Kärsivällisesti: pointtini oli että TS sekoittaa potentiaalisen ja aktuaalisen. Hyönteisvertaus oli huono, OK.exsu kirjoitti: 14.01.2022 17:06Ymmärräthän, että tämän ketjun argumentointi ei johdu siitä että joku vastustaisi aborttia? Kritiikki kohdistuu tekemääsi väitteeseen alkion ja hyönteisen välisen arvotukseen liittyen.Homeboy65 kirjoitti: 13.01.2022 12:22 Eikä abortin kieltäminen vähennä abortteja vaan tekee niistä vaarallisia. Laittomat abortit ovat usein vaarallisia.
Case Päivi Räsänen
-
Homeboy65
- Kitisijä
Re: Case Päivi Räsänen
"En tiedä pitäisikö sinulle ojentaa netiketti, banaani vai köysi." - Tix
-
James Potkukelkka
- Kitisijä
Eikös joku kettukin teurasta koko kanalan?
Ei vertaistasi sulle, sä lilja Saaronin. Suo armos lahjat mulle ja kaste Siionin
-
aasi
- Kitisijä
Tai susi koko lammaslauman. Huvikseen tappamattomuus lienee vain legendaa kun luonnossa tappaminen on niin työn takana että mahdollisuutta huvitteluun ei liiemmin ole.
Tasan ei mene muumit kanootissa.
-
sivustahuutaja
- Kitisijä
^ Eläimet eivät kuitenkaan kirjoittele huvikseen kitinään, siitä voitaneen olla samaa mieltä? Tämä on ihan luonnotonta ja tämä pitäisi heti lopettaa!
-
James Potkukelkka
- Kitisijä
Jossain määriin noin tapahtuu. Miten muuten voidaan selittää, että transseuksuaalisuuden esiintyminen vaihtelee näin rajusti pienen ajan sisällä?Homeboy65 kirjoitti: 03.11.2021 9:44 Luuleeko P. Räsänen btw oikeasti että seksuaalinen suuntautuminen v a l i t a a n kuten joku valitsee kioskilla ostaisiko mansikkajäätelöä vai suklaajäätelöä? Absurdia.

Ei vertaistasi sulle, sä lilja Saaronin. Suo armos lahjat mulle ja kaste Siionin
-
urpiainen
- Kitisijä
No ei tuo ainakaan ole psykiatrian historiassa mitenkään ainutlaatuista. Mun ajatteluuni näistä asioista on vaikuttanut aika paljon Ian Hackingin kirjat, erityisesti Mad Travelers ja Rewriting the Soul. Varsinkin jälkimmäinen on mun mielestä tässä aika relevantti. Ensimäinen kirja hahmottelee sitä, miten entuudestaan tuntematon psykiatrinen tila, dissociative fugue, saattoi nousta melkein tyhjästä, edetä epidemiaksi, ja sitten myös hävitä aika nopeasti. Jälkimmäinen kirja tekee saman multiple personality disorderille, mutta laajentaa sen eksplisiittisemmin identiteetin ja ihmisenä olemisen teoriaksi osoittaen, että teoreettinen ymmärryksemme ja sosiologiset tekijät voivat avata kokonaan uusia, lääketieteellisesti verifioitavia, tapoja olla ihminen ja persoona. Hackingin tarkastelemat ilmiöt eivät ehkä ole natural kindeja normaalissa mielessä, mutta niiden rooli sosiaalisesti tuotettuina kindeina ei ehkä vähennä niiden todellisuutta, tai tee niistä samanalaisia valintoja "kuten joku valitsee kioskilla ostaisiko mansikkajäätelöä vai suklaajäätelöä". Voi olla, että tällä keskustelulla olisi annettavaa mahdolliselle erimielisyydellesi Homien kanssa.James Potkukelkka kirjoitti: 30.10.2025 11:49Jossain määriin noin tapahtuu. Miten muuten voidaan selittää, että transseuksuaalisuuden esiintyminen vaihtelee näin rajusti pienen ajan sisällä?Homeboy65 kirjoitti: 03.11.2021 9:44 Luuleeko P. Räsänen btw oikeasti että seksuaalinen suuntautuminen v a l i t a a n kuten joku valitsee kioskilla ostaisiko mansikkajäätelöä vai suklaajäätelöä? Absurdia.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
-
James Potkukelkka
- Kitisijä
^^Disclaimerina tuohon, että nyt sitten väitellään siitä, onko dataa tulkittu oikein vai en. En jaksa perehtyä asiaan niin paljon (homeboy viesti nro 10). Luotan, että nopein tapa saada oikea vastaus on postata väärä vastaus nettiin.
