Jenni Haukio kampanjoi turkistarhausta vastaan

Vakavia keskusteluja isoista asioista - tiede, talous, politiikka, uskonto, yhteiskunnalliset asiat. Ei onelinereitä/puzznuzzia.
sivustahuutaja
Kitisijä

Re: Jenni Haukio kampanjoi turkistarhausta vastaan

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

Homeboy65 kirjoitti: 22.01.2026 12:56 Suomalainen "urheilumetsästys" on pitkälti huvin vuoksi tappamista.
En tunnista tuollaista ilmiötä. Tietääkseni riistalihaa ei kukaan heitä roskiin. Haittaeläinten metsästys ja kantojen hallinta on myös tavoitteellista.
urpiainen
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Mun mielestä olette ehkä vähän turhan tiukkoja Homielle tässä. Onhan termin käyttö varmaan tarkoituksellisen pejoratiivista nykyisin, mutta ainakin jonnekin 80-luvun lopulle metsästyksen harrastajilla taisi olla joku urheilumetsästys-lehtikin. Varmaan sillä haetaan sellaista metsästysharrastusta, joka ei ole esimerkiksi taloudellisen tilanteen takia ensisijainen tai ainoa tapa (tai edes merkittävä lisä) hankkia eläinperäistä proteiinia ruokavalioon, vaan enemmän harrastus itsessään, vaikka saaliin käyttäisikin ravinnoksi. Elämyksien ennemminkin kuin ravinnon hankintaa. Eli varmaan kaikki nykymetsästys Suomessa.

Ehkä ajattelisin, että relevantti kysymys Homielle onkin, että kunhan metsästys on kestävällä tasolla, mitä se pääsääntöisesti Suomessa on, eikö tällainen liha ole kuitenkin eettisempää kuin Homien kuluttama tehotuotettu liha, jota tämä korvaa? Toki nykyistä suurpetojen tai vaikka niihin liitettyä saukon metsästystä minunkin on vaikea hyväksyä.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
sivustahuutaja
Kitisijä

^
"Taloudellisen tilanteen"? Riistän todellinen kilohinta on paljon kovempi kuin kaupan jauhelihassa. Pakon puuttumisesta ei kuitenkaan mitenkään seuraa, että kysessä olisi huvikseen tappaminen. Pelkästään metsällä käynnistä saatava liikunta on itsessään jo hyödyllistä, vaikka ei onnistuisi sillä kertaa saamaan mitään. Jos sitten joku esittää, että metsässä voi kävellä tappamattakin, niin se on liikuntasheimaamista.
urpiainen
Kitisijä

Mä siis edustan tässä useimpien suomalaisten metsästysmuotojen suosimista, en kritiikkiä, ainakin suhteessa tehotuotetun lihan syömiseen. Silti mun mielestä tällaista metsästystä voidaan, niin haluttaessa, kuvailla urheilumetsästykseksi tai ehkä jopa huvikseen tappamiseksi. Huvin tuottaminen on ihan arvokasta.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
sivustahuutaja
Kitisijä

^
Tuolla logiikalla lähes kaikki tehdään huvikseen. Normaalisti kuitenkaan tupataan erottelemaan puhdas hyvi muusta toiminnasta silloin, kun tuollainen toiminta tuottaa jotain. Pelkkänä huvina usein pidetään lähinnä tv-hömpän katsomista. Mutta toki voidaan sanoa, että suomessa kaikki tapahtuu hyvikseen, koska valtio hoitaa elatuksen. Kävin huvikseni töissä. Luin huvikseni kirjan. Tein huvikseni ruokaa. Nousin huvikseni sängystä.
urpiainen
Kitisijä

