Jääkiekon SM-Liiga, MM-kisat ja muita urheilujutskia

Aktiviteettien suunnitteluun ja kertaukseen.
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen

Re: Jääkiekon SM-Liiga, MM-kisat ja muita urheilujutskia

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

En näköjään ole päivittänyt mun fiiliksiä pettymykseen päättyneestä NFL kaudesta. Mä en oikein toipunut kun 49ers ja Bills putosi tokalla kierroksella. Ei meinannut löytyä motia katsoa loppupelejä. Vallankin kun SB pariksi päätyi Seahawks ja Patriot. Omien suosikkieni divisioonaviholliset. Seahawks puolustus oli vallankin loppukaudesta todella hyvä ja ehti pariin kertaan nöyryyttää 49ersia. Pientä lohtua siitä, että tekivät saman vielä pahemmin Patriotsille joka jyränalle jääneenä pyöräytti yhden kaikkien aikojen surkeimmista SB suorituksista.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Ylermi Ylihankala
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

urpiainen kirjoitti: 18.02.2026 22:36 Joku nyt varmaan tuhoaa mun mielikuvani faktoilla ja tilastoilla, mutta mun mielestä Rantanen ei juuri koskaan nouse maajoukkueessa johtavaksi pelaajaksi jotenkin ratkaisevassa mielessä.
Aika monesta muunkin maan tähtipelaajasta voi sanoa samaa. Suomen tapauksessa asia voi osin johtua tasaisesta peluutuksesta. Eihän Ahokaan loista, taaskaan.

Oma mielipiteeni Rantsista tässä suhteessa on se, että hän vaatii pidempää sopeutumisjaksoa uuteen pelisysteemiin ja ketjukavereihin kuin moni muu.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
James Potkukelkka
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Harmi nuo sairastumiset.

Mietin, eikö yksilölajissa urheilija voisi olla ennen kisaa pari viikkoa yksin jossain mökillä ja sitten lentää kohteeseen 1 vrk ennen kisan alkua.
Ei vertaistasi sulle, sä lilja Saaronin. Suo armos lahjat mulle ja kaste Siionin
Ylermi Ylihankala
Kitisijä

Iivo olisi pitänyt tiputtaa kuin desantti helikopterista suoraan maaliviivalle. Karmea virhe!
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
James Potkukelkka
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Juuri noin!
Ei vertaistasi sulle, sä lilja Saaronin. Suo armos lahjat mulle ja kaste Siionin
sivustahuutaja
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

Suomi pärjäsi olympialaisissa ihan hyvin.

Kuva
Bhven
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja Bhven »

Nuuhkaisin Grokia, ja tosiaan, Norjan väkiluku on mennyt Suomen ohi. Hurjaa.
Matalamman sietotason järvikala.
Bluntly
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Karumpaa olisi jos mitallit pisteytettäisiin.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Ylermi Ylihankala
Kitisijä

Bhven kirjoitti: 24.02.2026 15:28 Nuuhkaisin Grokia, ja tosiaan, Norjan väkiluku on mennyt Suomen ohi. Hurjaa.
Ai kertoi (1/26), että Suomi 5,66M ja Norja 5,65M eli ei ole.
Bluntly
Kitisijä

Mun AI väittää tälläistä:
Suomessa on vähemmän asukkaita kuin Norjassa.
Väkiluvut (2026 arviot)

Suomi: noin 5,621,739 asukasta (vuoden 2026 puoliväliarvio)
Norja: noin 5,652,989 asukasta (vuoden 2026 puoliväliarvio)
Toinen AI:
Suomessa on enemmän asukkaita kuin Norjassa.
Karkeat lukemat (2024–2025):
Suomi: noin 5,6 miljoonaa asukasta
Norja: noin 5,5 miljoonaa asukasta
Ero on pieni, mutta Suomi on väkiluvultaan hieman suurempi.
Bhven
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja Bhven »

Ylermi Ylihankala kirjoitti: 24.02.2026 15:31 Ai kertoi (1/26), että Suomi 5,66M ja Norja 5,65M eli ei ole.
Ymmärrän, että Grok ei ole tekoäly, vaan tekoäärioikeisto, mutta sieltä nyt tuli tällainen tilasto:
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Matalamman sietotason järvikala.
sivustahuutaja
Kitisijä

^
5 657 608
Tammikuu 2026, ennakko
https://stat.fi/fi/tilasto/vamuu
sivustahuutaja
Kitisijä

Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen

Alppihiihtokausi on nyt paketissa ja vaikka aihe ei juuri muita täällä tunnu kiinnostavan, niin jonkinlaista pikaista yhteenvetoa kaudesta koska siellä oli taas hienoja tarinoita.

