Firman tilillä 35 000, mitä tehdä?

Vakavia keskusteluja isoista asioista - tiede, talous, politiikka, uskonto, yhteiskunnalliset asiat. Ei onelinereitä/puzznuzzia.
James Potkukelkka
Kitisijä

Re: Firman tilillä 35 000, mitä tehdä?

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Tuotteen rahoituskulun viitekorko on €STR eli https://www.ecb.europa.eu/stats/financi ... ex.en.html joka on nyt 1.930

Viitekoron päälle tulee marginaali 3,50 %

Eli jos kohde-etuuden hinnassa ei tapahdu mitään, tuote tuottaa tappiota 3,5 + 1,930 prosenttia vuodessa.

Lähde https://corporate.nordea.com/DownloadDo ... 20Finland)
Ei vertaistasi sulle, sä lilja Saaronin. Suo armos lahjat mulle ja kaste Siionin
James Potkukelkka
Kitisijä

nVidian tulos oli vahva. Futuurit plussalla. Hyvä, että en ainakaan vielä ole avannyt Sp500 shorttia..
Ei vertaistasi sulle, sä lilja Saaronin. Suo armos lahjat mulle ja kaste Siionin
sivustahuutaja
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^
Nvidia vaan on indikaattoreista paskin, koska se on se, joka tässä buumissa tekee eniten rahaa. Iso kysymysmerkki on, tekeekö kukaan muu rahaa.
James Potkukelkka
Kitisijä

sivustahuutaja kirjoitti: 20.11.2025 11:31 ^
Nvidia vaan on indikaattoreista paskin, koska se on se, joka tässä buumissa tekee eniten rahaa. Iso kysymysmerkki on, tekeekö kukaan muu rahaa.
Joo. Mutta se kuitenkin kannattelee sp 500:sta. Mutta on tosiaan selvä, että lapioita myymällä kultaryntäyksessä tienaa, vaikka kultaa ei lopulta paljoa löytyisikään.
James Potkukelkka
Kitisijä

Ostin lopulta eilen tätä pikkumäärän hintaan 89,89 €

https://www.nordnet.fi/etp/warrantit/mi ... t-f68-fnfi
Viimeksi muokannut James Potkukelkka, 21.11.2025 10:46. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
James Potkukelkka
Kitisijä

Hei!
Ostin eilen minifutuureita. Siitä meni arvonlisäveroa. Miksi?
t James Potkukelkka

Vastaus:

Hei!

Arvonlisävero liittyy virheellisesti veloitettuun listaamattomien osakkeiden säilytysmaksuun. Se ei siis liity millään tavalla minifutuurien ostoon. Virheellinen säilytysmaksu ja siihen liittyvä arvonlisävero tullaan hyvittämään sinulle mahdollisimman pian.

Terveisin
--------

Ihme sekoilua. Lapsenuskoisesti luulisi, että työkseen rahaa pyörittävät osaisivat nämä...
Ylermi Ylihankala
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

James Potkukelkka kirjoitti: 21.11.2025 10:37 Ihme sekoilua.
Leikkisivät omilla rahoillaan.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
James Potkukelkka
Kitisijä

Olisiko nyt aika ostaa Finnairia, kun näyttää siltä, että Ukrainen sota loppunee lähikuukausina? Rauhansopimus takuulla edellyttää kaikkien venäpakotteiden purkamista ja voisi olettaa, että se myös edellyttää, että Venäjä purkaa länsimaille asettamansa pakotteet.
James Potkukelkka
Kitisijä

Kysyin samaa Gemini 3 thinking

Finnairin ostaminen tällä logiikalla on spekulatiivinen veto, joka perustuu ns. "binääriseen tapahtumaan" (Venäjän ylilentoluvan palautuminen). Vaikka sotatoimet lakkaisivat, oletus kaikkien pakotteiden välittömästä purkamisesta on historiallisesti ja poliittisesti erittäin epävarma.

Tässä on analyysi sijoitusteesistäsi osiin purettuna (skeptisestä näkökulmasta):

1. Oletus: Rauhansopimus purkaa kaikki pakotteet
Tämä on teesisi heikoin lenkki.

Historiallinen viive: Länsimaiden asettamat pakotteet (erityisesti teknologiavienti ja rahoitussektori) puretaan tyypillisesti portaittain ja ehdollisesti, ei "vipusta kääntämällä" heti aselepona.

