sivustahuutaja kirjoitti: 04.02.2026 23:59
^
Komppaan davea. Kieroisussa on selvästi sellainen merkitys, joka on negatiivisempi kuin laillinen verosuunnittelu. Jos laillinen verosuunnittelu ei olisi jees, niin sitten esim. työsuhdepyörän hankinta veroetu mielessä olisi kieroilua.
Kuten sanoin, en erityisesti halua puolustella bluntlyn terminologiaa, mutta tämä analogia ainakin on susi. Jutussa finnwatch laskeskelee oikeudellisia veroriitoja, ylimääräisiä epäselvyyksien verotarkastuksia ja haikailee parempaa tietoa tarkastusten perusteella määrätyistä seuraamismaksuista. Ei kuulosta työsuhdepyöräilyn ympärillä tapahtuvasta verohallinnosta.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
^
Komppaan davea. Kieroisussa on selvästi sellainen merkitys, joka on negatiivisempi kuin laillinen verosuunnittelu. Jos laillinen verosuunnittelu ei olisi jees, niin sitten esim. työsuhdepyörän hankinta veroetu mielessä olisi kieroilua.
Työsuhdematkalipun, lounasedun ja kulttuurisetelin käyttäminen on kieroilua!
Ei vertaistasi sulle, sä lilja Saaronin. Suo armos lahjat mulle ja kaste Siionin
^
Kuten sanoin, en erityisesti halua puolustella bluntlyn terminologiaa, mutta tämä analogia ainakin on susi. Jutussa finnwatch laskeskelee oikeudellisia veroriitoja, ylimääräisiä epäselvyyksien verotarkastuksia ja haikailee parempaa tietoa tarkastusten perusteella määrätyistä seuraamismaksuista.
Mitään noista ei ole tehty listaamattomien yrityksien verotukseen liittyen, joka on oikeudellisti riidaton asia. Mielestäni kyseisessä finwatchin juttua referoivassa uutisiesa ei viitattu mihinkään juridisiin epäselvyyksiin.
Verotarkastukset ovat normaalia verottajan toimintaa, jota tehdään normaalin valvonnan puitteissa. Vertautuu siihen, että poliisi ratsiassa puhalluttaa ihmisiä.
Ei vertaistasi sulle, sä lilja Saaronin. Suo armos lahjat mulle ja kaste Siionin
Joo. Vaikka veikkasin, että vaikutus on noin vähäinen, yllätyin, että se oli noin vähäinen.
Ilmeisesti kuitenkin jotain oli.
SDP:lle tammikuun ensimmäiset viikot olivat kannatuksessa vahvempia kuin kuun loppupuoli, jolloin häirintäkohu oli kiivaimmillaan. Kyse ei ollut kuitenkaan mistään romahduksesta, Turja sanoo.
^
Jollain tulkinnalla olen itse asiassa ihan vakavasti samaa mieltä.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Joo. Vaikka veikkasin, että vaikutus on noin vähäinen, yllätyin, että se oli noin vähäinen.
Ilmeisesti kuitenkin jotain oli.
SDP:lle tammikuun ensimmäiset viikot olivat kannatuksessa vahvempia kuin kuun loppupuoli, jolloin häirintäkohu oli kiivaimmillaan. Kyse ei ollut kuitenkaan mistään romahduksesta, Turja sanoo.
Joo. Erilaisella tarkasteluajanjaksolla olisi vaikutus ehkä näkynyt enemmän.
^
Kuten sanoin, en erityisesti halua puolustella bluntlyn terminologiaa, mutta tämä analogia ainakin on susi. Jutussa finnwatch laskeskelee oikeudellisia veroriitoja, ylimääräisiä epäselvyyksien verotarkastuksia ja haikailee parempaa tietoa tarkastusten perusteella määrätyistä seuraamismaksuista.
Mitään noista ei ole tehty listaamattomien yrityksien verotukseen liittyen, joka on oikeudellisti riidaton asia. Mielestäni kyseisessä finwatchin juttua referoivassa uutisiesa ei viitattu mihinkään juridisiin epäselvyyksiin.
Verotarkastukset ovat normaalia verottajan toimintaa, jota tehdään normaalin valvonnan puitteissa. Vertautuu siihen, että poliisi ratsiassa puhalluttaa ihmisiä.
Voit pitää sitä kohtuuttomana, ja onhan tässä Hesarilla myös tällainen oman väitteen itse todeksi tekeminen, mutta mun mielestä jo se, että tällaisia juttuja ei tehdä työsuhdefillarista tai puhallutusratsioista osoittaa, että niissä ei ole kansan yhdenvertaisuustajun mukaan vertautuvaa kieroiluaspektia.
urpiainen kirjoitti: 05.02.2026 7:16
Voit pitää sitä kohtuuttomana, ja onhan tässä Hesarilla myös tällainen oman väitteen itse todeksi tekeminen, mutta mun mielestä jo se, että tällaisia juttuja ei tehdä työsuhdefillarista tai puhallutusratsioista osoittaa, että niissä ei ole kansan yhdenvertaisuustajun mukaan vertautuvaa kieroiluaspektia.
