Päivän uutiskatsaus V - Kleptoimperiumin vastaisku

Topicit, joihin vastataan hölynpölyllä.
urpiainen
Kitisijä

Re: Päivän uutiskatsaus V - Kleptoimperiumin vastaisku

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

sivustahuutaja kirjoitti: 04.01.2026 12:29
Vagabondo kirjoitti: 04.01.2026 11:54 Sä haet nyt jälleen kerran sellaista ärsyttävän binääristä tulkintaa kriisiin joka on täynnä harmaan sävyjä ja josta ei todennäköisimmin ole edes olemassa mitään kaikin puolin hyvää ulostuloa.
Minusta teidän "lähinnä täyttä paskaa" näkemys on sitä binääristä ajattelua.
En näe tuollaista kantaa omissa tai Vagiksen viesteissä. Keskustelu on hankalaa, kun niin kärkkäästi hyökkäät harhojesi kimppuun.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
sivustahuutaja
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^
No, mitäs kaikkea hyvää tästä Maduron poistosta mielestäsi seurasi?
urpiainen
Kitisijä

Ei me tiedetä vielä. Riippuu, mitä USA ja Venezuela tekevät seuraavaksi. Missä mielessä esim. hallinto vaihtuu. En mä oikein tiedä mikä ihmeen piilokokoomuslainen musta on tullut, mutta tää sama turpo-dude sanoittaa aika hyvin tässä keississä olevia jännitteitä ja miksi on niin vaikea ihan muina hönöinä olla innoissaan siitä, että Trump vapautti Venezuelan.

"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
sivustahuutaja
Kitisijä

^
Minulle jäi sellainen kuva, että Vanhanen piti tätä kokonaisuutena pahana asiana. Hänestä mahdolliset haitat ilmeisesti ovat isommat kuin tuhansien ihmisten välttyminen kidutuksilta, raiskauksilta ja murhilta.
Viimeksi muokannut sivustahuutaja, 05.01.2026 8:55. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
James Potkukelkka
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Sivuhuomiona, että Venezuelan "maailman suurimmat ölyvarat" ovat suurelta osin extra heavya, joka ei virtaa huoneenlämmössä. Se, lasketaanko eo. öljy hyödynnettäväksi vai ei, riippuu markkinahinnasta.
Ei vertaistasi sulle, sä lilja Saaronin. Suo armos lahjat mulle ja kaste Siionin
sivustahuutaja
Kitisijä

^
Juu, tuohon viittasin aiemmin. Isoa osaa Venezuelan öljystä ei luultavasti kannata hyödyntää koskaan, koska uusiutuvien hinnat, erityisesti solarin, menevät niin alas. Yhdysvalloista ilmeisesti löytyisi tuolle mönjälle sopivia jalostamoja, joten on tässä diilin paikka. Venezuela voisi ehtiä nauttia muutaman vuoden (puolikkaista) öljytuloista, ennen kuin pumppaaminen muuttuu kannattamattomaksi.

Bidenilla muuten oli 25 miljoonan palkkio Madurosta. Nyt demokraatit väittävät pokkana, ettei Maduroa olisi saanut vangita.
urpiainen
Kitisijä

sivustahuutaja kirjoitti: 05.01.2026 8:35 ^
Minulle jäi sellainen kuva, että Vanhanen piti tätä kokonaisuutena pahana asiana. Hänestä mahdolliset haitat ilmeisesti ovat isommat kuin tuhansien ihmisten välttyminen kidutuksilta, raiskauksilta ja murhilta.
Minulle taas jäi kuva, että Vanhanen pitää tätä monimutkaisena asiana, jossa on paljon hyviä asioita, mutta myös hyvin huolestuttavia. Ja myös sellaisia, jotka pakottavat meidät reflektoimaan omia kantojamme. Paljon on myös yhä auki. Jäi kuva, että lähinnä vastustaa asian nykyaikaista somekäsittelyä, jossa ensisijaisesti koetetaan selvittää, miten tämä osuu johonkin huonosti ymmärrettyyn oikeisto-vasemmisto-eroon, ja sitten peukutetaan ylös tai alas oman heimoidentiteetin signaloimiseksi.
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

sivustahuutaja kirjoitti: 04.01.2026 12:29 Minusta teidän "lähinnä täyttä paskaa" näkemys on sitä binääristä ajattelua. Sen takia yritän puristaa teistä ulos niitä harmaan sävyjä ja ehkä jotain sympatiaa riemuitseville Venezuelalaisille.

