Oletko oman elämäsi Homie?

Viikonpäiväketjut, turhat provot, puzznuzzailu ja "tärkeät" gallupit
James Potkukelkka
Kitisijä

Oletko oman elämäsi Homie?

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Onko kaikki sen jälkeen, kun täytit 30 vuotta, tapahtunut turhaa tai tyhmää?
Viimeksi muokannut James Potkukelkka, 18.03.2026 9:28. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ei vertaistasi sulle, sä lilja Saaronin. Suo armos lahjat mulle ja kaste Siionin
James Potkukelkka
Kitisijä

Re: Oletko oman elämäsi Homie

Musiikin suhteen olen Homie. Sosiaalipoliitiikassa myös.

Muuten innostun edelleen uusista jutuista.

Musiikissa vaimo kuitenkin pakottaa (automatkoilla ajetaan puoliksi ja meillä on "kuski päättää musiikin) mut kuuntelemaan uusia artisteja ja hänen takiaan pakosta tiedän Esim. Isac Elliotin ja Mirellan ja onhan heillä hyviä biisejä. En kuitenkaan oma-aloittesesti kuuntele. Tai oliskohan Timanttei ja joku Kultaa hiuksissa mun soittolistalla kuitenkin.
Ei vertaistasi sulle, sä lilja Saaronin. Suo armos lahjat mulle ja kaste Siionin
urpiainen
Kitisijä

Re: Oletko oman elämäsi Homie?

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Vähän ilkeä muotoilu tässä ketjussa, mutta aihe on kiinnostava. Musiikista olen aina ollut pihalla, mutta ehkä jonnekin reilu 2-kymppiseksi sentään jotenkin seurasin uutta musiikkia. En enää. Samoin elokuvaharrastuneisuuteni on päättynyt jonnekin tämän vuosituhannen alkuvuosiin. Uutta teatteria ja kirjallisuutta sentään seuraan aika aktiivisesti.

Yhteiskunnallisissa asioissa seuraan (ja uskon myös ymmärtäväni) ajankohtaisia asioita paljon tarkemmin kuin 3-kymppisenä, jolloin käytin paljon aikaa ajattomien asioiden aateskeluun. Toisaalta tavoitan itsestäni sellaisen keski-ikäisen miehen lajityypillisen piirteen, että minun vaikea ottaa jotain 90-luvulla tai sen jälkeen syntyneitä tyyppejä ihan vakavasti yhteiskunnallisina keskustelijoina ja ajattelijoina. Minusta heiltä väistämättä puuttuu perspektiivi yhä vaikuttaviin, hitaisiin muutoksiin. Tämä on tietysti typerää, mutta vaikea tätä vanhuuden seireenilaulua on silti vastustaa.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
sivustahuutaja
Kitisijä

Re: Oletko oman elämäsi Homie

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

James Potkukelkka kirjoitti: 18.03.2026 9:27 Musiikin suhteen olen Homie.
"Jyväskylän yliopiston johtama tutkimus paljastaa, että tunteisiimme eniten vetoava musiikki on usein peräisin teinivuosilta, todennäköisimmin ikävuoden 17 tienoilta."
https://www.jyu.fi/fi/uutinen/tutkimus- ... api-elaman
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

Mä en ole toistaiseksi osoittanut mitään mielenkiintoa AI:n suuntaan. Olen oikeastaan pysytellyt siitä mahdollisimman etäällä. Jossain kohtaa sille tullee sovelluksia jotka suoraan auttaa työtehtävissäni ja sitten on varmaan pakko kömpiä ylös poterostani.

