Päivän uutiskatsaus V - Kleptoimperiumin vastaisku

Topicit, joihin vastataan hölynpölyllä.
sivustahuutaja
Kitisijä

Re: Päivän uutiskatsaus V - Kleptoimperiumin vastaisku

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

Bluntly kirjoitti: 12.01.2026 14:47 ^ Mikä poliisi?
Federal law enforcement, eli tässä kontekstissa poliisi. Juu, jotkut virheellisesti jankuttavat, että ICE:llä ei ole toimivaltaa kansalaisiin, mutta tuo ei koske ICE:n toimintaa häiritseviä henkilöitä eikä ihan tavallisia rikoksia, jotka ICE havaitsee lakisääteistä tehtävää suorittaessaan.
sivustahuutaja
Kitisijä

urpiainen kirjoitti: 12.01.2026 14:47 ^^ Pidätkö siis vielä kiinni näissä lainauksissa näkyvistä väitteistä ja tulkinnoista, jotka katson osoitetun roskapuheeksi:
viewtopic.php?p=841904#p841904
Sovitaan, että olen kaikissa noissa täysin väärässä.

Nyt voit ottaa kantaa näihin, mitä pyysin:
- Poliisi on auton edessä
- Kuskilla on näköyhteys poliisiin
- Kuski vaihtaa vaihdetta
- Kuski painaa kaasua
- Renkaat sutivat
- Auto törmää poliisiin
urpiainen
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

sivustahuutaja kirjoitti: 12.01.2026 15:01
urpiainen kirjoitti: 12.01.2026 14:47 ^^ Pidätkö siis vielä kiinni näissä lainauksissa näkyvistä väitteistä ja tulkinnoista, jotka katson osoitetun roskapuheeksi:
viewtopic.php?p=841904#p841904
Sovitaan, että olen kaikissa noissa täysin väärässä.
ok, kiitti.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
sivustahuutaja
Kitisijä

^
Otatko nyt vastavuoroisuuden vuoksi kantaa noihin faktoihin?
sivustahuutaja
Kitisijä

Tässä on aika hyvä lähteitä käyttävä kuvaus Minnesotan tapahtumista lain näkökulmasta:
https://shipwreckedcrew.substack.com/p/ ... irect=true

Davekin voi lopusta katsoa renkaiden asennon ja kertoa oman mielipiteensä faktoista, joiden mukaan lakia tässä tulkitaan.

EDIT: sisältää myös uprsulle tärkeitä määritelmiä ajoneuvosta aseena yms. Minä olen jo myöntänyt olevani kaikessa väärässä. Mutta tuo linkattu kirjoitus voi olla täysin oikeassa.
James Potkukelkka
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

sivustahuutaja kirjoitti: 12.01.2026 17:29 Tässä on aika hyvä lähteitä käyttävä kuvaus Minnesotan tapahtumista lain näkökulmasta:
https://shipwreckedcrew.substack.com/p/ ... irect=true

Davekin voi lopusta katsoa renkaiden asennon ja kertoa oman mielipiteensä faktoista, joiden mukaan lakia tässä tulkitaan.

Näkyykö tämä video?

Ei vertaistasi sulle, sä lilja Saaronin. Suo armos lahjat mulle ja kaste Siionin
sivustahuutaja
Kitisijä

^
Tässä on kuva päätöksentekohetkellä. Renkaat osoittavat poliisin suuntaan, auto kiihdyttää ja poliisi tekee päätöksen ampua. Oikeudellisesti tämä tilanne on se ratkaiseva.

Kuva
James Potkukelkka
Kitisijä

^ Saattaa olla. Oikeushan sen (toivottavasti) päättää.

Kun kirjoitin
James Potkukelkka kirjoitti: 12.01.2026 10:19 Omasta mielestäni oleellista keississä on auton renkaiden asento. Ne ovat oikealle. Eli kuski yritti pakoon. Ei ajaa päälle.

