Jenni Haukio kampanjoi turkistarhausta vastaan
-
Homeboy65
- Kitisijä
Re: Jenni Haukio kampanjoi turkistarhausta vastaan
Brigitte Bardot kuoli. En halua halveerata BB:tä, en naisia, en blondeja enkä filmitähtiä. Totean kuitenkin että tuollainen eläinaktivismin keulakuva vahvisti sitä imagoa että eläinaktivismi on vähän hassahtaneiden ihmisten puuhaa. Ikävä juttu. 
"En tiedä pitäisikö sinulle ojentaa netiketti, banaani vai köysi." - Tix
-
Homeboy65
- Kitisijä
Ehkä suurin vaikeus eläinaktivisteille on se väite että "Tärkeintä ovat ihmiset." Se tarkoittaa usein väitettä että ihmisten sekundäärisimmätkin ongelmat ovat suurempia kuin eläinten primäärisimmät ongelmat.
Mitä ajattelisimme ihmisestä jonka mielestä "tärkeintä ovat valkoiset" ja nälänhätä Afrikassa ei siis ole läheskään niin tärkeä ongelma kuin työttömyys Euroopassa?
Mitä ajattelisimme ihmisestä jonka mielestä "tärkeintä ovat valkoiset" ja nälänhätä Afrikassa ei siis ole läheskään niin tärkeä ongelma kuin työttömyys Euroopassa?
-
James Potkukelkka
- Kitisijä
Aika pitkä aasinsilta.Homeboy65 kirjoitti: 07.01.2026 19:03 Ehkä suurin vaikeus eläinaktivisteille on se väite että "Tärkeintä ovat ihmiset." Se tarkoittaa usein väitettä että ihmisten sekundäärisimmätkin ongelmat ovat suurempia kuin eläinten primäärisimmät ongelmat.
Ei vertaistasi sulle, sä lilja Saaronin. Suo armos lahjat mulle ja kaste Siionin
-
Homeboy65
- Kitisijä
Olen eri mieltä.James Potkukelkka kirjoitti: 08.01.2026 12:23Aika pitkä aasinsilta.Homeboy65 kirjoitti: 07.01.2026 19:03 Ehkä suurin vaikeus eläinaktivisteille on se väite että "Tärkeintä ovat ihmiset." Se tarkoittaa usein väitettä että ihmisten sekundäärisimmätkin ongelmat ovat suurempia kuin eläinten primäärisimmät ongelmat.
Nykyinen eläinsuojelulaki. Ko. lain periaatteet (lain henki) pitäisi toteuttaa myös asetustasolla sen sijaan että asetuksia ja päätöksiä käytetään lain vesittämiseen.
-
James Potkukelkka
- Kitisijä
Sanon, että on pitkä aasinsilta siirtyä eläinoikeuksista ihmisoikeuksiin.Homeboy65 kirjoitti: 09.01.2026 11:33Olen eri mieltä.James Potkukelkka kirjoitti: 08.01.2026 12:23Aika pitkä aasinsilta.Homeboy65 kirjoitti: 07.01.2026 19:03 Ehkä suurin vaikeus eläinaktivisteille on se väite että "Tärkeintä ovat ihmiset." Se tarkoittaa usein väitettä että ihmisten sekundäärisimmätkin ongelmat ovat suurempia kuin eläinten primäärisimmät ongelmat.
Nykyinen eläinsuojelulaki. Ko. lain periaatteet (lain henki) pitäisi toteuttaa myös asetustasolla sen sijaan että asetuksia ja päätöksiä käytetään lain vesittämiseen.
Ei vertaistasi sulle, sä lilja Saaronin. Suo armos lahjat mulle ja kaste Siionin
-
Homeboy65
- Kitisijä
Eläimillä on kyky kärsiä. Se tarkoittaa että niillä on omat intressinsä jotka täytyy ottaa moraalisista syistä huomioon. Ei ole mitenkään kiven intressien vastaista että sitä potkitaan. Hiiren kohdalla on toisin.James Potkukelkka kirjoitti: 09.01.2026 11:34Sanon, että on pitkä aasinsilta siirtyä eläinoikeuksista ihmisoikeuksiin.Homeboy65 kirjoitti: 09.01.2026 11:33Olen eri mieltä.
