Säästövinkkejä
-
Homeboy65
- Kitisijä
Säästövinkkejä
Pienituloisena yritän säästää missä voin. Jos joku voisi antaa säästövinkkejä olisin kiitollinen. (EI tarvitse kertoa että alkoholi)
"En tiedä pitäisikö sinulle ojentaa netiketti, banaani vai köysi." - Tix
-
James Potkukelkka
- Kitisijä
Re: Säästövinkkejä
Tiedät kyllä itsekin.
Ei vertaistasi sulle, sä lilja Saaronin. Suo armos lahjat mulle ja kaste Siionin
-
Homeboy65
- Kitisijä
Tiedän mutta ajattelin jos joku tietää lisää...
-
Vagabondo
- Kitinä VIP-jäsen
Mä olen niin vieraantunut tälläisestä, mutta yritetään. Suosittelisin opettelemaan leipomaan ja tekemään tuorepastaa itse, mutta halvimmat einekset, joita käsittääkseni syöt, taitaa tulla halvemmiksi. Onkimalla ja pilkkimällä olisi mahdollista saada edullisesti tuoretta kalaa ruokapöytään. Särkikin on ihan syötävä kala, kun vaan jaksaa olla tarkkana ruotojen kanssa.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
-
Ylermi Ylihankala
- Kitisijä
Kuukleta.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
-
Homeboy65
- Kitisijä
Kiitos. Olisi pitänyt tuo tajuta.Ylermi Ylihankala kirjoitti: 12.02.2026 12:05Kuukleta.
-
Homeboy65
- Kitisijä
Tuo vaatii vaivaa. Olen niin laiskistunut.Vagabondo kirjoitti: 12.02.2026 12:02 Mä olen niin vieraantunut tälläisestä, mutta yritetään. Suosittelisin opettelemaan leipomaan ja tekemään tuorepastaa itse, mutta halvimmat einekset, joita käsittääkseni syöt, taitaa tulla halvemmiksi. Onkimalla ja pilkkimällä olisi mahdollista saada edullisesti tuoretta kalaa ruokapöytään. Särkikin on ihan syötävä kala, kun vaan jaksaa olla tarkkana ruotojen kanssa.
-
urpiainen
- Kitisijä
Siis mikään mun lautasella ei ole yhtä kallista kuin itse kalastettu kala.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
-
Homeboy65
- Kitisijä
Miksi?urpiainen kirjoitti: 12.02.2026 12:23 Siis mikään mun lautasella ei ole yhtä kallista kuin itse kalastettu kala.
-
Penix-lintu
- Elämätön Kitisijä
Pilkkivehkeet kannattaa hankkia ja kesäksi virvelilläkin saa mato-onkia ilman lupia.
Metsästä marjoja ja sieniä syksyllä pakkaset täyteen, sieniä vois myös kuivattaa.
Samoin jos ei halua investoida kylmäjärjestelmiin, lihaa ja kalaa voi hyvin kuivattaa ja/tai suolata.
Vettä voi kerätä erilaisilla vesihöyry-tiivistimillä.
Sähköä ei tarvita öisin, niin pääsulakkeesta pois vaan ja täkkiä päälle jos tulee nukkuissa kylmä.
Metsästä marjoja ja sieniä syksyllä pakkaset täyteen, sieniä vois myös kuivattaa.
Samoin jos ei halua investoida kylmäjärjestelmiin, lihaa ja kalaa voi hyvin kuivattaa ja/tai suolata.
Vettä voi kerätä erilaisilla vesihöyry-tiivistimillä.
Sähköä ei tarvita öisin, niin pääsulakkeesta pois vaan ja täkkiä päälle jos tulee nukkuissa kylmä.
Puni's Cab Company, Helsinki
>>
Älä seiso rännässä, lataa Android- tai iOS-sovellus
Kaikki mielipiteeni ovat omiani.
>>
Älä seiso rännässä, lataa Android- tai iOS-sovellus
Kaikki mielipiteeni ovat omiani.
-
James Potkukelkka
- Kitisijä
Tässä on aika isot nuo up front -kustannukset. AIka pitkään saa pilkkiä, että pääsee voitolle..Vagabondo kirjoitti: 12.02.2026 12:02 Onkimalla ja pilkkimällä olisi mahdollista saada edullisesti tuoretta kalaa ruokapöytään.
Ei vertaistasi sulle, sä lilja Saaronin. Suo armos lahjat mulle ja kaste Siionin
-
Vagabondo
- Kitinä VIP-jäsen
Juuri siksi mä sanoin onginta. Jalommat kalastusmuodot tuppaa olemaan kalliita.urpiainen kirjoitti: 12.02.2026 12:23 Siis mikään mun lautasella ei ole yhtä kallista kuin itse kalastettu kala.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
-
Vagabondo
- Kitinä VIP-jäsen
Onko??? En ole ikinä ostanut mitään aiheeseen liittyen kun pilkit ja kairat on aina löytynyt mökeiltä. Eikö kaikissa suvuissa loju noita nurkissa?James Potkukelkka kirjoitti: 12.02.2026 13:29 Tässä on aika isot nuo up front -kustannukset. AIka pitkään saa pilkkiä, että pääsee voitolle..