Ilmailun erityisasema: EU:n pakotteet kieltävät lentokoneiden, varaosien ja ilmailuteknologian viennin Venäjälle. Vaikka rauha tulisi, EU tuskin sallii välittömästi Airbusin varaosien vientiä Venäjän lentoyhtiöille (jotka takavarikoivat vuokratut koneet sodan alussa).

Venäjän vastapakotteet: Niin kauan kuin EU ylläpitää ilmailuteknologian vientikieltoa, Venäjällä ei ole insentiiviä avata ilmatilaansa länsimaisille yhtiöille. Siperian ylilento-oikeudet ovat Venäjälle poliittinen pelimerkki, josta he eivät luovu ilmaiseksi.

2. Finnairin fundamentit vs. "Aasia-strategia"
Finnairin sijoituscasessa on tapahtunut pysyvä rakennemuutos.

Nykyinen tila: Finnair on onnistuneesti sopeuttanut strategiansa tilanteeseen, jossa Venäjän yli ei lennetä. Yhtiö on karsinut kuluja, optimoinut reittejä (Pohjois-Amerikka, Lähi-itä, Intia) ja saavuttanut kannattavuutta ilman "Aasia-etua".

Kilpailuasetelma: Kiinalaiset lentoyhtiöt lentävät edelleen Venäjän yli. Jos sota loppuu, mutta pakotteet jäävät, kiinalaisten hintaetu säilyy ja Finnairin "lyhin reitti Aasiaan" -etu pysyy kuolleena.

Polttoaineen hinta: Kiertoreitit kuluttavat arviolta 10–40 % enemmän polttoainetta riippuen kohteesta. Tämä rasittaa katteita pysyvästi, ellei ylilentolupaa saada.

3. Markkinareaktio ja hinnoittelu
Hinnoiteltu riski: Jos markkina uskoisi sodan loppuvan ja ilmatilan aukeavan lähikuukausina, Finnairin kurssi olisi todennäköisesti jo noussut merkittävästi ennakoiden tätä ("buy the rumor"). Jos kurssi on matala, markkina on skeptinen pakotteiden purkamisen suhteen.

Potentiaali: Jos ylilentokielto poistuisi, se olisi valtava positiivinen shokki Finnairin tuloksentekokyvylle ja toisi merkittävän kurssinousun. Tämä on kuitenkin korkean riskin "lottokuponki".

Johtopäätös
Oletuksesi siitä, että rauhansopimus "takuulla edellyttää" kaikkien pakotteiden purkamista, on liian optimistinen. Todennäköisempi skenaario on:

Aselepo tai jäätynyt konflikti.

Useimmat talouspakotteet jäävät voimaan vuosiksi.

Venäjän ilmatila pysyy suljettuna EU-koneilta ("Status Quo").

Riskianalyysi: Osta Finnairia vain, jos uskot nimenomaan ilmailupakotteiden (varaosat vs. ylilentoluvat) purkautuvan nopeasti. Jos sota loppuu, mutta ilmatila pysyy kiinni, Finnair on "vain" tavallinen lentoyhtiö syklisellä ja pääomavaltaisella alalla ilman aiempaa maantieteellistä kilpailuetuaan.
James Potkukelkka
Kitisijä

Mielestäni hyvä vastaus.

Mutta veikkaan kyllä, että rauhansopimus edellyttää kaikkien venäjäpakotteiden välitöntä purkamista.
sivustahuutaja
Kitisijä

^
Toimiiko sama siis myös toisinpäin, eli Venäjä palauttaa kaiken takavarikoimansa?
James Potkukelkka
Kitisijä

sivustahuutaja kirjoitti: 24.11.2025 8:53 ^
Toimiiko sama siis myös toisinpäin, eli Venäjä palauttaa kaiken takavarikoimansa?
No tämä mun teesini lähtisi siitä, että kaikki pakotteet purettaisiin, eli varmastikin varaosia saisi jälleen toimittaa ja Venäjä palauttaisi varastamansa koneet. Mutta joo. Ehkä kuvittelen liikaa.
sivustahuutaja
Kitisijä

^
Venäjä siis palauttaisi varastamansa Fortumin voimalat ja ihan kaikki muutkin tehtaat ja resurssit?
James Potkukelkka
Kitisijä

sivustahuutaja kirjoitti: 24.11.2025 9:01 ^
Venäjä siis palauttaisi varastamansa Fortumin voimalat ja ihan kaikki muutkin tehtaat ja resurssit?
:)

Ehkä en jätä päivätyötäni
James Potkukelkka
Kitisijä

James Potkukelkka kirjoitti: 21.11.2025 10:04 Ostin lopulta eilen tätä pikkumäärän hintaan 89,89 €

https://www.nordnet.fi/etp/warrantit/mi ... t-f68-fnfi
11,7% tappiolla. Hyvältä näyttää!

