Päivän uutiskatsaus V - Kleptoimperiumin vastaisku

Topicit, joihin vastataan hölynpölyllä.
James Potkukelkka
Kitisijä

Re: Päivän uutiskatsaus V - Kleptoimperiumin vastaisku

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Ei vertaistasi sulle, sä lilja Saaronin. Suo armos lahjat mulle ja kaste Siionin
sivustahuutaja
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^
Eiköhän Sofia silti ole vakiovieras katsomossa. Hän on ihan varmasti kova TPS:n fani.
Ylermi Ylihankala
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

sivustahuutaja kirjoitti: 10.03.2026 11:03 ^
Eiköhän Sofia silti ole vakiovieras katsomossa. Hän on ihan varmasti kova TPS:n fani.
Eikö vihervasemmiston kaunottaret ole tunnetusti kallellaan kiekkoilijoihin ja futareihin.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
James Potkukelkka
Kitisijä

"Tasa-arvo, oikeus olla vapaasti oma itsensä, kuuluu myös urheiluun."

Ilmeisesti kuitenkin vain silloin, jos on oikeaa mieltä?
Ei vertaistasi sulle, sä lilja Saaronin. Suo armos lahjat mulle ja kaste Siionin
James Potkukelkka
Kitisijä

https://www.hs.fi/politiikka/art-2000011860943.html

Siimes on liian fiksu vassariksi.
urpiainen
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

James Potkukelkka kirjoitti: 10.03.2026 12:30 "Tasa-arvo, oikeus olla vapaasti oma itsensä, kuuluu myös urheiluun."

Ilmeisesti kuitenkin vain silloin, jos on oikeaa mieltä?
Mä nyt olen, ehkä vähän itsenikin yllättäen, oikeastaan sitä mieltä, että jääkiekkojoukkueet voisivat lähtökohtaisesti pelata lätkää ja jättää yleisempien kulttuuripoliittisten kampanjoiden tekemisen muille.

Tästä huolimatta on kuitenkin niin, että jääkiekko on tunnetusti ja tutkitusti (lähde) sellainen elämänalue, joka on erityisen voimakkaasti pitänyt yllä vähän valitettavaa mieskuvaa viestien, että tietynlaisesta heteromuotista poikkeavat yksilöt eivät ole tervetulleita tai edes oikeanlaisia. Tästä taustasta johtuen pidän ihan myönteisenä ja arvostettavana, että TPS haluaa aktiivisesti viestiä, että joukkue ei hyväksy tällaista poissulkemista, vaan toivottaa jääkiekkoyhteisöön mukaan kaikki vaikkapa seksuaalisesta suuntautumisesta riippumatta. Jos ja kun tämä on joukkueen linja, niin kyllä mun mielestä tällaisella univormualalla pitäisi kuulua työnantajan direktio-oikeuteen, että myös Savinainen pelaa samoissa pelipaidoissa kuin muutkin, ja viestii tätä suvaitsevuutta. Jos ei kelpaa, voi pelata muualla.

Lisäksi minusta toi sun varsin väsynyt kela vain oikeiden mielipiteiden hyväksymisestä osuu mun mielestä tosi huonosti maaliin, niin kuin yleensäkin kelat siitä, miten suvaitsevaisten pitäisi suvaita suvaitsemattomia. Ei se niin mene. Kukaan ei halua sulkea ulos Savinaista tämän seksuaalisen suuntautumisen takia, tai jotenkin arvottaa hänen seksuaalista suuntautumistaan. Sen sijaan hän ei suostu kommunikoimaan samanlaista suvaitsevaisuutta muita kohtaan, vaan haluaa syrjiä heitä. Kiitos ja näkemiin minun mielestäni. Ja jos joukkue haluaa kunnioittaa Savinaisen oikeutta syrjiä vähemmistöjä, joukkueen hallituksesta lähteminen on ihan suoraselkäinen veto.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
James Potkukelkka
Kitisijä

^Kyse oli mielenilmauksesta ja siitä, onko siihen pakko osallistua. Olen samaa mieltä siitä, että työantaja päättää, minkälaisia työasuja pidetään.

Edit: Mielenkiintoinen keissihän tämä on. JOs kyseessä oli työhön kuuluva työtehtävä, työantajan direktio-oikeus ehkä pitää. En usko, että vegaanikiekkoilija voisi kieltäytyä pelaamasta makkaramainospaidassa. Toisaalta työantaja ei voi määrätä työntekijöitään työtehtäviin kuulumattomiin mielenilmauksiin.
sivustahuutaja
Kitisijä

^
Ulisijoiden performansseihin osallistuminen tosiaan on eri asia kuin paidan pitäminen.