Mun mielestä harrastemetsästyksessä on eri lailla huvikseen tapahtuvan toiminnan sävy, kuin esimerkiksi sängystä nousemisessa tai ruoan laittamisessa. Eli analogiasi ovat, ei ehkä kovin yllättäen, mielestäni aika huonoja. Mut ensi sijassa olin kiinnostunut tuosta kiistetystä "urheilumetsästys"-termistä. Mun mielestä on ihan kiinnostavaa ja kuvaavaa metsästyksen roolin muuttumisen suomalaisessa elämänmuodossa kannalta, että 1900-luvun mittaan ilmeisesti metsästysharrastajat itse näyttivät suosivan "urheilumetsästys"-termin käyttöä tavoittaakseen toimintansa luonteen eron siihen metsästykseen, jota toimitettiin esiteollisessa elämänmuodossa, mutta nyt se kuulostaa jotenkin hankalalta kun koetaan, että metsästys on eläineettisen hyökkäyksen kohteena.
sivustahuutaja
Kitisijä

^
En ole elävässä elämässä kuullut yhdenkään metsästäjän käyttävän urheilumetsästys-sanaa. Urheilukalastus on todellinen juttu, siinä heitetään vahingoitetut kalat takaisin veteen. Ehkä muistelet nyt jotain täysin marginaalista ilmiötä. Sinänsä kuvaavaa, ettei edes urheilukalastuksessa tapeta kaloja huvikseen, vaan tarkoitus on jättää ne tappamatta.

Kaikissa tuntemissani metsästyksen muodoissa on jotain tavoitteellisuutta, joka on muuta kuin huvi. Liha, haittaeläimet, liikunta, koiran koulutus, kannan hallinta, jne. Ihan kuten hyttystäkään ei tapeta huvikseen, vaan läppäistään se hengiltä, ettei se just nyt ime sormea.
Bluntly
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Joku brittien ketunmetsästys menisi tuohon. Ketutkin kun piti ensin roudata saarelle.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
sivustahuutaja
Kitisijä

^
Totta! Myös biisonien ampuminen junasta sopii mielestäni tähän väitteeseen. Erittäin relevanttia, kun puhe oli Suomesta.
Homeboy65
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja Homeboy65 »

Vagabondo kirjoitti: 22.01.2026 13:20
Homeboy65 kirjoitti: 22.01.2026 12:56 Suomalainen "urheilumetsästys"
Sä et ole edelleenkään selittänyt mitä tällä tarkoitat. Jos ihan tavallista metsästystä, niin termi on pahasti pielessä. Tietääkseni ainoa urheilulaji jossa saalistetaan elävää saalista on kilpakalastus. Valista toki, jos on joku muukin.

Tämä on aika yleisesti käytössä oleva termi. Tarkoittanee metsästystä jota ei tehdä elinkeinona. Tietenkin arkaainen elinkeino.
"En tiedä pitäisikö sinulle ojentaa netiketti, banaani vai köysi." - Tix
Homeboy65
Kitisijä

urpiainen kirjoitti: 22.01.2026 15:06

Ehkä ajattelisin, että relevantti kysymys Homielle onkin, että kunhan metsästys on kestävällä tasolla, mitä se pääsääntöisesti Suomessa on, eikö tällainen liha ole kuitenkin eettisempää kuin Homien kuluttama tehotuotettu liha, jota tämä korvaa? Toki nykyistä suurpetojen tai vaikka niihin liitettyä saukon metsästystä minunkin on vaikea hyväksyä.
Minulla on sellainen mutu että esim. sorsanmetsästyksessä jää noita vesilintuja paljonkin luontoon kitumaan ja kärsimään. Jos olen väärässä pyydän oikaisua.
urpiainen
Kitisijä

