Orpon hallitus 2023-
-
urpiainen
- Kitisijä
Re: Orpon hallitus 2023-
Uskon, että SDP:n vero-ohjelman ytimessä tulee olemaan, julkaistun ilmiöpohjaisen analyysin tapaan, tosiaan myös tulopuolen sopeutukset valtion talouden ollessa mitä on. Tavoitteena varmaan on, edelleen julkaistun analyysin mukaisesti, erityisesti haittojen verottaminen sekä veropohjan tiivistäminen ja laajentaminen ilman merkittävää tuloverotuksen nostoa. Samaan aikaan uskon, että eivät onnistu selittämään tätä niin, että menisi läpi julkisuudessa, vaan tämä tosiaan spinnataan pelkäksi kateuteen perustuvaksi rikkaiden verottamiseksi.
Pitäisiköhän tässä vaiheessa laittaa disclaimer, että en ole kai koskaan eduskuntavaaleissa demareita äänestänyt enkä varmaan äänestä myöskään vuonna 2027. Mutta silti mun mielestä on kiinnostavaa tehdä heidän ajattelustaan ennakkoluulotonta analyysiä eikä hakea jonkinlaista ohitettavaa karikatyyriä. (Voi olla, että persujen kohdalla moiseen voisin syyllistyäkin, mutta olen mä niidenkin ohjelmat, jos sellaisia on ollut, aina lukenut.)
Pitäisiköhän tässä vaiheessa laittaa disclaimer, että en ole kai koskaan eduskuntavaaleissa demareita äänestänyt enkä varmaan äänestä myöskään vuonna 2027. Mutta silti mun mielestä on kiinnostavaa tehdä heidän ajattelustaan ennakkoluulotonta analyysiä eikä hakea jonkinlaista ohitettavaa karikatyyriä. (Voi olla, että persujen kohdalla moiseen voisin syyllistyäkin, mutta olen mä niidenkin ohjelmat, jos sellaisia on ollut, aina lukenut.)
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
-
James Potkukelkka
- Kitisijä
Ei vaalikeskusteluissa voi pitää mitään tunnin esitelmiä. Siellä pitää esittää max 30 sekunnin sound biteja.urpiainen kirjoitti: 17.12.2025 9:56 Uskon, että SDP:n vero-ohjelman ytimessä tulee olemaan, julkaistun ilmiöpohjaisen analyysin tapaan, tosiaan myös tulopuolen sopeutukset valtion talouden ollessa mitä on. Tavoitteena varmaan on, edelleen julkaistun analyysin mukaisesti, erityisesti haittojen verottaminen sekä veropohjan tiivistäminen ja laajentaminen ilman merkittävää tuloverotuksen nostoa. Samaan aikaan uskon, että eivät onnistu selittämään tätä niin, että menisi läpi julkisuudessa, vaan tämä tosiaan spinnataan pelkäksi kateuteen perustuvaksi rikkaiden verottamiseksi.
99% prosenttia äänestäjistä ei koskaan lue puolueohjelmia.
Hallitustunnusteluissa sitten katsotaan oikeasti, mitä kukin ehdottaa, mutta ensin käydään vaalit.
Ei vertaistasi sulle, sä lilja Saaronin. Suo armos lahjat mulle ja kaste Siionin
-
sivustahuutaja
- Kitisijä
^
Iso osa puolueiden äänestäjistä myös äänestää vakiopuoluettaan, oli ohjelma tai kulloistenkin vaalien iskulauseet mitä tahansa.
Iso osa puolueiden äänestäjistä myös äänestää vakiopuoluettaan, oli ohjelma tai kulloistenkin vaalien iskulauseet mitä tahansa.
-
James Potkukelkka
- Kitisijä
https://www.hs.fi/politiikka/art-2000011698460.html
Oho
Yllättävää.
Orpoa takuulla watuttaa nyt aika raskaasti.
Oho
Yllättävää.