Minusta Venezuelaisten kärsimyksen todennäköinen loppuminen on aivan huikean upea juttu.
Ei mua Maduron kohtalo kiinnosta pätkääkään. Mutta noin historiallisesti nämä ulkopuolisen toimijan suorittamat diktaattorien poistot ei ole mitenkään suoraviivaisesti johtaneet kansalaisten kärsimysten loppumiseen. Onko sellaista esimerkkiä edes? Tilalle nousee joko seuraava diktaattori tai sitten edessä on pitkä sisällissota kun valtatyhjiötä aletaan paikkaamaan. Omien kansalaisten suorittamana ja siitä suunnilleen uskottavaan demokratiaan siirtymällä euroopassa on saatu ihan hyviä tuloksia aikaan kommunismin kaatuessa, mutta täälläkin on vähän työläämpiä esimerkkejä joukossa mukana, kuten jugoslavian hajoaminen tai venäjä, joka lupaavan alun jälkeen on taantunut jälleen kerran totaaliseksi paskavaltioksi.

Että joo, tavallaan mä preferoisin, että lokaalit olisi mestanneet Maduron, ja samalla kriittiset tukijansa, ja sitä kautta olisi lähdetty rakentamaan demokraattista valtiota. USAn ratkaisu muistuttaa ikävän paljon Venäjän toimia Ukrainassa. Vallankin kun Trumpin tavoitteena tuntuu ensisijaisesti olevan maan luonnonvarojen hyödyntäminen USAn eduksi.

Tästä voi seurata jotain hyvää tai sitten kansalaisille on tarjolla samaa paskaa eri paketissa. 10 vuoden päästä on ehkä helpompi tehdä arvioita ja muodostaa selkeä mielipide.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
sivustahuutaja
Kitisijä

urpiainen kirjoitti: 05.01.2026 11:13 Minulle taas jäi kuva, että Vanhanen pitää tätä monimutkaisena asiana, jossa on paljon hyviä asioita, mutta myös hyvin huolestuttavia.
Olen siis Vanhasen kanssa lähes samaa mieltä. Minusta tässä oli paljon hyvin hyviä asioita ja myös huolestuttavia.
urpiainen
Kitisijä

sivustahuutaja kirjoitti:...
Haluatko kuulla, mikä on mun tulkintani tästä? Ei se mitään, kerron silti. Ajattelen, että olet nyt ehkä viimeisellä askeleella pudota samaa tietä kaninkoloon kuin palstan toinen militantti oikeistouggeli elco ennen sua. Sekin oli alunperin fiksu ja hauska kirjoittaja, joka jotenkin ajautui sellaiseen persulobotomiaan, että sen kanssa ei enää voinut keskustella järkevästi.

Ensimmäinen vaihe on pakonomainen whataboutismi, joka lyö refleksinomaisesti läpi, jos tulkitsee jossain kritisoitavan jotain oikeistolaiseksi katsottavaa. Elco ajautui tilaan, jossa persuja tai kokoomuksen oikeistosiipeä ei sopinut kritisoida, koska mao ja stalin. Tän tason sä olet tunnetusti saavuttanut jo kauan sitten.

