Hyvä, että aihetta käsitellään. Ymmärtääkseni aiheen käsittelyä tulee jatkaa niin kauan, kuin toiminnalle löytyy puolustelijoita.urpiainen kirjoitti: 05.02.2026 21:00 Tämäkin on ihan osuva: https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/c ... 648f3ad93f
Päivän uutiskatsaus V - Kleptoimperiumin vastaisku
-
sivustahuutaja
- Kitisijä
Re: Päivän uutiskatsaus V - Kleptoimperiumin vastaisku
-
Vagabondo
- Kitinä VIP-jäsen
Onko paha jos ei ole mitään käsitystä mikä tyyppi tää tälläinen Terapeutti Ville on? Mä en edes tiedä mistä se pitäisi tuntea.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
-
sivustahuutaja
- Kitisijä
^
Kansanedustaja. On puhunut eduskunnan huonosta työilmapiiristä ainakin vuodesta 2024 asti.
https://yle.fi/a/74-20118578
Kansanedustaja. On puhunut eduskunnan huonosta työilmapiiristä ainakin vuodesta 2024 asti.
https://yle.fi/a/74-20118578
-
Vagabondo
- Kitinä VIP-jäsen
Joo, sen kyllä oivalsin. Mutta onko tää joku TV:stä tuttu, kun sillä on tollanen lisänimi?
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
-
Bhven
- Kitisijä
SDP viihtyy kaaoksessa yhtä hyvin kuin Myllys kumisateessa.
Matalamman sietotason järvikala.
-
aasi
- Kitisijä
Tavallaan.. somejulkkis.Vagabondo kirjoitti: 06.02.2026 16:56 Joo, sen kyllä oivalsin. Mutta onko tää joku TV:stä tuttu, kun sillä on tollanen lisänimi?
Tasan ei mene muumit kanootissa.
-
Vagabondo
- Kitinä VIP-jäsen
Toi oikeastaan samalla vastaa siihen miksi mä en ollut kuullut tyypistä koskaan aiemmin.
-
nokkaelain
- Kitisijä
Haluaminen voi olla eri asia. Omista koulukiusaajistani parikin oli jäänyt luokalleen jo ala-asteella. (Olin kuulemma "mettämopo" Espoosta muuttaneena.) Kaikki taisivat kyllä päästä aina jatkoon yläasteen kuulusteluissa, vaikka olisivat olleet esim. ryyppäämässä viikkoja tai kännissä koulussa. Kolmasosalla porukasta oli kaikissa aineissa arvosana 4-6.Vagabondo kirjoitti: 29.01.2026 9:42 En muista että omana kouluaikana kukaan tuttu olisi halunnut 2 kertaa jäädä vuosiluokkaa kertaamaan. Suurin osa niistäkin joita koulu ei yhtään kiinnostanut koitti tehdä edes sen verran että pääsivät eteenpäin.
liukuu kuin avaruusalus momentitta avaruudessa
-
sivustahuutaja
- Kitisijä
Aki teki hiihtolatuja ilmaiseksi – Kouvola: Se loppuu nyt
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000011802026.html
Hyvä päätös! Mitä tahansa olisi voinut tapahtua noilla väärin tehdyillä laduilla.
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000011802026.html
Hyvä päätös! Mitä tahansa olisi voinut tapahtua noilla väärin tehdyillä laduilla.
-
James Potkukelkka
- Kitisijä
^tuon takia en uskalla mennä hiihtämään.
Ei vertaistasi sulle, sä lilja Saaronin. Suo armos lahjat mulle ja kaste Siionin
-
Ylermi Ylihankala
- Kitisijä
https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/01b ... 3ad930d52b
Onko TP vain hiljaa, koska pojat on poikia ja diplomatia?
Onko TP vain hiljaa, koska pojat on poikia ja diplomatia?
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
-
sivustahuutaja
- Kitisijä
^
Justiinhan Trumppi postasi jotain, missä kaikki ovat eläimiä. Ei kannata ottaa totena noita Trumpin postauksia. Nehän on lähes aina paskaa.
Justiinhan Trumppi postasi jotain, missä kaikki ovat eläimiä. Ei kannata ottaa totena noita Trumpin postauksia. Nehän on lähes aina paskaa.
-
sivustahuutaja
- Kitisijä
Työhakemuksen tekemisestä lyötiin karenssilla
https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000011803380.html
Työhakemus on paljon pahempi rike kuin latujen tekeminen.
-
James Potkukelkka
- Kitisijä
Käsittääkseni äärettömyyksiä ei voi asettaa suuruusjärjestykseen.
