Minä voin kustomoida kaikki ostamasi tuotteet, jopa tomaatin. Hinnat on sitten mitä ne on.Bluntly kirjoitti: 19.12.2025 15:24 Kun tilaat Busterin niin et voi modata sitä kuin rajallisesti. Tuommoinen paja voi kustomoida paattinsa paljon pidemmälle.
Päivän linkki
-
sivustahuutaja
- Kitisijä
Re: Päivän linkki
-
Vagabondo
- Kitinä VIP-jäsen
Nopealla googlauksella Busteritkin hitsataan käsityövaltaisesti eikä käytössä ole automaailmasta tuttuja automatisoituja tuotantolinjoja. Eiköhän tuo selitä että pienemmätkin käsityöpajat pystyy tekemään hinnaltaan riittävän kilpailukykyisiä tuotteita.
Taannoin oli jossain lehtijutussa jostain venetehtaasta jossa ennen oli alumiinitkin leikattu tehtaassa itse, mutta nykyään kaikki tuli valmiiksi leikattuna kustannussyistä. Eiköhän tuokin tasoita erikokoisten tehtaiden kustannuseroja.
Taannoin oli jossain lehtijutussa jostain venetehtaasta jossa ennen oli alumiinitkin leikattu tehtaassa itse, mutta nykyään kaikki tuli valmiiksi leikattuna kustannussyistä. Eiköhän tuokin tasoita erikokoisten tehtaiden kustannuseroja.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
-
James Potkukelkka
- Kitisijä
En tiedä venelyistä muuta kuin, että veden on tarkoitus pysyä ulkopuolella. Muutaman minmuutin googlettelu ei kuitenkaan suoraan tuota tukenut.urpiainen kirjoitti: 19.12.2025 15:44 suolaisemmilla merillä ei kai yleensä oikein tykätä alumiiniveneistä, hapettuvatko rumiksi vai mitä lienee niille siellä käy.
Ei vertaistasi sulle, sä lilja Saaronin. Suo armos lahjat mulle ja kaste Siionin
-
James Potkukelkka
- Kitisijä
Chatgpt:
Yhteenveto valintaan (käytännön peukalosäännöt)
Huolettomin “yleisvene”: hyvin rakennettu lasikuitu/GRP.
Karit, kolhut, rantautumiset ja kova käyttö: alumiini (edellyttää, että sähköt/eristykset/anodit ovat oikein).
Pitkä matka, korjattavuus kenttäolosuhteissa ja kokoluokka kasvaa: teräs (hyvä, jos hyväksyt maalauksen ja korroosionhallinnan).
Harraste/estetiikka tai moderni epoksi-puu: puu, jos omistaja sitoutuu huoltofilosofiaan.
Suorituskyky: hiilikuitu/kehittyneet komposiitit, jos budjetti ja korjausinfrastruktuuri ovat kunnossa.
Pieni, huoleton käyttövene: PE-muovi tai RIB käyttötarpeesta riippuen.
Yhteenveto valintaan (käytännön peukalosäännöt)
Huolettomin “yleisvene”: hyvin rakennettu lasikuitu/GRP.
Karit, kolhut, rantautumiset ja kova käyttö: alumiini (edellyttää, että sähköt/eristykset/anodit ovat oikein).
Pitkä matka, korjattavuus kenttäolosuhteissa ja kokoluokka kasvaa: teräs (hyvä, jos hyväksyt maalauksen ja korroosionhallinnan).
Harraste/estetiikka tai moderni epoksi-puu: puu, jos omistaja sitoutuu huoltofilosofiaan.
Suorituskyky: hiilikuitu/kehittyneet komposiitit, jos budjetti ja korjausinfrastruktuuri ovat kunnossa.
Pieni, huoleton käyttövene: PE-muovi tai RIB käyttötarpeesta riippuen.
Ei vertaistasi sulle, sä lilja Saaronin. Suo armos lahjat mulle ja kaste Siionin
-
urpiainen
- Kitisijä
Ajatus tuli minullekin googlettelulla (esim. tämä: https://kipparilehti.fi/norjassa-alumii ... veneisiin/), mutta voi olla, että kyse on muusta. Voi olla, että Suomen ja Ruotsin Itämeren ulkopuolella ei ole kovin paljoa merialueita, joilla veneillään paljon, keskisyvyys on lähellä veneen syväystä, vedet ovat täynnä karikkoja ja matalikkoja, olematon vuorovesi suosii rantaan vetämistä rantautumismallina, ja suosituin kalastusmuoto on matalien kaislikoiden ja karikkojen heittokalastus. Kaikki nämä tekevät pohjan raaapimisesta jatkuvan ongelman, ja ainakin mielikuvissa alumiini kestää sitä paljon paremmin kuin lasikuitu.James Potkukelkka kirjoitti: 20.12.2025 9:30En tiedä venelyistä muuta kuin, että veden on tarkoitus pysyä ulkopuolella. Muutaman minmuutin googlettelu ei kuitenkaan suoraan tuota tukenut.urpiainen kirjoitti: 19.12.2025 15:44 suolaisemmilla merillä ei kai yleensä oikein tykätä alumiiniveneistä, hapettuvatko rumiksi vai mitä lienee niille siellä käy.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
-
James Potkukelkka
- Kitisijä
chatgpt on samaa mieltä.urpiainen kirjoitti: 20.12.2025 9:53 . Kaikki nämä tekevät pohjan raaapimisesta jatkuvan ongelman, ja ainakin mielikuvissa alumiini kestää sitä paljon paremmin kuin lasikuitu.