Ei vertaistasi sulle, sä lilja Saaronin. Suo armos lahjat mulle ja kaste Siionin
-
sivustahuutaja
- Kitisijä
James Potkukelkka kirjoitti: 17.12.2025 11:16 https://www.hs.fi/politiikka/art-2000011698460.html
Oho
Yllättävää.

-
James Potkukelkka
- Kitisijä
-
Homeboy65
- Kitisijä
Jos Gat olisi vielä elävien kirjoissa hän vetoaisi tiukasti sananvapauteen ja lisäisi että ei pidä nöyristellä.James Potkukelkka kirjoitti: 17.12.2025 11:16 https://www.hs.fi/politiikka/art-2000011698460.html
Oho
Yllättävää.
"En tiedä pitäisikö sinulle ojentaa netiketti, banaani vai köysi." - Tix
-
Bhven
- Kitisijä
Orpon kannattaisi uhata Aasian maita sotatoimilla jos vinosilmät eivät rupea käyttäytymään.James Potkukelkka kirjoitti: 17.12.2025 11:16 https://www.hs.fi/politiikka/art-2000011698460.html
Oho
Yllättävää.
Nyt harmittaa ettei Halla-aho ole pääministerinä.
Matalamman sietotason järvikala.
-
James Potkukelkka
- Kitisijä
Sananvapauteen kuuluu myös, että kaikkien sanomisista ja tekemisistä ei tarvitse pitää.Homeboy65 kirjoitti: 17.12.2025 12:04Jos Gat olisi vielä elävien kirjoissa hän vetoaisi tiukasti sananvapauteen ja lisäisi että ei pidä nöyristellä.James Potkukelkka kirjoitti: 17.12.2025 11:16 https://www.hs.fi/politiikka/art-2000011698460.html
Oho
Yllättävää.
-
Homeboy65
- Kitisijä
En väitä vastaan.James Potkukelkka kirjoitti: 17.12.2025 12:28Sananvapauteen kuuluu myös, että kaikkien sanomisista ja tekemisistä ei tarvitse pitää.Homeboy65 kirjoitti: 17.12.2025 12:04Jos Gat olisi vielä elävien kirjoissa hän vetoaisi tiukasti sananvapauteen ja lisäisi että ei pidä nöyristellä.James Potkukelkka kirjoitti: 17.12.2025 11:16 https://www.hs.fi/politiikka/art-2000011698460.html
Oho
Yllättävää.
-
urpiainen
- Kitisijä
Joo, ja kyllä tämä myös luo painetta persuille. Eilen vielä Mäkelä saivarteli, että yhteisen julkilausuman mukaan hallituspuolueet tuomitsevat *laajalti* rasistisen performanssin, eli muut paitsi persut tuomitsevat. Orpo sanoo nyt julkisesti ja kansainvälisesti, että kaikkien hallituspuolueiden on tuomittava rasistinen ilveily. Oletan, että Mäkelän on nieltävä hyväksyntänsä rasistisille performansseille, tuomittava touhu ja seurauksia on näille pelleille tultava, muuten Orpon on tehtävä jotain rajumpaa. Kiinnostavaa.James Potkukelkka kirjoitti: 17.12.2025 11:16 https://www.hs.fi/politiikka/art-2000011698460.html
Oho
Yllättävää.
Toki Orpon jeesustelu yksittäisistä kansanedustajista on älyllisesti epärehellistä pelleilyä. Kyllä hän tietää, minkä porukan nosti valtaan. Olisi toivottavaa, että Orpo lukisi vaikka tätä https://www.petteriorpo.fi/puhe-kokoomu ... 20-6-2017/ ja miettisi, mikä on hänen oma roolinsa ja vastuunsa rasistisen sekoilun mahdollistajana, normalisoijana ja legitimoijana.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
-
Homeboy65
- Kitisijä
75 % kannattaa miljonääriveroa.
Menestys ei jaa olemassa olevaa kakkua - se kasvattaa sitä.
