Autoilu 2

Tietokonejutut, pelit ja muu nörtismi; autot, kaasupullot ja muut lelut
aasi
Kitisijä

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja aasi »

Nää linkit ei oikein toimi kun niistä puuttuu se oleellinen uuid perästä tjsp. Ei sillä että itellä olis ees ostettuna Kauppalehden tilausta.
Tasan ei mene muumit kanootissa.
Bluntly
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Bhven
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja Bhven »

Nyt on kunnollista. Kulmikkaat autot takaisin.

Inspired by the Turbo 2 from the 80s, Renault revives the R5 3E

https://newatlas.com/automotive/renault ... rift-2027/
Matalamman sietotason järvikala.
Bluntly
Kitisijä

Bluntly
Kitisijä

Voipi sattua teslaa kassaan:

Teslan väitetään peukaloineen matkamittareita – Tavoitteena saada takuu loppumaan nopeammin
Kantaja Nyree Hinton väittää, että Teslan matkamittarilukemat kertovat ennemminkin energiankulutuksesta ja kuljettajan ajotavasta sekä perustuvat pikemminkin ennustaviin algoritmeihin kuin ajettuihin kilometreihin, kertoo uutistoimisto Reuters
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

Käytetyistä autoista pyydetään ihan pöljiä hintoja. Vallankin vähän isommista loppuunajetuista kulkimista, joista ei kenenkään kannattaisi maksaa kuin maksimissaan tonni tai kaksi, jos ovat leimoissa. Mä ostin omani 7 vuotta sitten vähän alta 10K€. Nyt vastaavista pyydetään 3K€ vähemmän vaikka ajettu 200K enemmän.

:nuts:
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
urpiainen
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Onko nyt niin, että Teslan Euroopan myynti on ainakin jossain määrin palannut takaisin Musk-Trump-veljeilyn tuottamasta ostoboikotista? Ja myynti sen kun nousee, ei kai tälle oikein ole hinta-speksi-suhteeltaan voittavia kilpailijoita?

Sähköautot | Halpis-Tesla tuli Suomeen myyntiin
https://www.hs.fi/talous/art-2000011550661.html
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
sivustahuutaja
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^
Parhaiten myyvä Model Y uudistui, tuotantolinjat olivat hetken aikaa kiinni ja ostajat odottivat uutta mallia ja uusia hintoja. Jos haluaa laskea myynnin notkahduksen boikotiksi, niin kaipaisin tarkempaa analyysiä väitteen tueksi. Moraaliposeeraajia tietenkin riitti, mutta harva kuitenkaan ostaa omilla rahoillaan huonompaa autoa kalliimmalla, koska boikotti.
sivustahuutaja
Kitisijä

^
Teslan myyntiluvuissa ei näy "boikottia" Model 3:n kohdalla. Väitän, että myynnin droppi tuli Y:n mallin päivityksestä. Tesla on harvinaisen riippuvainen yhdestä mallista. EDIT: Model 3 päivittyi 2023 loppuvuodesta / 2024 alkuvuodesta ja hyvin alkanut myyynnin nousu katkesi. Ehkä tuossa boikotissa on jotain perää.

Kuva

Kuva

https://cleantechnica.com/2025/07/03/te ... th-charts/
James Potkukelkka
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

On Euroopassa ainakin yhden henkilön boikotti. Tai kahden, jos lasken urpsun mukaan.

