Oikaisuja

Topicit, joihin vastataan hölynpölyllä.
Bhven
Kitisijä

Re: Oikaisuja

Viesti Kirjoittaja Bhven »

Tekarit rippilahjaksi on muinaista historiaa. Kaikki alle viiskymppiset on nykyään nuoria aikuisia.
Matalamman sietotason järvikala.
James Potkukelkka
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Hei!

Kirjoituksessa esität, että HYY:n kiinteistöt myytiin alle markkinahinnan.  Näin ei luonnollisestikaan ole. Kiinteistöt osti se taho, joka markkinoilla oli valmis maksamaan niistä suurimman summan. Kukaan ei tarjonnut enempää. Jos hinta olisi ollut alle markkinahinnan, joku olisi tarjonnut sitä enemmän.

HYY:n näkemys oikeasta hinnasta edustaa samaa ajattelua, kuin omaa asuntoa myytäessä tapahtuu. Jokainen on sitä mieltä, että hänen myymänsä kohde on arvokkaampi, kuin mitä ostajat ovat valmiita maksamaan.

Ystävällisin terveisin

James Potkukelkka

Liittyy: https://www.hs.fi/paakirjoitukset/art-2 ... 50608.html
Ei vertaistasi sulle, sä lilja Saaronin. Suo armos lahjat mulle ja kaste Siionin
sivustahuutaja
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ kuinkahan paljon HYY hallituksen ajattelu on perustunut sille, että suuri pääoma itsessään on supervoima, joka tahkoaa korkeaa tuottoa? tuohon ajatteluunhan tuotannontekijöiden haltuunotto perustuu, että ne muka itsestään tuottaisivat. Jos on raha ja valta, niin asiat vaan tapahtuvat.halutulla tavalla
Penix-lintu
Elämätön Kitisijä

Viesti Kirjoittaja Penix-lintu »

Voi veljet kun tietäisitte, miten uskomatonta porukkaa tuolla on ollut idän viisaina... Voi veljet.
James Potkukelkka
Kitisijä

Viime aikoina on tapahtunut useita romanimiesten suorittamia naisystävänsä murhia. Ilmiön laajuuden ymmärtämiseksi olisi tärkeä tuoda tekijän romanitausta esiin.

Yst terv James Potkukelkka

Mein Kampf ei tällä kertaa Hesarin suhteen ole tuottanut tulosta
Ei vertaistasi sulle, sä lilja Saaronin. Suo armos lahjat mulle ja kaste Siionin
Ylermi Ylihankala
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

James Potkukelkka kirjoitti: 08.12.2025 15:58 Viime aikoina on tapahtunut useita romanimiesten suorittamia naisystävänsä murhia. Ilmiön laajuuden ymmärtämiseksi olisi tärkeä tuoda tekijän romanitausta esiin.

Oot sä kyllä veijari.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
James Potkukelkka
Kitisijä

Ylermi Ylihankala kirjoitti: 08.12.2025 17:04
James Potkukelkka kirjoitti: 08.12.2025 15:58 Viime aikoina on tapahtunut useita romanimiesten suorittamia naisystävänsä murhia. Ilmiön laajuuden ymmärtämiseksi olisi tärkeä tuoda tekijän romanitausta esiin.

Oot sä kyllä veijari.
Aateluus velvoittaa.
Bhven
Kitisijä

Onko kukaan yrittänyt yhdistää neekeri-sanaa romanikulttuuriin? Voisi olla voittava pelikortti.
James Potkukelkka
Kitisijä

James Potkukelkka
Kitisijä

Hei!
Kiitoksia mielenkiintoisesta uutisesta

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000011774596.html

Otsikon mukaan
"
Suomeen voi lävähtää pian Siperian talvea vastaava kylmyys"

Kiinnitän kuitenkin huomiota siihen, että uutisessa haastatellun asiantuntijan mukaan mahdolliseen muutokseen menee yli 100 vuotta.

Käsitykseni mukaan tällöin ei voida puhua "pian"
tapahtuvasta muutoksesta.