Urpiainen: Mitäs jos sponsorina olisi paikallinen reserviläisyhdistys ja performanssina olisi Jääkärimarssin laulaminen?
Viimeksi muokannut sivustahuutaja, 10.03.2026 14:52. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
sivustahuutaja
Kitisijä

James Potkukelkka kirjoitti: 10.03.2026 12:35 https://www.hs.fi/politiikka/art-2000011860943.html

Siimes on liian fiksu vassariksi.
Siimes on sellainen vanhanaikainen öyhövassari. Nuo dinosaurukset huutavat, että "Antakaa työtä!" ja "Työstä pitää saada kunnon palkka!". Tuo on todella toiseuttavaa, eikä kuuluu postmoderniin maailmaan. Onneksi Siimeksestä päästiin eroon ja Vasemmistoliitto pääsi uudistumaan nykyaikaiseksi työtätekemättömien oikeutettujen puolueeksi.
urpiainen
Kitisijä

sivustahuutaja kirjoitti: 10.03.2026 14:40 Urpiainen: Mitäs jos sponsorina olisi paikallinen reserviläisyhdistys ja performanssina olisi Jääkärimarssin laulaminen?
Tiedän, että olet outojen analogioiden erikoismies, mutta vaikea nähdä, miten tämä liittyy asiaan, tai ainakaan selkeyttää asiaa. Pikemminkin sotkee. Luulen, että jääkiekkoilijalla on ihan selvä sopimus tai ainakin ymmärrys siitä, että työnantajan antamassa paidassa pelataan, ja tosiaan se vegaani ei kieltäydy Atrian mainoksesta (tosin lainsäädäntö kai rajaa kaljamainokset alaikäisten paidoista, vai tekevätkö seurat itse tämän, en tiedä). Äkkiseltään kuulostaisi, että julkiset lauluesiintymiset ovat ihan biisistä ja sponsorista riippumatta aika eri asia, jossa monella voisi olla hankaluuksia. Mitenköhän kaikki sellainen homma, mitä lätkäjoukkueet harrastavat, eli erilaiset tempausket lasten syöpäsairaalassa, lukujärjestyspohjien jako ekaluokkalaisille, ja mitä niitä on? Onkohan osallistuminen vapaaehtoista, vai määrääkö työnantaja osan pelaajista juttelemaan vanhuksille vanhainkotiin? Onko osa työtehtäviä?
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
sivustahuutaja
Kitisijä

^
Eikös työvaatteet jo käsitelty? Kuvittelisin, että niihin takertuminen juuri sotkee asiaa.

Kaikki markkinointitapahtumat eivät ole ideologisia, ainakaan vallitsevan ajattelun mukaisesti. Minusta on ihan normaalia, että muslimi ei lähde kirkkoon vetämään joululauluja, vegaani ei esiinny makkaramainoksissa, eikä järkevä aikuinen woketa. Työnantajana ymmärtäisin, että kandee laittaa duunarit tekemään sellaisia hommia, joissa he ovat vahvimmillaan.
urpiainen
Kitisijä

Joku linkkasi Turun Sanomien pääkirjoituksen asiasta: https://www.ts.fi/a/6922003 Ihan hyvä. Ehkä minunkin täytyy myöntää, että pride-tunnusten käyttö on politisoitunut osaksi identiteettipoliittisia kulttuurisotia, eikä ole välttämättä puhdas vetoomus tasa-arvon puolesta. Eli tavallaan Savinaisella voi olla ihan ymmärrettävä syy kieltäytyä kantamasta tunnuksia paidassaan. Mutta kun hän valitsee olla tällainen poikkeustapaus joukkueessaan, niin kyllä hänen sitten pitäisi kertoa, että mikä se vakaumus ja syy tähän on.
sivustahuutaja
Kitisijä

^
Onkos nyt TPS:ssä joku muu kuin Sofia pitänyt Savinaisen käyttäytymistä ongelmana?
sivustahuutaja
Kitisijä

^
Pitää vielä palata tähän Sofian toimintaan osakeyhtiön hallituksen jäsenenä:
1) Millä lailla Sofian toiminta oli lojaliteettivelvoitteen mukaista, eli palveli yhtiön ja kaikkien osakkeenomistajien etua?
2) Onko hyvän hallintotavan mukaista, että hallituksen rivijäsen ylipäätään kommentoi yksittäisten työntekijöiden toimintaa? Vai kuuluuko moinen duuni oikeastaan kokonaan toimitusjohtajan vastuulle?
3) Kuuluuko hallituksen jäsenen sooloilla edes hallitukselle kuuluvissa asioissa, vai toimiiko hallitus kokonaisuutena ja tarvittaessa äänestää?

Minusta Sofian toiminta oli täysin ala-arvoista. Jos ei osaa toimia hallituksessa, kannattaa naisten jättää hallituspaikat miehille.
James Potkukelkka
Kitisijä

Nyt se Hormuzinsalmen miinoitus alkoi. Ilmeisesti miinoitus voidaan tehdä niin pienillä purtiloilla, että jos miehistö on valmis itsemurhatehtävään, sitä on hyvin vaikea estää.

