Kerro vaivasta

Painaako joku mieltä? Haluatko purkaa sydäntäsi? Jos ei apu löydy, niin ainakin kuuntelevia korvia.
VAIN ASIALLISET KOMMENTIT! Kuri on kova.
James Potkukelkka
Kitisijä

Re: Kerro vaivasta

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Ylermi Ylihankala kirjoitti: 11.02.2026 12:10 ^ Juu, mutta eihän kenenkään kulli tuolla lailla toimi. Jos tässä haetaan todella kovan vuotamisen vertauskohdetta, on sanonta mielestäni ontuva.
Taiteellista vapautta!
Ei vertaistasi sulle, sä lilja Saaronin. Suo armos lahjat mulle ja kaste Siionin
sivustahuutaja
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ Ei kai lekuri ottaisi potilaita, jos kyse olisi muusta kuin hädin tuskin erottuvasta tipasta!?
Lolita
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja Lolita »

Miehellä on olosta ja korkeasta kuumeesta päätellen influenssa. Minulla lähti viimeinen syöpälääkeviikko kierrossa käyntiin, eli valkosolut alkaa olla todella alhaalla. Mikä on todennäköisyys, etten saa tuota ruttoa?
“Outside of a dog a book is a man’s best friend, inside of a dog it’s too dark to read” - Groucho Marx
nokkaelain
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja nokkaelain »

Lolita kirjoitti: 15.02.2026 19:33 Miehellä on olosta ja korkeasta kuumeesta päätellen influenssa. Minulla lähti viimeinen syöpälääkeviikko kierrossa käyntiin, eli valkosolut alkaa olla todella alhaalla. Mikä on todennäköisyys, etten saa tuota ruttoa?
Pieni todennäköisyys.
liukuu kuin avaruusalus momentitta avaruudessa
nokkaelain
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja nokkaelain »

James Potkukelkka kirjoitti: 10.02.2026 12:43 Juu. Noin se yleensä menee, että työterveyden maksamalle erikoislääkärille voi lähettää vain nimetty työterveyslääkäri.
Olen siinä mielessä onnellisessa asemassa, ettei työterveys kata mitään erikoislääkärin vastaanottoa.

Viisikymppisillä kitinäläisillä näyttää olevan erilaisa vaivoja niin paljon että voimme keskustella vain niistä (en ole vielä 50 pariin kuukauteen.)

Työterveyslääkärilläni on aivan ilmeisesti tilanne päällä omien vanhempiensa kanssa. Hän odotti puhelua sairaalasta viimeksi tavatessa (joka tuli.) Unohti näemmä lupaamansa puhelinajan varaamisen. Eteisvärinä oli päällä kun hän kuunteli. Se kuitenkin tulee ja menee, joten ei ole järkeä oikaista rytmiä. Samaan aikaan on käynnissä hoitokokeilu astmaan, ja käsittääkseni betasalpaaja ei ole hyvä juttu (mutta se tasaa rytmiä.)

Reuma ei ole mitenkään aktiivinen (muutama vuosi sitten terveyskeskuksessa asiaan suhtaudutiin niin että olen luulosairas, mutta MRI:ssä viime vuonna se tuli todettua.) Selkä ei ole mainittavan kipeä (vain jäykkä) mutta portaiden varsinkin alas kävely on vaikeaa (reumalääkäri katsoi pikaisesti ultralla että on vähän nestettä polvessa.)

Eli siis melkein terve 50v, vain kovaa ajoa.
liukuu kuin avaruusalus momentitta avaruudessa
Bluntly
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

James Potkukelkka kirjoitti: 10.02.2026 8:44 Hinnan perusteella on hyaluronaattia.
Mitä juttelin fyssarin kanssa niin tämä on ilmeisesti aika arpapeliä. Hänellä kivut palasi jo samana päivänä ja usealla asiakkaalla kestänyt vain pari päivää. Viikko nyt mennyt ok, mutta eilen vihlaisi ja yön kipuili. Aamulla oli jo kuitenkin ok.