No, kuvaeditoinnissa jotain AI työkaluja olen kokeillut, mutta totesin tekeväni mieluummin itse, niin tulee kerralla just niin kuin mä haluan. Kun päätöksen teon jättää tietokoneelle niin aina jotain mussuttamista lopputuloksessa.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
sivustahuutaja
Kitisijä

En näe, että mikään olisi merkittävästi muuttunut reilussa 20 vuodessa. Olen siis hyvin kiinni nykypäivässä.
Penix-lintu
Elämätön Kitisijä

Viesti Kirjoittaja Penix-lintu »

Jatkuvassa muutoksessa, lähti oikeastaan vasta 37v rytisemään.
aasi
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja aasi »

Vagabondo kirjoitti: 18.03.2026 9:54 Mä en ole toistaiseksi osoittanut mitään mielenkiintoa AI:n suuntaan. Olen oikeastaan pysytellyt siitä mahdollisimman etäällä. Jossain kohtaa sille tullee sovelluksia jotka suoraan auttaa työtehtävissäni ja sitten on varmaan pakko kömpiä ylös poterostani.
Mä en oo hirveän nopea ollut AI:n käytössä, mutta kun vasta käskytin OpenAI:n codex:a tekemään mulle yhden softan, ja se teki sen ja kehitti sitä mukaa eteenpäin kun speksasin ominaisuuksia niin kyllä siinä alkoi valkenemaan että nyt on maailma tosissaan muuttunut. Joo, voi olla että jos ummikko käskyttää niin saa lopulta hirveän vibe-spagettikasan jota ei enää jatkokehitetä jnpp.. Nyt tuli vain mieleen että mulla on tässä työparina vähän erikoisempi ammattilainen joka osaa joitakin asioita ihan suvereenisti ja on käsittämättömän nopea mutta joka ei ihan pysty näkemään isompaa kokonaisuutta, mutta että jos sille saa tehtyä hyvät raamit ja arkkitehtuurin niin tulosta tulee.
Tasan ei mene muumit kanootissa.
James Potkukelkka
Kitisijä

Vagabondo kirjoitti: 18.03.2026 9:54 Mä en ole toistaiseksi osoittanut mitään mielenkiintoa AI:n suuntaan. Olen oikeastaan pysytellyt siitä mahdollisimman etäällä. Jossain kohtaa sille tullee sovelluksia jotka suoraan auttaa työtehtävissäni ja sitten on varmaan pakko kömpiä ylös poterostani.

En tietenkään oikein tiedä, mitä teet, mutta oletan sen sisältävän laivan rakenteiden suunnittelua. Veikkaan, että AI ei tuota vielä luotettavasti osaa. Vapaata koulutusmateriaalia ei liene kauheasti netissä.
Homeboy65
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja Homeboy65 »

Ei minulle kaikki uusi ole turhaa tai tyhmää.
"En tiedä pitäisikö sinulle ojentaa netiketti, banaani vai köysi." - Tix
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen

James Potkukelkka kirjoitti: 19.03.2026 11:04 En tietenkään oikein tiedä, mitä teet, mutta oletan sen sisältävän laivan rakenteiden suunnittelua. Veikkaan, että AI ei tuota vielä luotettavasti osaa. Vapaata koulutusmateriaalia ei liene kauheasti netissä.
Se mitä mä odotan on luokituslaitosten sääntöjen syöttäminen AI:lle sillä tavalla luotettavasti ettei tarttis itse plärätä niitä läpi vaan voisi vaan pyytää suoraan vastauksia. Tää tosin vaatii sen että AI ei saisi hallusinoida silloin kun siltä puuttuu joku lähtötieto.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen

aasi kirjoitti: 19.03.2026 10:24 Mä en oo hirveän nopea ollut AI:n käytössä, mutta kun vasta käskytin OpenAI:n codex:a tekemään mulle yhden softan, ja se teki sen...
Joo, oon ymmärtänyt, että koodia noi tekee aika hyvin. Mä en ole kirjoittanut koodia yliopiston pakollisten ohjelmointikurssien jälkeen. Mä totesin etten ikinä pärjää sillä alalla niille joita aihe kiinnostaa ja suuntasin opintoni mahdollisimman kauas siitä.
sivustahuutaja
Kitisijä

