Olen eri mieltä. AIka vaikeaksi menee esim pimeiden palkkojen maksaminen.Ylermi Ylihankala kirjoitti: 31.03.2026 13:44 Ihminen on luovimmillaan helpon rahan äärellä. Käteisen poistumisen vaikutus harmaaseen talouteen olisi melko ohikiitävä hetki.
Orpon hallitus 2023-
-
James Potkukelkka
- Kitisijä
Re: Orpon hallitus 2023-
Ei vertaistasi sulle, sä lilja Saaronin. Suo armos lahjat mulle ja kaste Siionin
-
urpiainen
- Kitisijä
No joo, mutta jos ne jostain syystä käyttää (vaikka jossain ulkomailla tai jotain), niin mistä niitä tulee sinne lompakkoon lisää? En mä edes tiedä, missä pankkiautomaatteja nykyisin on.Vagabondo kirjoitti: 31.03.2026 13:05Jotenkin toi tapahtuu nykyään ihan itsestään, kun ei oikein edes muista käteisen olemassa oloa, niin samat setelit lojuu lompakossa kuukaudesta toiseen.urpiainen kirjoitti: 31.03.2026 12:37Koetan itse pitää jonkin verran käteistä, mutta yleensä en kuitenkaan tässä onnistu.
Tarkistin. Mulla on lompakossa 120 €
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
-
Vagabondo
- Kitinä VIP-jäsen
En tosiaan muista koska olisin nostanut käteistä. Aina joku rasittava tyyppi maksaa jotain käteisellä ja sitten ne jää lompakkoon lojumaan. Jälleen yksi syy lisää miksei oikein huvittais myydä mitään tarpeetontakaan kamaa poisurpiainen kirjoitti: 31.03.2026 14:09 No joo, mutta jos ne jostain syystä käyttää (vaikka jossain ulkomailla tai jotain), niin mistä niitä tulee sinne lompakkoon lisää? En mä edes tiedä, missä pankkiautomaatteja nykyisin on.
Tarkistin. Mulla on lompakossa 120 €Odotin paljon pienempää summaa. Ei mitään hajua, kuinka kauan siellä ovat olleet ja mistä tulleet. Mutta varmaan riittävät tosi pitkäksi aikaa.
234€ mulla. Jostain viimevuodelta luulisin.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
-
Ylermi Ylihankala
- Kitisijä
Suotta murehdit. Rikollinen kyllä keksii keinot.James Potkukelkka kirjoitti: 31.03.2026 13:54Olen eri mieltä. AIka vaikeaksi menee esim pimeiden palkkojen maksaminen.Ylermi Ylihankala kirjoitti: 31.03.2026 13:44 Ihminen on luovimmillaan helpon rahan äärellä. Käteisen poistumisen vaikutus harmaaseen talouteen olisi melko ohikiitävä hetki.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
-
Vagabondo
- Kitinä VIP-jäsen
Jameksen venkoilusta huolimatta taidan lukita kantani, kun poliisi näin luottavaisesti on samaa mieltä mun kanssaYlermi Ylihankala kirjoitti: 31.03.2026 14:27Suotta murehdit. Rikollinen kyllä keksii keinot.James Potkukelkka kirjoitti: 31.03.2026 13:54Olen eri mieltä. AIka vaikeaksi menee esim pimeiden palkkojen maksaminen.Ylermi Ylihankala kirjoitti: 31.03.2026 13:44 Ihminen on luovimmillaan helpon rahan äärellä. Käteisen poistumisen vaikutus harmaaseen talouteen olisi melko ohikiitävä hetki.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
-
urpiainen
- Kitisijä
Mä kyllä pysyn Jamesin rintamassa! Turha tulla poliisin selittämään, että muka tuntisi rikollisuuden koukerot paremmin kuin Tapiolan teoreetikot!Vagabondo kirjoitti: 31.03.2026 14:29Jameksen venkoilusta huolimatta taidan lukita kantani, kun poliisi näin luottavaisesti on samaa mieltä mun kanssaYlermi Ylihankala kirjoitti: 31.03.2026 14:27Suotta murehdit. Rikollinen kyllä keksii keinot.James Potkukelkka kirjoitti: 31.03.2026 13:54
Olen eri mieltä. AIka vaikeaksi menee esim pimeiden palkkojen maksaminen.![]()
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
-
Ylermi Ylihankala
- Kitisijä
Tässä on tarkoituksenhakuista vastakkainasettelua ja keskustelun polarisoitumista. En yhtään ihmettele, ettei palstalle tule uusia nimimerkkejä, kun ilmapiiri on vihamielinen ja kylmä.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
-
sivustahuutaja
- Kitisijä
Sen takiahan dave louhimisen lopetti, että niitä bitcoineja ei kukaan konna käteisellä ostanut.
-
James Potkukelkka
- Kitisijä
Aivan vänkäämisen ilosta: miten raksalla maksetaan pimeät palkat, jos käteistä ei ole ja kryptoja ei saa FIAT-rahana anonyymisti ulos? Ota huomioon, että palkkojen maksajakaan ei pysty käyttämään käteistä, eli hän ei pysty kirjanpidon ohi hankkimaan mitään orvannahkoja, joilla maksaa.Ylermi Ylihankala kirjoitti: 31.03.2026 14:27Suotta murehdit. Rikollinen kyllä keksii keinot.James Potkukelkka kirjoitti: 31.03.2026 13:54Olen eri mieltä. AIka vaikeaksi menee esim pimeiden palkkojen maksaminen.Ylermi Ylihankala kirjoitti: 31.03.2026 13:44 Ihminen on luovimmillaan helpon rahan äärellä. Käteisen poistumisen vaikutus harmaaseen talouteen olisi melko ohikiitävä hetki.
