Autoilu 2

Tietokonejutut, pelit ja muu nörtismi; autot, kaasupullot ja muut lelut
James Potkukelkka
Kitisijä

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Lienee käytännössä hyvin vaikeaa saada muutoskatsastettua. Mitenköhän verottaja suhtautuisi CO2-päästöjen kasvuun..
Ei vertaistasi sulle, sä lilja Saaronin. Suo armos lahjat mulle ja kaste Siionin
sivustahuutaja
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^
Jo jos saisi, niin tulisiko jotain veroseuraamuksia, kun vähäpäästöinen hybridi muuttuu bensavehkeeksi?

Itse ajaisin toyotan hybridillä ihan kiltisti muuttamatta mitään. Sen sijaan Nvidian näytönohjaimestani haluaisin purkaa sirusta turhia osia ja pistää parempia tilalle. Pitäisi joku ilta paneutua.
James Potkukelkka
Kitisijä

sivustahuutaja kirjoitti: 26.11.2025 13:23 ^
Sen sijaan Nvidian näytönohjaimestani haluaisin purkaa sirusta turhia osia ja pistää parempia tilalle. Pitäisi joku ilta paneutua.
Itse ajattelin muuttaa LLM:n painot oikeiksi.
Ei vertaistasi sulle, sä lilja Saaronin. Suo armos lahjat mulle ja kaste Siionin
Bluntly
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Volkswagen suunnittelee polttomoottorilla varustettujen sähköautojen tuomista Eurooppaan
Konseptissa polttoainekäyttöinen generaattori lataa akkua ajon aikana ja tarjoaa yli 700 kilometrin lisätoimintamatkan. Kun mukaan lasketaan akulla ajettavat 300 kilometriä, kokonaiskantama nousee yli 1 000 kilometriin.
Kuulostaa tuo paremmalta kuin hybridi. Bensismoottori taitaa kuitenkin olla niin pieni, ettei paino nouse ihan järkyttävästi. Vaikka eipä se pelasta sähkövispilän tonnikeijukaisuudelta.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
sivustahuutaja
Kitisijä

^
Eikös tuo ole vanha juttu? i3:sessa jo oli tuollainen. Asiakkaat eivät näytä halunneen noita lisää. i3 tapauksessa pieni latausmoottori toi lisähintaa 4000€, eli nykyrahassa varmaan 5000-6000€. Tuolla hinnalla saisi varmaan sähkiksen konttiin tuollaisen agregaatin.
Bluntly
Kitisijä

Joo on. Mutta ennen ei tiedetty kuinka paskoja lataushybridit on. Pienessä mielessäni ajattelen, että tuo ohittaa niiden pahimmat karikot.
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

En nyt oikein vakuutu. Jos tarvii rangea usein, niin kannattaa ostaa vain vähän isompi akku. Jos harvoin, niin sopeutuu vähän pidempään matka-aikaan tai käyttää hieman enemmän junaa ja lentokonetta.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
sivustahuutaja
Kitisijä

^
Just noin. Tesla Model 3 long range 750 km on 8.000€ kalliimpi kuin 534 km standard ja siinä saa kasan varusteita rangen lisäksi. Tuon linkatun volkkarin max range on 1000 km, eli vain 250 km yli Model 3 long rangen.

Mutta jos on kusematta lappiin -kansaa, niin voihan toi volkkari kannattaa. Suosittelisin kuitenkin ennemmin dieseliä isolla tankilla.

Agregaatti ei automaattisesti tarjoa isoa rangea. Esim. MX-30 R-EV max range vain 640 km:
https://autobild.fi/artikkeli/koeajossa ... 936f1df4bc
James Potkukelkka
Kitisijä

Bluntly kirjoitti: 15.12.2025 8:39 Joo on. Mutta ennen ei tiedetty kuinka paskoja lataushybridit on. Pienessä mielessäni ajattelen, että tuo ohittaa niiden pahimmat karikot.
Mitkä lataushybridien ongelmat tässä jäävät pois? Toki tankin saa täyteen nopeasti.

Edellä aivopieru. Pystyyhän kaikki hybridit tankkaamaan.
James Potkukelkka
Kitisijä

Gemini 3

Tässä on analyyttinen erittely BMW i3 REx -tyyppisen (sähköauto suurella akulla + pieni varavoimala) ratkaisun eduista ja haitoista verrattuna valtavirran hybridiratkaisuihin (kuten Toyotan sarja-rinnakkaishybridit tai VW:n lataushybridit).