Nyt puhumme toistemme ohi. TArkoitukseni oli ainostaan oikaista sinua siinä, että Finwatch ei esittänyt, että listaamattomien yrityksten kyseisessä toiminnassa olisi jotain juridisia epäselvyyksiä. Viestisi perusteella sain (ehkä virheellisen) käsityksen, että olit ymmärtänyt noin.
Itse listaamattomien yritysten verotuksesta yhteiskunnassa tietenkin on eri mielipiteitä sen suhteen, tulisiko lakeja muuttaa. Mutta nykylain mukaan asia on selvä.
En pidä lainkaan kohtuuttomana että asiasta kirjoitetaan.
Massimuijapykälän hallitus sääti hyvin nopeasti sen jälkeen, kun ongelma tuli julkisuuteen.
Nykytila on lainsäätäjän tahto. Se voi vaaleissa muuttua.
^
Jaa? Nyt en ymmärrä. Lainsäätäjähän tahtohan nimenomaan on ollut, että ihmiset saavat em. edut?
Jaa? Nyt en ymmärrä. Lainsäätäjähän tahtohan nimenomaan on ollut, että ihmiset saavat em. edut?
Mä olen niin paljon sallivampi "kieroilu"-termin käytössä (kunhan ei kohdistu minuun!), että viittasin esim tällaisiin pohdintoihin (kuten sanoin, mulle kieroilu tässä kontekstissa on yhteiskuntamoraalinen, ei juridinen, käsite):
Minusta olisi epäloogista, että demareiden häirintäkohu (joka mielestäni jäi vähän suutariksi) laskisi puolueen kannusta oikeastaan mitenkään pidemmällä tarkastelulla. Budjetin paukkuessa ja turvallisuusympäristön myrskyssä vaalikarja unohtaa kohun nopeasti, koska on paljon merkittävämpikin asioita.
Demareillahan, kuten oppisitiolla muutenkin, on herkullinen positio kasvattaa hillotolppiaan jatkuvien leikkauspäätösten taustalla ja ansiosta.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
Ylermi Ylihankala kirjoitti: 05.02.2026 10:33
Minusta olisi epäloogista, että demareiden häirintäkohu (joka mielestäni jäi vähän suutariksi) laskisi puolueen kannusta oikeastaan mitenkään pidemmällä tarkastelulla.
Demareilla kävi tässä vähän tuuri (vai oliko tuuri), että kun Asell ja kumppanit jäivät kiinni aika niljaisesta ahdistelusta, niin STT julkaisi tosi huonosti kirjoitetun uutisen syyttäen Tuppuraista jostain. Koska Tuppurainen on keskeisempi hahmo, huomio kääntyi kähmijä-äijistä Tuppuraiseen. Ja toistaiseksi ei oikein ole käynyt selville, kuka nyt syyttää Tuppuraista ja mistä. Ei nyt ehkä käänny kuitenkaan ihan sympatiaksi Tuppuraiselle, mutta tosiaan vähintään suutariksi toistaiseksi jäänyt kohu.
Ylermi Ylihankala kirjoitti: 05.02.2026 10:33
Minusta olisi epäloogista, että demareiden häirintäkohu (joka mielestäni jäi vähän suutariksi) laskisi puolueen kannusta oikeastaan mitenkään pidemmällä tarkastelulla.
Ei tietenkään pidemmällä, mutta imho yllättävää, että ei nähty edes lyhyellä tähtäimellä.
^^ Asellista oli kohun aikana muuten isompi artikkeli Aamulehdessä maksumuurin takana. Otsikko oli muotoiltu jotenkin Asellin toinen (lue pimeä) puoli Nokian yöelämässä. En ole itse tilaaja, joten en päässyt lukemaan tuota.
Anekdootti ja tähän, että hurjassa nuoruudessani olen pelannut Aselia vastaan kaukalofutista, kun painiseuraansa vastaan kilvoittelimme mestaruudesta. Toki hän on Tampereen yöelämässäkin tuttu hahmo.
Viimeksi muokannut Ylermi Ylihankala, 05.02.2026 11:11. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
James Potkukelkka kirjoitti: 06.02.2026 8:30
^Tuo oli Siltamäen tyypilliseen tyyliin taitavan pisteliäs.
Merkittäköön Kitinään, että terapautti Ville on pelle.
Mun mielestä pisteliään kirjoittamisen grand old manista Jyrki Lehtolasta on vähän mennyt nyt terä pois, ja Siltamäki on nousemassa melkeinpä alan ykköseksi Suomessa.
Pelleydestä samaa mieltä.