Päivän uutiskatsaus V - Kleptoimperiumin vastaisku

Topicit, joihin vastataan hölynpölyllä.
sivustahuutaja
Kitisijä

Re: Päivän uutiskatsaus V - Kleptoimperiumin vastaisku

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

Ylermi Ylihankala kirjoitti: 30.01.2026 11:09 ^ Joskus on hyvä olla vain hiljaa.
Olenko joskus antanut merkkejä siitä, että minua kiinnostaisi?
sivustahuutaja
Kitisijä

Fatim Diarra podcastissa: Kokoomuksen kansanedustaja ehdotteli ”todella törkeästi”
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/2 ... 9d610a2d9c

Hyi saatana!? Miten kukaan voi tehdä tuollaista?
James Potkukelkka
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

^
fce0fa48-1800-4b76-9a04-5808e66e03c4.jpeg
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Ei vertaistasi sulle, sä lilja Saaronin. Suo armos lahjat mulle ja kaste Siionin
sivustahuutaja
Kitisijä

Onko tätä uutisoitu missään? Suomikin on mukana tässä "kirjeessä", joka on aiheuttanut sen, että Venäjän varjolaivasto ei enää ole suunnannut itämerelle.
https://www.gov.uk/government/publicati ... ime-safety

UK:han aiemmin totesi, että heidän tulkintansa mukaan laivoja voidaan ryhtyä ottamaan haltuun.
James Potkukelkka
Kitisijä

https://www.hs.fi/maailma/art-2000011787854.html

Asekätkentäjuttu. Ei liity perverssioihin.
Ei vertaistasi sulle, sä lilja Saaronin. Suo armos lahjat mulle ja kaste Siionin
James Potkukelkka
Kitisijä

https://www.hs.fi/maailma/art-2000011788726.html

Hankala juttu. Itsehän olemme aina olleet kovasti sitä mieltä, että maiden pitää ottaa vastaan kansalaisensa, jos Suomi heitä karkottaa.
Nyt osuu omaan nilkkaan. Koska ketään ei voi tuomita takautuvan lainsäädännön takia (naisten lähtiessä kalifaattiin, eli liittyessä terroristijärjestöön, se ei ollut rangastavaa), hyvin todennäköisesti Suomi ei voi muuta kuin ottaa nämä maahan ja laskea Helsinki-Vantaalta vapaalle jalalle.
Bluntly
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
James Potkukelkka
Kitisijä

^Lainmukaista toimintaa. Ei kukaan estä sua perustamasta yritystä.
urpiainen
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

James Potkukelkka kirjoitti: 04.02.2026 10:05 ^Lainmukaista toimintaa. Ei kukaan estä sua perustamasta yritystä.
Vaikea nähdä kummankaan kommentin relevanssia. Tulkitsen, että Bluntly just kirjoitti, että hänen käsityksensä mukaan lainmukainen toiminta on tällä hetkellä epätoivottavaa, ja säädösympäristöä pitäisi tiukentaa. Miksi tähän olisi relevanttia korostaa, että nkyinen toiminta on lainmukaista? En myöskään näe, miten tähän kokonaisuuteen olisi relevanttia se, että Bluntly voisi itsekin nykylakien puitteissa alkaa toimia tavalla, joka Bluntlyn mukaan on lainmukaista, mutta epätoivottavaa, ja jonka säädösympäristöä pitäisi kiristää.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
James Potkukelkka
Kitisijä

urpiainen kirjoitti: 04.02.2026 10:47
James Potkukelkka kirjoitti: 04.02.2026 10:05 ^Lainmukaista toimintaa. Ei kukaan estä sua perustamasta yritystä.
Vaikea nähdä kummankaan kommentin relevanssia. Tulkitsen, että Bluntly just kirjoitti, että hänen käsityksensä mukaan lainmukainen toiminta on tällä hetkellä epätoivottavaa, ja säädösympäristöä pitäisi tiukentaa. En myöskään näe, miten tähän on relevanttia se, että Bluntly voisi itsekin nykylakien puitteissa alkaa toimia tavalla, joka Bluntlyn mukaan on lainmukaista, mutta epätoivottavaa, ja jonka säädösympäristöä pitäisi kiristää.
Juu.

Suomi on täysivaltainen tasavalta. Valtiovalta Suomessa kuuluu kansalle, jota edustaa valtiopäiville kokoontunut eduskunta. Eduskunta viisaudessaan on säätänyt voimassa olevat lait. Voimassa olevien lakien noudattaminen on määritelmän mukaan lainmukaista toimintaa. Tuloverolakia pääsääntöisesti voi muuttaa yksinkertaisella enemmistöllä.