Homeboy65 kirjoitti: 22.01.2026 16:50
urpiainen kirjoitti: 22.01.2026 15:06 Ehkä ajattelisin, että relevantti kysymys Homielle onkin, että kunhan metsästys on kestävällä tasolla, mitä se pääsääntöisesti Suomessa on, eikö tällainen liha ole kuitenkin eettisempää kuin Homien kuluttama tehotuotettu liha, jota tämä korvaa? Toki nykyistä suurpetojen tai vaikka niihin liitettyä saukon metsästystä minunkin on vaikea hyväksyä.
Minulla on sellainen mutu että esim. sorsanmetsästyksessä jää noita vesilintuja paljonkin luontoon kitumaan ja kärsimään. Jos olen väärässä pyydän oikaisua.
Minäkään en tiedä, mutta melkein arvaisin, että tällaista tarpeetonta kitumista ja kärsimistä tuotetaan enemmän sekä absoluuttisesti että suhteessa enemmän vaikkapa broilerien tehotuotannossa.
Homeboy65
Kitisijä

urpiainen kirjoitti: 22.01.2026 16:53
urpiainen kirjoitti: 22.01.2026 15:06 Ehkä ajattelisin, että relevantti kysymys Homielle onkin, että kunhan metsästys on kestävällä tasolla, mitä se pääsääntöisesti Suomessa on, eikö tällainen liha ole kuitenkin eettisempää kuin Homien kuluttama tehotuotettu liha, jota tämä korvaa? Toki nykyistä suurpetojen tai vaikka niihin liitettyä saukon metsästystä minunkin on vaikea hyväksyä.
Minäkään en tiedä, mutta melkein arvaisin, että tällaista tarpeetonta kitumista ja kärsimistä tuotetaan enemmän sekä absoluuttisesti että suhteessa enemmän vaikkapa broilerien tehotuotannossa.

Puolustatko nyt yhtä vääryyttä toisella vääryydellä?
Tämä on kysymys, ei väite.
sivustahuutaja
Kitisijä

Homeboy65 kirjoitti: 22.01.2026 16:42 Tämä on aika yleisesti käytössä oleva termi. Tarkoittanee metsästystä jota ei tehdä elinkeinona. Tietenkin arkaainen elinkeino.
Urheilumetsästys on suomessa erittäin harvinainen termi. Ei suomessa metsästetä elinkeinona. Metsästäjiä on 300 000.

Vastaavasti suomessa on n. 700 ammattikalastajaa, mutta kalastajia on yli miljoona.
Homeboy65
Kitisijä

sivustahuutaja kirjoitti: 22.01.2026 16:55
Homeboy65 kirjoitti: 22.01.2026 16:42 Tämä on aika yleisesti käytössä oleva termi. Tarkoittanee metsästystä jota ei tehdä elinkeinona. Tietenkin arkaainen elinkeino.
Urheilumetsästys on suomessa erittäin harvinainen termi. Ei suomessa metsästetä elinkeinona. Metsästäjiä on 300 000.

Vastaavasti suomessa on n. 700 ammattikalastajaa, mutta kalastajia on yli miljoona.
On aika yhdentekevää mitä termiä käytetään. Olennaista on "on" eikä "on nimeltään". Yhdenkään suomalaisen ei ole mikään pakko tappaa eläimiä.
sivustahuutaja
Kitisijä

Eihän edes sorsien kitumaan jättäminen tekisi tuosta tappamisesta huvikseen tehtävää. Vastuuttomana tuollaista pitää metsästäjien valtava enemmistö, mutta ei tuossa silti huvista ole kyse, jos ne helposti mukaan noukittavat sorsat kuitenkin noukitaan mukaan ja vedetään napaan.
urpiainen
Kitisijä

Homeboy65 kirjoitti: 22.01.2026 16:55

Häh? Sähän jopa lainasit sen kysymyksen, johon vastasit, joka koski nimenomaan metsästyksen ja tehotuotannon vertailua?
Homeboy65
Kitisijä

urpiainen kirjoitti: 22.01.2026 17:01
Homeboy65 kirjoitti: 22.01.2026 16:55

Häh? Sähän jopa lainasit sen kysymyksen, johon vastasit, joka koski nimenomaan metsästyksen ja tehotuotannon vertailua?
OK. Jos kirjoitin jotain tyhmää niin anteeksi.
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

