Asuntojen hintojen lasku on edessä

Vakavia keskusteluja isoista asioista - tiede, talous, politiikka, uskonto, yhteiskunnalliset asiat. Ei onelinereitä/puzznuzzia.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 26463
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Asuntojen hintojen lasku on edessä

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^
pk-seudulla on vanhoissa kämpissä tultu 12% alas parin vuoden takaisesta huipusta. Nyt myymättömät asunnot on hinnoiteltu aika lailla noihin huippuhintoihin. Jotenkin tuntuisi, että 10-15% alella kämpät kävisivät kaupaksi. Jos kämpät on kuitenkin rahoitettu 2021 otetulla lainalla, niin sen korko saattaa olla hyvin alhainen kun korot ponkaisivat yläs vasta 2022 alussa. Ehkä tässä kannattaa istua ja osottaa, jos korko on reilusti alle nykytason. Kuvittelisin laina-ajan kuitenkin olevan lyhyt, joten jossain kohtaa kämpät pitää saada käsistä pois.
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 15197
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Asuntojen hintojen lasku on edessä

Viesti Kirjoittaja So Hard »

Se olisi kovin ikävää tehdä taseeseen myymättömistä 15% alaskirjaus, mutta kohta se lienee on edessä.
Universaali disclaimer.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 32628
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Asuntojen hintojen lasku on edessä

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

So Hard kirjoitti: 27.11.2024 11:19 Se olisi kovin ikävää tehdä taseeseen myymättömistä 15% alaskirjaus, mutta kohta se lienee on edessä.
Mutta kun asunnot on katsottu hinnaston arvoisiksi, kun kohteita on alettu rakentaa!!111

Varmaan tämä on yhtä paljon pankin ongelma kuin velallisen. Ehkä pankeissa arvioidaan, että parempi, jos ei sanota, että keisarilla ei ole vaatteita.
KOvenanttien laukeaminen voisi aiheuttaa pakkomyyntejä..
Ei vertaistasi sulle, sä lilja Saaronin. Suo armos lahjat mulle ja kaste Siionin
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 32628
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Asuntojen hintojen lasku on edessä

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

https://www.hs.fi/elama/art-2000011106401.html

Perhe kuitenkin muuttamassa isompaan, joten tod. näk. väliraha ei ole ainakaan isompi kuin aiemmin.
Eli aivan typerää katsoa vain oman asunnon myyntihintaa.
Ei vertaistasi sulle, sä lilja Saaronin. Suo armos lahjat mulle ja kaste Siionin
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 32628
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Asuntojen hintojen lasku on edessä

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

https://www.hs.fi/talous/art-2000011456291.html

Hinnat tulleet yli 17% alas huipusta. Melkoista. Nuo ovat ilmeisesti nimellishintoja? Eli reaalisesti vielä enemmän.

Laitoin meiliä toimittajalle, onko kyse reaali- vai nimellishinnoista.
Ei vertaistasi sulle, sä lilja Saaronin. Suo armos lahjat mulle ja kaste Siionin
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 32628
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Asuntojen hintojen lasku on edessä

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Anni Lassila vastasi: nimellishintoja.
Ei vertaistasi sulle, sä lilja Saaronin. Suo armos lahjat mulle ja kaste Siionin
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 26463
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Asuntojen hintojen lasku on edessä

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^
Vanhojen kerrostalojen reaalihintaindeksi vrt 2020:

Koko maa 78,7
Pääkaupunkiseutu (PKS) 77,9
Koko maa ilman pääkaupunkiseutua 79,5

Huippu oli 2021:

Koko maa 101,9
Pääkaupunkiseutu (PKS) 103,3
Koko maa ilman pääkaupunkiseutua 100,1

Eli 2021 ostetun kämpän reaalihinta on laskenut 24% pääkaupunkiseudulla. Tämä tosin on valeuutinen, koska tiedämme asuntojen hintojen raketoivan kasvukeskuksissa ikuisesti yli inflaation. Näin on aina ollut. Näin tulee aina oleman.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 32628
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Asuntojen hintojen lasku on edessä

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

sivustahuutaja kirjoitti: 28.08.2025 11:53 Eli 2021 ostetun kämpän reaalihinta on laskenut 24% pääkaupunkiseudulla.
:sir:
Ei vertaistasi sulle, sä lilja Saaronin. Suo armos lahjat mulle ja kaste Siionin
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 26463
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Asuntojen hintojen lasku on edessä

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

Yksiöiden tekovillitys on nyt ohi, sanoo kankean tuloksen tehnyt YIT
https://www.hs.fi/talous/art-2000011593421.html

Valeuutinen. Pienet yksiöt kasvukeskuksissa raketoivat ikuisesti yli inflaation.
Avatar
aasi
Kitisijä
Viestit: 6838
Liittynyt: 01.07.2005 21:12
Paikkakunta: Uleåborg

Re: Asuntojen hintojen lasku on edessä

Viesti Kirjoittaja aasi »

https://ec.europa.eu/eurostat/web/produ ... 20260109-1

Suomi on Euroopan ainoa maa missä asuntojen hinnat ovat laskeneet 2015 - 2025.
Tasan ei mene muumit kanootissa.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 26463
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Asuntojen hintojen lasku on edessä

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

Kohtaa nousee!