Seuraava askel on sitten jonkinlaisen halla-aholaisen psykoosin lopullinen voitto, jossa keskustelu on jo itseriittoista: koska kaikessa on kyse suuresta lopun ajan harmageddonista hyvän ja pahan välillä, sillä ei enää ole mitään väliä, mitä keskustelukumppani oikeasti kirjoittaa, koska sinne luetaan aina se päänsisäinen viholliskuva, jota vastaan hyökätään urheasti. Tämä ketju on oiva esimerkki tämän askeleen esiin noususta: luet aivan kummallisia sisältöjä minun, vagiksen tai tässä tapauksessa Vanhasen kirjoituksiin siten, että luennoillesi ei ole perustetta todellisuudessa.
sivustahuutaja
Kitisijä

^
Miten tässä voi olla kyse Hyvän ja Pahan taistelusta, jos olen toistuvasti kritisoinut Tumpin talouspolitiiikkaa ja Ukraina-politiikkaa, pitänyt häntä korruptoituneena paskanpuhujana sekä ennustanut oikein, että DOGE ei tule saavuttamaan nopeita voittoja niin monimutkaisessa järjestelmässä kuin Yhdysvallat.

Jos sinä et ole Hyvä vastustamasa Pahaa, niin varmaan voit listata Trumpin hyvät teot?
Ylermi Ylihankala
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

Eihän sivustahutaja tai elcokaan ole koskaan aidosti keskustellut. Keskustelun edellytys ja tarkoitus on oppia ymmärtämään toisen erilaista kantaa.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
sivustahuutaja
Kitisijä

^
enkös just kysynyt urpsun kantaa?

Mikä on sinun kantasi? Mitä hyvää Trunp sinun mielestäsi on tehnyt?
urpiainen
Kitisijä

Lienee aika selvää, että mun näkökulmastani Trump edustaa aika lailla niitä kulmia politiikassa, joita pidän haitallisina, eli paljoa hyvää hän ei ole tehnyt. Minun näkökulmastani ehkä parhaimmat aikaansaannoksensa liittyvät siihen, miten maga on, ironisesti kyllä, tekemässä Amerikasta pientä.

Voi olla, että tässä on minun puoleltani vähän jonkinlaista eurooppalaista patriotismia tai jopa nationalismia, mutta en ole koskaan ollut kovin innokas American Exceptionalismin kannattaja. Vaikka USA on ollut monessa mielessä mahtava ja ihailtava valtio, minulle on ollut vaikea ajatus, että koko liberaalidemokraattisen lännen pitäisi kumartaa Yhdysvaltain presidenttiä vapaan maailman johtajana, ja että koko maailmanjärjestys lepää amerikkalaisten varassa.

Trump haluaa lopettaa tämän ja tehdä Amerikasta tavallisen valtion. Kaiken järjen mukaan tämä tuo vauhtia ja painoa Euroopan kehitykselle kohti strategista autonomiaa ja syvempää integraatiota kaikilla yhteiskuntaelämän lohkoilla. Jos Trumpin projekti Amerikan aseman tuhoamiseksi onnistuu, ja tämä johtaa Euroopan aikuistumiseen ja profiilin nostoon, on tämä minun näkökulmastani hyvä asia.

Vallitsevan maailmanjärjestyksen murtuminen on kuitenkin valtava riski, ja jos prosessi etenee hallitsemattomasti tai typerästi, voivat tulokset olla kauheita. Euroopan osalta tietysti keskeisintä on meidän omien, autoritääristen tai putinistis-trumpilaisten voimien nousun patoaminen. Jos tässä onnistutaan, voi edessä olla eurooppalaisen valistuksen uusi kulta-aika, jonka liikkeelle sysäämisessä Trumpilla on ollut keskeinen rooli. En ole kovin optimistinen, mutta mahdollisuus on olemassa, ja sen toteutumiseksi kannattaa työskennellä.
sivustahuutaja
Kitisijä