Niin luullakseni tarkoitin, että oleellista siinä, mitä kuski yritti tehdä.
Ei vertaistasi sulle, sä lilja Saaronin. Suo armos lahjat mulle ja kaste Siionin
Bluntly
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

sivustahuutaja kirjoitti: 12.01.2026 12:02
5. Ampuja on aiemmin tullut yliajetuksi vastaavassa tilanteessa ja raahautunut pitkän matkan auton mukana saaden 30 tikkiä.
Jos on noin pahasti PTSD niin kuuluko silloin pyssyn kanssa kadulle?

Tosin eipä noilta gooneilta nytkään paljoa vaadita. 47 päivää koulutusta ja kadulle työharjoitteluun. Puolet epäonnistuu kirjallisissa kokeissa, mutta se ei haittaa. Tosin eipä kovin moni noista taida osata kunnolla lukea ja kirjoittaa.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
sivustahuutaja
Kitisijä

^^
Kuskin aikomuksilla ei ole merkitystä. Kaikki kulminoituu siihen, miten poliisi tulkitsi tilanteen. Kuvasin pääksenteon muuttujat jo aiemmin, ennen kuin luin tuon linkkaamani perusteellisen selvityksen.

Ennustan, että liittovaltiotasolla ei suinkaan nähdä tämän keissin nopeaa käsittelyä. Mitä selkeämpi tämä keissi on, sitä kauemmin hallinto asiaa pitkittää luodakseen sekaannusta ja kaaosta. Kaikki kulminoituu siihen, missä äänestäjien jakolinja menee. Trumppia vihaavat voivat huutaa äänihuulensa kuolioon. Voi kuitenkin olla, että keskustassa äänestäjät ryhtyvät kyselemään, että onko tämä ICE:n toiminta kuitenkin ihan jees kaikkien petosten keskellä. Välivaaleissa nähdään miten käy.

^
Ampujan aikaisempi kokemus ei saa vaikuttaa uuden tilanteen arviointiin, mutta aiempi kokemus osoittaa kiistatta, että auto aiheuttaa vakavan vamman riskin. Oikeustapauksia on kyllä riittävästi, että ei tuohon mitään lisätodisteita tarvita.
James Potkukelkka
Kitisijä

sivustahuutaja kirjoitti: 12.01.2026 18:23 ^^
Kuskin aikomuksilla ei ole merkitystä.
Jaa? Mulle sillä on.
Bhven
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja Bhven »

James Potkukelkka kirjoitti: 12.01.2026 17:57 Näkyykö tämä video?
Näkyyhän se. Harmittaa valkoisen auton puolesta.
Matalamman sietotason järvikala.
sivustahuutaja
Kitisijä

James Potkukelkka kirjoitti: 12.01.2026 18:37
Jaa? Mulle sillä on.
Puhuin lain tulkinnasta. mutta keskitytään kuskiin. Kuski häiritsi suunnitelmallisesti ICE:a. Minusta on aika erikoinen tulkinta, että sinun mielestäsi kuski ei tietenkään yrittänyt ajaa päälle. Mitkä seikat mielestäsi puhuvat tuon puolesta? Renkaathan kääntyivät vasta poliisin vedettyä aseen, joten ratin kääntö on voinut olla reaktio poliisin toimintaan.
James Potkukelkka
Kitisijä

sivustahuutaja kirjoitti: 12.01.2026 21:42
James Potkukelkka kirjoitti: 12.01.2026 18:37
Jaa? Mulle sillä on.
Puhuin lain tulkinnasta. mutta keskitytään kuskiin. Kuski häiritsi suunnitelmallisesti ICE:a. Minusta on aika erikoinen tulkinta, että sinun mielestäsi kuski ei tietenkään yrittänyt ajaa päälle. Mitkä seikat mielestäsi puhuvat tuon puolesta? Renkaathan kääntyivät vasta poliisin vedettyä aseen, joten ratin kääntö on voinut olla reaktio poliisin toimintaan.
No yleisen elämänkokemuksen mukaan tavallinen valmistautumaton siviili ei pystyisi reagoimaan noin nopeasti. Eli kuski oli jo päättänyt kääntää rattia oikealle kyseisellä hetkellä.

Ja tosiaan selvennyksenä, että EN puhu tässä siitä, mitä oikeuslaitos mahdollisesti päättää, vaan siitä, mitä tilanteessa oikeasti tapahtui.