Mutta mun boikotti on siinä mielessä merkityksetön, että en olisi muutenkaan ostamassa uutta autoa nyt. Katsotaan sitten, kun ostohousut ovat jalassa.
Ei vertaistasi sulle, sä lilja Saaronin. Suo armos lahjat mulle ja kaste Siionin
urpiainen
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Joo, sivustahuutaja ehkä ymmärsi mun viestin väärin, eli koetin nimenomaan johdatella siihen suuntaan, että tosipaikan tullen Teslan paketti taitaa olla niin houkutteleva, että ehkä boikotti tosiaan elää eniten niiden (meidän) parissa, jotka eivät muutenkaan ostoksilla ole. Itsekin pysyn toistaiseksi tiukkana!
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen

Mut voi laskea Teslaboikottiin mukaan :yo:
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
sivustahuutaja
Kitisijä

urpiainen kirjoitti: 20.10.2025 9:00 Joo, sivustahuutaja ehkä ymmärsi mun viestin väärin, eli koetin nimenomaan johdatella siihen suuntaan, että tosipaikan tullen Teslan paketti taitaa olla niin houkutteleva, että ehkä boikotti tosiaan elää eniten niiden (meidän) parissa, jotka eivät muutenkaan ostoksilla ole.
Korjasin siis kommenttiani, että minusta myyntidatassa näkyy ihan oikea Tesla-boikotti. Parhaiten tuo näkyy Model 3:sessa, jossa malliuudistuksen jälkeen oli vahva nousutrendi, joka sitten katkesi Trumpin valintaan. Kasvutrendiin on palattu, kun Musk on ottanut etäisyyttä Trumpiin. Osa jengistä oli canceloimassa Muskia jo Twitter-oston takia, mutta tuo ei myyntiä hetkeuttanut. Vasta ihan täydellinen Trump-urpoilu tuntui vaikuttavan. Epäilen, että Musk on tehnyt samat johtopäätökset ja hieman säätänyt ulostulojaan. Marsiin meneminen on prio yksi ja se vaatii tuhansia miljardeja.
Bhven
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja Bhven »

Ostin Teslan.

Punavihreää ympäristöliiketta luulisi kiinnostavan se, että Tesla on parisataa kiloa kevyempi ja siten ympäristöystävällisempi auto kuin kilpailijansa.

Lisäksi Teslan ohjelmisto ja käytettävyys on kaikkien mielestä parasta ykkösluokkaa. En ymmärrä ajatusta, että joku tinkisi elämänlaadustaan sen takia, että firman toimari on persenaama.
Matalamman sietotason järvikala.
James Potkukelkka
Kitisijä

Bhven kirjoitti: 20.10.2025 9:28 Ostin Teslan.

sivustahuutaja kirjoitti: 20.10.2025 9:15 . Vasta ihan täydellinen Trump-urpoilu tuntui vaikuttavan. Epäilen, että Musk on tehnyt samat johtopäätökset ja hieman säätänyt ulostulojaan.
Mulla oli sekoilu ukrainansodan kanssa yhdistettynä dogeiluun, jossa lopetettiin aids-ohjelmia jne. Nyt kumpaakaan ei ole enää näkynyt ja bromance on ohi. Uudella mantereella Musk käy edelleen kulttuurisotaa, mutta kunhan pysyy siellä, ei häiritse mua.

Alkaa aiempi uhoaminen harmittaa. Minkälainen lustraatiorituaali mun pitäisi suorittaa? Vai pitäisikö vain ex-taistolaistyyliin olla, kuin mitään ei olisi koskaan tapahtunut?

Edit: nyt hokasin :idea:

Julistan voittaneeni, koska Musk on laitanut sordiinoa. Katsos nyt homeboy, yhden ihmisen boikotti vaikuttaa!1
Ei vertaistasi sulle, sä lilja Saaronin. Suo armos lahjat mulle ja kaste Siionin
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen

Muskin toilailut ei ole vaikuttanut mun mielipiteeseen. En vaan arvosta amerikkalaisia autoja kovin korkealle. Tykkään mutkasille teille suunnitelluista autoista.
Bluntly
Kitisijä

En vain osta paskaa laatua.
James Potkukelkka
Kitisijä

https://www.autonews.com/tesla/ane-euro ... nths-1021/

The Tesla Model Y was Europe’s bestselling car in September,

:o

Kaikki muut paitsi minä, urpsu, bluntly ja vagis horjuvat!
sivustahuutaja
Kitisijä

