Satunnaisia mieleen tulevia ajatuksia

Viikonpäiväketjut, turhat provot, puzznuzzailu ja "tärkeät" gallupit
Homeboy65
Kitisijä

Re: Satunnaisia mieleen tulevia ajatuksia

Viesti Kirjoittaja Homeboy65 »

Osmo Soininvaara kirjoitti jokin aika sitten että kun tulotaso on noussut välttämättömät tarpeet ovat nousseet samaa tahtia.
Ihmisiltä on vaan hämärtynyt mikä on o i k e a s t i välttämätöntä...
"En tiedä pitäisikö sinulle ojentaa netiketti, banaani vai köysi." - Tix
Bhven
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja Bhven »

Homeboy65 kirjoitti: 20.01.2026 15:24 Osmo Soininvaara kirjoitti jokin aika sitten että kun tulotaso on noussut välttämättömät tarpeet ovat nousseet samaa tahtia.
Ihmisiltä on vaan hämärtynyt mikä on o i k e a s t i välttämätöntä...
Ilmastoidut penkit autossa on välttämättömyys, koska ilmastohätätila.
..when your military people start doing it (Amanita muscaria), and then wars becomes impossible. -Joe Rogan
sivustahuutaja
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

Mihinköhän empatialokeroon Ylermi kuuluu?
Homeboy65
Kitisijä

Pitää pyytää Arskaa:
1) useammin treffejä
2) opettele röpöttämään :beer: :miitti:
Homeboy65
Kitisijä

Kuinka paljon Neil Hardwickilla V-käyrä nousi kun hän opetteli suomen kieltä.
Homeboy65
Kitisijä

Talvella voisin luopua aamukahvista. Aamulla kun lähden ulos (pakkasta) niin siinä on virkistystä tarpeeksi.
Homeboy65
Kitisijä

Ajattelin ryhtyä kirjeenvaihtoon Mark Chapmanin kanssa. :idea: :on:
James Potkukelkka
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Homeboy65 kirjoitti: 05.02.2026 10:12 Ajattelin ryhtyä kirjeenvaihtoon Mark Chapmanin kanssa. :idea: :on:
Miksi?
Ei vertaistasi sulle, sä lilja Saaronin. Suo armos lahjat mulle ja kaste Siionin
Homeboy65
Kitisijä

James Potkukelkka kirjoitti: 05.02.2026 10:18
Homeboy65 kirjoitti: 05.02.2026 10:12 Ajattelin ryhtyä kirjeenvaihtoon Mark Chapmanin kanssa. :idea: :on:
Miksi?
Voisi olla kiinnostavaa.
Homeboy65
Kitisijä

www.soininvaara.fi
Onkohan Ode lopettanut kokonaan kirjoittelun blogissaan vai pitääkö hän vain taukoa? :?
James Potkukelkka
Kitisijä

^Luulin Odea vanhemmaksi. 74-vuotias.
Ei vertaistasi sulle, sä lilja Saaronin. Suo armos lahjat mulle ja kaste Siionin
sivustahuutaja
Kitisijä

Kysyin Grokilta, mitkä olisivat parhaita maita ammattilaisen asua 2040-2090:

1. Canada — Frequently ranks high in long-term livability forecasts for skilled migrants.Strong immigration policies targeting STEM (Express Entry,
2. Switzerland — Often tops lists for STEM talent attraction and future stability.World-leading precision engineering, pharma, finance/tech.
3. Australia — Strong in many future-oriented rankings.High demand for STEM (renewables, mining tech, biotech).
4. Singapore — A standout for forward-looking, innovation-driven economies.Extremely high-tech focus (AI, fintech, biotech hubs).
5. United States — Remains a powerhouse for STEM despite challenges.Unmatched innovation (Silicon Valley, top universities, venture capital).

Other strong mentions:Nordic countries (e.g., Sweden, Denmark, Norway, Finland): Top-tier quality of life, innovation (green tech, AI), strong welfare — but very aging and low fertility without sustained immigration.
New Zealand: High livability, safety, environment — smaller scale limits some STEM opportunities.
Germany / Netherlands: Excellent engineering/tech scenes, but heavy aging pressures.

Aika tuttua supermaiden listausta. Valitettavasti näistäkin moni on vaarassa.
Bluntly
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Syystä ja toisesta, mikään noista ei oikein innosta.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
sivustahuutaja
Kitisijä

^
Mitäs vikaa noissa on? Jos tavoitteena on elää jossain sivistyneesti paljon noita halvemmalla, niin kannattaa unohtaa tuollaiset haaveet. Jos jokin paikka kelpaa asuttavaksi nyt, niin paikan hintataso kyllä raketoi seuraavan 50v aikana.
Bluntly
Kitisijä

No esimerkiksi USA tippuu listalta alikehittyneisyyden, kalleuden ja puhtaan typeryyden takia.
Singapore ottaa myös osumaa kalleudesta ja paikallisen cityläisen kokemusten perusteella byrokratiasta.
Uusi-Seelanti on niin hevonvitussa, että kaiken tarpeellisen hankkiminen on hankalaa. Lampaanlihasta olen kyllä alkanut pitämään.
Kanada nyt vain on barbaarivaltio.
Sveitsi voisi olla mahdollinen, mutta siinäkin tulee vastaan kalleus. Ja byrokratia.