Oikeasti tilanteessa mielestäni kuskin aikomus oli ajaa pakoon, ei ajaa agentin päälle.
sivustahuutaja
Kitisijä

^
Auto kuitenkin osui agenttiin. Miten tuo on mahdollista, jos agentin päälle ajaminen ei ollut kuskin hyväksymä lopputulos pakoon pääsemiseksi?
Ylermi Ylihankala
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

Saan akuuttia aivokipua lukiessani tätä ketjua.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
James Potkukelkka
Kitisijä

sivustahuutaja kirjoitti: 13.01.2026 8:58 ^
Auto kuitenkin osui agenttiin. Miten tuo on mahdollista, jos agentin päälle ajaminen ei ollut kuskin hyväksymä lopputulos pakoon pääsemiseksi?
Koska ihmiset paniikissa tekevät virheitä.
sivustahuutaja
Kitisijä

^
Mitkä tekijät saavat sinut tulkitsemaan tämän virheeksi?
James Potkukelkka
Kitisijä

sivustahuutaja kirjoitti: 13.01.2026 9:19 ^
Mitkä tekijät saavat sinut tulkitsemaan tämän virheeksi?
Yleinen elämänkokemus.
sivustahuutaja
Kitisijä

^
Eli pidät tätä todennäköisesti virheenä? OK. Ajattelin, että pystyit jostain päättelemään asian suuremmalla varmuudella.
James Potkukelkka
Kitisijä

sivustahuutaja kirjoitti: 13.01.2026 9:39 ^
Eli pidät tätä todennäköisesti virheenä? OK. Ajattelin, että pystyit jostain päättelemään asian suuremmalla varmuudella.
En pysty. Yleisen elämänkokemuksen mukaan perheenäiti harvoin impulsiivisesti päättää tehdä poliisiavusteisen itsemurhan viedessään lapsia kouluun.
sivustahuutaja
Kitisijä

^
Videolla joku huutaa "miksi käytitte oikeita luoteja!?". Aika monet protestoijat tuntuvat luulevan, että kuolema ei ole mahdollinen lopputulos, vaikka tekisi suunnilleen mitä tahansa. "Tuuppaan tuota mulkkkua vähän autolla" tai "Ei se haittaa, vaikka lähtiessä tuuppaan samalla vähän tuota mulkkua" ovat mielestäni ihan mahdollisia skenaarioita, eikä prosentit ole mitään pieniä.
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

Mielestäni ihan asiallinen kannanotto tapahtumiin hesarissa: https://www.hs.fi/maailma/art-2000011744236.html

Toki johtuu siitä, että pointti on sama mikä mulla: Amerikkalaiset eivät voi luottaa lainkaan siihen, että oikeus­järjestelmä päätyisi punnittuun johto­päätökseen Minneapolisin tapahtumista.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
sivustahuutaja
Kitisijä

^
Artikkelista puuttuu kokonaan näkemys, jonka mukaan ampuminen oli lain mukaan täysin oikeutettu. Olisi senkin sinne voinut sisällyttää, kun kerran näkemykset murhasta ja ylimitoitetusta voimastakin oli mainittu.

Trump ei tule mitenkään edesauttamaan kansan oppositio-osan kokemusta siitä, että oikeus toteutuu. Hän kai kokee kaaoksen itselleen edulliseksi, varsinkin kun syyttäjän päätös aikanaan on jättää syyttämättä, kuten lain mukaan pitää tehdäkin. Luultavasti Trump toivoo mellakoitsijoiden yliluontien lisääntyvän, jolloin saadaan isoja tuomioita ICE:n vastustamisesta. Uutisiin mahtuu vain rajallinen määrä tavaraa ja tämä ICE-touhu on Trumpin kannalta yksi parhaita aiheita.
sivustahuutaja
Kitisijä

Ylermi piti ampujaa kouluttamattomana keltanokkana, mutta CV näyttää toisenlaiselta: Irak, Border Patrol, FBI, ICE
https://www.nbcnews.com/news/us-news/ic ... rcna253254