Nostetaan ekana Lindsey Vonnin tuhkimotarina joka kääntyi tragediaksi. Yksi kaikkien aikojen alppihiihtäjistä yritti ennennäkemätöntä paluuta 6 vuotta lopettamisen jälkeen päästyään polvikivuista eroon tekopolven myötä. Viime kausi meni kisavauhdin hakemisen kanssa, mutta oli syöksylaskussa alkukauden ykkönen. Palkinnoilla joka kisassa ja MC johtajana Olympialaisiin tavoittelemaan mitalia. Tarina näytti tähtiin kirjoitetulta kunnes asiat alkoi mennä pieleen viimeisessä kisassa ennen olympialaisia. Ulosajo Crans Montanan ja ristisidevaurio joka sitten oli pientä Olympialaisten ulosajon rinnalla jossa jalka ihan totaalisen päreiksi, mutta saivat onneksi sen vielä parsittua kasaan. Unelmat ei aina toteudu.

Olympialaisista tuli sitten Frederica Brignonen tuhkimotarina. Viime kaudella kahmi kristallipalloja vain päättääkseen kauden pahaan ulosajoon Italian mestaruuskisoissa ja olympiaunelmasta tuli taistelu aikaa vastaan. Osallistuminen oli epäselvää vielä muutama viikko ennen kisoja, kun saapui MC kisoihin testaamaan kuntoaan. Laskusta puuttui paras suorituskyky, mutta ihan ok. Cortinan kumpuilevalla olympiarinteellä se ei tuntunut haittaavan, vaan virheettömät kisalaskut toi selkeän voiton toisten sortuessa pikku virheisiin niin SG kuin GS kisassa. 2 kultamitalia kotiin ja kausi ohi, koska äärimmilleen puskettu jalka ei kestänyt enempää laskemista tällä kaudella.

Siirrytään ajankohtaisempaan aiheeseen eli kristallipalloihin. Shiffrin otti omansa täydellisen pujottelukauden myötä 9/10 voittoa tai toisin sanottuna 980/1000 pistettä. Yksi kakkossija koko kaudella ja sekin vain muutaman sadasosan erolla. Voitot pääosin yli sekunnin marginaalilla. Häikäisevää ylivoimaa alppihiihdon virheherkimmässä lajissa. Samalla tuli kuitattua myös kokonaiscupin voitto. 6 kokonaiskisan ja 9 slalom kristallipalloa sekä 110 MC voittoa. Saa nähdä mihin lukemiin Shiffrin yltää ennen uran loppua.

Vonnin loukkaantumisen myötä naisten syöksy cup jäi avoimeksi. Saksan Emma Aicher on ollut kauden uusi supertähti joka pystyy loistamaan kaikissa lajeissa ja oli vahvasti tyrkyllä syöksy cupin voittajaksi, kunnes tasaisen alkukauden laskenut Italian Laura Pirovano yllätti uransa ensimmäisellä palkintopallisijalla, kun voitti Val di Fassan ekan syöksyn 0,01s erolla. Heti seuraavana päivänä toinen voitto myöskin 0,01s erolla ja cupin johtopaikka Aicherin ohi. Finaaleissa sitten kolmas voitto putkeen ja kristallipallo kotiinvietäväksi. Aicherille joutui tyytymään kakkossijaan niin syöksy kuin kokonais cupissa, mutta sanoisin, että tulee vielä jossain vaiheessa voittamaan molemmat. Ehkä jo ensi kaudella.

Miesten puolella slalom ja GS cuppien voitoista tuli hieno tarina. Kaksi parasta ystävää jotka junnuista ovat treenanneet yhdessä maailman huipulle. Nykyisin Brasilian väreissä laskeva Pinneiro Braathen voitti toissapäivänä GS cupin ja Slalom meni sitten eilen Mcgrathille. Kaverusten juhlinta oli hienoa katseltavaa. Oma ulosajo ei näyttänyt yhtään haitanneen Pinneiron fiiliksiä vaikka starttasi kisaan cupin kakkossijalla ja olisi hyvällä kisalla voinut itse voittaa koko cupin.

