Parempi rauha kuvailla, kun siellä ei ole muitaurpiainen kirjoitti: 17.11.2025 14:56Olisi kiva, että siellä ulkosalla viihtyisi joku muukin kuin eksentrinen valokuvausharrastaja.
Espoon kauppalan kehittäminen
-
Vagabondo
- Kitinä VIP-jäsen
Re: Espoon kauppalan kehittäminen
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
-
James Potkukelkka
- Kitisijä
Mutta eihän kukaan pakottanut asukkaita lopettamaan Heikintorilla tai Tapiontorilla asioimista? Jos asukkaat aidosti olisivat halunneet noita Ainoaa enemmän, toki he olisivat jatkaneet asioimista niissä Ainoan sijaan?urpiainen kirjoitti: 17.11.2025 12:14Ja mun pointtini oli, että ei tarkoita. Olemme rakentaneet tasapainotilanteen, jossa jokaisen intressissä on mennä suunnittelun mukaisesti, vaikka suuri osa ehkä preferoisi toisenlaista tasapainotilaa, jossa Tapiolaa olisi kehitetty puutarhakaupunkina eikä huonona kellariostarina. Mutta kun on kehitetty näin, ollaan siis saavuttu suboptimaaliseen tasapainotilaan, jonka purkaminen on hankalaa. Parempi käydä Ainoan kellarissa ostamassa sinisimpukat kuin huudella tyhjällä Tapiontorilla, että haluan kuluttaa. Enkä ehkä osta ihan sitä mahdollista ajatusta, että valinta puutarhakaupungin ja Pikku Omenan välillä on perustunut täydelliseen informaatioon asukkaiden preferensseistä. Vaikka voi se toki olla niinkin. Ehkä mä olen kaupunkiromantikko eksyksissä Espoossa.James Potkukelkka kirjoitti: 17.11.2025 10:45 ^ok. Mun pointtini taas oli, että tässähän on järjestetty hyvä A/B testaus. Heikintori ja Tapiontori ovat edelleen asiakkaiden tulla ja kuluttaa. Asuintalojakaan ei ole purettu.
Asiakkaat vain ovat äänestäneet jaloillaan. Eikö tämä automaattisesti tarkoita, että asiakkaat haluavat nykyratkaisua?
Ei vertaistasi sulle, sä lilja Saaronin. Suo armos lahjat mulle ja kaste Siionin
-
sivustahuutaja
- Kitisijä
Nyt ei ole mitään syytä kulkea Tapiontorin läpi edes vahingossa. Lähistöllä ei ole mitään joukkoliikenteen solmua, sisääntulokapeikkoa, parkkipaikkaa tai selvää reittiä johonkin vetonaulaan. Kulttuurikeskukseen pääsee maan alla suoraan parkista. Jos taas parkista nousee maan pinnalle, niin tie kulttuurikeskukseen, kirjastoon tai tulevaan teatteriin kulkee vanhan ainoan kulmaovelta ohi Tapiontorin. Tytär on ottanut tavaksi pyöräillä Tapiontorin läpi. Itse en tykkää reitistä, koska se on ahdas ja mutkainen.
Heikintori on vielä toivottovampi sumppu Tapiolan laidalla. Vaikka Heikintori entisöitäisiin uimahallin tasoisesti, niin eihän sinne olisi mitään asiaa. Väärään suuntaan kulkeva käytävä. Jos Heikintori sijaitsisi vähän etelämpänä sillan kohdalla ja sieltä pääsisi katon alla sukkana Ainoaan, niin ostarin varmasti saisi elvytettyä.
Jotkin palvelut ovat destination-kohteita, joihin mennään varta vasten. Esim. Tapiolassa stokka oli aikoinaan sellainen. Monet muut palvelut elävät ihmisvirrasta. Liikkeen oven näkeminen näissä tapauksissa muistuttaa palvelun olemassaolosta ja joku pieni osa ihmisistä astuu ovesta sisään. Jos ihmisvirta ei kulje oven editse, niin asiakkaiden pitää varta vasten hakeutua liikkeeseen. Itse en edes tiedä, mitä kaikkea Tapiolan kivijalasta löytyy. Suurin osa noista labyrintin palveluista on niin bulkkia, ettei minulla ole mitään kiinnostusta ottaa niiden tarjonnasta selvää. Jos Ainoaan tulee uusi kauppa, niin luultavasti kevelen ikkunan ohi ja katson, mistä on kyse. Pienen asiakaskunnan erikoisliikkeen paikka ei ole vilkkaassa keskustassa. Nyt Tapiontorilla tietenkin voi olla kamerakauppa, koska ei siellä ketään käy ja vuokra on halpa. Jos Tapiontorilla olisi elämää, ei siellä kamerakauppaa olisi.
