koituvien vahnkojen kattaminen. Taksifirman auton vaurioista ei kannata olla huolissaan. Onnettomuudet eivät ole syy lähteä sorkkimaan toimivaa markkinaa.

Taksiuudistus on ollut fantastinen menestystarina. Taksin saa nykyään halvemmalla, helpommin ja nopeammin kuin koskaan.
So Hard
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja So Hard »

sivustahuutaja kirjoitti: 05.12.2024 9:47Taksiuudistus on ollut fantastinen menestystarina. Taksin saa nykyään halvemmalla, helpommin ja nopeammin kuin koskaan.
Tämä voi olla totta pääkaupunkiseudulla ja ehkä muutamassa muussa kaupungissa, jossa samalla taksien turvattomuus on kasvanut. Ilmeisesti muualla Suomessa uudistus on ollut vähemmän great success.
Universaali disclaimer.
Penix-lintu
Kitinän väärinkäyttäjä

Viesti Kirjoittaja Penix-lintu »

sivustahuutaja kirjoitti: 05.12.2024 9:47 Taksiuudistus on ollut fantastinen menestystarina. Taksin saa nykyään halvemmalla, helpommin ja nopeammin kuin koskaan.
Sama on muuten ruuallakin, WoltFoodoraBoltYangoMeneväUberLähitaksi kuljettaa turvallisesti, nopeasti ja täysin taloudellisesti kannattamattomasti mitä vaan, minne vaan.

Jopa Kovanen on lanseerannut joulukamppiksena 25€/suunta lentokenttäkyydin. Siitäkään brändistä ei ole siis muuta kun lämmin muisto jäljellä, kahta euroa vaille ostokypsä pelastettavaksi Cabonlineltä (joka on saanut suomen liikevaihdon lähmittyä -20% per neljännes jo pitkällä trendillä)

CNCF tinkii myös hinnasta, mutta päinvastoin kun nuo modernin orjatyön hyväksikäyttäjät, meillä tavoitteena on saada myös kuljettajille siedettävä ansiotaso ilman vilunkipeliä.
James Potkukelkka
Kitisijä

So Hard kirjoitti: 05.12.2024 9:59
sivustahuutaja kirjoitti: 05.12.2024 9:47Taksiuudistus on ollut fantastinen menestystarina. Taksin saa nykyään halvemmalla, helpommin ja nopeammin kuin koskaan.
Tämä voi olla totta pääkaupunkiseudulla ja ehkä muutamassa muussa kaupungissa, jossa samalla taksien turvattomuus on kasvanut. Ilmeisesti muualla Suomessa uudistus on ollut vähemmän great success.
Itse pks:n näkökulmasta olen tyytyväinen. über on valtavan paljon halvempi kuin taksi oli joskus 10 vuotta sitten. Tietysti nyt matkustan Toyotalla ja kuski ei osaa Suomea. Aiemmin kuski oli suomalainen persu ja autona mersu. Otan kuitenkin mielummin 50% halvemman kyydin kuin aiemmin. Mutta ymmärrän molempia puolia.
Kertojalla on vähitellen kertyneitä muistikuvia ja muita "todisteita" siitä, että hän on aiemmin ollut merkittävä ajattelija
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen

James Potkukelkka kirjoitti: 05.12.2024 10:33 Itse pks:n näkökulmasta olen tyytyväinen. über on valtavan paljon halvempi kuin taksi oli joskus 10 vuotta sitten. Tietysti nyt matkustan Toyotalla ja kuski ei osaa Suomea. Aiemmin kuski oli suomalainen persu ja autona mersu. Otan kuitenkin mielummin 50% halvemman kyydin kuin aiemmin. Mutta ymmärrän molempia puolia.
Mä käytän taksia niin harvoin (uudistuksen jälkeen en kertaakaan vielä), että mulle vanha systeemi hintoineen oli parempi. Pitäisi asentaa jotain appeja ja kaikkea. Mieluummin jätän pari olutta juomatta ja kuljen omalla autolla. Lentokentällä viikon pysäköinti on taksia halvempi, niin sinne oma auto ihan selvä valinta.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
James Potkukelkka
Kitisijä

Vagabondo kirjoitti: 05.12.2024 10:39

vanha systeemi hintoineen oli parempi. Pitäisi asentaa jotain appeja ja kaikkea.
Gat, oletko se sinä? Onko siellä lämmintä?