urpiainen kirjoitti: 22.01.2026 15:06 Mun mielestä olette ehkä vähän turhan tiukkoja Homielle tässä. Onhan termin käyttö varmaan tarkoituksellisen pejoratiivista nykyisin, mutta ainakin jonnekin 80-luvun lopulle metsästyksen harrastajilla taisi olla joku urheilumetsästys-lehtikin.
Mua nyt kiinnosti, että oliko termillä joku oikea käyttö vai pelkästään tarkoitus demonisoida koko metsästystä kutsumalla sitä urheiluksi. Toki mua tässä enemmän nyppii urheilua dissaava asenne kuin se että pitää metsästystä tarpeettomana murhaamisena. Toisaalta se että metsästys sellaisena kuin sitä minun tietääkseni suomessa harrastetaan ei mielestäni täytä urheilun määritelmää. Toki ampumaurheilun puolella on hyvin metsästyshenkisiä lajeja, jotka luonnollisesti lasken urheiluksi, kun on säännöt ja kilpailuja ja kaikkea. Käsittääkseni niissä käytetään aina maalitauluja elävien maalien sijaan, joten eivät liene metsästystä. Kuitenkaan se että kytätään passissa odottamassa että toiset ajaa hirven kaatosektoriin, ei ole urheilua. Tähän mä vedän rajan.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
sivustahuutaja
Kitisijä

^
Kyllä Jahti-lehti oli aiemmin nimeltään Urheilumetsästys. Tuo ei kuitenkaan tee termistä tänä päivänä käytettyä, eikä termi kyllä kuvvaa toimintaakaan.

Jokainen myös voi tästä kuvasta päätellä, mikä paino sanalla urheilu oli:

Kuva

Ja ettei joku tule väittämään, että urheilua alettiin häivyttää nimestä vasta loppuaikoina, niin sama linja oli jo 70-luvulla:

Kuva
Bhven
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja Bhven »

Urheiluammuntaa harrastavat enää äänekkäimmät asennevammaiset lehmät.
Matalamman sietotason järvikala.
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

sivustahuutaja kirjoitti: 22.01.2026 22:06 ^
Kyllä Jahti-lehti oli aiemmin nimeltään Urheilumetsästys. Tuo ei kuitenkaan tee termistä tänä päivänä käytettyä, eikä termi kyllä kuvvaa toimintaakaan.

Jokainen myös voi tästä kuvasta päätellä, mikä paino sanalla urheilu oli:
:sir:

Kaikkea sitä oppii. Enpä olisi tätäkään eläissäni tiennyt ilman kitinää.

:off:
Äärimmäisen häiritsevää, että kansikuvaksi valitussa otoksessa on tarkennus päin persettä.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Homeboy65
Kitisijä

Luulen että urheilumetsästäjä sanaa käytetään koska se implikoi jotain rehtiä, reipasta...
James Potkukelkka
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

sivustahuutaja kirjoitti: 22.01.2026 15:42 ^
Tuolla logiikalla lähes kaikki tehdään huvikseen. Normaalisti kuitenkaan tupataan erottelemaan puhdas hyvi muusta toiminnasta silloin, kun tuollainen toiminta tuottaa jotain. Pelkkänä huvina usein pidetään lähinnä tv-hömpän katsomista. Mutta toki voidaan sanoa, että suomessa kaikki tapahtuu hyvikseen, koska valtio hoitaa elatuksen. Kävin huvikseni töissä. Luin huvikseni kirjan. Tein huvikseni ruokaa. Nousin huvikseni sängystä.
Ainoa pakollinen asia on kuoleminen ja sekin vain kerran. Eli ehkä kaikki muu tehdään enemmän tai vähemmän huvikseen.
Ei vertaistasi sulle, sä lilja Saaronin. Suo armos lahjat mulle ja kaste Siionin
sivustahuutaja
Kitisijä

^
Aattelin kyllä kuolla huvikseni. Tuleepahan sekin nähtyä. Jos se on jotain mahtavaa, niin tulen takaisin kertomaan.