Vagabondo kirjoitti: 19.03.2026 20:25 Se mitä mä odotan on luokituslaitosten sääntöjen syöttäminen AI:lle sillä tavalla luotettavasti ettei tarttis itse plärätä niitä läpi vaan voisi vaan pyytää suoraan vastauksia. Tää tosin vaatii sen että AI ei saisi hallusinoida silloin kun siltä puuttuu joku lähtötieto.
Oletteko testanneet? Käsittääkseni tuo on ihan yleinen use case: tekoälyn opetus omalla aineistolla. Hallusinoinnin varmaan saisi kuriin pyytämällä tarkat lainaukset lähteistä johtopäätösten oheen. Suurimmaksi ongelmaksi varmaan jäisi false negative, eli kone ei ehkä löytäisi jotain oleellista. Tuon taas saa kuriin pistämällä koneen esittämään havaintojen luotettavuusasteet, jolloin epätodennäköisetkin vastaukset tulevat ihmiselle näkyviin, mutta todennäköisyyden klanssa, niin niihin osa suhtautua oikein.
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen

sivustahuutaja kirjoitti: 19.03.2026 23:15 Oletteko testanneet?
No daa!!! Enkö just kertonut ihan Homiena vältelleeni tekoälyyn tutustumista :lol:
James Potkukelkka
Kitisijä

Vagabondo kirjoitti: 19.03.2026 20:25
James Potkukelkka kirjoitti: 19.03.2026 11:04 En tietenkään oikein tiedä, mitä teet, mutta oletan sen sisältävän laivan rakenteiden suunnittelua. Veikkaan, että AI ei tuota vielä luotettavasti osaa. Vapaata koulutusmateriaalia ei liene kauheasti netissä.
Se mitä mä odotan on luokituslaitosten sääntöjen syöttäminen AI:lle sillä tavalla luotettavasti ettei tarttis itse plärätä niitä läpi vaan voisi vaan pyytää suoraan vastauksia. Tää tosin vaatii sen että AI ei saisi hallusinoida silloin kun siltä puuttuu joku lähtötieto.
Ovatko nuo luottoluokittajan säännöt luottamuksellisia? JOs ovat aivan julkisia, voisit helposti kokeilla vaikka ilmaisella AI:llä. Lähetät säännöt sille ja testaat. Sano testatessa, että hae vastauksia ainoastaan tästä dokumentista.

Maksullisissa versioissa on mahdollisuus tehdä ns. agentteja, joille vielä tiukemmin voi ohjata, mistä vastaukset haetaan.

Jos säännöt ovat monisataasivuisia, voi tulla ns. context window rajoitus. 100–300 sivua toimii vielä hyvin. Ilmaismalleissa raja voi tulla aiemmin vastaan.
sivustahuutaja
Kitisijä

Vagabondo kirjoitti: 20.03.2026 8:01
sivustahuutaja kirjoitti: 19.03.2026 23:15 Oletteko testanneet?
No daa!!! Enkö just kertonut ihan Homiena vältelleeni tekoälyyn tutustumista :lol:
Aattelin, josko teilla olisi joku innokas nörtti, jolle homman voisi nakittaa.
Homeboy65
Kitisijä

En tarvitse btw vieläkään älykännykkää.
Homeboy65
Kitisijä

Videotkin olisi ok DVD:n sijaan mutta kun niitä ei saa enää mistään...
Siis laitteita ja videofilmejä.
James Potkukelkka
Kitisijä

^ja ^^
self explanatory
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen

Homeboy65 kirjoitti: 22.03.2026 15:50 En tarvitse btw vieläkään älykännykkää.
Tän ketjun idea ei ehkä ollut miksi sä oot sä, vaan missä me muut muistutamme sinua :think:
Homeboy65
Kitisijä

Vagabondo kirjoitti: 23.03.2026 14:07
Homeboy65 kirjoitti: 22.03.2026 15:50 En tarvitse btw vieläkään älykännykkää.
Tän ketjun idea ei ehkä ollut miksi sä oot sä, vaan missä me muut muistutamme sinua :think:
Selvä ja anteeksi.