-
Homeboy65
- Kitisijä
Kettutyttöjen iskut vuonna 1995. Lehdistö kirjoitti pitkälti näin:
- Kettutytöt samaistettiin "tavallisiin" rikollisiin. Eri motiivi kuitenkin.
- Turkistarhaajat esitettiin "laillisen ammatin" harjoittajiksi.
- Eläimet esitettiin "omaisuutena", eräänlaisina entiteetteinä.
Toisenkinlainen "roolijako" olisi ollut mahdollinen:
- Kettutyttöjen moraaliset vaikuttimet olisi tuotu esiin.
- Turkistarhaajat: laillisen mutta moraalisesti kestämättömän ammatin harjoittajia. (Vrt. entisajan orjakauppiaat)
- Eläimet elävinä olentoina, eikä niinkään "omaisuutena".
- Kettutytöt samaistettiin "tavallisiin" rikollisiin. Eri motiivi kuitenkin.
- Turkistarhaajat esitettiin "laillisen ammatin" harjoittajiksi.
- Eläimet esitettiin "omaisuutena", eräänlaisina entiteetteinä.
Toisenkinlainen "roolijako" olisi ollut mahdollinen:
- Kettutyttöjen moraaliset vaikuttimet olisi tuotu esiin.
- Turkistarhaajat: laillisen mutta moraalisesti kestämättömän ammatin harjoittajia. (Vrt. entisajan orjakauppiaat)
- Eläimet elävinä olentoina, eikä niinkään "omaisuutena".
-
James Potkukelkka
- Kitisijä
^Miksi vaadit muilta korkeampaa moraalia kuin itseltäsi?
-
Homeboy65
- Kitisijä
Muistaakseni olen kyllä jo vastannut tähän.James Potkukelkka kirjoitti: 09.01.2026 12:31 ^Miksi vaadit muilta korkeampaa moraalia kuin itseltäsi?
-
urpiainen
- Kitisijä
Pyritkö välttämään samojen asioiden toistoa palstalla?Homeboy65 kirjoitti: 09.01.2026 12:39Muistaakseni olen kyllä jo vastannut tähän.James Potkukelkka kirjoitti: 09.01.2026 12:31 ^Miksi vaadit muilta korkeampaa moraalia kuin itseltäsi?
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
-
James Potkukelkka
- Kitisijä
Oma muistikuvani on, että olet esittänyt, että olet niin merkityksetön henkilö, että tekemisilläsi ei ole väliä? Ymmärtääkseni moraalikysymyksiä ei yleensä arvioida noin.Homeboy65 kirjoitti: 09.01.2026 12:39Muistaakseni olen kyllä jo vastannut tähän.James Potkukelkka kirjoitti: 09.01.2026 12:31 ^Miksi vaadit muilta korkeampaa moraalia kuin itseltäsi?
-
sivustahuutaja
- Kitisijä
Vaadin kettutytöiltä huomattavasti matalampaa moraalia kuin itseltäni!James Potkukelkka kirjoitti: 09.01.2026 12:31 ^Miksi vaadit muilta korkeampaa moraalia kuin itseltäsi?
-
James Potkukelkka
- Kitisijä
Huolimattomat naiset ovat suotavia sopivissa olosuhteissa!sivustahuutaja kirjoitti: 09.01.2026 13:09Vaadin kettutytöiltä huomattavasti matalampaa moraalia kuin itseltäni!James Potkukelkka kirjoitti: 09.01.2026 12:31 ^Miksi vaadit muilta korkeampaa moraalia kuin itseltäsi?
-
Ylermi Ylihankala
- Kitisijä
Juu, kettutytöt saavat puolestani näytellä vaikka ketunneniään julkisesti.sivustahuutaja kirjoitti: 09.01.2026 13:09Vaadin kettutytöiltä huomattavasti matalampaa moraalia kuin itseltäni!James Potkukelkka kirjoitti: 09.01.2026 12:31 ^Miksi vaadit muilta korkeampaa moraalia kuin itseltäsi?