-
urpiainen
- Kitisijä
Mut sit kuitenkin mun linkissä norjalainen venemies sanoi näin:
”Suurin syy siihen [siis miksi Norjassa ei suosita alumiiniveneitä Suomen ja Ruotsin mittakaavassa] on Atlantin veden suuri suolapitoisuus. Se näkyy alumiiniveneissä ikävästi.”
Vagabondo, sä kuitenkin tiedät, mistä tässä on kyse vai onko sekoilua?
”Suurin syy siihen [siis miksi Norjassa ei suosita alumiiniveneitä Suomen ja Ruotsin mittakaavassa] on Atlantin veden suuri suolapitoisuus. Se näkyy alumiiniveneissä ikävästi.”
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
-
urpiainen
- Kitisijä
Vagabondoa odotellessa tulkitsen, että valtameren sähkönjohtavuus on Itämeren lähes suolattoman veden johtavuutta niin paljon korkeampi, että ainakin galvaanisen korroosion uhka merialumiinistakin tehdyille veneille on siellä korkeampi. Riski ei koske muoviveneitä (moottoreita ja potkureita toki), ja norjalaiset suosivatkin matalien vesien raapimisriskiveneinä pe-muoviveneitä, joita on alkanut kyllä näkyä Suomenkin rannoilla varmaan edullisuutensakin takia (esim. Pioner).
-
Vagabondo
- Kitinä VIP-jäsen
Mä pääasiassa työskentelen teräsrakenteiden kanssa, niin ei ole töiden puolesta tuota joutunut pohtimaan, mutta jostain kaukaisesta vaurioanalyysin kurssista muistelen suolan aiheuttavan alumiinin haurastumista ja tämä on oleellista esim. alumiinisten lyhtypylväiden perustuksia suunniteltaessa. Materiaalitekniikka ei ole kuitenkaan mun ydinosaamisaluetta, niin en osaa sanoa ulkomuistista mitään tuon tarkempaa.urpiainen kirjoitti: 20.12.2025 10:03 Mut sit kuitenkin mun linkissä norjalainen venemies sanoi näin:
Kuitenkin teoria meriveden suolapitoisuuden vaikutuksesta voi pitää paikkaansa.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
-
Bluntly
- Kitisijä
Muhlenberg legend
The Muhlenberg legend is an urban legend in the United States and Germany. According to the legend, the single vote of Frederick Muhlenberg, the first-ever Speaker of the US House of Representatives, prevented German from becoming an official language of the United States.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
-
Homeboy65
- Kitisijä
"En tiedä pitäisikö sinulle ojentaa netiketti, banaani vai köysi." - Tix
-
Bhven
- Kitisijä
Matalamman sietotason järvikala.
-
Bhven
- Kitisijä
Ukrainian Fight Drone Simulator was designed as a realistic simulator of combat drone piloting intended for civilians interested in acquiring practical skills in operating such machines. available since 10 December 2025 via digital distribution on the Steam platform.
https://en.wikipedia.org/wiki/Ukrainian ... _Simulator
https://en.wikipedia.org/wiki/Ukrainian ... _Simulator
-
Bhven
- Kitisijä
Noin.
A small, left-facing Indian-style swastika was painted on the inside of the original propeller spinner of the Spirit of St. Louis along with the names of all the Ryan Aircraft employees, including Dapper Dan, who designed and built it. It was meant as a message of good luck prior to Lindbergh's solo Atlantic crossing as the symbol was often used as a popular good luck charm with early aviators and others.
https://en.wikipedia.org/wiki/Spirit_of_St._Louis
-
James Potkukelkka
- Kitisijä
All-American Hero oli nazi 
-
urpiainen
- Kitisijä
Eiks tää ole ollut ihan yleisessä tiedossa, kun kaveri itsekin sitä mainosti: https://fi.wikipedia.org/wiki/Charles_L ... ailmansota
-
James Potkukelkka
- Kitisijä
-
James Potkukelkka
- Kitisijä
https://www.hs.fi/suomi/art-2000011888368.html
Näinhän markkinatalouden kuuluu toimia, eli resurssit allokoituvat automaattisesti tuottavasti.