Tässä uudessa systeemissä nimenomaan näkee sitovan hinnan _ennen_ kyytiä.

Vanhassa systeemissä isot kaupungit subventoivat jönsterin kyytejä samaan tapaan kuin vielä nykyään apteekkipalveluissa. Markkinatalous on molemmissa parempi.

Ps. hauskaa, että hyvä kaverini, joka on kivenkova markkinatalousmies ja entinen kokoomusnuori kivenkovaan nyt apteekkarina vastustaa markkinataloutta apteekkipalveluissa :)
Viimeksi muokannut James Potkukelkka, 05.12.2024 11:10. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
urpiainen
Kitisijä

Vagabondo kirjoitti: 05.12.2024 10:39
James Potkukelkka kirjoitti: 05.12.2024 10:33 Itse pks:n näkökulmasta olen tyytyväinen. über on valtavan paljon halvempi kuin taksi oli joskus 10 vuotta sitten. Tietysti nyt matkustan Toyotalla ja kuski ei osaa Suomea. Aiemmin kuski oli suomalainen persu ja autona mersu. Otan kuitenkin mielummin 50% halvemman kyydin kuin aiemmin. Mutta ymmärrän molempia puolia.
Mä käytän taksia niin harvoin (uudistuksen jälkeen en kertaakaan vielä), että mulle vanha systeemi hintoineen oli parempi. Pitäisi asentaa jotain appeja ja kaikkea. Mieluummin jätän pari olutta juomatta ja kuljen omalla autolla. Lentokentällä viikon pysäköinti on taksia halvempi, niin sinne oma auto ihan selvä valinta.
Mä olen teoriassa tietysti samaa mieltä Jamesin kanssa, mutta käytännössä olen Vagabondo. (Paitsi että käytän taksia kyllä silloin tällöin.)
Viimeksi muokannut urpiainen, 05.12.2024 13:00. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
urpiainen
Kitisijä

James Potkukelkka
Kitisijä

^

”Koska näyttöä ei ole mihinkään väkivallantekoon valmistautumisesta, teon ei voida katsoa olleen omiaan aiheuttamaan vakavaa vahinkoa Suomelle.
Ryhmän hallussa oli useita ampuma-aseita, yli tuhat patruunaa, kymmeniä kiloja dynamiittia ja yli sata kiloa räjähteen valmistamiseen kelpaavaa lannoitetta.
Just just. Ilmeisesti tarkoituksena oli raivata kivistä peltoa ja aloittaa maanviljely..

No tätä lähes varmasti puidaan korkeimmissa asteista, KKO sitten päättää, mikä on näyttökynnys. Varmastikin aika vakiintumaton näissä.
Viimeksi muokannut James Potkukelkka, 05.12.2024 11:15. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
sivustahuutaja
Kitisijä

So Hard kirjoitti: 05.12.2024 9:59 Tämä voi olla totta pääkaupunkiseudulla ja ehkä muutamassa muussa kaupungissa, jossa samalla taksien turvattomuus on kasvanut.
Mitä tarkoitat turvattomuudella? Tuntuisi erikoiselta, että tunnistettu taksikuski rötöstelisi kovin yleisesti.
sivustahuutaja
Kitisijä

James Potkukelkka kirjoitti: 05.12.2024 11:13 ”Koska näyttöä ei ole mihinkään väkivallantekoon valmistautumisesta, teon ei voida katsoa olleen omiaan aiheuttamaan vakavaa vahinkoa Suomelle.