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
-
Homeboy65
- Kitisijä
Toistan. Olen sen verran käytännön ihminen että jos jotain teen sillä pitäisi olla jotain k o n k r e e t t i s t a merkitystä. Kyllä sitä voi vaatia muutoksia suuriin epäkohtiin vaikka ei olisikaan Petteri Puhto. Jos olet eri mieltä ei voi mitään.James Potkukelkka kirjoitti: 09.01.2026 12:48Oma muistikuvani on, että olet esittänyt, että olet niin merkityksetön henkilö, että tekemisilläsi ei ole väliä? Ymmärtääkseni moraalikysymyksiä ei yleensä arvioida noin.Homeboy65 kirjoitti: 09.01.2026 12:39Muistaakseni olen kyllä jo vastannut tähän.James Potkukelkka kirjoitti: 09.01.2026 12:31 ^Miksi vaadit muilta korkeampaa moraalia kuin itseltäsi?
-
Homeboy65
- Kitisijä
En välttämättä. Jos asia on tarpeeksi tärkeä on syytäkin toistaa.urpiainen kirjoitti: 09.01.2026 12:45Pyritkö välttämään samojen asioiden toistoa palstalla?Homeboy65 kirjoitti: 09.01.2026 12:39Muistaakseni olen kyllä jo vastannut tähän.James Potkukelkka kirjoitti: 09.01.2026 12:31 ^Miksi vaadit muilta korkeampaa moraalia kuin itseltäsi?
-
James Potkukelkka
- Kitisijä
Ei kuitenkaan niin tärkeä, että sillä olisi merkitystä käyttätymiseesi?
-
Homeboy65
- Kitisijä
Viittaan siihen mitä kirjoitin äsken. En koe btw olevani mitenkään korkealla moraalisella tasolla vaikka tästä aiheesta kirjoitankin mitä kirjoitan. On ko. kirjoittaminenkin tekemistä paitsi että Kitinä on kovin pieni foorumi.James Potkukelkka kirjoitti: 09.01.2026 15:11Ei kuitenkaan niin tärkeä, että sillä olisi merkitystä käyttätymiseesi?
-
Homeboy65
- Kitisijä
Minulla on vähän toinen käsitys. Voin olla väärässä.James Potkukelkka kirjoitti: 09.01.2026 12:48Oma muistikuvani on, että olet esittänyt, että olet niin merkityksetön henkilö, että tekemisilläsi ei ole väliä? Ymmärtääkseni moraalikysymyksiä ei yleensä arvioida noin.Homeboy65 kirjoitti: 09.01.2026 12:39Muistaakseni olen kyllä jo vastannut tähän.James Potkukelkka kirjoitti: 09.01.2026 12:31 ^Miksi vaadit muilta korkeampaa moraalia kuin itseltäsi?
-
Homeboy65
- Kitisijä
Kun eläimille vaaditaan oikeuksia niin vastapuoli sanoo että "Ei oikeuksia ilman velvollisuuksia."
Eläimille vaaditaan vain oikeutta: 1) elää vapaana ja 2) elää rauhassa.
Eivät nämä ole sellaisia oikeuksia joiden VASTINEEKSI pitäisi olla velvollisuuksia.
Eivät nämä ole sellaisia oikeuksia joiden VASTINEEKSI pitäisi olla velvollisuuksia.
-
urpiainen
- Kitisijä
No siis mä kannatan sitä, että eläinteollisuutta pitäisi säätää paljon vähemmän kärsimystä tuottavaksi ja toisin kuin sinä, koetan myös edistää tätä asiaa toimillani, jos ei muuta niin kulutusvalinnoillani ja äänestyskäyttäytymiselläni.Homeboy65 kirjoitti: 10.01.2026 10:32 Kun eläimille vaaditaan oikeuksia niin vastapuoli sanoo että "Ei oikeuksia ilman velvollisuuksia."