Määritellään ensin viiteryhmä: Puhumme **akkudominoivasta sarjahybridistä**, jossa polttomoottori on vain hätävara, ei tasavertainen voimanlähde.

### Edut (Miksi insinöörit pitävät tästä)

**1. Puhdas sähköauton ajokokemus (Linearity & Torque)**
Tämä on REx-arkkitehtuurin suurin käyttäjäetu. Koska polttomoottori ei koskaan kytkeydy pyöriin, ajotuntuma on 100 % sähköautomainen.
* Ei vaihteenvaihtoja, ei viivettä (ns. *rubber band effect*), ei momentinmuuntimen luistoa.
* Kaasuvaste on lineaarinen ja välitön riippumatta siitä, onko akku täynnä vai tyhjä. Monissa perinteisissä lataushybrideissä (esim. VW GTE) polttomoottorin käynnistyminen muuttaa auton käytöstä ja ääntä radikaalisti kesken kiihdytyksen.

**2. Polttomoottorin terminen optimointi**
Koska moottori on irti tienopeudesta, se voidaan suunnitella toimimaan kapealla "kartalla".
* Insinöörit voivat lukita moottorin toimimaan sen parhaan hyötysuhteen (BSFC, Brake Specific Fuel Consumption) kierroslukualueella (esim. 2500–3500 rpm).
* Ei tarvetta kompromisseille, kuten laealle vääntökäyrälle, jota suoravetoinen moottori vaatii.

**3. Pakkaustehokkuus ja yksinkertaisuus (Packaging)**
Tämä oli i3:n valttikortti. Voimalinja ei vaadi kardaaniakselia, vaihdelaatikkoa tai kytkintä.
* Polttomoottoriyksikkö (moottori + generaattori) on kompakti paketti, joka voidaan "heittää" mihin tahansa tilaan, johon johdot ylettyvät (i3:ssa tavaratilan lattian alle). Tämä vapauttaa tilaa matkustamolle.

**4. Talviominaisuudet (Lämpö)**
Polttomoottorin tuottama hukkalämpö voidaan hyödyntää matkustamon tai akuston lämmitykseen erittäin tehokkaasti silloin kun REx on käynnissä, mikä vähentää sähköisen lämmityksen (PTC/ilmalämpöpumppu) tarvetta ja säästää akkuvirtaa.

---

### Haitat (Miksi markkina hylkäsi tämän)

**1. Kaksinkertainen energianmuunnos (Thermodynamic Penalty)**
Tämä on fysiikan sanelema suurin heikkous maantieajossa. Kun bensiinin kemiallinen energia muutetaan liikkeeksi:
* **Perinteinen hybridi (Toyota/Honda maantiellä):** Polttoaine $\rightarrow$ Mekaaninen liike (pyörät). Hyötysuhde vaihteistohäviöineen on korkea.
* **REx-sarjahybridi:** Polttoaine $\rightarrow$ Mekaaninen liike (akseli) $\rightarrow$ Sähkö (generaattori) $\rightarrow$ Kemiallinen varastointi (akku) $\rightarrow$ Sähkö (invertteri) $\rightarrow$ Mekaaninen liike (sähkömoottori).
Jokainen nuoli tarkoittaa häviötä (lämpö). Siksi i3 REx kuluttaa pelkällä bensiinillä ajettaessa maantiellä enemmän (n. 7–8 l/100 km) kuin vastaava Toyota Prius tai jopa suuri diesel-BMW.

**2. Tehovaje ääritilanteissa ("Turtle Mode")**
i3 REx:n polttomoottori tuotti sähköä vain n. 25 kW (34 hv) teholla. Sähkömoottori saattoi kuitenkin ottaa tehoa 125 kW.
* Jos ajoit pitkää ylämäkeä moottoritiellä ja akku oli tyhjä ("buffer" käytetty loppuun), auto ei saanut generaattorilta tarpeeksi virtaa vauhdin ylläpitämiseen.
* Tulos: Auto hidastui väkisin, pahimmillaan jopa 60–70 km/h nopeuteen, mikä oli vaarallista Yhdysvaltain moottoriteillä. Honda ja Nissan ovat ratkaisseet tämän ylimitoittamalla generaattorin, mutta se syö REx-konseptin ideaa "pienestä apumoottorista".