-
James Potkukelkka
- Kitisijä
Juu. Sitten tietysti voidaan aina laventaa siihen, että kaikki määräytyi jo alkuräjähdyksessä (lukuunottamatta satunnaisia kvantti-ilmiöitä) ja sen takia kenelläkään ei ole vapaata tahtoa mistään. Paitsi tietysti filosofeilla, jotka määrittelevät vapaan tahdon joksikin muuksi kuin mitä se tarkoittaa.urpiainen kirjoitti: 30.10.2025 12:10 Voi olla, että tällä keskustelulla olisi annettavaa mahdolliselle erimielisyydellesi Homien kanssa.
-
sivustahuutaja
- Kitisijä
Onko noissa tarkasteluissa tutkittu yksilöiden todellista käyttäytymistä? Jos esim. otetaan tuo daven linkkaama transuhomma, niin moniko itsensä transuksi identifioinut on tehnyt jotain muuta kuin muodissa olevaa sosiaalista larppaamista? Jos ei tutkita peruuttamattomia tai kustannuksia aiheuttavia päätöksiä, niin transuksi identifioituminen on vähän sama asia kuin persaukisen tesla-boikotti. Lumihiutaleen turhaa kohinaa.urpiainen kirjoitti: 30.10.2025 12:10 Hackingin tarkastelemat ilmiöt eivät ehkä ole natural kindeja normaalissa mielessä, mutta niiden rooli sosiaalisesti tuotettuina kindeina ei ehkä vähennä niiden todellisuutta, tai tee niistä samanalaisia valintoja "kuten joku valitsee kioskilla ostaisiko mansikkajäätelöä vai suklaajäätelöä".
-
James Potkukelkka
- Kitisijä
Räsänen siis KKO:ssa nyt
Knee jerk -sananvapauden kannattajana toivon vapauttavaa tuomiota.
En tarkistanut, mitä aiemmin olen tähän ketjuun kirjoittanut.
-
sivustahuutaja
- Kitisijä
^
Komps.
Toki näiden huutaminen torilla pistäisi taas pyörän uudestaan pyörimään:
Jos raiskauksen uhri ei ole huutanut tarpeeksi kovaa, kivitä hänet kuoliaaksi!
5. Mooseksen kirja 22:23-24
Työskentelijä sapatinpäivänä surmattakoon!
2. Moos. 31:14; 4. Moos. 15:32–36
Komps.
Toki näiden huutaminen torilla pistäisi taas pyörän uudestaan pyörimään:
Jos raiskauksen uhri ei ole huutanut tarpeeksi kovaa, kivitä hänet kuoliaaksi!
5. Mooseksen kirja 22:23-24
Työskentelijä sapatinpäivänä surmattakoon!
2. Moos. 31:14; 4. Moos. 15:32–36
-
urpiainen
- Kitisijä
Sama. Isoimmat ongelmat liittynevät siihen, ettäJames Potkukelkka kirjoitti: 31.10.2025 9:57 Räsänen siis KKO:ssa nyt
(i) Markkinoimassaan pamfletissa Räsänen haluaa pseudoteologisten ällöttävyyksien lisäksi myös erikseen kirjoittaa ei-uskonnollisesti nimenomaan lääkärinä, ja siinä yhteydessä esittää lääkärin arvovallalla ymmärtääkseni aika selkeästi lääketieteen vastaista ja jopa tutkitusti haitallista kamaa. Tämä ehkä asemoituu enemmän puoskarilaista käytävään debattiin kuin sananavapauskeskusteluun.