Ystävällisin terveisin
James Potkukelkka
Kitisijä

^Toki geologisessa mittakaavassa tuo tarkoittaa välittömästi.
James Potkukelkka
Kitisijä

Onkohan jutun

https://www.hs.fi/helsinki/art-2000011836932.html

Otsikko tarkkaan harkittu? JOs nykyinen omistaja osti osakkeen laillisessa järjestyksessä, ei voitane puhua kaappauksesta?

Yst. terv

James Potkukelkka
James Potkukelkka
Kitisijä

Hei, kiitos viestistäsi ja tarkasta huomiosta. Yrityskaappauksesta puhutaan tavallisesti silloin, kun taho hankkii hallintaansa toisen omistaman yrityksen esimerkiksi osakkeita ostamalla. Tämä eroaa yrityskaupoista siten, että kaupasta ei käydä neuvottelua yrityksen omistajan kanssa.

Kyseisen yrityksen kulisseissa on nähty hyvin poikkeuksellinen tapahtumankulku ja olen hyvin pahoillani siitä, että emme ole vielä kyenneet selvittämään kokonaisuudessaan, miten asia eteni.

Yst. Kaisu Moilanen/HS-Helsinki
James Potkukelkka
Kitisijä

Otsikko nyt muutettu kaappauksesta vallanvaihtoon

:ohyeah:
sivustahuutaja
Kitisijä

James Potkukelkka kirjoitti: 25.02.2026 13:47 Hei, kiitos viestistäsi ja tarkasta huomiosta. Yrityskaappauksesta puhutaan tavallisesti silloin, kun taho hankkii hallintaansa toisen omistaman yrityksen esimerkiksi osakkeita ostamalla. Tämä eroaa yrityskaupoista siten, että kaupasta ei käydä neuvottelua yrityksen omistajan kanssa.
Kaappasin NVidian.
urpiainen
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Wikipedian mukaan "Yrityskaappaus (myös: nurkanvaltaus) on taloustieteen termi, joka tarkoittaa jonkin yrityksen osakkeiden hankkimista tarkoituksena kaapata yrityksen päätäntävalta kokonaan tai hankkia merkittävää vaikutusvaltaa kyseisessä yrityksessä." Jos ei nyt mennä siihen, että kuinkakohan tieteellinen termi oikeasti on, niin ainakin yleiskielessä mun mielestä wikipedia on aika hyvä ja Daven oikaisuvaatimus virheellinen, koska yrityskaappaus mun mielestä nimenomaan ei vaadi laittomia toimia. Hesarin toimittajan vastaus on sekin vähän hankala, koska hän korostaa kaappauksen määrittävänä piirteenä olevan neuvottelemattomuus (mikä avaa oven tuollaisille Sivustahuutajan vastaesimerkeille), kun keskeistä on siis päätäntävallan/vaikutusvallan hankkiminen (ehkä vielä tyypillisesti vastoin vanhan omistuspohjan toiveita). Munkkikahvilan tapaus on mun mielestä vähän rajatapaus, kun neuvotteluja ilmeisesti käytiin ihan avoimesti, mutta myyjä ei jotenkin ymmärtänyt päätäntävallan siirtyvän. Voisi tässä mun mielestä puhua kaappauksesta, vaikka varmaan juttu on selkeämpi ilman termin käyttöä.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
sivustahuutaja
Kitisijä

^
Dave on oikeassa ja sinäkin olet osin oikeassa. Koko termin taustahan on juuri tuo äänivallan haaliminen, joka yleensä yritetään tehdä ainakin osin suurimmalta omistajalta piilossa. Tässä kahvilatapauksessa omistus on vaihtunut ihan avoimesti ja toisena osapuolena on kaiken lisäksi ollut se pääomistaja. Mitäköhän myyjä tässä on kuvitellut myyvänsä, jos ei omistusta ja päätösvaltaa? Rahaa kuitenkin on ilmeisesti maksettu, joten ei aikuinen ihminen saa olla niin tyhmä, että kuvittelee kaupassa saaneensa rahaa, muttei antaneensa vastineeksi oikein mitään.
urpiainen
Kitisijä