Heikintori on vielä toivottovampi sumppu Tapiolan laidalla. Vaikka Heikintori entisöitäisiin uimahallin tasoisesti, niin eihän sinne olisi mitään asiaa. Väärään suuntaan kulkeva käytävä. Jos Heikintori sijaitsisi vähän etelämpänä sillan kohdalla ja sieltä pääsisi katon alla sukkana Ainoaan, niin ostarin varmasti saisi elvytettyä.
Jotkin palvelut ovat destination-kohteita, joihin mennään varta vasten. Esim. Tapiolassa stokka oli aikoinaan sellainen. Monet muut palvelut elävät ihmisvirrasta. Liikkeen oven näkeminen näissä tapauksissa muistuttaa palvelun olemassaolosta ja joku pieni osa ihmisistä astuu ovesta sisään. Jos ihmisvirta ei kulje oven editse, niin asiakkaiden pitää varta vasten hakeutua liikkeeseen. Itse en edes tiedä, mitä kaikkea Tapiolan kivijalasta löytyy. Suurin osa noista labyrintin palveluista on niin bulkkia, ettei minulla ole mitään kiinnostusta ottaa niiden tarjonnasta selvää. Jos Ainoaan tulee uusi kauppa, niin luultavasti kevelen ikkunan ohi ja katson, mistä on kyse. Pienen asiakaskunnan erikoisliikkeen paikka ei ole vilkkaassa keskustassa. Nyt Tapiontorilla tietenkin voi olla kamerakauppa, koska ei siellä ketään käy ja vuokra on halpa. Jos Tapiontorilla olisi elämää, ei siellä kamerakauppaa olisi.
-
sivustahuutaja
- Kitisijä
Ainoan edessä kulkeva "katu" on juuri sitä, mitä Tapiola kaipaisi enemmän. Nytkin "katu" hajoaa lännessä sokkeloisiksi porttikongeiksi ja liikkeiden ovet ja näyteikkunat karkaavat kauas ihmisvirrasta. Tapiolassa pitäisi olla vähemmän kulkuväyliä ja niiden pitäisi näyttää tältä: https://www.google.com/maps/place/Amste ... FQAw%3D%3Durpiainen kirjoitti: 17.11.2025 14:56Olen samaa mieltä, että se ei ole yhtään niin pahan näköinen ulkoa kuin mitä välillä annetaan ymmärtää. Tarkoitin kuitenkin enemmän sitä, minkälainen käyttäjäkokemus asiointiin on rakennettu, ennen muuta suhde ulkotilaan. Olisi kiva, että siellä ulkosalla viihtyisi joku muukin kuin eksentrinen valokuvausharrastaja.Vagabondo kirjoitti: 17.11.2025 14:49
Mä taas tykkään Ainoan arkkitehtuurista. Se nousee hienosti siitä aukion reunasta. Ne kerrostalot katolla on oikein näyttäviä. Kauppakeskuksen eri puolilla on myös kivoja aukioita vähän eri kerroksissa. Mitä olen kameran kanssa siellä kuljeskellut, niin joka puolelta löytyy jotain kuvattavaa, kun osaa vaan katsoa.
-
Bhven
- Kitisijä
Kompromissina ehdotan, että paikan nimeksi vaihdetaan toistaiseksi Tampiola.
Matalamman sietotason järvikala.
-
urpiainen
- Kitisijä
HS Heikintorilla | Kaikki yritykset saavat lähteä rapistuvasta kauppakeskuksesta – Grilli Ribiksen yrittäjä epätoivoinen
https://www.hs.fi/pkseutu/art-2000011751481.html
Heikintorin kunnostus etenee kuin Tapiolan uimahallin remontti.
https://www.hs.fi/pkseutu/art-2000011751481.html
Heikintorin kunnostus etenee kuin Tapiolan uimahallin remontti.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
-
James Potkukelkka
- Kitisijä
^Kaupunginarkkitehtikin visioi, että kaikki sujuu kuin uimahallin kanssa
"Sen kunnostaminen on hieno kulttuuriympäristöteko, sukua Tapiolan uimahallin korjaukselle.”"
"Sen kunnostaminen on hieno kulttuuriympäristöteko, sukua Tapiolan uimahallin korjaukselle.”"