^
Samalla pitää muista, että Teslan markkinaosuus euroopassa on alle 2%
https://www.best-selling-cars.com/europ ... -analysis/

Meitä eurooppalaisia ei enää kiinnosta pelastaa ilmastoa.
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen

Vagabondo kirjoitti: 12.02.2025 11:29 Toi täyssähkön akkukesto on oikeasti aika hyvä verrattuna polttiksiin, joissa korjaustarve lisääntyy merkittävästi 300tkm seutuvilla, kun pitää uusi kytkimiä, massapyöriä ja esim nyt omasta todennäköisesti kannen tiivisteen vaihto kun 340tkm mittarissa. Auto ja käyttäjäkohtaista kannattaako noita teettää.
Tätä ei tullut koskaan päivitettyä. Pitkään arvoin korjatakko moottori vai ostaa uusi auto tilalle. Päädyin remonttiin, kun käytettyjen autojen nykyinen hintataso ei miellytä. Liian kalliita ovat ja vallankin hienojen kalliiden lisäominaisuuksien läsnäoloa ei huomioida tarpeeksi hinnanalennuksena, kuten tästä lataushybridiuutisestakin jälleen huomaa: https://www.is.fi/ulkomaat/art-20000115 ... t=promobox
10K jonkun ehkä kannattaisi tuollainen ostaa ja ajaa latailematta loppuun vanhanaikaisen hybridin tyylillä. Tuolla hinnalla taas ei kannata harkitakaan. Ei tosin kannata olla myöskään se kuski joka tuon tohon kuntoon ajaa, kun ei siitä sitten pääse eroon.

Mutta kansitiiviste siis aiheutti moottoriongelmat. Samalla moottori tuli tarkastettua. Pari pikkuvikaa, nippu tiivisteitä ja jakohihnaa ja muuta sen sallaista vaidettu. Reilu 5K tuli autolle hintaa, mutta nyt moottori kehrää kuin uutena. Eikähän tuolla nyt moottorin puolesta aja siihen asti kunnes kyllästyn ruostevikoja korjaamaan, kun kytkinkin tuli uusittua viime vuonna.
James Potkukelkka
Kitisijä

Vagabondo kirjoitti: 28.10.2025 16:57

Mutta kansitiiviste siis aiheutti moottoriongelmat. Samalla moottori tuli tarkastettua.
Teitkö itse?
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen

James Potkukelkka kirjoitti: 29.10.2025 8:40

Mutta kansitiiviste siis aiheutti moottoriongelmat. Samalla moottori tuli tarkastettua.
Teitkö itse?
En todellakaan. Vein parhaalle mahdolliselle korjaamolle eli Tammer dieseliin.
James Potkukelkka
Kitisijä

Vagabondo kirjoitti: 29.10.2025 8:45
James Potkukelkka kirjoitti: 29.10.2025 8:40

Teitkö itse?
En todellakaan. Vein parhaalle mahdolliselle korjaamolle eli Tammer dieseliin.
:sir:
sivustahuutaja
Kitisijä

Volkkari vaikeuksissa
https://tekniikanmaailma.fi/volkswageni ... o-syvenee/

Volkkarikonsernilla on ollut aika iso markkinaosuus sähköissä. Käykö tässä nyt niin, että teknologiamurros puree kuitenkin tähän vanhaan valmistajaan.
Bluntly
Kitisijä

Tuumailin tuossa vähäisen kun kohtapuoliin markkinat on täynnä täysin vaihtoarvottomia, melko vähän ajettuja, puolivispilöitä.

Ostaisi semmoisen ja riisuisi siitä kaikki sähkökulkimet. Jonkun verran joutuisi huijaamaan auton aateekooyksikköä. Ja hitsaamaan lisää tilaa poistettujen osien tilalle.