Voi hyvin olla, että seuraava eduskunta muutta listaamattomien yritysten verottamista. Toivottavasti ei.
urpiainen
Kitisijä

James Potkukelkka kirjoitti: 04.02.2026 11:06
Vaikea nähdä kummankaan kommentin relevanssia. Tulkitsen, että Bluntly just kirjoitti, että hänen käsityksensä mukaan lainmukainen toiminta on tällä hetkellä epätoivottavaa, ja säädösympäristöä pitäisi tiukentaa. En myöskään näe, miten tähän on relevanttia se, että Bluntly voisi itsekin nykylakien puitteissa alkaa toimia tavalla, joka Bluntlyn mukaan on lainmukaista, mutta epätoivottavaa, ja jonka säädösympäristöä pitäisi kiristää.
Juu.

Suomi on täysivaltainen tasavalta. Valtiovalta Suomessa kuuluu kansalle, jota edustaa valtiopäiville kokoontunut eduskunta. Eduskunta viisaudessaan on säätänyt voimassa olevat lait. Voimassa olevien lakien noudattaminen on määritelmän mukaan lainmukaista toimintaa. Tuloverolakia pääsääntöisesti voi muuttaa yksinkertaisella enemmistöllä
Kirjoittaako Homie tunnuksillasi? En näe näidenkään itsestäänselvyyksien kirjaamista mitenkään relevanttina kommenttina Bluntlyn avaukseen, joka käsittääkseni olettaa ne taustalle, ja hakee sisällöllistä keskustelua muutostarpeista.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
James Potkukelkka
Kitisijä

urpiainen kirjoitti: 04.02.2026 11:12
Juu.

Suomi on täysivaltainen tasavalta. Valtiovalta Suomessa kuuluu kansalle, jota edustaa valtiopäiville kokoontunut eduskunta. Eduskunta viisaudessaan on säätänyt voimassa olevat lait. Voimassa olevien lakien noudattaminen on määritelmän mukaan lainmukaista toimintaa. Tuloverolakia pääsääntöisesti voi muuttaa yksinkertaisella enemmistöllä
Kirjoittaako Homie tunnuksillasi? En näe näidenkään itsestäänselvyyksien kirjaamista mitenkään relevanttina kommenttina Bluntlyn avaukseen, joka käsittääkseni olettaa ne taustalle, ja hakee sisällöllistä keskustelua muutostarpeista.
Ei täällä ole muita kirjoittajia kuin minä.

Lakien muutostarpeesta tietenkin voi keskustella, mutta mua harmittaa lainmukaisen toiminnan nimittäminen kieroiluksi.
urpiainen
Kitisijä

James Potkukelkka kirjoitti: 04.02.2026 11:16
urpiainen kirjoitti: 04.02.2026 11:12

Juu.

Ei täällä ole muita kirjoittajia kuin minä.

Lakien muutostarpeesta tietenkin voi keskustella, mutta mua harmittaa lainmukaisen toiminnan nimittäminen kieroiluksi.
Ah, ok, munkaan mielestä Bluntlyn sananvalinta ei ehkä edustanut hienostuneinta makua, mutta kyllä mahdollista keskustelua haittasi enemmän se, että sen sijaan, että olisit keskustellut itse asiasta paremmilla termeillä, tai vaikka kirjannut heti tämän huomiosi Bluntlyn kielenkäytöstä, niin aloit spämmäämään jotain irrelevantteja tai redundantteja itsestäänselvyyksiä. Se harmittaa tai jopa ärsyttää esim. mua Bluntlyn sananvalintoja enemmän.
James Potkukelkka
Kitisijä

Tämä listaamattomien yritysten verotushan on ikuisuuskysymys. Kuten edellä kirjoitin, voi hyvin olla, että seuraava hallitus sitä muuttaa. Toivottavasti ei. Rinteen hallitusta koottaessahan kepu onneksi järkähtämättömästi paalutti, että asiaan ei kosketa ja nykyhallituksessa asia oli tietenkin no brainer.
urpiainen
Kitisijä

James Potkukelkka kirjoitti: 04.02.2026 11:32 Tämä listaamattomien yritysten verotushan on ikuisuuskysymys. Kuten edellä kirjoitin, voi hyvin olla, että seuraava hallitus sitä muuttaa. Toivottavasti ei. Rinteen hallitusta koottaessahan kepu onneksi järkähtämättömästi paalutti, että asiaan ei kosketa ja nykyhallituksessa asia oli tietenkin no brainer.
Joo. Mullakaan ei taida olla asiaan oikein uutta sanottavaa. Toivon, että jokin hallitus muuttaisi tämän.
James Potkukelkka
Kitisijä

urpiainen kirjoitti: 04.02.2026 11:34
James Potkukelkka kirjoitti: 04.02.2026 11:32 Tämä listaamattomien yritysten verotushan on ikuisuuskysymys. Kuten edellä kirjoitin, voi hyvin olla, että seuraava hallitus sitä muuttaa. Toivottavasti ei. Rinteen hallitusta koottaessahan kepu onneksi järkähtämättömästi paalutti, että asiaan ei kosketa ja nykyhallituksessa asia oli tietenkin no brainer.
Joo. Mullakaan ei taida olla asiaan oikein uutta sanottavaa. Toivon, että jokin hallitus muuttaisi tämän.
Juu. Mun on julkisesti mahdotonta ottaa asiaan objektiivista kantaa, koska mun kaikki lehmäni ovat tässä ojassa.
Ylermi Ylihankala
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