Ei vertaistasi sulle, sä lilja Saaronin. Suo armos lahjat mulle ja kaste Siionin
-
urpiainen
- Kitisijä
Miten mä muistelisin, että äärettömillä joukoilla voi olla eri kardinaliteetti, jonka kai voisi tulkita suuruusjärjestykseksi?James Potkukelkka kirjoitti: 09.02.2026 9:48 Käsittääkseni äärettömyyksiä ei voi asettaa suuruusjärjestykseen.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
-
James Potkukelkka
- Kitisijä
Jaa? Kun mun mielestäni määritelmän mukaan ääretön on ääretön. Täytyy kysyä, mitä mieltä tekoäly on.urpiainen kirjoitti: 09.02.2026 9:59Miten mä muistelisin, että äärettömillä joukoilla voi olla eri kardinaliteetti, jonka kai voisi tulkita suuruusjärjestykseksi?James Potkukelkka kirjoitti: 09.02.2026 9:48 Käsittääkseni äärettömyyksiä ei voi asettaa suuruusjärjestykseen.
-
James Potkukelkka
- Kitisijä
Seison korjattuna.
voiko äärettömyyksiä asettaa suuruusjärjestykseen?
Kyllä voi. Matematiikassa äärettömyyksien kokoa mitataan käsitteellä **mahtavuus** (*cardinality*). Georg Cantor osoitti 1800-luvun lopulla, että on olemassa eri suuruisia äärettömyyksiä ja että niistä voidaan muodostaa päättymätön hierarkia.
## Mahtavuuden vertailu
Kaksi joukkoa ovat yhtä mahtavia, jos niiden välille voidaan muodostaa **bijektio** eli yksi-yhteen-vastaavuus: jokaiselle ensimmäisen joukon alkiolle löytyy tasan yksi pari toisesta joukosta, eikä kumpaankaan jää yli jääviä alkioita.
Jos tällaista vastaavuutta ei voida muodostaa ja toinen joukko "täyttää" toisen jättäen silti alkioita yli, on jälkimmäinen joukko mahtavampi.
---
## Äärettömyyden tasot
Äärettömyydet luokitellaan usein niin sanottujen aleph-lukujen () avulla.
### 1. Numeroituvasti ääretön ()
Pienin äärettömyyden taso on luonnollisten lukujen joukon mahtavuus, jota merkitään symbolilla (aleph-nolla).
* Myös kokonaisluvut ja murtoluvut (rationaaliluvut) ovat täsmälleen yhtä mahtavia kuin luonnolliset luvut, vaikka intuitio saattaisi väittää muuta. Niiden välille voidaan rakentaa algoritminen vastaavuus.
### 2. Ylinumeroituva äärettömyys ( tai )
Reaalilukujen joukko (kaikki desimaaliluvut välillä ja , tai koko lukusuoralla) on todistetusti suurempi kuin luonnollisten lukujen joukko. Tätä kutsutaan kontinuumin mahtavuudeksi.
* **Cantorin diagonaalitodistus** osoitti, että reaalilukuja on mahdotonta luetella tai asettaa jonoon niin, etteikö listan ulkopuolelle jäisi aina uusia lukuja.
### 3. Cantorin lause ja hierarkia
Cantorin lauseen mukaan minkä tahansa joukon **potenssijoukko** (joukko, joka sisältää kaikki alkuperäisen joukon osajoukot) on aina mahtavampi kuin alkuperäinen joukko itse.
* Tämä tarkoittaa, että jos meillä on ääretön joukko , sen potenssijoukko on suurempi äärettömyys.
* Tästä seuraa, että äärettömyyksiä on ääretön määrä ja ne kasvavat rajatta:
---
## Kontinuumihypoteesi
Yksi matematiikan tunnetuimmista avoimista kysymyksistä oli pitkään se, onko olemassa äärettömyyttä, joka sijoittuu kooltaan luonnollisten lukujen () ja reaalilukujen () väliin.
1960-luvulla (Paul Cohen) osoitettiin, että nykyinen joukko-opin aksomatiikka (ZFC-aksioomat) ei kykene vastaamaan tähän. Kontinuumihypoteesi on siis **ratkeamaton** nykyisessä järjestelmässä: voidaan valita järjestelmä, jossa tällainen väliäärettömyys on olemassa, tai järjestelmä, jossa sitä ei ole, ilman ristiriitoja.
Haluatko, että avaan tarkemmin Cantorin diagonaalitodistuksen logiikkaa, jolla reaalilukujen suurempi koko todistetaan?
voiko äärettömyyksiä asettaa suuruusjärjestykseen?
Kyllä voi. Matematiikassa äärettömyyksien kokoa mitataan käsitteellä **mahtavuus** (*cardinality*). Georg Cantor osoitti 1800-luvun lopulla, että on olemassa eri suuruisia äärettömyyksiä ja että niistä voidaan muodostaa päättymätön hierarkia.
## Mahtavuuden vertailu
Kaksi joukkoa ovat yhtä mahtavia, jos niiden välille voidaan muodostaa **bijektio** eli yksi-yhteen-vastaavuus: jokaiselle ensimmäisen joukon alkiolle löytyy tasan yksi pari toisesta joukosta, eikä kumpaankaan jää yli jääviä alkioita.