Yksittäisen merimiinan voinee pudottaa vaikka soutuveneellä.
sivustahuutaja
Kitisijä

^
Ihmettelen silti, onko tuossa veneillä miinoituksessa juuri onnistumisen mahdollisuuksia. Iranilla ei ole enää ilmatorjuntaa, joten koko salmi voidaan kattaa dronevalvonnalla 24/7.

Sukellusveneistä sen sijaan ei media puhu mitään, vaikka Iranilla on miinoituskykyisiä subeja. Iranilla pitäisi olla n. 30 miinojen laskemiseen soveltuvaa subia.
urpiainen
Kitisijä

Jos aluksi salmen sulkuun riitti ilmoitus, niin seuraavassa vaiheessa tieto/huhut miinoituksesta ja muutama osuma rahtialuksiin, joita kai on siis jo tapahtunut, voi hyvinkin riittää jos ei nyt täydelliseen sulkuun nin ainakin globaaliin vaikutukseen.
James Potkukelkka
Kitisijä

James Potkukelkka kirjoitti: 11.03.2026 9:32 Nyt se Hormuzinsalmen miinoitus alkoi. Ilmeisesti miinoitus voidaan tehdä niin pienillä purtiloilla, että jos miehistö on valmis itsemurhatehtävään, sitä on hyvin vaikea estää.

Yksittäisen merimiinan voinee pudottaa vaikka soutuveneellä.
Ei sitä sittenkään ihan soutuveneellä pysty kuskaamaan

Gemini:

1. Kevyet miinat ja raivausesteet
Paino: 50–150 kg.

Käyttö: Pienet rannikkolaitteet, joiden tarkoituksena on vaurioittaa pieniä aluksia tai haitata raivaustoimintaa.

2. Standardit kosketusmiinat (Ankkurimiinat)
Paino: 400–800 kg.

Rakenne: Koostuu yleensä varsinaisesta miinakotelosta ja ankkuriosasta. Esimerkiksi Suomessa yleisesti käytettyjen mallien kokonaispaino on usein 500–700 kg:n välillä.

Räjähdysaineen määrä: Tyypillisesti 100–300 kg.
sivustahuutaja
Kitisijä

James Potkukelkka kirjoitti: 11.03.2026 10:05 Ei sitä sittenkään ihan soutuveneellä pysty kuskaamaan
Jari Saario has entered the chat
James Potkukelkka
Kitisijä

:D
James Potkukelkka
Kitisijä

sivustahuutaja kirjoitti: 11.03.2026 9:41 Iranilla pitäisi olla n. 30 miinojen laskemiseen soveltuvaa subia.
:o

Oikeasti?
Bluntly
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Tässä tarkempia tietoja eri sotilaskumivenemalleista:
Zodiac Milpro MK 4 HD (5,3 m): Kantavuus on noin 1720 kg (12 henkeä).
Zodiac Milpro MK 6 HD (7,0 m): Kantavuus on noin 3787–4000 kg (20 henkeä).
Combat Rubber Raiding Craft (CRRC): Yleensä noin 8 hengen ryhmä varusteineen (n. 1250 kg).
Pienemmät sotilaskumiveneet (n. 4,2 m): Kantavuus noin 910 kg.
Tankkeriin taitaa riittää pikkumiinakin.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Bluntly
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

James Potkukelkka kirjoitti: 11.03.2026 10:15
sivustahuutaja kirjoitti: 11.03.2026 9:41 Iranilla pitäisi olla n. 30 miinojen laskemiseen soveltuvaa subia.
:o

Oikeasti?
Taitaa olla vanhoja kilo-luokan vehkeitä. Salmi on niin matala, että aika itsemurhatehtävä.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
sivustahuutaja
Kitisijä

^
Kiloja on 2, kun yksi jo upotettiin.

Näitä pieniä esim. on 20:
https://en.wikipedia.org/wiki/Ghadir-class_submarine
sivustahuutaja
Kitisijä

Sofia Virta ei jatka TPS:n hallituksessa: ”Minulle arvot ovat asia, josta en tingi”
https://yle.fi/a/74-20214507

Sofia teki aivan oikein erotessaan. Ennen eroaan hän kuitenkin toimi yrityksen ja osakkeenomistajien etua vastaan. Ei pidä ottaa vastaan hallituspaikkaa, jos ei kykene olemaan lojaali organisaatiolle.

Tässä muistutus kaikille hallituspaikoista ja vallasta haaveileville naisielle: Erotkaa hallituksesta ensin, haukkukaa firmaa ja sen työntekijöitä vasta eronne jälkeen. Älkääkä edes suostuko hallitukseen, jos haluatte ajaa arvojanne, ettekä firman etua.