Mutta silti haluan nyt varmuuden vuoksi merkitä pöytäkirjaan, että vaikka toisinaan saatan käyttää eläinoikeus-terminologiaa, niin tarkkaan ottaen ajattelen, että oikeuksien ja velvollisuuksien normatiiviset käsitteet kuuluvat normatiivisten perustelujen kielipeliin, joka koskee vain kielipelin osallisia, siis meidän tietojemme mukaan vain ihmisiä. En ajattele, että eläimillä on oikeuksia, vaan että ihmisillä on moraalinen velvollisuus olla tuottamatta tarpeetonta kärsimystä tunteville eläimille (ja sitten vastaavasti joitain oikeuksia eläinten käytön suhteen, joita ei ole esimerkiksi ihmisten suhteen). Eli kyse on meidän oikeuksistamme ja velvollisuuksistamme, ei eläinten.
Kun susilauma raatelee hirven, ei tätä kannata lähteä purkamaan oikeuksien ja velvollisuuksien normatiivisen puheen kautta. Se olisi kategoriavirhe. Oikeudet ja velvollisuudet kuuluvat ihmisille, vaikka voivat sisällöllisesti koskea eläinten ja muun luonnon kohtelua.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
-
Homeboy65
- Kitisijä
Ei susilauman toimiin pidäkään puuttua, ei kukaan vaadi sellaista, ei ainakaan kukaan täysijärkinen.urpiainen kirjoitti: 10.01.2026 11:34No siis mä kannatan sitä, että eläinteollisuutta pitäisi säätää paljon vähemmän kärsimystä tuottavaksi ja toisin kuin sinä, koetan myös edistää tätä asiaa toimillani, jos ei muuta niin kulutusvalinnoillani ja äänestyskäyttäytymiselläni.Homeboy65 kirjoitti: 10.01.2026 10:32 Kun eläimille vaaditaan oikeuksia niin vastapuoli sanoo että "Ei oikeuksia ilman velvollisuuksia."
Mutta silti haluan nyt varmuuden vuoksi merkitä pöytäkirjaan, että vaikka toisinaan saatan käyttää eläinoikeus-terminologiaa, niin tarkkaan ottaen ajattelen, että oikeuksien ja velvollisuuksien normatiiviset käsitteet kuuluvat normatiivisten perustelujen kielipeliin, joka koskee vain kielipelin osallisia, siis meidän tietojemme mukaan vain ihmisiä. En ajattele, että eläimillä on oikeuksia, vaan että ihmisillä on moraalinen velvollisuus olla tuottamatta tarpeetonta kärsimystä tunteville eläimille (ja sitten vastaavasti joitain oikeuksia eläinten käytön suhteen, joita ei ole esimerkiksi ihmisten suhteen). Eli kyse on meidän oikeuksistamme ja velvollisuuksistamme, ei eläinten.
Kun susilauma raatelee hirven, ei tätä kannata lähteä purkamaan oikeuksien ja velvollisuuksien normatiivisen puheen kautta. Se olisi kategoriavirhe. Oikeudet ja velvollisuudet kuuluvat ihmisille, vaikka voivat sisällöllisesti koskea eläinten ja muun luonnon kohtelua.
On turha jollain älymystöjargonilla kiistää sitä että eläimillekin kuuluu oikeuksia vaikka niitä ei olekaan vielä toteutettu.
Olen usein tuonut esiin sosiaalipsykologiaan kuuluvan termin absolutisointiharha. Ihminen pitää järjestään oman kulttuurinsa juttuja oikeina ja normaaleina. Sama pätee aikakausiin. Valtaenemmistö miehistä piti aikoinaan vaatimusta naisten oikeuksista täysin naurettavina, absurdeina.
-
Homeboy65
- Kitisijä
Eli eläimillä pitäisi olla oikeus elää rauhassa ja vapaina mutta tähän ei kuulu eläinten välisiin konflikteihin puuttuminen. Ei sellainen ole mahdollistakaan. Sen sijaan esim. urheilumetsästys pitäisi kieltää.
-
Vagabondo
- Kitinä VIP-jäsen
Mikä laji tää on? En oo koskaan kuullutkaan.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
-
James Potkukelkka
- Kitisijä
Miksi susilauman toimiin hirven suhteen ei pidä puuttua, mutta ihmislauman toimiin hirven suhteen pitää?Homeboy65 kirjoitti: 10.01.2026 11:48
Ei susilauman toimiin pidäkään puuttua, ei kukaan vaadi sellaista, ei ainakaan kukaan täysijärkinen.