**3. Paino ja hinta (Dead Weight)**
Kannat mukanasi kahta täydellistä järjestelmää. i3:ssa REx-yksikkö lisäsi painoa noin 120–130 kg.
* Koska 95 % ajoista ajetaan sähköllä, raahaat 130 kg painoa turhaan mukana. Tämä syö sähköisen ajon taloudellisuutta ja suorituskykyä.
* Tämä on ristiriidassa nykyisen trendin kanssa, jossa akkujen energiatiheys on kasvanut niin paljon, että on järkevämpää lisätä 130 kg edestä akkukemiaa (joka on aina käytössä) kuin polttomoottori (jota käytetään harvoin).

**4. NVH-ongelmat (Noise, Vibration, Harshness)**
Koska moottorin kierrosluku ei korreloi auton nopeuden kanssa, ääni on kognitiivisesti häiritsevä. Kun pysähdyt liikennevaloihin akun ollessa tyhjä, pieni 2-sylinterinen moottori saattaa huutaa 4000 kierroksella ladatakseen akkua. Tämä luo halvan ja viimeistelemättömän vaikutelman premium-autossa.

### Yhteenveto
i3 REx oli **siirtymäkauden teknologiaa**. Se oli nerokas ratkaisu aikana, jolloin akut olivat kalliita ja pienen kapasiteetin omaavia (2013: 22 kWh).

Nykyään, kun keskihintaisessa sähköautossa on 60–80 kWh akku ja pikalatausverkosto on tiheä, REx-järjestelmän tuoma lisäarvo (varavaraus) ei enää kompensoi sen tuomaa lisäpainoa, huoltotarvetta ja valmistuskustannuksia. Siksi markkina on jakautunut joko puhtaisiin sähköautoihin (BEV) tai lataushybrideihin (PHEV), joissa polttomoottori on tarpeeksi tehokas vetämään autoa yksinkin.
sivustahuutaja
Kitisijä

James Potkukelkka kirjoitti: 15.12.2025 10:42 * Tämä on ristiriidassa nykyisen trendin kanssa, jossa akkujen energiatiheys on kasvanut niin paljon, että on järkevämpää lisätä 130 kg edestä akkukemiaa (joka on aina käytössä) kuin polttomoottori (jota käytetään harvoin).
Tesla model 3 long range on vain 60 kg painavampi kuin standard. Rangesta tinkiminen ei merkittävästi kevennä autoa.
James Potkukelkka
Kitisijä

sivustahuutaja kirjoitti: 15.12.2025 11:41
James Potkukelkka kirjoitti: 15.12.2025 10:42 * Tämä on ristiriidassa nykyisen trendin kanssa, jossa akkujen energiatiheys on kasvanut niin paljon, että on järkevämpää lisätä 130 kg edestä akkukemiaa (joka on aina käytössä) kuin polttomoottori (jota käytetään harvoin).
Tesla model 3 long range on vain 60 kg painavampi kuin standard. Rangesta tinkiminen ei merkittävästi kevennä autoa.
Standard rangessa ilmeisesti eri kemia. Geminin mukaan

Tällä hetkellä (2024–2025) myytävissä autoissa "Standard Range" (takaveto) ja "Long Range" (neliveto) akuilla on fyysisesti täysin eri sisuskalut.

Standard Range (RWD): Käyttää LFP-kemiaa (litium-rautafosfaatti). Kennot ovat usein prismaattisia (suorakaiteen muotoisia harkkoja), ja paketti on täynnä. LFP on raskaampaa mutta halvempaa.

Long Range / Performance: Käyttää NMC/NCA-kemiaa (nikkeli-pohjainen). Kennot ovat sylinterimäisiä (kuten paristot, tyyppiä 2170 tai 4680).

JOs siis Standard range käyttäisi samaa kemiaa kuin long range, se olisi kevyempi.
sivustahuutaja
Kitisijä

^
Teoriassa noin. Käytännössä lyhyen rangen auton pitää olla halpa. Standard on nytkin vain 8k halvempi kuin long range. Kuka sen ostaisi, jos hintaero olisi vaikka 4000€.
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen

sivustahuutaja kirjoitti: 15.12.2025 9:21 Mutta jos on kusematta lappiin -kansaa, niin voihan toi volkkari kannattaa. Suosittelisin kuitenkin ennemmin dieseliä isolla tankilla.
Tämä. Silloin kun on tarve ajaa pitkää matkaa tiukalla aikataululla, niin perinteinen polttomoottori on ylivoimainen vaihtoehto. Voi ajaa huoletta sen minkä rajoitukset sallii kun ei ole tarve optimoida kulutusta.