Ei vertaistasi sulle, sä lilja Saaronin. Suo armos lahjat mulle ja kaste Siionin
-
urpiainen
- Kitisijä
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
-
sivustahuutaja
- Kitisijä
Heikintoriin siis kaavaillaan sosiaali- ja terveyspaveluja. Onkohan joku tekemässä noista diilin Cityconin kanssa ennen remppaa? Tapiolassa on jo terveyspalveluja, tuskin niitä tarvitaan koko talollista lisää.
-
sivustahuutaja
- Kitisijä
Keilaniemeen halutaan parkkitalo metroaseman päälle maan pinnalle
https://www.lansivayla.fi/paikalliset/9271907
Nyt kuulostaa taas siltä, että maa on hinnoiteltu aivan päin persettä.
https://www.lansivayla.fi/paikalliset/9271907
Nyt kuulostaa taas siltä, että maa on hinnoiteltu aivan päin persettä.
-
urpiainen
- Kitisijä
Espoo | Vihreät kävi taistoon Tvijälpin saaren suojelun puolesta
https://www.hs.fi/pkseutu/art-2000011899128.html
Pöh. Mä tietysti kannatan Tvijälpin siltaa ja asuntorakentamista. Kunhan ei tule ihan gated community vaan ulkoilualuetta ja rantaa, ehkä jopa kahvilaa, myös muualla kuin saaressa asuvien käyttöön.
https://www.hs.fi/pkseutu/art-2000011899128.html
Pöh. Mä tietysti kannatan Tvijälpin siltaa ja asuntorakentamista. Kunhan ei tule ihan gated community vaan ulkoilualuetta ja rantaa, ehkä jopa kahvilaa, myös muualla kuin saaressa asuvien käyttöön.
-
sivustahuutaja
- Kitisijä
^
Kehä III sisällä jonkun random saaren suojelu on hölmöä.
Gated community oli todella hyvä idea! Voihan siihen aitojen ulkopuolelle varata ulkoilualueita rahvaallekin. 200m silta karsii niin paljon kävijöitä, että asukkaat saavat olla rauhassa.
Kehä III sisällä jonkun random saaren suojelu on hölmöä.
Gated community oli todella hyvä idea! Voihan siihen aitojen ulkopuolelle varata ulkoilualueita rahvaallekin. 200m silta karsii niin paljon kävijöitä, että asukkaat saavat olla rauhassa.
-
urpiainen
- Kitisijä
Mut kehä saatiin tunneliin ja päihin vielä motariluokan liittymät, jotka yhdessä pilaavat alueen käytettävyyttä merkittävästi. Rahaa on!
Pilvenpiirtäjät | Mahtavassa Keilaniemessä meni pieleen lähes kaikki mahdollinen https://www.hs.fi/pkseutu/art-2000011811125.html
Pilvenpiirtäjät | Mahtavassa Keilaniemessä meni pieleen lähes kaikki mahdollinen https://www.hs.fi/pkseutu/art-2000011811125.html
-
Vagabondo
- Kitinä VIP-jäsen
Kun nyt malttaisivat antaa olla rakentamatta kunnes markkinat paranee sen verran että pystytään taas rakentamaan näyttävää. Tosi tyhmää jos tuohon paraatipaikalla pykätään kiireellä jotain pientä ja rumaa joka seisoo siinä sitten seuraavat 50 vuotta vähintään.urpiainen kirjoitti: 25.03.2026 12:12 Mut kehä saatiin tunneliin ja päihin vielä motariluokan liittymät, jotka yhdessä pilaavat alueen käytettävyyttä merkittävästi. Rahaa on!
Tunneli ja liittymät on edelleen oikein bueno IMHO.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
-
James Potkukelkka
- Kitisijä
"Mäkinen suhtautuu peruttuihin ja pysähtyneisiin projekteihin tyynesti. Ne rakentuvat aikanaan, tai sitten tilalle tulee jotain muuta"
Varmasti aivan järkevä asenne ainakin henkikökohtaiselta kannalta. Varsinkin kun on kaupungin palveluksessa. Palkka tulee tilille kerran kuussa.
Varmasti aivan järkevä asenne ainakin henkikökohtaiselta kannalta. Varsinkin kun on kaupungin palveluksessa. Palkka tulee tilille kerran kuussa.
-
sivustahuutaja
- Kitisijä
Ainakin maan hinta pitää pitää alkuperäisten neliöiden mukaisena. Jos joku sitten haluaa maksaa maasta ja rakentaa koirankopin, niin antaa mennä vaan (not gonna happen)Vagabondo kirjoitti: 25.03.2026 12:28 Kun nyt malttaisivat antaa olla rakentamatta kunnes markkinat paranee sen verran että pystytään taas rakentamaan näyttävää.