-
Vagabondo
- Kitinä VIP-jäsen
Siihen pitäisi löytää sellainen harrastuksellinen näkökulma jolloin kyse ei olisi vaivasta vaan mukavasta puuhastelusta. Jos vaikka lähestyis sitä kautta, että porraskäytävässä leijuisi pullantuoksu kun kävisit viemässä lämpimäisiä naapurin mummolle kahvikupposta vastaan. Sun sosiaalinen elämä vois vaikka raketoida
Teemastahan oli joku Popedan laulukin...
-
urpiainen
- Kitisijä
No pelkästään englantilaiset wellingtonit ja öljykangastakki maksavat maltaita!
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
-
Vagabondo
- Kitinä VIP-jäsen
Kun tietäis mitä "englantilaiset wellingtonit" tarkoittaa. Öljykangastakin mä tiedän, mutta en ymmärrä miksi kukaan sellaista käyttää.urpiainen kirjoitti: 12.02.2026 14:26 No pelkästään englantilaiset wellingtonit ja öljykangastakki maksavat maltaita!
-
Bluntly
- Kitisijä
10 litran kattila kierrätyskeskuksesta.
3kg perunoita ~€2,40
1kg porkkanoita ~€1,10
1kg sipulia -€1,50
1,5kg kanankoipia €5,90
Jotain vihreää yrttiä ~€1,00
Suolaa, pippuria ja jotain lempimaustetta.
Rehujen kuorinta ja kattilaan. Koipiin pieni pinta paistinpannulla ja kattilaan. Vettä niin, että peittyy. Hiljainen kiehuttelu pari tuntia.
Puolet sopiviin rasioihin, odottaa jäähtymistä ja sitten pakkaseen. Loput lämmittelee kattilassa kunnes loppuu.
Noin 13 eurolla syö monta päivää ja varmasti terveellisempää kuin valmisruuat. Kattilan ja rasioiden hinta kuoletetaan vuosien käytöllä.
3kg perunoita ~€2,40
1kg porkkanoita ~€1,10
1kg sipulia -€1,50
1,5kg kanankoipia €5,90
Rehujen kuorinta ja kattilaan. Koipiin pieni pinta paistinpannulla ja kattilaan. Vettä niin, että peittyy. Hiljainen kiehuttelu pari tuntia.
Puolet sopiviin rasioihin, odottaa jäähtymistä ja sitten pakkaseen. Loput lämmittelee kattilassa kunnes loppuu.
Noin 13 eurolla syö monta päivää ja varmasti terveellisempää kuin valmisruuat. Kattilan ja rasioiden hinta kuoletetaan vuosien käytöllä.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
-
sivustahuutaja
- Kitisijä
Ruuanlaitolla säästää todella paljon ja terveellisempää ruokaa kuin prosessoiduista eineksistä. Alkoholin tilaisin netistä. Siinä oppii itsehillintääkin kun lavallinen "nelosta" huutelee vaatekaapista. Harrastukseksi vaikka pokemon go ja lenkkarit jalkaan. Tulee hoidettua liikunta samalla.
-
urpiainen
- Kitisijä
Mä pidän tästä ajatuksesta, että Homie ryhtyy urbaaniksi rantakalastajaksi. Suurin osa suomalaisesta silakasta on kevätkutuista, eli joskus vapun maissa alkaa vuoden ykkössesonki. Avokelasetti ja silakkalitka maksavat yhteensä halvimmillaan noin yhden bändipaidan verran, ja Lauttasaaren sillalta, tai siitä Kaapelitehtaan rannalta, saalis on aika varmaa, runsasta ja hyvää. Parissa tunnissa vetää silakkaa ämpärillisen (jonka saa jonottamalla ilmaiseksi). Kunnianhimon kasvaessa voi sitten siirtyä vaikka jigaamaan ahvenia ja kuhia Pitkänsillan kupeesta, mutta mun mielestä tuo silakka on erinomainen aloitushomma (vaikka ei sillä ehkä juuri säästä, Holkeri on edelleen ajankohtainen). Tai sitten tosiaan koho ja matokoukku sinne virvelin päähän, ja makailemaan rannoille kesäksi.
-
Homeboy65
- Kitisijä
Hyvä vinkki kiitos. Mietin vaan mahtuuko tuo em. kattila jääkaappiin...Bluntly kirjoitti: 12.02.2026 14:54 10 litran kattila kierrätyskeskuksesta.
3kg perunoita ~€2,40
1kg porkkanoita ~€1,10
1kg sipulia -€1,50
1,5kg kanankoipia €5,90
-
sivustahuutaja
- Kitisijä
^ 10 litraa jäähtyy aika hitaasti. Parempi jakaa pienempiin astioihin.
-
urpiainen
- Kitisijä
Homie-reseptiikkakin kiehtoo. Oletettu taitotaso ja ääneen lausuttu säästötarve tuovat kiinnostavat rajoitteet.
Mun kanaruokaversio olisi tällainen:
- joku 6 dl riisiä (1€) tasaisesti syväreunaisen uunivuoan pohjalle.