(ii) Kestämmekö jatkossa vastaavasti jotain muuta ryhmää vastaan agitoivat, muun uskontokunnan fundamentalistit näkyvinä poliitikkoina.
Edit. Tarkastin mutta en tarkistanut aiempia linjauksiani. Ajatteluni ei näemmä kehity. viewtopic.php?p=780011#p780011
Viimeksi muokannut urpiainen, 31.10.2025 11:35. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
-
James Potkukelkka
- Kitisijä
Eikö uskonnollinen vakaumus ole henk. kohtainen asia? Tuskin on olemassa mitään tieteellistä konsensusta siitä, miten kristinuskoa tulee harjoittaa.
JOs Räsänen uskoo, että homous on syntiä, niin mielestäni se on aivan yhtä oikea näkemys kuin jonkun toisen kristityn näkemys, että se ei ole.
Viimeksi muokannut James Potkukelkka, 31.10.2025 11:34. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
Vagabondo
- Kitinä VIP-jäsen
Hyviä pointteja. Mä huomaan etten ole ihan niin vahvan sananvapauden kannattaja kuin James. Oikeastaan mä haluisin purkaa uskonnonvapauden nimissä tehtävää erinäisiä ryhmiä vastaan suunnattua agitoimista. Minusta ei vaan toimi, että joihinkin ikivanhoihin rasistisiin kirjoihin vetoamalla saa sanoa mitä sylki suuhun tuo. Tämä koskee sitten muitakin uskontosuuntia kuin kristinusko.urpiainen kirjoitti: 31.10.2025 11:20Sama. Isoimmat ongelmat liittynevät siihen, ettäJames Potkukelkka kirjoitti: 31.10.2025 9:57 Räsänen siis KKO:ssa nyt
(i) Markkinoimassaan pamfletissa Räsänen haluaa pseudoteologisten ällöttävyyksien lisäksi myös erikseen kirjoittaa ei-uskonnollisesti nimenomaan lääkärinä, ja siinä yhteydessä esittää lääkärin arvovallalla ymmärtääkseni aika selkeästi lääketieteen vastaista ja jopa tutkitusti haitallista kamaa. Tämä ehkä asemoituu enemmän puoskarilaista käytävään debattiin kuin sananavapauskeskusteluun.
(ii) Kestämmekö jatkossa vastaavasti jotain muuta ryhmää vastaan agitoivat, muun uskontokunnan fundamentalistit näkyvinä poliitikkoina.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
-
sivustahuutaja
- Kitisijä
^
Muslimit ja sosialistit saavat julistaa ihan mitä tahansa, kunhan noudattavat lakia, eli väkivaltaan yllyttäminen on kiellettyä, ml. päiden leikkaaminen.
Muslimit ja sosialistit saavat julistaa ihan mitä tahansa, kunhan noudattavat lakia, eli väkivaltaan yllyttäminen on kiellettyä, ml. päiden leikkaaminen.
-
sivustahuutaja
- Kitisijä
Jos sanoo homouden olevan tietyn uskonnon syntiä, niin kyse on nähdäkseni uhrittomasta rikoksesta. Muutan mieleni, jos minulle esitetään tuo synti, joka on vahingot aiheuttanut.James Potkukelkka kirjoitti: 31.10.2025 11:33 JOs Räsänen uskoo, että homous on syntiä, niin mielestäni se on aivan yhtä oikea näkemys kuin jonkun toisen kristityn näkemys, että se ei ole.