-
Bluntly
- Kitisijä
Vielä kun tästä tunnelista olisi liittymä hesulin keskustunneliin.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
-
Vagabondo
- Kitinä VIP-jäsen
Espoon white flight: https://www.hs.fi/pkseutu/art-2000011885127.html
Mä odotin suurpellosta espoon seuraavaa slummia alusta lähtien. Noin 15v sitten kun sieltä oli kaupungin omakotitalotontteja jaossa, niin tonttihinnat oli samat kuin muualla espoossa, mutta rakennusmaa aivan surkeaa. Kaikki on paalutettava niin syvälle, että kelluu ja pihatkin syvästabiloitava. Lopputuloksena sijaintiin nähden aivan ylihintainen yhtälö. Omistusasunnot ei vaan kannata tuolla, kun pellon omistajille maksettiin maasta aivan liikaa. huomattavasti parempi lopputulos olisi syntynyt kun olisi rakennettu viereiset mäkiset metsät täyteen ja tehty puisto siitä pellosta.
Mä odotin suurpellosta espoon seuraavaa slummia alusta lähtien. Noin 15v sitten kun sieltä oli kaupungin omakotitalotontteja jaossa, niin tonttihinnat oli samat kuin muualla espoossa, mutta rakennusmaa aivan surkeaa. Kaikki on paalutettava niin syvälle, että kelluu ja pihatkin syvästabiloitava. Lopputuloksena sijaintiin nähden aivan ylihintainen yhtälö. Omistusasunnot ei vaan kannata tuolla, kun pellon omistajille maksettiin maasta aivan liikaa. huomattavasti parempi lopputulos olisi syntynyt kun olisi rakennettu viereiset mäkiset metsät täyteen ja tehty puisto siitä pellosta.
-
sivustahuutaja
- Kitisijä
^
Minulla olisi innovatiivinen ratkaisu Espooseen. Ylen mukaan Helsingissä hyvätuloisimmat omistavat puolet hitas-kämpistä. Espoo voisi ylimmälle tulodesiilille rannoille isoja hienoja hitas-asuntoja. Jäisi sitten enemmän rahaa enkelisijoituksiinkin, kujn ei tarvitsisi asumisesta maksaa täyttä markkinahintaa. Nämä asunnot voitaisiin myöntää kokonaisvaltaisin sosiaalistaloudellisin perustein arpomisen sijaan.
https://yle.fi/a/74-20214720
Nykyiset slummit on jo menetetty. On mahdotonta rakentaa esim. Suvelan lähettyville pientaloja hyvätuloisille, koska niihin ekoihin taloihin ei ole kukaan hullu muuttamassa. Suurpelto muuttuu täydelliseksi helvetiksi aika pian. Tällä hetkellä alueen lapset ovat vielä pitkälti alakouluiässä. Ennustan syöksykierteen syvenevän 5 vuoden sisällä, kun lapsien isot ikäluokat tulevat teini-ikään. Avainasemassa ovat siis koulut. Jos Suurpellon lähelle halutaan hyvätuloisia lapsiperheitä, niin heille pitää sitten olla omat koulut.
Periaatteessa lapseton pariskunta voisi muuttaakin mamu-lähiön viereen, jos diili on muuten houkuttelva. Tämmöinen pariskunta voisi hurautella autolla palveluihinsa, eikä heiudän tarvitsisi asioida lähiön ostarilla. Mutta miten diilistä saataisiin houkutteleva, kun sen asunnon arvo vääjäämättä tulisi laskemaan suhteessa paremmilla paikoilla sijaitseviin? Ehkä kaupunki voisi ottaa omistusriskin ja tarjota mamu-lähiöiden vierestä vahvasti subventoituja valkoisia isoja vuokrakivitaloja.
EDIT: Ehkä Espoon kannattaisi rakentaa omalla rahalla työmatkayhteyksiä Vantaalle, niin Espoo saisi matalan palkan duunarit Vantaalta, eikä mitään omaa halpaa asumista tarviotsisi rakentaa lainkaan?