^ Miten niin mun viesti on *osin* oikeassa? Sun viestisi mukaan mä olen kokonaan oikeassa, paitsi että multa taas kerran puuttuu se sulle tyypillinen moralistinen ja normatiivinen osuus ("ei aikuinen ihminen saa olla...").
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
sivustahuutaja
Kitisijä

^
Tulkitsin, että dave ei tarkoittanut varsinaisesti laittomuuksia ja daven oikaisupyyntö oli ihan oikeassa. Sinun mukaasi oikaisupyyntö oli virheellinen, mutta eihän tassä sinunkaan lähteesi mukaan ole kyse ainakaan vihamielisestä yrityskaappauksesta. Suomenkielisen wikipedian "ystävällinen kappaaus" on taas mielestäni puutteellisesti kuvattu, koska ei normaaleista yrityskaupoista käytetä termiä "ystävällinen yrityskaappaus".
https://fi.wikipedia.org/wiki/Yrityskaappaus

Dave on siis oikeassa, kaappaus on väärä termi juttuun ja oikaisupyyntö on paikallaan. Daven perustelut saattavat kuitenkin olla hieman pielessä ja siltä osin sinä olet oikeassa.
James Potkukelkka
Kitisijä

Juttua on sen alkuperäisestä versiosta muokattu muutenkin kuin otsikon suhteen.

Alkuperäisessä versiossa siis puhuttiin kaappauksesta ja epäsuorasti esitetiin, että yrityksen kirjanpitäj olisi toiminut vähintään epäilyttävästi. Eo. on tietysti kirjanpitäjää kohtaan erittäin raskas väite. Nythän nykyversiossa näyttää siltä, että myyjä on myöhemmin tullut katumapäälle.

Muakin kaduttaa, että kolme vuotta sitten myin omistamani nVidian osakkeet, mutta en silti syytä sivustahuutajan kaapanneen ne multa.
sivustahuutaja
Kitisijä

^
Suomaisen wikipedian mukaan kaappasin ne ystävällisesti
https://fi.wikipedia.org/wiki/Yrityskaappaus

Ystävällisistä kaappauksista kirjoitetaan ihmeellisen vähän, vaikka suomesta on ystävällisesti kaapattu esim. Wolt ja Oura.
urpiainen
Kitisijä

James Potkukelkka kirjoitti: 26.02.2026 8:29 Juttua on sen alkuperäisestä versiosta muokattu muutenkin kuin otsikon suhteen.

Alkuperäisessä versiossa siis puhuttiin kaappauksesta ja epäsuorasti esitetiin, että yrityksen kirjanpitäj olisi toiminut vähintään epäilyttävästi. Eo. on tietysti kirjanpitäjää kohtaan erittäin raskas väite. Nythän nykyversiossa näyttää siltä, että myyjä on myöhemmin tullut katumapäälle.
Joo, ihan ei ole enää, jos alunperinkään, selvää, mitä tässä uutisoidaan ja miksi tämä on uutislehteen nostettu.
sivustahuutaja
Kitisijä

^
Aika usein hesarissa nykyään etsitään uhria. Nyt uhri tuntui löytyneen ja se ansaitsi jutun.
Bhven
Kitisijä

urpiainen kirjoitti: 26.02.2026 8:43 Joo, ihan ei ole enää, jos alunperinkään, selvää, mitä tässä uutisoidaan ja miksi tämä on uutislehteen nostettu.
Jollain naistoimittajalla meni tunteisiin.
urpiainen
Kitisijä

Bhven kirjoitti: 26.02.2026 9:44
urpiainen kirjoitti: 26.02.2026 8:43 Joo, ihan ei ole enää, jos alunperinkään, selvää, mitä tässä uutisoidaan ja miksi tämä on uutislehteen nostettu.
Jollain naistoimittajalla meni tunteisiin.
Kimmo Oksasella?