Mulla on edelleen iso diesel pitkiä matkoja varten ja se toimii kakkos- tai tällä hetkellä oikeastaan kolmosautona paikallisajossa. Pieniakkusella sähköllä sitten ajetaan pääosa päivittäisestä käytöstä ja keskipitkiä matkoja silloin kun on aikaa harrastella.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
sivustahuutaja
Kitisijä

Sattui silmiin, että Ford panostaa myös näihin range extender hybrideihin:
https://finance.yahoo.com/news/ford-tak ... CsLhyodYhZ

Jos nyt lähdetään reivaamaan kurssiä sähköistä hybrideihin, niin kohta alkaa olla monelta perinteiseltä valmistajalta rahat loppu. Tosin monet eivät vielä ole edes sähköistäneet mallistoaan.
Viimeksi muokannut sivustahuutaja, 16.12.2025 8:41. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
James Potkukelkka
Kitisijä

^Veronmaksajat pelastavat.
Bluntly
Kitisijä

Yrittäjä meni normivipuun – edullinen käytetty sähköauto osoittautui lähes käyttökelvottomaksi

Ihan oma moka turskalle. Jos tarvitsee luottokamppeen niin pienelläkin aivotoiminnalla tajuaa:

1) älä osta ranskista
2) älä osta käytettyä sähkövispilää
3) älä osta käytettyä ranskalaista sähkövispilää
4) älä osta sähkövispilää
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen

Bluntly kirjoitti: 18.12.2025 9:24
Ihan oma moka turskalle.
Tän luulis jo olevan kaikille selvää, että jos sähköllä pitää luotettavasti päästä matkan X, nin WLTP pitää olla 2X tai enemmän. Kyseessä ei ole vika vaan ominaisuus :paavi:
James Potkukelkka
Kitisijä

Bluntly kirjoitti: 18.12.2025 9:24
4) älä osta sähkövispilää
KOhdasta 4 luotettavuuden suhteen. Kait itse sähköinen voimalinja on vähintään yhtä luotettava kuin polttomoottorikin.
Bluntly
Kitisijä

James Potkukelkka kirjoitti: 18.12.2025 10:23 KOhdasta 4 luotettavuuden suhteen. Kait itse sähköinen voimalinja on vähintään yhtä luotettava kuin polttomoottorikin.
Ei ole.

Johtuen sähkövispilöiden valtamerilaivan painosta, kaikki osat moottorista eteenpäin kuluu nopeammin. Varsinkin renkaat.
Voimansiirron viat on varsin yleinen hylkäys katsastuksessa, paljon useammin kuin polttiksissa.

Jokainen osa on mahdollinen riski. Ja jo sähkövispilän akussa taitaa olla enemmän osia kuin koko mun ikivanhassa katiskassa.
James Potkukelkka
Kitisijä

Bluntly kirjoitti: 18.12.2025 10:41
James Potkukelkka kirjoitti: 18.12.2025 10:23 KOhdasta 4 luotettavuuden suhteen. Kait itse sähköinen voimalinja on vähintään yhtä luotettava kuin polttomoottorikin.
Ei ole.

Johtuen sähkövispilöiden valtamerilaivan painosta, kaikki osat moottorista eteenpäin kuluu nopeammin. Varsinkin renkaat.
Voimansiirron viat on varsin yleinen hylkäys katsastuksessa, paljon useammin kuin polttiksissa.

Jokainen osa on mahdollinen riski. Ja jo sähkövispilän akussa taitaa olla enemmän osia kuin koko mun ikivanhassa katiskassa.
James Potkukelkka kirjoitti: 18.12.2025 10:23 sähköinen voimalinja
James Potkukelkka
Kitisijä

Bluntly kirjoitti: 18.12.2025 10:41 sähkövispilän akussa taitaa olla enemmän osia kuin koko mun ikivanhassa katiskassa.
Sähkömoottorissa on n 20 liikkuvaa osaa vs polttomoottorin n 2000:een.
sivustahuutaja
Kitisijä

Tesla 3 ja Y turvallisimmat auton luokissaan Euro NCAP:in mukaan. Äärimmäisen kova saavutus uudelta merkiltä.
https://www.euroncap.com/en/ratings-rew ... cars/2025/
Bhven
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja Bhven »

Olisi hauskaa hakea afrikasta pari vanhaa tipparellua ja laittaa ne samaan vuoden 2025 EuroNCAP-testiin.
Tällaista se on kaikkialla. Kävin ilotalossa ja tyttö alkoi myymään puhelinliittymää.
James Potkukelkka
Kitisijä

Uusissa VAG-konsernin autoissa ja mielestäni Bemareissa myös on valmistajan logo valaistu. Mun mieleeni tulee tuosta jonkun amisviiksen biltemasta hankkimat tuunaukset.