Jos tällaista vastaavuutta ei voida muodostaa ja toinen joukko "täyttää" toisen jättäen silti alkioita yli, on jälkimmäinen joukko mahtavampi.
---
## Äärettömyyden tasot
Äärettömyydet luokitellaan usein niin sanottujen aleph-lukujen () avulla.
### 1. Numeroituvasti ääretön ()
Pienin äärettömyyden taso on luonnollisten lukujen joukon mahtavuus, jota merkitään symbolilla (aleph-nolla).
* Myös kokonaisluvut ja murtoluvut (rationaaliluvut) ovat täsmälleen yhtä mahtavia kuin luonnolliset luvut, vaikka intuitio saattaisi väittää muuta. Niiden välille voidaan rakentaa algoritminen vastaavuus.
### 2. Ylinumeroituva äärettömyys ( tai )
Reaalilukujen joukko (kaikki desimaaliluvut välillä ja , tai koko lukusuoralla) on todistetusti suurempi kuin luonnollisten lukujen joukko. Tätä kutsutaan kontinuumin mahtavuudeksi.
* **Cantorin diagonaalitodistus** osoitti, että reaalilukuja on mahdotonta luetella tai asettaa jonoon niin, etteikö listan ulkopuolelle jäisi aina uusia lukuja.
### 3. Cantorin lause ja hierarkia
Cantorin lauseen mukaan minkä tahansa joukon **potenssijoukko** (joukko, joka sisältää kaikki alkuperäisen joukon osajoukot) on aina mahtavampi kuin alkuperäinen joukko itse.
* Tämä tarkoittaa, että jos meillä on ääretön joukko , sen potenssijoukko on suurempi äärettömyys.
* Tästä seuraa, että äärettömyyksiä on ääretön määrä ja ne kasvavat rajatta:
---
## Kontinuumihypoteesi
Yksi matematiikan tunnetuimmista avoimista kysymyksistä oli pitkään se, onko olemassa äärettömyyttä, joka sijoittuu kooltaan luonnollisten lukujen () ja reaalilukujen () väliin.
1960-luvulla (Paul Cohen) osoitettiin, että nykyinen joukko-opin aksomatiikka (ZFC-aksioomat) ei kykene vastaamaan tähän. Kontinuumihypoteesi on siis **ratkeamaton** nykyisessä järjestelmässä: voidaan valita järjestelmä, jossa tällainen väliäärettömyys on olemassa, tai järjestelmä, jossa sitä ei ole, ilman ristiriitoja.
Haluatko, että avaan tarkemmin Cantorin diagonaalitodistuksen logiikkaa, jolla reaalilukujen suurempi koko todistetaan?
Viimeksi muokannut James Potkukelkka, 09.02.2026 10:03. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
James Potkukelkka
- Kitisijä
Eli sivustahuutajan alkuperäinen väite saattaa olla totta.
-
Homeboy65
- Kitisijä
sivustahuutaja kirjoitti: 09.02.2026 9:47 Työhakemuksen tekemisestä lyötiin karenssilla
Hanurista.
"En tiedä pitäisikö sinulle ojentaa netiketti, banaani vai köysi." - Tix
-
Homeboy65
- Kitisijä
USA:n varaulkoministeri kiirehti puolustamaan Päivi Räsästä. Tsekkaa Ilta-Lehti.
"En tiedä pitäisikö sinulle ojentaa netiketti, banaani vai köysi." - Tix
-
sivustahuutaja
- Kitisijä
Nyt on pakko lopettaa sushin syönti - Öyhöt voittivat Japanin vaalit
https://www.hs.fi/maailma/art-2000011803702.html
https://www.hs.fi/maailma/art-2000011803702.html
-
Bluntly
- Kitisijä
Eikös lopetus ole sitten noin 75 vuotta myöhässä?
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
-
sivustahuutaja
- Kitisijä
^ koskaan ei olisi saanut aloittaakaan. Pelkkää mainehaittaa.
-
urpiainen
- Kitisijä
Mä olin jotenkin ajatellut, että Ahvenanmaalle kotiopetuksen perässä muuttavat ruotsalaiset ovat pääasiassa jotain kristillisten herätysliikkeiden hihhuleita, joille Ruotsin koulun liberaalius ei vain käy. Ilmeisesti olin taas pihalla ja pahasti jäljessä muodista. Ne onkin ensisijassa uusnatseja.
Ääriryhmät | Kotikoulun suosio räjähti, Ahvenanmaa vetää ruotsalaisia uusnatseja, Nya Åland kertoo
https://www.hs.fi/politiikka/art-2000011806970.html
Ääriryhmät | Kotikoulun suosio räjähti, Ahvenanmaa vetää ruotsalaisia uusnatseja, Nya Åland kertoo
https://www.hs.fi/politiikka/art-2000011806970.html
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
-
James Potkukelkka
- Kitisijä
^Tästä uusi Nokia!