Kuva
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 26463
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Asuntojen hintojen lasku on edessä

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

Kasvukeskuksissa asuntojen hinnat kasvavat ikuisesti yli inflaation. Liikennesolmun pieni luukku on turvallinen sijoitus.

Karu kuva julki: Tällaista laskua ei ole Suomen asuntohinnoissa nähty ikinä
https://www.iltalehti.fi/asumisartikkel ... 56bca57105

(Totuuden niissä 90-luvun lama kyllä vie voiton.)

Kuva
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 32628
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Asuntojen hintojen lasku on edessä

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Sillä lailla

https://www.hs.fi/visio/art-2000011900418.html

Vuoden euriborissa suurin päivä­kohtainen nousu sitten vuoden 2008
Ei vertaistasi sulle, sä lilja Saaronin. Suo armos lahjat mulle ja kaste Siionin
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 32628
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Asuntojen hintojen lasku on edessä

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

https://www.hs.fi/visio/art-2000012015213.html

Kotikatuni kaikki omakotitalot rakennettiin 70-luvun puolivälissä. Jokaisessa asuu nyt leskinainen lukuunottamatta yhtä taloa, johon on muuttanut uusi perhe ja yksi talo, joka on jo tyhjä. Koko katu (tuota yhtä kotia lukuunottamatta) tyhjenee seuraavan kahdenkymmenen vuoden kuluessa.

Tulee olemaan karua, jos joskus 20:n vuoden kuluttua käy katsomassa. Noh... veikkaan että sillloin ei enää mitään syytä siellä käydä.
Ei vertaistasi sulle, sä lilja Saaronin. Suo armos lahjat mulle ja kaste Siionin
Avatar
aasi
Kitisijä
Viestit: 6838
Liittynyt: 01.07.2005 21:12
Paikkakunta: Uleåborg

Re: Asuntojen hintojen lasku on edessä

Viesti Kirjoittaja aasi »

Lapsuudenkodin kotikadulla on väki vaihtunut aikalailla, "seinänaapurit" ovat pysyneet mutta toisella puolella ja takapihaa vasten ei taida olla enää ketään joka olisi asunut lapsuudessa.

Onneksi on Oulussa, ei varmaan tule ongelmia myydä kun aika jättää. Jos yliopisto siirtyy sairaalan liepeille kuten vähän kaavaillaan niin kysyntä todennäköisesti vain kasvaa.
Tasan ei mene muumit kanootissa.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 26463
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Asuntojen hintojen lasku on edessä

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^^
Kysyntä ja tarjonta.

Se on selvää, että vakituisille asunnoille ei synny kysyntää peräkylillä vaikka hinnat kuinka laskisivat. Mielenkiintoista nähdä, mitä mökeille tapahtuu. Perikunnat eivät varmaan niin helposti mökkiä myy, vaikka jäisikin käyttämättä. Kaiken järjen mukaan meillä pitäisi kuitenkin olla pian pirusti mökkejä kaupan. Sitten nähdään, voisiko etäduunailu täyttää mökit nuoremmalla jengillä.

Tässä hyvä kuva. Ei ole olemassa kallista kaupunkia, jonne rakennettaisiin paljon. Korkeat asuntojen hinnat johtuvat keinotekoisesta tarjonnan rajoittamisesta puhtaasti poliittisin päätöksin. OK, sen verran annan köyttä, että joissain kaupungeissa maa alkaa olla oikeasti vähissä, esim. San Fransiscon niemelle nyt ei paljoa enää mahdu, paitsi tietty yläöspäin varsin lättänässä kaupungissa.

Kuva
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 32628
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Asuntojen hintojen lasku on edessä

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

aasi kirjoitti: 19.05.2026 9:15 Lapsuudenkodin kotikadulla on väki vaihtunut aikalailla, "seinänaapurit" ovat pysyneet mutta toisella puolella ja takapihaa vasten ei taida olla enää ketään joka olisi asunut lapsuudessa.

Onneksi on Oulussa, ei varmaan tule ongelmia myydä kun aika jättää. Jos yliopisto siirtyy sairaalan liepeille kuten vähän kaavaillaan niin kysyntä todennäköisesti vain kasvaa.
Oulu ja jönsteri tosiaan janan ääripäissä.
Ei vertaistasi sulle, sä lilja Saaronin. Suo armos lahjat mulle ja kaste Siionin
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 26463
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Asuntojen hintojen lasku on edessä

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^
Oulu on suomalainen esimerkki kasvavasta kaupungista, jossa on annettu rakentaa tarpeeksi. Voi olla, että Oulun kasvu ei riitä absorboimaan ikääntyviltä vapautuvia kämppiä ja hinnat notkahtavat.