Minulla olisi innovatiivinen ratkaisu Espooseen. Ylen mukaan Helsingissä hyvätuloisimmat omistavat puolet hitas-kämpistä. Espoo voisi ylimmälle tulodesiilille rannoille isoja hienoja hitas-asuntoja. Jäisi sitten enemmän rahaa enkelisijoituksiinkin, kujn ei tarvitsisi asumisesta maksaa täyttä markkinahintaa. Nämä asunnot voitaisiin myöntää kokonaisvaltaisin sosiaalistaloudellisin perustein arpomisen sijaan.
https://yle.fi/a/74-20214720
Nykyiset slummit on jo menetetty. On mahdotonta rakentaa esim. Suvelan lähettyville pientaloja hyvätuloisille, koska niihin ekoihin taloihin ei ole kukaan hullu muuttamassa. Suurpelto muuttuu täydelliseksi helvetiksi aika pian. Tällä hetkellä alueen lapset ovat vielä pitkälti alakouluiässä. Ennustan syöksykierteen syvenevän 5 vuoden sisällä, kun lapsien isot ikäluokat tulevat teini-ikään. Avainasemassa ovat siis koulut. Jos Suurpellon lähelle halutaan hyvätuloisia lapsiperheitä, niin heille pitää sitten olla omat koulut.
Periaatteessa lapseton pariskunta voisi muuttaakin mamu-lähiön viereen, jos diili on muuten houkuttelva. Tämmöinen pariskunta voisi hurautella autolla palveluihinsa, eikä heiudän tarvitsisi asioida lähiön ostarilla. Mutta miten diilistä saataisiin houkutteleva, kun sen asunnon arvo vääjäämättä tulisi laskemaan suhteessa paremmilla paikoilla sijaitseviin? Ehkä kaupunki voisi ottaa omistusriskin ja tarjota mamu-lähiöiden vierestä vahvasti subventoituja valkoisia isoja vuokrakivitaloja.
EDIT: Ehkä Espoon kannattaisi rakentaa omalla rahalla työmatkayhteyksiä Vantaalle, niin Espoo saisi matalan palkan duunarit Vantaalta, eikä mitään omaa halpaa asumista tarviotsisi rakentaa lainkaan?
-
James Potkukelkka
- Kitisijä
^Aatelisnainen omistaa kuusi hitasia, mutta Eveliina Heinäluoma vain kolme. Taas työläistä sorretaan!
-
Bluntly
- Kitisijä
Onhan tuolla Pohjois-Espoossa tilaa omakotikommuunille. Sitten vaikka nelikaistainen moottoriliikennetie Keilaniemeen niin saa sen mestan parkkipaikatkin käyttöä.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
-
sivustahuutaja
- Kitisijä
Älä rienaa. Itsekin parantelin heikko-osaisten asemaa niin aktiivisesti, etten edes huomannut omistavani viittä hitas-kämppää. Nyt kun muistutettiin, niin tottahan toki myyn ylimääräiset pois heti kun pystyn.James Potkukelkka kirjoitti: 31.03.2026 8:24 ^Aatelisnainen omistaa kuusi hitasia, mutta Eveliina Heinäluoma vain kolme. Taas työläistä sorretaan!
-
James Potkukelkka
- Kitisijä
Itse olen kymmenen hitasin loukussa!
-
sivustahuutaja
- Kitisijä
Yksiinkään arpajaisiin en edes ole osallistunut. Joku on vain tullut kysymään: otat sä tän merenrantakämpän? Luulin, et ne menee muuten roskiin.
-
urpiainen
- Kitisijä
Soininvaarahan on vuosia kirjoittanut närkästyneenä, että Espoon pitkä linja on ollut nimenomaan asuntopoliittinen kermankuorinta siinä mielessä, että rakennetaan asuntoja lähinnä parempituloisille ja jätetään pienituloiset kaikkine palvelutarpeineen Helsingin ja Vantaan huoleksi. Osa tämän toiminnan insentiiveistä on tietysti kadonnut, kun Sote on siirtynyt kaupungeilta kepualueille.sivustahuutaja kirjoitti: 31.03.2026 7:56 Ehkä Espoon kannattaisi rakentaa omalla rahalla työmatkayhteyksiä Vantaalle, niin Espoo saisi matalan palkan duunarit Vantaalta, eikä mitään omaa halpaa asumista tarviotsisi rakentaa lainkaan?
Voi olla, että Espoo on tässä matkan varrella oppinut jotain, jolloin ehkä Suurpelto jää viimeiseksi tällaiseksi ghettosatelliitiksi irrallaan julkisesta liikenteestä, ja uutta asumista rakennetaan järkevämmin esim. metroradan varteen, tiheämmin asemien lähelle ja pientalomattona kauemmaksi.