Vielä äsken varapessaehdokkaaksi kelvannut Tim Walz tiputtautui pois Minnesotan kuvernöörikisasta huijauskriisin takia
https://edition.cnn.com/2026/01/05/poli ... reelection
sivustahuutaja
Kitisijä

urpiainen kirjoitti: 05.01.2026 17:40 Kaiken järjen mukaan tämä tuo vauhtia ja painoa Euroopan kehitykselle kohti strategista autonomiaa ja syvempää integraatiota kaikilla yhteiskuntaelämän lohkoilla.
Aika heikolta näyttää. EU ei kykene edes takavarikoimaan Venäjän rahoja, eikä täyttämään edes NATO-vaatimuksia puolustuksen osalta. Sehän nimittäin on päivän selvää, että puolustukseen pitää sitten varata enemmän kuin NATO:n minimi, jos meinataan nostaa EU:n puolustus itsenäiselle tasolle. Mutta kun rahaa ei ole, niin länsi-eurooppa piilottelee itäisten valtioiden selän takana. Pelkästään tämä vapaamatkustus on sellaista myrkkyä, että suurempaa yhteismielisyyttä strategisella tasolla voi olla hankala saavuttaa.

Jos EU keskittyisi purkamaan regulaatiota ja vapauttamaan markkinoita, niin ehkä saisimme sen verran talouskasvua, että olisi varaa strategian kaltaisiin ylellisyyksiin.
Bhven
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja Bhven »

sivustahuutaja kirjoitti: 06.01.2026 1:13 Jos EU keskittyisi purkamaan regulaatiota
Korkki pitäisi irrottaa pullosta.
Matalamman sietotason järvikala.
Ylermi Ylihankala
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

Bhven kirjoitti: 06.01.2026 5:50
sivustahuutaja kirjoitti: 06.01.2026 1:13 Jos EU keskittyisi purkamaan regulaatiota
Korkki pitäisi irrottaa pullosta.
Mielestäni tulisi säätää myös direktiivi pakollisesta pullon korkkirenkaan katkaisijasta korkin kylkeen. Jokainen voisi sitten itse päättää, irroittaako korkin vai ei. Kaikki voittaisi, niinku.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
sivustahuutaja
Kitisijä

Hesari on uutisoinut Iranista viimeeksi 2 päivää sitten. Kansannousu kuitenkin kasvaa koko ajan. Shaahi on pyytänyt kaikkia tänään ja huomenna ulos klo 20.
James Potkukelkka
Kitisijä

https://www.is.fi/autot/art-20000117340 ... t=promobox

Ehkä taksialaa voi tosiaan valvoa vähän tiukemmin :think:
Ei vertaistasi sulle, sä lilja Saaronin. Suo armos lahjat mulle ja kaste Siionin
sivustahuutaja
Kitisijä

^
Miksi pitäisi valvoa? Tässähän tulee firmalle sakot ja vakuutusyhtiö ei korvaa vahinkoja.
James Potkukelkka
Kitisijä

sivustahuutaja kirjoitti: 09.01.2026 9:44 ^
Miksi pitäisi valvoa? Tässähän tulee firmalle sakot ja vakuutusyhtiö ei korvaa vahinkoja.
No veikkaan, että tuon taksin kuski ei olisi mittaria autoonsa asentanut kun ei saanut talvirenkaitakaan alle tai autoa katsastettua.
sivustahuutaja
Kitisijä

^
Mitä väliä tuolla on? Nyt on kuskilla auto rutussa.
James Potkukelkka
Kitisijä

sivustahuutaja kirjoitti: 09.01.2026 9:47 ^
Mitä väliä tuolla on? Nyt on kuskilla auto rutussa.
No ehkä tuleva mittaripakko olisi estänyt tämän auton taksiliikenteeseen pääsyn? Nyt auto kuitenkin ilmeisesti oli taksi. Mittaripakossa ilman mittaria auto ei olisi taksi.
Bluntly
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Olikohan kuitenkaan muuten taksi kuin jostain hankittu kyltti katolla? Joku somppu vain päättänyt vähän hankkia rahulia raatokotterolla.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.