Kuva
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 32628
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Asuntojen hintojen lasku on edessä

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

sivustahuutaja kirjoitti: 19.05.2026 9:16 ^^
Kysyntä ja tarjonta.

Se on selvää, että vakituisille asunnoille ei synny kysyntää peräkylillä vaikka hinnat kuinka laskisivat. Mielenkiintoista nähdä, mitä mökeille tapahtuu. Perikunnat eivät varmaan niin helposti mökkiä myy, vaikka jäisikin käyttämättä. Kaiken järjen mukaan meillä pitäisi kuitenkin olla pian pirusti mökkejä kaupan. Sitten nähdään, voisiko etäduunailu täyttää mökit nuoremmalla jengillä.

Tässä hyvä kuva. Ei ole olemassa kallista kaupunkia, jonne rakennettaisiin paljon. Korkeat asuntojen hinnat johtuvat keinotekoisesta tarjonnan rajoittamisesta puhtaasti poliittisin päätöksin. OK, sen verran annan köyttä, että joissain kaupungeissa maa alkaa olla oikeasti vähissä, esim. San Fransiscon niemelle nyt ei paljoa enää mahdu, paitsi tietty yläöspäin varsin lättänässä kaupungissa.

Kuva
Mikä sun lähden Helsingille price to income ratiolle on? Ilmeisesti sitä ei tuossa alkuperäisessä kuvaajassa ole?
Ei vertaistasi sulle, sä lilja Saaronin. Suo armos lahjat mulle ja kaste Siionin
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 11016
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Asuntojen hintojen lasku on edessä

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

Omat vanhemmat onneksi möivät 70-luvun talonsa jo parikymmentä vuotta sitten. Toki rakensivat uuden sen jälkeen, mutta se järven rannalla ja valokuitu tulee perille, joten toimii myös modernina kakkosasuntona. Eiköhän tuon saa jollain hintaa kaupaksi. Omaan käyttöön en meinannut ottaa kun sijainti ei oikein istu mun elämään.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
aasi
Kitisijä
Viestit: 6838
Liittynyt: 01.07.2005 21:12
Paikkakunta: Uleåborg

Re: Asuntojen hintojen lasku on edessä

Viesti Kirjoittaja aasi »

James Potkukelkka kirjoitti: 19.05.2026 9:20 Oulu ja jönsteri tosiaan janan ääripäissä.
Joo, äidin lapsuudenkoti jönsterissä jäi tyhjilleen. Maatila maantien laidassa, ei oikein edes naapureita. Onneksi oli maita niin meni niiden mukana.
Tasan ei mene muumit kanootissa.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 32628
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Asuntojen hintojen lasku on edessä

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Tämän tilaston mukaan suomen asuntojen hinta suhteessa tuloihin 2024 oli EU:n kolmanneksi alhaisin

https://ec.europa.eu/eurostat/databrows ... le?lang=en

Tuon jälkeen hinnat ovat edelleen laskeneet ja tulot nousseet.
Ei vertaistasi sulle, sä lilja Saaronin. Suo armos lahjat mulle ja kaste Siionin
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 26463
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Asuntojen hintojen lasku on edessä

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

James Potkukelkka kirjoitti: 19.05.2026 9:37 Mikä sun lähden Helsingille price to income ratiolle on? Ilmeisesti sitä ei tuossa alkuperäisessä kuvaajassa ole?


Helsingissä asuntokunnan mediaanitulot ovat 30k, yksinasuvien 25k ja lapsiperheen 38k. 11 kertoimella kämppien hinnoiksi tulee 330k, 275k ja 418k. Neliöitä 5k neliöhinnalla: 66, 55 ja 84. Tuntuisi olevan suunnilleen oikeassa suuruusluokassa., mutta ehkä kerroin on vähän yläkanttiin.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 32628
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Asuntojen hintojen lasku on edessä

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

^Ok. Edellä linkittämäni Eurostatin mukaan EU-vertailussa Suomen price to income on selkeästi halvimmasta päästä.
Ei vertaistasi sulle, sä lilja Saaronin. Suo armos lahjat mulle ja kaste Siionin
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 26463
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Asuntojen hintojen lasku on edessä

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

James Potkukelkka kirjoitti: 19.05.2026 9:43 Tämän tilaston mukaan suomen asuntojen hinta suhteessa tuloihin 2024 oli EU:n kolmanneksi alhaisin

https://ec.europa.eu/eurostat/databrows ... le?lang=en

Tuon jälkeen hinnat ovat edelleen laskeneet ja tulot nousseet.
Mehän puhutaan nyt Helsingistä. Lisäksi lähteesi vertaa tuloindeksiä ja hintaindeksiä vuoteen 2000 kiinnitettynä maatasolla.

Tämä lähde antaa Helsingin ratioksi 11,86:
https://www.numbeo.com/property-investm ... =Tampere86