Kuva

No oikeasti tämä on aivan oletettavaa. Kunhan stop loss (tällä hetkellä 7482) ei paukahda, heilunta ei ole ongelma. Nyt futuurit näyttävät SP500 6713 Nyt vielä 11% varaa nousta.
Viimeksi muokannut James Potkukelkka, 25.11.2025 9:42. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
James Potkukelkka
Kitisijä

James Potkukelkka kirjoitti: 21.11.2025 10:37 Hei!
t James Potkukelkka

Vastaus:

Hei!

Arvonlisävero liittyy virheellisesti veloitettuun listaamattomien osakkeiden säilytysmaksuun. Se ei siis liity millään tavalla minifutuurien ostoon. Virheellinen säilytysmaksu ja siihen liittyvä arvonlisävero tullaan hyvittämään sinulle mahdollisimman pian.

Terveisin
--------

Ihme sekoilua. Lapsenuskoisesti luulisi, että työkseen rahaa pyörittävät osaisivat nämä...
Ei ole vielä palautettu :kele:

Laitoin viestiä.
Ylermi Ylihankala
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

James Potkukelkka kirjoitti: 25.11.2025 8:48
James Potkukelkka kirjoitti: 21.11.2025 10:37 Hei!
t James Potkukelkka

Vastaus:

Hei!

Terveisin
--------

Ei ole vielä palautettu :kele:

Laitoin viestiä.
Muistitko laittaa loppuun #liivijengi?
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
James Potkukelkka
Kitisijä

Ps. tiedän missä asut!
Homeboy65
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja Homeboy65 »

Moni (?) pitää kryptovaluuttaa hyvänä sijoituskohteena. Sille on kuitenkin vain spekulatiivista käyttöä. Ainoa syy ostaa sitä on toive, että joku muu havahtuu sen olemassaoloon myöhemmin, jolloin ostoksen voi myydä hänelle aiempaa kalliimmalla ja kääriä erotuksen taskuunsa.
"En tiedä pitäisikö sinulle ojentaa netiketti, banaani vai köysi." - Tix
James Potkukelkka
Kitisijä

Homeboy65 kirjoitti: 30.12.2025 12:24 Ainoa syy ostaa sitä on toive, että joku muu havahtuu sen olemassaoloon myöhemmin, jolloin ostoksen voi myydä hänelle aiempaa kalliimmalla ja kääriä erotuksen taskuunsa.
Eikös tuo ole aivan mahdollinen suunnitelma?
Homeboy65
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja Homeboy65 »

James Potkukelkka kirjoitti: 30.12.2025 12:27
Homeboy65 kirjoitti: 30.12.2025 12:24 Ainoa syy ostaa sitä on toive, että joku muu havahtuu sen olemassaoloon myöhemmin, jolloin ostoksen voi myydä hänelle aiempaa kalliimmalla ja kääriä erotuksen taskuunsa.
Eikös tuo ole aivan mahdollinen suunnitelma?
Kyllä. Investoin sarjakuviin.
"En tiedä pitäisikö sinulle ojentaa netiketti, banaani vai köysi." - Tix
sivustahuutaja
Kitisijä

Osakepoiminnalla voi helposti päihittää indeksin lähes äärettömällä kertoimella, jos vain poimii oikeat osakkeet:

Kuva
James Potkukelkka
Kitisijä

^Juu. Itse ostan vain osakkeita, joiden kurssi myöhemmin nousee.
Bluntly
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Tuumin jos ottaisi EXUS salkkuun tasaamaan USA riskiä.

Taidan toteuttaa.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
sivustahuutaja
Kitisijä

^
Näyttää ihan fiksulta kaverilta sp500:selle. Laskettu ulos aika äsken 2024. Tuon takia ei ole sattunut omaan silmään.