Päivän uutiskatsaus V - Kleptoimperiumin vastaisku

Topicit, joihin vastataan hölynpölyllä.
urpiainen
Kitisijä

Re: Päivän uutiskatsaus V - Kleptoimperiumin vastaisku

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Homeboy65 kirjoitti: 22.08.2025 13:49 Lähes 40 % miehistä saa vapautuksen armeijasta.
Kuulostaa epäuskottavalta, jos kyseessä esim. Suomen tilanne.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Bhven
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja Bhven »

Yhteenveto

Keskeyttäneet: Noin 12–20 % palveluksen aloittaneista keskeyttää sen, ja osuus on ollut viime vuosina laskussa (esim. 16,1 % vuonna 2024). Mielenterveysongelmat ja fyysiset syyt, kuten tuki- ja liikuntaelinsairaudet, ovat pääasiallisia syitä.

Vapautuksen saaneet: Noin 25 % ikäluokan miehistä ei määrätty palvelukseen kutsunnoissa, ja terveydelliset syyt (erityisesti mielenterveysongelmat) ovat yleisin syy vapautuksille. Mielenterveyssyiden osuus on kasvanut merkittävästi, ja ne kattavat yli puolet terveydellisistä vapautuksista.
How ironic - the nation that built 60% of all ice-breakers hates small talk.
sivustahuutaja
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^
25% + 75%*0,15-0,25 = 36-44% Eli 40%.

Vähän mutkia oiottu tuo 40%, mutta aika kuvaava.

Onneksi mamut paikkaavat noiden tuottavuuden.
sivustahuutaja
Kitisijä

Trumpin pituus ihmetyttää: "Lyhyin 20-senttinen ikinä"
https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/625 ... 7e5e332de9

"Tuore kuva Trumpista eurooppalaisten valtiomiesten rinnalla on herättänyt epäilyjä hänen todellisesta pituudestaan."
Bhven
Kitisijä

sivustahuutaja kirjoitti: 22.08.2025 19:45 Vähän mutkia oiottu tuo 40%, mutta aika kuvaava.
Itse tulkitsen tämän siten, että mielenterveysongelmat selittävät vasemmistoliiton ja vihervasemmiston kannatuksen.
urpiainen
Kitisijä

sivustahuutaja kirjoitti: 22.08.2025 19:45 ^

Olen yllättynyt. Muutos on varsin suuri vaikka omaan ikäluokkaani verrattuna. Kiitos Homielle kiinnostavan faktan nostosta.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
sivustahuutaja
Kitisijä

^
helpottaa parisuhdemarkkinoilla:
- missä kävit intin?
- ai et käyny? Missä joukkueessa pelaat?
nokkaelain
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja nokkaelain »

urpiainen kirjoitti: 22.08.2025 21:47
sivustahuutaja kirjoitti: 22.08.2025 19:45 ^

Olen yllättynyt. Muutos on varsin suuri vaikka omaan ikäluokkaani verrattuna. Kiitos Homielle kiinnostavan faktan nostosta.
Vähän sama ajatus, mutta: A-miehinäkin tuli omana (meidän) aikana sisään tyyppejä, jotka eivät selviytyneet edes muodossa seisomisesta nääntymättä (ruokavalio sipsit&kokis joita vanhemmat kantoivat varuskuntaan - luulisi olevan enemmän nykyään), tai pää hajosi ajatuksesta leirillä olemisesta. Näistä tuli B/E-miehiä. Rikolliset jatkoivat A-miehinä, samoin ilkävästi sanottuna aika vajaa tyyppi.