-
Vagabondo
- Kitinä VIP-jäsen
Mä oon sitä mieltä, että alaikäisille ei pitäisi edes saada saarnata koko synnin käsitteestä saatikka pelotella syntiä tekemällä heidän joutuvan helvettiin ikuiseen kärsimykseen. Henkistä väkivaltaa moinen ja siitä pitäisi seurata linnaa ja kuritushuonettasivustahuutaja kirjoitti: 31.10.2025 11:37Jos sanoo homouden olevan tietyn uskonnon syntiä, niin kyse on nähdäkseni uhrittomasta rikoksesta. Muutan mieleni, jos minulle esitetään tuo synti, joka on vahingot aiheuttanut.James Potkukelkka kirjoitti: 31.10.2025 11:33 JOs Räsänen uskoo, että homous on syntiä, niin mielestäni se on aivan yhtä oikea näkemys kuin jonkun toisen kristityn näkemys, että se ei ole.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
-
Homeboy65
- Kitisijä
Vagabondo kirjoitti: 31.10.2025 11:42Mä oon sitä mieltä, että alaikäisille ei pitäisi edes saada saarnata koko synnin käsitteestä saatikka pelotella syntiä tekemällä heidän joutuvan helvettiin ikuiseen kärsimykseen. Henkistä väkivaltaa moinen ja siitä pitäisi seurata linnaa ja kuritushuonettasivustahuutaja kirjoitti: 31.10.2025 11:37Jos sanoo homouden olevan tietyn uskonnon syntiä, niin kyse on nähdäkseni uhrittomasta rikoksesta. Muutan mieleni, jos minulle esitetään tuo synti, joka on vahingot aiheuttanut.James Potkukelkka kirjoitti: 31.10.2025 11:33 JOs Räsänen uskoo, että homous on syntiä, niin mielestäni se on aivan yhtä oikea näkemys kuin jonkun toisen kristityn näkemys, että se ei ole.![]()
Uskikset sanovat elävänsä raamatun sanan mukaan mutta joitakin raamatun kohtia noudatetaan, joitakin ei - ilman sen kummempia teologisia perusteluja.
-
James Potkukelkka
- Kitisijä
Tämä on sulle kumottu monta kertaa. Kristityillä on aivan selvät perustelut UT vs VT asiassa.Homeboy65 kirjoitti: 31.10.2025 11:45
Uskikset sanovat elävänsä raamatun sanan mukaan mutta joitakin raamatun kohtia noudatetaan, joitakin ei - ilman sen kummempia teologisia perusteluja.
Annetaan ChatGpt:lle puheenvuoro
Kristityt uskovat, että **Jeesus Kristus täytti Vanhan testamentin lain** ja solmi **uuden liiton Jumalan ja ihmisten välille**.
Vanha testamentti sisälsi juutalaisille annetut lait ja määräykset (esim. ruokasäännöt, uhrit, sapatin muodot), mutta Uudessa testamentissa opetetaan, että **pelastus ei enää perustu lain noudattamiseen**, vaan **uskoon Jeesukseen**.
Siksi kristityt pitävät Vanhaa testamenttia tärkeänä Jumalan sanana ja historian osana, mutta **noudattavat käytännössä Jeesuksen ja apostolien opetuksia Uudessa testamentissa**, eivät vanhoja rituaali- tai ruokasääntöjä.
-
sivustahuutaja
- Kitisijä
^ Kai VT:tä saa silti siteerata julkisesti?
-
urpiainen
- Kitisijä
Koko jutun pointtihan ainakin osin on, että Räsänen nimenomaan ei halua pitää uskonnollista vakaumustaan henkilökohtaisena asiana, vaan on hakeutunut politiikan huipulle organisoimaan maailmaa (ja erityisesti muita ihmisiä) oman vakaumuksensa mukaiseksi. Hänelle ei riitä oma pidättäytyminen homoseksuaalisuuden synnistä, vaan hän haluaa vainota muita ihmisiä, jotka syntiin lankeavat. Kyse on tästä toiminnasta, ei Räsäsen henk. koht. uskomuksesta - uskomukset nyt muutenkaan eivät ehkä ole ihan tahdonalaisia, eli minkä Räsänen sille voi, että uskoo mitä uskoo. Ei sen silti olisi pakko rakentaa homojen kiusaamisesta poliitista ohjelmaa, hakeutua eduskuntaan homojen kiusaamisen tehostamiseksi ja markkinoida asiaa ajavia pamfletteja.James Potkukelkka kirjoitti: 31.10.2025 11:33Eikö uskonnollinen vakaumus ole henk. kohtainen asia? Tuskin on olemassa mitään tieteellistä konsensusta siitä, miten kristinuskoa tulee harjoittaa.
