Ilmastonmuutos

Vakavia keskusteluja isoista asioista - tiede, talous, politiikka, uskonto, yhteiskunnalliset asiat. Ei onelinereitä/puzznuzzia.
urpiainen
Kitisijä

Re: Ilmastonmuutos

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Bluntly kirjoitti: 24.04.2025 14:54
Virallisen, Tilastokeskuksen julkaiseman ja Luonnonvarakeskuksen (Luke) tuottaman kasvihuonekaasuinventaarion mukaan Suomi oli 2020-luvun alussa reilun 20 miljoonan tonnin päästölähde. Määrä kuvaa sitä osaa päästöistä, jota Suomen hiilinielut, esimerkiksi metsät, eivät laskennallisesti kyenneet sitomaan.

Täysin vastakkaisen kuvan tilanteesta antavat Nasan OCO2-satelliitin tekemät ilmakehän hiilidioksidipitoisuuden mittaukset. Niiden mukaan Suomen vuotuinen kasvihuonekaasutase oli noin 50 miljoonaa tonnia nielun puolella. Nasa on Yhdysvaltain ilmailu- ja avaruushallintovirasto.
Satelliitti paljastaa hiilitaseen

Tiede vastaan uskomukset.
Toisaalta, Nasan tutkimuksen tekijä on itse sitä mieltä, että heidän satelliittimittauksensa virhemarginaalit ovat niin valtavat, että eivät saa pienen maan tilannetta tarkkaan, ja että heidän mittauksensa eivät kumoa Suomen omia, tarkempia inventaarioita: https://www.hs.fi/politiikka/art-2000009464010.html

Oletko varma, että seuraat tässä tosiaan tiedettä, etkä vain korosta omiin preferensseihisi sopivien eturyhmien lobbausta?
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
urpiainen
Kitisijä

En mä kyllä oikein jaa edes tätä varovaista optimismia. Intian ja Afrikan päästöt ovat vasta lähdössä nousuun. Toivottavasti olen väärässä.

https://yle.fi/a/74-20166934
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
sivustahuutaja
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^
Olisi kiva nähdä analyysia, kuinka suuri osa Kiinan päästövähennyksistä tulee mahdollisesta rakentamisen voluumin ja teollisuuden rakenteen muutoksista. Jos väestö ei kasva, infra alkaa olla kunnossa ja teollisuuden jalostusaste kasvaa, niin co2 per capita voi ihan hyvin jäädä EU:n ja pohjois-amerikan väliin.
aasi
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja aasi »

urpiainen kirjoitti: 24.06.2025 21:20 En mä kyllä oikein jaa edes tätä varovaista optimismia. Intian ja Afrikan päästöt ovat vasta lähdössä nousuun. Toivottavasti olen väärässä.

Mä luulen että aika paljon tullaan ohittamaan lankapuhelinverkkojen tapaan perinteisten kehittyneiden maiden kehityskulkua. Lähempänä päiväntasaajaa aurinkopanelit + akut toimivat oikein nätisti vuoden ympäri, ja niitä voidaan rakentaa ruohonjuuritasolta.
Tasan ei mene muumit kanootissa.
urpiainen
Kitisijä

aasi kirjoitti: 25.06.2025 16:15
urpiainen kirjoitti: 24.06.2025 21:20 En mä kyllä oikein jaa edes tätä varovaista optimismia. Intian ja Afrikan päästöt ovat vasta lähdössä nousuun. Toivottavasti olen väärässä.

Mä luulen että aika paljon tullaan ohittamaan lankapuhelinverkkojen tapaan perinteisten kehittyneiden maiden kehityskulkua. Lähempänä päiväntasaajaa aurinkopanelit + akut toimivat oikein nätisti vuoden ympäri, ja niitä voidaan rakentaa ruohonjuuritasolta.
Toivottavasti näin. Ei tämä skenaario varmaan mitenkään mahdoton ole.
Bluntly
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

sivustahuutaja kirjoitti: 24.06.2025 22:16 Jos väestö ei kasva, infra alkaa olla kunnossa...
Kiinassa on tällä hetkellä asuntoja yli kahdelle miljardille. Tosin tofu drag, kuten infrakin, niin kestävät sen 5-10 vuotta hyvällä tuurilla.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.