Ohessa tykitetty kortisoni taitaa kuitenkin estää leikkauksen pidemmäksi aikaa?
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Lolita
Kitisijä

nokkaelain kirjoitti: 16.02.2026 2:49
Lolita kirjoitti: 15.02.2026 19:33 Miehellä on olosta ja korkeasta kuumeesta päätellen influenssa. Minulla lähti viimeinen syöpälääkeviikko kierrossa käyntiin, eli valkosolut alkaa olla todella alhaalla. Mikä on todennäköisyys, etten saa tuota ruttoa?
Pieni todennäköisyys.
Näinhän siinä kävi, että tänään alkoi mulla kuume nousta ja joka paikkaa kolottaa kunnolla.
“Outside of a dog a book is a man’s best friend, inside of a dog it’s too dark to read” - Groucho Marx
Lolita
Kitisijä

Peijaksen päivystyksessä. Soitin syöpäklinikalle hoitajalleni, joka konsultoi lääkäriä. Koska ollaan vielä 48 tunnin aikaikkunan sisällä, tuli käsky lähteä Peijakseen Tamifluta varten. Tuttuun tapaan Peijaksen hoitaja ilmoitti, että olisi pitänyt mennä terkkariin, mutta armosta nyt hoitavat täällä :roll: Laittoivat eristykseen omaan odotustilaan ja aloitettiin kokeilla, jotka terkkari olisi kuitenkin lähettänyt tänne tekemään. Nyt on otettu verikokeet, nenänäyte ja röntgenkuvat. Odotellaan. 48 tuntia on kuitenkin ihan kohta ohi.

Mua vituttaa noi päivystyksen portinvartijat. Mulle on nimenomaan terotettu, että ei terkkariin, vaan sairaalan päivystykseen, jos on jotain vähänkin vakavampaa. Nyt mut nimenomaan käskettiin tänne. Koska hormonisuppression takia on vaihdevuodet, itken koko ajan. Joten piti itkeä tuon hoitajankin takia. Erikoissairaanhoito on todella hyvää, mutta sinne on vaikea päästä.
Bluntly
Kitisijä

sivustahuutaja kirjoitti: 10.02.2026 13:34
On. Mutta jos on 50+ ja eliniän odote on n. 80, niin nykytekniikalla uusimisen tarver tulee hyvinkin 70-75 kohdilla, joka on aika paska ikä isolle leikkaukselle. Toiveena on ollut, että leikkaus joskus 55-60 ja sitten tuohon tekonivelelle joku 30v kesto, niin ollaan jo niin haudan partalla, ettei mitään väliä.

Nyt on alkanut lonkka vaan oireilemaan niin paljon, että pitänee muuttaa suunnitelmaa.
Modernit lonkan tekonivelet kestävät hyvin jopa 30 vuotta

Onhan tuossa iso mahis, että kestää yli 30 vuotta.
sivustahuutaja
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^
Tässä laajempi juttu samasta aiheesta:
https://www.hs.fi/tiede/art-2000011853476.html

30 vuoden kesto on jopa aika yleinen, koska "92 prosenttia nykyaikaisista tekonivelistä kestää käytössä neljännesvuosisadan". Varsinaisessa lähteessä, eli Lancetin artikkelissa itse asiassa ennetaan luvut: 92,8% kestää 25 vuotta ja 92,11% kestää 30 vuotta. Tuon perusteella loppuelämän kestävä lonkka tuntuisi aika todennäköiseltä.
https://www.thelancet.com/journals/lanc ... 0/abstract

Nämä ovat paljon parempi lukuja kuin odotin. Pitänee kammeta itsensä julkiselle ja katsoa, saako verorahoille jotain vastinetta.
Bluntly
Kitisijä

Firman työterveysvakuutus korvaa max. €10k per vaiva. Vähän jäisi vielä omalle kontolle, mutta kai sitä maksaa ettei tarvitse mennä rahvaan sekaan.
Kreitsu
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja Kreitsu »

Long Covid edelleen, mutta ei oireita enää koko ajan. Ainoastaan kun “akku” loppuu eli tällä hetkellä noin parin viikon välein joudun osin vuodepotilaaksi fatiikin, pöhnän ja pahoinvoinnin takia noin neljäksi päiväksi. Mutta se aika kun olen ok, voin jo treenailla ja kunto on ihme kyllä edelleen melko hyvä. Onneksi olin todella hyvässä kunnossa ennen tätä paskaa, niin ei ole tarvinnut nollasta aloittaa. Uskon ja toivon, että täydellinen paraneminen on mahdollista.
"I've learned so much from my mistakes...
I'm thinking of making a few more."