Ruotsissa kaikki kolme serkkuani vapautettiin armeijasta: vähän laihan näköisiä etc. Yksi ainakin harrastaa nykyään maratonjuoksua ja vetää jotain liikuntaryhmiä opettajana.
liukuu kuin veltto penis avaruusalus vitun isolla momentilla avaruudessa
Homeboy65
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja Homeboy65 »

Venäjällä spekuloidaan nyt Viron hyökkäyksellä. :nuts:

Homeboy viesti 8
"En tiedä pitäisikö sinulle ojentaa netiketti, banaani vai köysi." - Tix
James Potkukelkka
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Kaverini, joka ollut kutsunnoissa armeijan edustajana (itse sivari, hiukan ironista :) ) kertoi, että Mika Muranen muutti armeijan puolelta radikaalisti ajattelua (vaikka sitä ei ehkä ole virallisesti auki kirjoitettu mihinkään). Nykyään mt-syillä saa vapautuksen aina jos yhtään sinne päin vihjaisee. Aiemmin oli ajatuksena, että miinanpolkijoitakin tarvitaan.

Vapautushan on paljon parempi kuin sivari, koska kun saa vapautuksen niin ei tarvitse käydä sivaria.
Ristiriidat voivat olla seurausta ihmisen vajavaisuudesta ymmärtää, ei itse ilmoituksen ongelmasta
James Potkukelkka
Kitisijä

nokkaelain kirjoitti: 23.08.2025 0:02 harrastaa nykyään maratonjuoksua
Siis mielenterveyssyillä vapautus?
Ristiriidat voivat olla seurausta ihmisen vajavaisuudesta ymmärtää, ei itse ilmoituksen ongelmasta
Homeboy65
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja Homeboy65 »

James Potkukelkka kirjoitti: 24.08.2025 14:14 Kaverini, joka ollut kutsunnoissa armeijan edustajana (itse sivari, hiukan ironista :) ) kertoi, että Mika Muranen muutti armeijan puolelta radikaalisti ajattelua (vaikka sitä ei ehkä ole virallisesti auki kirjoitettu mihinkään). Nykyään mt-syillä saa vapautuksen aina jos yhtään sinne päin vihjaisee. Aiemmin oli ajatuksena, että miinanpolkijoitakin tarvitaan.

Vapautushan on paljon parempi kuin sivari, koska kun saa vapautuksen niin ei tarvitse käydä sivaria.
Herra P ei käynyt armeijaa eikä sivaria terveyssyistä. Eikoisruokavalio, eivät ruvenneet tekemään yhdelle erikseen ruokaa.
"En tiedä pitäisikö sinulle ojentaa netiketti, banaani vai köysi." - Tix
James Potkukelkka
Kitisijä

Mielenkiintoinen juttu Suomen erillishakarististä.

https://www.hs.fi/taide/art-2000011423680.html
sivustahuutaja
Kitisijä

^
Olen ylpeä siitä, että Suomessa ei ole lähdetty mukaan yleiseen pöyristelyyn ja anteeksipyytelyyn. Tosin afrikan tähdet eivät lupaa hyvää.

Tää proffa on kai joku vassari.
urpiainen
Kitisijä

James Potkukelkka kirjoitti: 25.08.2025 12:36 Mielenkiintoinen juttu Suomen erillishakarististä.

Vuorelmahan tästä koetti jo kehitellä jotain yleistä teoriaa suomalaisten identiteetistä maailmassa, mutta ei tämä mun mielestä hirveän hyvin lentänyt: https://yle.fi/a/74-20175308
sivustahuutaja
Kitisijä

^ Onko toikin joku vassari?
urpiainen
Kitisijä

Mä luulen, että tuollaisessa persujäsennyksessä, jossa kaikki, jotka näkevät natsitunnusten valtiollisen käytön potentiaalisesti problemaattiseksi, ovat vassareita, Vuorelmakin on tosiaan vassari. Kuten melkein kaikki järjissään/selvinpäin olevat.
sivustahuutaja
Kitisijä

^
Oisko joku sellainen hakaristikriitikko, joka ei olisi attackin aktiiveja?
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

James Potkukelkka kirjoitti: 25.08.2025 12:36 Mielenkiintoinen juttu Suomen erillishakarististä.
Mulla on vähän kaksijakoinen suhde suomen hakaristiin. Toisaalta ymmärrän sen ongelmallisuuden vallankin länsi-eurooppalaisessa yhteisössä, jonka vuoksi siitä kannattaisi luopua. Sitten sillä on taas iso rooli puolustusvoimien historiassa enkä haluaisi antaa natsien pilata historiallista logoa.