Mutta en tajua tätä kitkan määrää? Miksi helvetissä ansiotason ero voi olla noin iso? Ts. miksi ihmisiä ei enemmän siirry viinanmyynnistä vessapaperitelineiden asentamiseen? Joku näkymätön este siinä täytyy olla.
Näinhän markkinatalouden kuuluu toimia, eli resurssit allokoituvat automaattisesti tuottavasti.
Mutta en tajua tätä kitkan määrää? Miksi helvetissä ansiotason ero voi olla noin iso? Ts. miksi ihmisiä ei enemmän siirry viinanmyynnistä vessapaperitelineiden asentamiseen? Joku näkymätön este siinä täytyy olla.
-
sivustahuutaja
- Kitisijä
^
Selityksiä:
- yrittäjäriski
- yrittäjänä heppu on saattanut ryhtyä tekemään hommia eri intensiteetillä kuin duunarina. Jotkut tykkää siitä, että duunarina on päivät puolityhjiä.
Selityksiä:
- yrittäjäriski
- yrittäjänä heppu on saattanut ryhtyä tekemään hommia eri intensiteetillä kuin duunarina. Jotkut tykkää siitä, että duunarina on päivät puolityhjiä.
-
James Potkukelkka
- Kitisijä
Joo. Ja kyllähän tämä vaatii enemmän oma-aloitteisuutta kuin kossukolan myynti laivalla kännisille.
-
Lolita
- Kitisijä
^ Juttu maksumuurin takana, mutta asiaan liittyvänä ajatuksena heitän, että Suomessa halutaan aina vain enemmän korkeakoulutettuja. Jos olet restonomiksi (tai maisteriksi) opiskellut, et halua vaihtaa vessapaperitelineisiin.
“Outside of a dog a book is a man’s best friend, inside of a dog it’s too dark to read” - Groucho Marx
-
James Potkukelkka
- Kitisijä
^Eli noin ajatellen, osa palkkaa on se, että on saanut alan koulutuksen? En kyllä itse tuollaista tajua, mutta kaipa joku noin voi ajatella.
-
sivustahuutaja
- Kitisijä
^^
Tää oli yrittäjä, eli hän voisi olla tuotantotalouden dippainssi ja markkinoinnin maisteri.
Tää oli yrittäjä, eli hän voisi olla tuotantotalouden dippainssi ja markkinoinnin maisteri.
-
James Potkukelkka
- Kitisijä
JOs maksumuurin takaa ei näy, kertoo siis tienaavansa vessapaperiden ja kengänpuhdistustelineiden huollolla ja asennuksella tuplasti sen mitä viinurina ja vähemmillä työtunneilla. Mitään alan koulutusta ei ole. Sitä, oliko viinurin koulutus, juttu ei kerro.
-
James Potkukelkka
- Kitisijä
Aina joskus lukee jotain todella kiehtovaa. Mielestäni luin tästä ensimmäisen kerran kitinässä sivustahuutajan kautta ja sittemmin olen törmännyt samaan myöhemmin. Eli taloudellisen laskennan ongelma.
Ydinajatus on, että suunnitelmataloudessa ei synny markkinahintoja tuotantotekijöille, joten eri tuotantovaihtoehtoja ei voida vertailla rationaalisesti. Lisäksi taloudellinen tieto on hajautunut yksilöille, ja vain hinnat välittävät tämän tiedon tehokkaasti koko järjestelmään.
Tässä viinurista vessapaperimieheksi näkyy markkinatalouden kauneus. Se kertoo, että jos suunnilleen samalla työmäärällä sama henkilö pystyy joko myymään viinaa baaritiskillä tai asentamaan vessapaperitelineitä, hänen kannattaa ehdottamasti tehdä jälkimmäistä.
Ydinajatus on, että suunnitelmataloudessa ei synny markkinahintoja tuotantotekijöille, joten eri tuotantovaihtoehtoja ei voida vertailla rationaalisesti. Lisäksi taloudellinen tieto on hajautunut yksilöille, ja vain hinnat välittävät tämän tiedon tehokkaasti koko järjestelmään.
Tässä viinurista vessapaperimieheksi näkyy markkinatalouden kauneus. Se kertoo, että jos suunnilleen samalla työmäärällä sama henkilö pystyy joko myymään viinaa baaritiskillä tai asentamaan vessapaperitelineitä, hänen kannattaa ehdottamasti tehdä jälkimmäistä.