Ja katselen lähinnä eläkemestaa.
James Potkukelkka
Kitisijä

On tosiaan aika lailla eri katsooko paikkaa, jossa tehdä töitä vai olla eläkkellä.
sivustahuutaja
Kitisijä

^^
Pyydetty analyysi koski työntekijää, ei eläkeläistä. Sehän on selvää, että rutiköyhästä suomesta ei kannata persaukisena eläkeläisenä muuttaa noin kalliisiiin maihin.

Eläkeläisen kannattaa pitää silmällä Ukrainaa. Yksi maailman halvimpia maita. Enemmän naisia kuin miehiä. Voi hyvinkin muuttua sodan loputtua potentiaaliseksi.
James Potkukelkka
Kitisijä

Eläkeläisenä ottaisin huomioon myös sen, että ellei aivan suorilta jaloilta lähde, niin jokainen enemmin tai myöhemmin tarvitsee terveydenhoitoa ja mahd. myös sosiaalipalveluita. Eo:sta johtuen en itse uskaltaisi loppusijoituspaikkaa katsoa muualta kuin EU:n alueelta. Ellei sitten rahaa ole todella paljon. Alle kymmen miljoonan nopeasti likvidin varallisuuden en lähtisi EU:n ulkopuolelle pysyvästi.

Jos lähtisin eläkeläisenä Suomesta niin varmaankin johonkin EU:n Etelä Eurooppaan säilyttäen Suomen kansalaisuuden.
sivustahuutaja
Kitisijä

^
Terveydenhuolto on hyvä pointti, joka pysyvästä lomailusta unelmoivalta helposti unohtuu. Sote-hommien osalta sellainen vaihtoehto on mielestäni ihan realistinen, että seikkailee sen aikaa kuin kykenee ja sitten palaa yhteiskunnan elätiksi suomeen ja tyytyy siihen minimiin, mitä valtio tarjoilee. Luultavasti täällä ei 30v päästäkään heitetä Bluntlya katuojaan. Omaisuus tullaan tuossa kohtaa joka tapauksessa ulosmittaamaan kaikilta, joten ei sillä ole väliä paljonko massia palatessa on, vai onko ollenkaan.

Eläkehommissa miettisin, mitä elämäntyyliä havittelee:
a) elää kuten Suomessa, mutta halvemmalla
b) muuttaa elintapojaan paikalliseen malliin
b) vetää lomatyyliin

Noista a) on tietty hankala, jos haluaa suomen "tason" kaikessa, jolloin joutuu maksamaan premium-hintoja halvemmissa maissa, koska kuluttaa vain rikkaille tarkoitettuja tuotteita ja palveluita.

b) voi olla hyvinkin halpa. Jos aikoo vain chillailla ja pää sen kestää, niin jossain pysyvästi lämpimässä pikkumestassa voisi elää tosi halvalla.

c)-vaihtoehdossa pätäkkää pitää olla sitten reilummin, jos uusi loputon vapaa-aika pitää täyttää korkeatasoisilla aktiviteeteilla ja mistään ei tingitä.
Bluntly
Kitisijä

Yhteenveto: Halvimmasta kalleimpaan (top 5)

1 Kolumbia Erittäin edullinen ja laadukas – kustannukset jopa 1/10 USA-tasosta. [money.usnews.com]
2 Costa Rica Halpa ja toimiva julkinen + yksityinen järjestelmä. [internatio...living.com]
3 Portugali Euroopan edullisin laadukas terveydenhuolto; vakuutukset 40 €/kk. [money.usnews.com], [globalciti...utions.com]
4 Thaimaa Edullinen, huipputason yksityinen hoito. [money.usnews.com]
5 Espanja Hyvä laatu, edulliset kulut. [money.usnews.com]
James Potkukelkka
Kitisijä

^Noista itse ilman muuta valitsisin Portugalin tai Espanjan juuri em. syistä. Suomen kansalaisena olet siellä julkisen terveydenhuollon piirissä. JOs säilyttää Suomen kansalaisuuden ja osoitteen Suomessa, voi ehkä ottaa aina vuoden matkavakuutuksen kerrallaan, jolloin pienemmät vaivat hoituvat yksityisellä. Isompia juttujahan yksityinen ei hoida.
Bluntly
Kitisijä

Itse ottaisin Thaimaan. Laatu parempaa kuin muissa vaihtoehdoissa. Pari tonnia vuodessa vakuutukseen niin saa kaiken ja lekuri tulee kotiinkin vaadittaessa.
James Potkukelkka
Kitisijä

Bluntly kirjoitti: 24.02.2026 13:10 Itse ottaisin Thaimaan. Laatu parempaa kuin muissa vaihtoehdoissa. Pari tonnia vuodessa vakuutukseen niin saa kaiken ja lekuri tulee kotiinkin vaadittaessa.
Kattaako em parin tonnin vakuutus myös sairaalahoidon ja saako farang sen asuessaan maassa ilman kansalaisuutta?
sivustahuutaja
Kitisijä

^
Grokin mukaan $4-8k 70-vuotiaalle Thaimaassa. Yli 65 vuotiaana kulut terveydenhuollon kulut raketoivat ja vakuutusten hinnat seuraavat tuota.
James Potkukelkka
Kitisijä

Joo. Kun mittarissa alkaa olla yli 70, niin jossain kohtaa jokaisella kakka osuu tuulettimeen ja vakuutusyhtiö tietenkin laskee sen.