Vaikea nähdä kummankaan kommentin relevanssia. Tulkitsen, että Bluntly just kirjoitti, että hänen käsityksensä mukaan lainmukainen toiminta on tällä hetkellä epätoivottavaa, ja säädösympäristöä pitäisi tiukentaa. Miksi tähän olisi relevanttia korostaa, että nkyinen toiminta on lainmukaista? En myöskään näe, miten tähän kokonaisuuteen olisi relevanttia se, että Bluntly voisi itsekin nykylakien puitteissa alkaa toimia tavalla, joka Bluntlyn mukaan on lainmukaista, mutta epätoivottavaa, ja jonka säädösympäristöä pitäisi kiristää.
+1 tällekin.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

James Potkukelkka kirjoitti: 04.02.2026 11:16 Lakien muutostarpeesta tietenkin voi keskustella, mutta mua harmittaa lainmukaisen toiminnan nimittäminen kieroiluksi.
Siis sua harmittaa että sun lainmukaista toimintaa kutsutaan kieroiluksi ja siinä samalla ikäänkuin vähintään vihjataan sun olevan kiero?

Muistaakseni sä olet ihan lain tarkoituksen mukaisesti kasvattanut yhtiön varallisuutta ja korjaat nyt satoa, mutta kyllähän nuo somevaikuttajien holdingyhtiökikkailut yhtiön varallisuuden kasvattamisesta keinotekoisesti, vaikka noudattaa lain kirjainta, niin ei tarkoitusta ja menee kieroilun puolelle. IMHO. Joten noin yleisesti ei mielestäni voida todeta, että kun joku teknisesti on laillista, niin kyseessä ei voisi olla kieroilu.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
James Potkukelkka
Kitisijä

Vagabondo kirjoitti: 04.02.2026 13:34 nuo somevaikuttajien holdingyhtiökikkailut yhtiön varallisuuden kasvattamisesta keinotekoisesti, vaikka noudattaa lain kirjainta, niin ei tarkoitusta ja menee kieroilun puolelle. IMHO. Joten noin yleisesti ei mielestäni voida todeta, että kun joku teknisesti on laillista, niin kyseessä ei voisi olla kieroilu.
Tämä mahdollisuus on jo poistunut.

Massimuijiin liittyen. En osaa sanoa, voiko lainmukainen, oikeuslaitoksen lailliseksi päättävä toiminta olla kieroilua.
Ehkä. Itse käyttäisin termiä luovuus.
Viimeksi muokannut James Potkukelkka, 04.02.2026 13:50. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
urpiainen
Kitisijä

Jonkun random-nettisanakirjan mukaan Bluntlyn käyttötapa on, sanoisinko, oppikirjamainen: https://www.suomisanakirja.fi/kieroilla Eri asia silti, oliko sananvalinta kovin hyvää makua tai konstruktiivista keskustelua edesauttavaa.
James Potkukelkka
Kitisijä

urpiainen kirjoitti: 04.02.2026 13:50 Jonkun random-nettisanakirjan mukaan Bluntlyn käyttötapa on, sanoisinko, oppikirjamainen: https://www.suomisanakirja.fi/kieroilla Eri asia silti, onko se kovin hyvää makua tai konstruktiivista keskustelua edesauttavaa.
Mielestäni sanakirja on väärässä. Imho kieroilussa
on selvä epärehellisyyden konnotaatio.
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

James Potkukelkka kirjoitti: 04.02.2026 13:46 Tämä mahdollisuus on jo poistunut.
Jaa, kiva kuulla. En ole seurannut.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
James Potkukelkka
Kitisijä

urpiainen
Kitisijä

James Potkukelkka kirjoitti: 04.02.2026 13:51
urpiainen kirjoitti: 04.02.2026 13:50 Jonkun random-nettisanakirjan mukaan Bluntlyn käyttötapa on, sanoisinko, oppikirjamainen: https://www.suomisanakirja.fi/kieroilla Eri asia silti, onko se kovin hyvää makua tai konstruktiivista keskustelua edesauttavaa.
Mielestäni sanakirja on väärässä. Imho kieroilussa
on selvä epärehellisyyden konnotaatio.
No, ainakin moraalittomuuden, mutta silloin, kuten Homie I Suuri meitä toistuvasti opettaa, laillisuuteen vetoaminen ei ole tehokas vasta-argumentti, koska sinun ei pidä moraalia ja lakia samaistaman. Mut joo, kuten olen sanonut, en erityisesti halua termivalintaa puolustaa, vaikka pidän ehkä reaktiotasi vähän yliherkkänä tässä. Kontekstikin kuitenkin on Kitinä.
sivustahuutaja
Kitisijä

^
Komppaan davea. Kieroisussa on selvästi sellainen merkitys, joka on negatiivisempi kuin laillinen verosuunnittelu. Jos laillinen verosuunnittelu ei olisi jees, niin sitten esim. työsuhdepyörän hankinta veroetu mielessä olisi kieroilua.