Mainittakoon vielä että Eduard Hallberg viimeisteli hienon kauden kolmannella palkintopallisijalla. Hienoa, kun suomi pärjää taas tässä merkittävimmässä hiihtolajissa. Palanderin ja Poutiaisen menestysvuosista on ehtinytkin kulua pitkä tovi. Nopeus riittää jo yksittäiseen kisaan, mutta varmuutta ja rutiinia tarvitaan lisää, että suoritusvarmuus riittä cupin kärkisijoista taistelemiseen. No aikaa on hyvin. Ei ole aikaisemmin suomalaiset onnistuneet raivaamaan tietä maailman huipulle yhtä nuorina.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
urpiainen
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Sinänsä on ihan asianmukaista tarinoida pitkään alamäkihiihdosta, koska otsikon ensimmäinen teema, lätkäliiga, nyt ainakin on ihan syvältä.

Kommentti | Historiallisen huono HIFK
https://www.hs.fi/urheilu/art-2000011906059.html
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen

urpiainen kirjoitti: 27.03.2026 8:42 Sinänsä on ihan asianmukaista tarinoida pitkään alamäkihiihdosta, koska otsikon ensimmäinen teema, lätkäliiga, nyt ainakin on ihan syvältä.
Mä olen aina painottanut tuota otsikon loppua joka mun mielestä laajentaa ketjun kattamaan kaiken urheilun :mrgreen:

SM-liigasta mä olen ajautunut niin kauas, että mulle on ihan sama voittaako Tappara vai ei.
Ylermi Ylihankala
Kitisijä

Liigan mestaruuskertoimissa vahva Tampere-painotus. Tapparalla noin 2, Ilveksellä noin 4 ja lopuilla pelkkiä pähkinöitä.

Veikkuasliigassa puolestaan pienin mestaruuskerroin Klubilla 2,5 ja seuraavina lähes tasoissa KuPS, Ilves ja Inter 4-4,5.
Bluntly
Kitisijä

Emmäänytymmärrä miksi hihkiläisiä kiukuttaa. Pienemmällä budjetilla(lähes) parempi tulos kuin Kärpät.
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen

Se olis taas jalkapallon MM-kisat ilman Italiaa kesällä: https://www.hs.fi/urheilu/art-2000011917282.html

Saksa sentään mukana, mutta saa nähdä paljonko tulee seurattua, kun ovat tuolla USAn puolella. NFLää on helppo katsella jälkilähetyksenä, kun ei siitä yleensä täällä uutisoida mitään. Jalkapallon tuloksia varmasti tuupataan ilmoilla kaikissa mahdollisissa medioissa, niin vaikea välttyä spoilaamasta tuloksia.
Ylermi Ylihankala
Kitisijä

Kyllä taas harmittaa, kun futiskisoissa on varsin eksoottinen ja kirjava kattaus maita mukana. Euroopasta tulisi urheilullisesti olla mukana noin 10 maata enemmän. Puhun siis maapaikoista. Alkulohkoissa ei montaa laatupeliä tule.
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen

Ylermi Ylihankala kirjoitti: 01.04.2026 9:36 Kyllä taas harmittaa, kun futiskisoissa on varsin eksoottinen ja kirjava kattaus maita mukana. Euroopasta tulisi urheilullisesti olla mukana noin 10 maata enemmän. Puhun siis maapaikoista. Alkulohkoissa ei montaa laatupeliä tule.
EM kisat on merkittävämpi tapahtuma kuin MM :paavi:
Ylermi Ylihankala
Kitisijä

Katsoin tuoreen FIFA rankingin, jonka mukaan tasan puolet TOP-48 joukkueesta tulee vanhalta mantereelta. Nythän kisoihin pääsi 16 eurooppalaista joukkuetta. Tuosta erotus siis kahdeksan. Tähän päälle vielä muun maailman helpommat pistepotit rankingiin pelatessaan keskenäisiä otteluitaan, niin aiempi 10 eurooppalaisen lisämaan ottaminen puhtaasti urheilullisesti, olisi aika lähellä reiluutta.
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen

Ristolainen on viihtynyt hesarin otsikoissa nyt kun vihdoin ja viimein pääsee pelaamaan playoff kiekkoa: https://www.hs.fi/urheilu/art-2000011962209.html
Bluntly
Kitisijä

Kyllä mää nauran ilveksen kusiviiksipomoille. Vaihdetaan Myrrä krooniseen häviäjään kun muka Myrrä ei ole voittava kortti.

Kouvostoliitto kiittää.
sivustahuutaja
Kitisijä

^
Otteluvoitot Kouvolalla 2-0. Aika kova.