Just just. Ilmeisesti tarkoituksena oli raivata kivistä peltoa ja aloittaa maanviljely..
Rotusotaan valmistautuminen ei ole terrorismia.
sivustahuutaja
Kitisijä

Vagabondo kirjoitti: 05.12.2024 10:39 Mä käytän taksia niin harvoin (uudistuksen jälkeen en kertaakaan vielä), että mulle vanha systeemi hintoineen oli parempi.
- Haluaisin taksin osoitteeseen X
- Laitan tilaukseen
- Koska se taksi siis tulee? Ulkona on 30 astetta pakkasta
- Ei me kuulee voida sitä tietää
- Tuleeko mulle siis joku taksi kuitenkin?
- Ei me voida kuule sitäkään tietää. Varmaan tulee. Laitan nyt tilauksen.
- Hei, mun pitää päästä kotiin...
- Kuulemiin
urpiainen
Kitisijä

James Potkukelkka kirjoitti: 05.12.2024 11:13 ^

”Koska näyttöä ei ole mihinkään väkivallantekoon valmistautumisesta, teon ei voida katsoa olleen omiaan aiheuttamaan vakavaa vahinkoa Suomelle.
Ryhmän hallussa oli useita ampuma-aseita, yli tuhat patruunaa, kymmeniä kiloja dynamiittia ja yli sata kiloa räjähteen valmistamiseen kelpaavaa lannoitetta.

No tätä lähes varmasti puidaan korkeimmissa asteista, KKO sitten päättää, mikä on näyttökynnys. Varmastikin aika vakiintumaton näissä.
Joo, ja ymmärrän tietysti, että juridinen näyttö ja laillinen status on eri asia kuin poliittinen todellisuus - ja luotan kyllä tuomioistuinten osaamiseen näissä - mutta onhan tämä äärioikeiston paapominen koomista. Jonkun 612-marssin tapauksessa ne natsit itse kirjoittavat ihan avoimesti, että kyseessä on heidän pääinstrumenttejaan overtonin ikkunan siirtämisessä radiaalioikeistoa hyväksyvämpään suuntaan kun houkutellaan populaa heidän näennäis-tunnuksettomaan tapahtumaansa, eikä tämä voi enää 2024 olla kenellekään epäselvää, ja sitten valtakunnan politiikan huipulta teeskennellään tyhmää. Ja nyt nämä sankarit varustautuvat hillittömällä asearsenaalilla ja julkaisevat akselerationistisia manifesteja, joissa todetaan terorrilla kiihdytettävän rotusotaa ja muuta vastakkainasettelua, mutta ei voi tietää, oliko väkivaltaisia aikeita. Voi hyvä tavaton.
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen

James Potkukelkka kirjoitti: 05.12.2024 10:50 Gat, oletko se sinä? Onko siellä lämmintä?

Tässä uudessa systeemissä nimenomaan näkee sitovan hinnan _ennen_ kyytiä.
Touche :matsi:

Kerran kolmeen vuoteen taksilla ajavana se pointti oli enemmänkin siinä, ettei tarvinnut tietää mitään. Sen kun hyppäsi siihen autoon joka sattui osumaan kohdalle ja sai virkamiesmäisen takuuvarmaa palvelua laadukkaalla autolla toimitettuna ilman pelkoa että tulee huijatuksi. Ihan luksusta verrattuna vieraalla maalla täysin tuntemattomasta systeemistä kyydin arpomiseen. Jenkkilässäkin kaikenlaisia kielitaidottomia kuskeja jotka eivät kyenneet tuottamaan ymmärrettävää englantia. Nyt tuntuu että sama palvelutaso tuotu tänne. Joten mun antipatia juontaa ulkomaankokemuksista ja ennakkoluuloisa, koska kuten todettua, niin en ole ajanut suomessa taksilla uudistuksen jälkeen.

En kiistä ettei nykysysteemi olisi parempi säännöllisesti taksipalvelua käyttävälle joka on tutkinut itselleen parhaiten sopivan ratkaisun/-t.