Henkilökohtaisesti miellän Suomen ja Saksan hakaristit eri symboleiksi, kuten erotan Suomen lipun muista pohjoismaiden ristilipuista. Kun väritys vaihtuu, niin logokin vaihtuu IMHO. Natsien hakaristi on vaan niin vahvasti demonisoitu, että on ymmärrettävää ettei kaikki kykene samaan erotteluun.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
sivustahuutaja
Kitisijä

^
Risti on klu klux klanin tunnus!
James Potkukelkka
Kitisijä

urpiainen kirjoitti: 25.08.2025 14:11

Vuorelmahan tästä koetti jo kehitellä jotain yleistä teoriaa suomalaisten identiteetistä maailmassa, mutta ei tämä mun mielestä hirveän hyvin lentänyt: https://yle.fi/a/74-20175308
Suomi taisteli rinta rinnan Saksan kanssa. Hitler kävi Marskin synttäreillä, Suomi luovutti juutalaisia Saksaan, mutta emme toki mitään Saksan liittolaisia olleet!

Petteri Orpokin sen todisti ex cathedra

Viimeksi muokannut James Potkukelkka, 25.08.2025 15:44. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
urpiainen
Kitisijä

Vagabondo kirjoitti: 25.08.2025 15:11
Mulla on vähän kaksijakoinen suhde suomen hakaristiin. Toisaalta ymmärrän sen ongelmallisuuden vallankin länsi-eurooppalaisessa yhteisössä, jonka vuoksi siitä kannattaisi luopua. Sitten sillä on taas iso rooli puolustusvoimien historiassa enkä haluaisi antaa natsien pilata historiallista logoa.
Myös puolustusvoimien historiassa natsiyhteys on vähintäänkin hankala. Tästähän Hesarissa oli jo joskus aiemmin juttua ainakin ilmavoimien osalta: https://www.hs.fi/maailma/art-2000005846393.html

Mun mielestä erityisen kiinnostava juttu on tuo 1958 paluu jo kerran haudattuun hakaristin käyttöön ja vieläpä muodossa, joka näyttää tosi paljon natsien tunnukselta. Mitäköhän siinä oli takana? Kiinnostavaa myös, että kun Kekkonen poisti hakaristin Valkoisen Ruusun suurrististä, miksi hän ei saman tien lopettanut käyttöä laajemminkin.
Bluntly
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
urpiainen
Kitisijä

James Potkukelkka kirjoitti: 25.08.2025 15:43
urpiainen kirjoitti: 25.08.2025 14:11

Suomi taisteli rinta rinnan Saksan kanssa. Hitler kävi Marskin synttäreillä, Suomi luovutti juutalaisia Saksaan, mutta emme toki mitään Saksan liittolaisia olleet!

Petteri Orpokin sen todisti ex cathedra
Pitää myös muistaa Suomen erityinen luontosuhde. Ennallisteta ei millään, vesiä pilataan itsepintaisesti, suurpedot ammutaan, metsät hakataan päästölähteiksi. Tänään tuli myös uutinen, että Saimaalla kuutinmetsästys etenee tälläkin kaudella hyvin: https://www.hs.fi/suomi/art-2000011450419.html
Bhven
Kitisijä

Juuri eilen bongasin Ruskeasuolla Tilkan sairaalan lähistöltä muistopatsaan hakaristeineen joka on omistettu Helsikiläisille Mannerheim-ristin ritareille. Suhtaudun asiaan neutraalin välinpitämättömästi, kuten myös kehittelemääni vitsiin:

Vietettiin syntymäpäiviä Mikkelissä. Musta-Mannerheim ja Hitler-Neekeri katselivat paikkoja torilla. Paikallinen ukko tuli sitten siihen ihmettelemään "Onko täällä jotkut Pekka ja Pätkä Eräinä Henkilöinä -elokuvan kuvaukset, vai mitä täällä tapahtuu?" "Tultiin vaan tähän torin laitaan juomaan kupilliset neekerinhikeä", herrat vastasivat.