- päälle pilkottuna parsakaali (2 euroa), paprika (< 1 euro), sipuli (< 1 euro), pari valkosipulin kynttä (< 0,5 euroa)
- päälle 1,5 kg marinoituja broilerinkoipia (Bluntlyn mukaan joku 6 euroa, jos et eettisistä syistä osta luomua)
- päälle 1,5 litraa kanalientä parista kuutiosta (parikymmentä senttiä)
- Uuniin 175 astetta ja tunti
Kyllä tuosta nyt muutaman kerran syö.
Ja kun olet käynyt kalassa, tällainen:
Kylmään, kannelliseen paistokasariin hellalle:
- pohjalle sipuli tai pari renkaina (< euro)
- kalat perattuna ja paloiteltuna päälle (ilmainen), tai sitten pakasteseitä (pari euroa) tai Lidlin lohifile palasina (7 euroa)
- paprika, pari mietoa tuorechiliä ja muutama valkosipulinkynsi palasina pannulle kalanpalojen väliin (< pari euroa)
- 4-5 tomaattia palasina päälle (muutama euro)
- sitruuna viipaleina tai pari ruokalusikallista sitruunamehua (euro-pari)
- suolaa maun mukaan
- vajaa desi oliiviöljyä kaiken päälle (euro-pari)
Kansi päälle, liesi keskilämmölle ja reilun puolen tunnin kuluttua valmista.
(Voi keittää lisukkeeksi kilon perunoita (euro) jos haluaa riittävän pidemmäksi aikaa.)
Mun kanaruokaversio olisi tällainen:
- joku 6 dl riisiä (1€) tasaisesti syväreunaisen uunivuoan pohjalle.
- päälle pilkottuna parsakaali (2 euroa), paprika (< 1 euro), sipuli (< 1 euro), pari valkosipulin kynttä (< 0,5 euroa)
- päälle 1,5 kg marinoituja broilerinkoipia (Bluntlyn mukaan joku 6 euroa, jos et eettisistä syistä osta luomua)
- päälle 1,5 litraa kanalientä parista kuutiosta (parikymmentä senttiä)
- Uuniin 175 astetta ja tunti
Kyllä tuosta nyt muutaman kerran syö.
Ja kun olet käynyt kalassa, tällainen:
Kylmään, kannelliseen paistokasariin hellalle:
- pohjalle sipuli tai pari renkaina (< euro)
- kalat perattuna ja paloiteltuna päälle (ilmainen), tai sitten pakasteseitä (pari euroa) tai Lidlin lohifile palasina (7 euroa)
- paprika, pari mietoa tuorechiliä ja muutama valkosipulinkynsi palasina pannulle kalanpalojen väliin (< pari euroa)
- 4-5 tomaattia palasina päälle (muutama euro)
- sitruuna viipaleina tai pari ruokalusikallista sitruunamehua (euro-pari)
- suolaa maun mukaan
- vajaa desi oliiviöljyä kaiken päälle (euro-pari)
Kansi päälle, liesi keskilämmölle ja reilun puolen tunnin kuluttua valmista.
(Voi keittää lisukkeeksi kilon perunoita (euro) jos haluaa riittävän pidemmäksi aikaa.)
-
Homeboy65
- Kitisijä
Kalakeittoa laitan aika usein. Resepti:
- vettä
- lihaliemikuutio
- perunoita
- pakastevihanneksia
- tonnikalaa
- vettä
- lihaliemikuutio
- perunoita
- pakastevihanneksia
- tonnikalaa
-
Bluntly
- Kitisijä
Tonnikala kuulostaa aika yökyök fisukeitossa. Lisäksi taitaa olla aika hintavaa. Kalaahan siinä purkissa ei paljoa ole, lähinnä vettä/öljyä, niin fisun kilohinta nousee aika korkeaksi.Homeboy65 kirjoitti: 12.02.2026 17:19 Kalakeittoa laitan aika usein. Resepti:
- vettä
- lihaliemikuutio
- perunoita
- pakastevihanneksia
- tonnikalaa
Parempi vaihtoehto vaikka tämä: https://www.k-ruoka.fi/kauppa/tuote/pir ... 0405269539
Tuota samaa fisua voi löytyä etnisistä kaupoista halvemmalla. Muutenkin niistä saa isoja pakkauksia kohtuu hintaan.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
-
sivustahuutaja
- Kitisijä
^
Ihan hirveeltä tosiaan kuulostaa.
Aikuisten oikeesti opettelisin pikku askelin laittamaan ruokaa. Sitä aikaa on kuitenkin joka päivä tuntitolkulla.
Vaihtelua resepteihin saa vaikka näistä:
https://www.k-ruoka.fi/artikkelit/arki/halpaa-ruokaa
Ihan hirveeltä tosiaan kuulostaa.
Aikuisten oikeesti opettelisin pikku askelin laittamaan ruokaa. Sitä aikaa on kuitenkin joka päivä tuntitolkulla.
Vaihtelua resepteihin saa vaikka näistä:
https://www.k-ruoka.fi/artikkelit/arki/halpaa-ruokaa