JOs Räsänen uskoo, että homous on syntiä, niin mielestäni se on aivan yhtä oikea näkemys kuin jonkun toisen kristityn näkemys, että se ei ole.
Itse kuitenkin lähinnä tarkoitin sananvalinnallani tässä jotain sellaista, että "teologia" kai viittaa jonkinlaiseen tieteelliseen traditioon uskontojen ja niiden oppien tutkimisesta, ja Räsänen nimenomaan ei asetu minkäänlaiseen teologiseen debattiin tutkijayhteisön varsin rikkaan argumentaation kanssa, vaan julistaa omista hyvin ilkeämielisistä tunteistaan kumpuavaa vihaviestiä. En näe Räsäsen yksinkertaisessa ja valikoivassa fundamentalismissa tässä mielessä teologista elementtiä oikeastaan ollenkaan.
-
sivustahuutaja
- Kitisijä
Vaikea sitä synnin ideaa on alaikäisten kuulemista jutuista poistaa.Vagabondo kirjoitti: 31.10.2025 11:42 Mä oon sitä mieltä, että alaikäisille ei pitäisi edes saada saarnata koko synnin käsitteestä saatikka pelotella syntiä tekemällä heidän joutuvan helvettiin ikuiseen kärsimykseen. Henkistä väkivaltaa moinen ja siitä pitäisi seurata linnaa ja kuritushuonetta![]()
Isä meidän, joka olet taivaissa.
Pyhitetty olkoon sinun nimesi.
Tulkoon sinun valtakuntasi.
Tapahtukoon sinun tahtosi,
myös maan päällä niin kuin taivaassa.
Anna meille tänä päivänä selitykseen
meidän jokapäiväinen leipämme.
Ja anna meille meidän syntimme anteeksi,
niin kuin mekin anteeksi annamme niille,
jotka ovat meitä vastaan rikkoneet.
Äläkä saata meitä kiusaukseen,
vaan päästä meidät pahasta.
Sillä sinun on valtakunta
ja voima ja kunnia iankaikkisesti.
Aamen.
-
Homeboy65
- Kitisijä
Teologia on pseudotiede.
-
sivustahuutaja
- Kitisijä
Osaatko antaa esimerkin Räsäsen harjoittamasta vainosta?urpiainen kirjoitti: 31.10.2025 11:52 Koko jutun pointtihan ainakin osin on, että Räsänen nimenomaan ei halua pitää uskonnollista vakaumustaan henkilökohtaisena asiana, vaan on hakeutunut politiikan huipulle organisoimaan maailmaa (ja erityisesti muita ihmisiä) oman vakaumuksensa mukaiseksi. Hänelle ei riitä oma pidättäytyminen homoseksuaalisuuden synnistä, vaan hän haluaa vainota muita ihmisiä, jotka syntiin lankeavat.
-
Vagabondo
- Kitinä VIP-jäsen
Kato; Poistin ihan helposti!sivustahuutaja kirjoitti: 31.10.2025 11:53Vaikea sitä synnin ideaa on alaikäisten kuulemista jutuista poistaa.Vagabondo kirjoitti: 31.10.2025 11:42 Mä oon sitä mieltä, että alaikäisille ei pitäisi edes saada saarnata koko synnin käsitteestä saatikka pelotella syntiä tekemällä heidän joutuvan helvettiin ikuiseen kärsimykseen. Henkistä väkivaltaa moinen ja siitä pitäisi seurata linnaa ja kuritushuonetta![]()
*Sisältö poistettu tarpeettomana*