Menestys ei jaa olemassa olevaa kakkua - se kasvattaa sitä.
-
urpiainen
- Kitisijä
Hesari nosti tämän kulman yllättävän voimakkaasti pääkirjoitukseensa:urpiainen kirjoitti: 17.12.2025 13:26 Toki Orpon jeesustelu yksittäisistä kansanedustajista on älyllisesti epärehellistä pelleilyä. Kyllä hän tietää, minkä porukan nosti valtaan. Olisi toivottavaa, että Orpo lukisi vaikka tätä https://www.petteriorpo.fi/puhe-kokoomu ... 20-6-2017/ ja miettisi, mikä on hänen oma roolinsa ja vastuunsa rasistisen sekoilun mahdollistajana, normalisoijana ja legitimoijana.
"Anteeksipyynnössään aasialaisille Orpo sanoi: ”Rasismilla ja syrjinnällä ei ole sijaa suomalaisessa yhteiskunnassa.” Lause ei selvästikään kuvaa asioiden nykytilaa, onhan rasismilla sija jopa maan hallituksessa. Mutta kuvaako se mahdollisesti pääministerin tahtotilaa – sen suhteen olemme torstain jälkeen viisaampia."
https://www.hs.fi/paakirjoitukset/art-2 ... 99167.html
-
James Potkukelkka
- Kitisijä
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
-
urpiainen
- Kitisijä
^ olen törmännyt aika monta kertaa tuohon kuvaan somessa erilaisten persupuolustelijoiden postauksissa. Lienee joku Finnairin mainos ajalta, kun Neuvostoliitto oli vielä voimissaan. Mikäköhän on aiottu viesti näissä silmiinpistävän innokkaissa uusintapostauksissa nyt? Itse en pidä kovin hauskana, enemmän naurattaa samojen tyyppien postailu siitä, että ehkä tämä koko homma on kiinalainen hybridioperaatio.
-
James Potkukelkka
- Kitisijä
Mun mielestäni hauska kuva, kun Finnair ollut yksi yritysmaailman ykköspöyristyjistä.urpiainen kirjoitti: 18.12.2025 8:19 ^ olen törmännyt aika monta kertaa tuohon kuvaan somessa erilaisten persupuolustelijoiden postauksissa. Lienee joku Finnairin mainos ajalta, kun Neuvostoliitto oli vielä voimissaan. Mikäköhän on aiottu viesti näissä silmiinpistävän innokkaissa uusintapostauksissa nyt? Itse en pidä kovin hauskana, enemmän naurattaa samojen tyyppien postailu siitä, että ehkä tämä koko homma on kiinalainen hybridioperaatio.
Enbuske ja Juote
tosiaan olivat sitä mieltä, että kiinalaiset ottivat silmienvääntelygaten innoissaan, koska itse asiasta eivät välitä lainkaan, mutta aina haluavat etsiä erilaisia vipuvarsia. No todellisuudessahan kiinalaisia ei kiinnosta paskan vertaa jonkun kiinalaiseen keskikoisen kaupungin lähiöön verrattavan maan asiat.
-
James Potkukelkka
- Kitisijä
https://www.hs.fi/politiikka/art-2000011699252.html
Uskon, että joku nimellinen rangaistus tulee.
https://www.iltalehti.fi/digiuutiset/a/ ... ff01bcb5aa
Aika perussähläriltä vaikuttaa. Mutta mistä tietää, vaikka olisi naispuolinen James Bond!
Uskon, että joku nimellinen rangaistus tulee.
Jaa-a.Kiinaksi esitettyä anteeksipyyntöä vaati kiinalaiseksi toimittajaksi esittäytynyt Meiqi Qiu. Perussuomalaisten Mäkelä on arvellut, että kohussa olisi mukana hybridivaikuttamisen elementtejä.
https://www.iltalehti.fi/digiuutiset/a/ ... ff01bcb5aa
Aika perussähläriltä vaikuttaa. Mutta mistä tietää, vaikka olisi naispuolinen James Bond!
-
sivustahuutaja
- Kitisijä
^
Kuulemani mukaan joutuvat pyytämään anteeksi kiinaksi suorassa lähetyksessä Noriko Showssa.
Kuulemani mukaan joutuvat pyytämään anteeksi kiinaksi suorassa lähetyksessä Noriko Showssa.
-
urpiainen
- Kitisijä
En saa kiinni tästä. Jukka Lindström naureskeli radiossa, että persujen naamanvääntelyrasismista tulee silleen kotoisan nostalginen olo: juuri tuollaista ääliörasismi oli itä-suomalaisessa pikkukaupungissa 1990-luvulla. Nyt tuota maailmaa ei enää ole, paitsi persujen touhuissa. Sun Finnair-kuvasi taitaa olla näidenkin muisteloiden kohdetta vanhempi ja tosiaan 80-luvulta. Pointti on ikään kuin nimenomaan siinä, että maailma on muuttunut ja sivistys lisääntynyt, ja täytyisi kyetä vähän päivittämään ajatteluaan. Tai edes alkaa ajatella. Finnairin 1980-luvun kuvan postaus vastauksena Finnairin 2020-luvun kritiikkiin nimenomaan vahvistaa pointtia: maailma on muuttunut, vaikka persut eivät tätä huomaa. Se ei ole sellainen nokkela ähäkutti!-vastaus, vaan nimenomaan osoitus siitä, että kriitikot ovat oikeassa.James Potkukelkka kirjoitti: 18.12.2025 8:26 Mun mielestäni hauska kuva, kun Finnair ollut yksi yritysmaailman ykköspöyristyjistä.
-
James Potkukelkka
- Kitisijä
Suora lähetys persujen eduskuntaryhmän treeneistäsivustahuutaja kirjoitti: 18.12.2025 8:58 ^
-
urpiainen
- Kitisijä
En kuunnellut Enbuskea ja Juotetta, koska elämä on lyhyt, mutta siis totta kai erilaiset tahot puuttuvat typerään ja vastenmieliseen provokaatioon ja ajavat sen avulla omaa agendaansa. Avoimeen hyökkäykseen vastataan, tietysti. Ongelma on ensisijaisesti persujen ääliörasismi, jonka mahdollistama toissijainen harmi on sitten siinä, että totta kai siihen tartutaan kriittisesti. Mua ehkä naurattaa kuitenkin nimenomaan se, että persujen mielestä on kansainvälinen salaliitto ja hybridioperaatio, kun joku kerrankin ottaa heidän viestinsä vakavasti, eikä suomalasieen tapaan sivuuta sitä sisällöttömänä puhinana. Persut uhriutuvat siitä, että heitä kuunnellaan.James Potkukelkka kirjoitti: 18.12.2025 8:26 tosiaan olivat sitä mieltä, että kiinalaiset ottivat silmienvääntelygaten innoissaan, koska itse asiasta eivät välitä lainkaan, mutta aina haluavat etsiä erilaisia vipuvarsia.
-
urpiainen
- Kitisijä
Tää on kyllä eskaloitunut mahtavasti. Hesarin mukaan (https://www.hs.fi/politiikka/art-2000011699252.html) nyt jopa Japanin hallituksen edustajana toimiva kansliapäällikkö vaatii Suomelta selvitystä hallituksemme rasismista. Kuvat tosiaan leviävät hyvin, eikä muualla millään ymmärretä, että toistuva rasisimi on ihan jees, jos on muuten hyvä hallitusohjelma (https://www.is.fi/politiikka/art-2000011700544.html).
-
James Potkukelkka
- Kitisijä
^Joo. Kyllä persujen pakko on nyt antaa jokin rangaistus.
-
James Potkukelkka
- Kitisijä
-
sivustahuutaja
- Kitisijä
^ tämä saattaa vielä päättyä niin, että missi nettoaa hyvät rahat perusteettomasta sopimuksen purkamisesta.