Ajatus, että hän esim. kerran kuussa ostaisi kymmenen autoa, jotka sitten jakaisi pimeänä palkkana ei toimi, koska käteistä ei ole ja pankeilla velvollisuus jakaa kaikki tilitapahtumat verottajalle.
Ei vertaistasi sulle, sä lilja Saaronin. Suo armos lahjat mulle ja kaste Siionin
-
sivustahuutaja
- Kitisijä
^
Eikös kryptoilla voinut ostaa sen pizzan?
Eikös kryptoilla voinut ostaa sen pizzan?
-
James Potkukelkka
- Kitisijä
Jos kryptoilla voisi tosiaan ostaa erilaisia hyödykkeitä, niin siitä voisi tulla varjotalous. Mutta se vaatisi, että olisi paljon toimijoita, jotka ottaisivat kryptoja ohi kirjanpidon. Pitsanpyörittäjän pitäisi esim. pystyä ostamaan pitsojen tarveaineet tukusta kryptoilla. Tukun pitäisi maksaa tuotteet omaan hankintaketjuunsa kryptoilla jne. Eli koko ketjun pitäisi pyöriä.
-
urpiainen
- Kitisijä
Kuitenkin jo ensi kuussa vietetään Bitcoin pizza -päivää!
Olen kyllä siis Jamesin vänkäyksen kanssa samaa mieltä. Melko varmasti käteisestä luopuminen vaikeuttaisi merkittävästi harmaata taloutta. Ei kokonaan eikä täydellisesti, mutta merkittävästi. Ja varmaan kryptojenkin käyttöä kehitettäisiin harmaan talouden suuntaan, mutta hidasta ja vaikeaa se olisi. Käteisen kieltäminen tuskin olisi harmaa talouden torjunnassa täydellinen ja lopullinen ratkaisu, mutta merkittävä siirto kuitenkin. (Tästä ei seuraa, että kannattaisin käteisestä luopumista).
Olen kyllä siis Jamesin vänkäyksen kanssa samaa mieltä. Melko varmasti käteisestä luopuminen vaikeuttaisi merkittävästi harmaata taloutta. Ei kokonaan eikä täydellisesti, mutta merkittävästi. Ja varmaan kryptojenkin käyttöä kehitettäisiin harmaan talouden suuntaan, mutta hidasta ja vaikeaa se olisi. Käteisen kieltäminen tuskin olisi harmaa talouden torjunnassa täydellinen ja lopullinen ratkaisu, mutta merkittävä siirto kuitenkin. (Tästä ei seuraa, että kannattaisin käteisestä luopumista).
-
Ylermi Ylihankala
- Kitisijä
Mä en lähde mukaan vänkäykseen. Totean vaan, että rikollinen aina keksinyt keinot tehdä helppoa rahaa. Ovat askeleen edellä viranomaisia. Se, että emme tällä palstalla juuri nyt voi osoittaa, että näin ei ole tai tule olemaan, ei mielestäni ole relevanttia.
-
sivustahuutaja
- Kitisijä
Vielä ennen koronaa kannatin suuresti käteisestä luopumista. Sitten poliitikot tempaisivat hatustaan debankingin ja kaikenlaisen muun vapauden rajoittamisen. Nyt koen, että käteinen on omalla tavallaan hyvä juttu.urpiainen kirjoitti: 01.04.2026 9:10 Käteisen kieltäminen tuskin olisi harmaa talouden torjunnassa täydellinen ja lopullinen ratkaisu, mutta merkittävä siirto kuitenkin. (Tästä ei seuraa, että kannattaisin käteisestä luopumista).
-
James Potkukelkka
- Kitisijä
Juu, en minä kannata käteisestä luopumista. Se helpottaisi huomattavasti väkivaltakoneiston kontrollia.
-
Homeboy65
- Kitisijä
En ole sitä mieltä että se on mahdoton tms. Olen sitä mieltä että olisi järkevää säilyttää käteinen kortin RINNALLA.urpiainen kirjoitti: 31.03.2026 12:37Mun mielestä tämä on ihan kiinnostava teoreettinen keskustelu. Homie toistaa laiskasti ajatellen kaikki standardiargumentit sen puolesta, että muutos käteisestä kortteihin on mahdoton, vaikea tai ainakin kielteinen, ja Sivustahuutaja ampuu argumentit yksi kerrallaan alas.James Potkukelkka kirjoitti: 31.03.2026 11:52En tiedä, mitä näkymättömiä tuulimyllyjä vastaan taistelet, kun käteisestä ei missään tapauksessa olla luopumassa näköpiirissä olevassa tulevaisuudessa.Homeboy65 kirjoitti: 28.03.2026 11:37 Noissa em. mahdollisissa teknisissä ongelmissa on aivan tarpeeksi syytä miksi käteisestä ei pidä luopua kokonaan. Muualta Euroopasta tulee myös ihmisiä euroineen.
Sitten vanhukset ym. erityisryhmät. Edesmenneen Gatin isäukolle hyvin yksinkertaisetkin tietokonejutut oli vaikeita. Kai tämä indikoi jotain?
"En tiedä pitäisikö sinulle ojentaa netiketti, banaani vai köysi." - Tix
-
James Potkukelkka
- Kitisijä
Ei osannut copy-pasteta linkkiä?Homeboy65 kirjoitti: 02.04.2026 10:21 . Edesmenneen Gatin isäukolle hyvin yksinkertaisetkin tietokonejutut oli vaikeita.
-
Homeboy65
- Kitisijä
En muista tarkemmin. Taisi olla jopa hiiren käyttö...James Potkukelkka kirjoitti: 02.04.2026 10:23Ei osannut copy-pasteta linkkiä?Homeboy65 kirjoitti: 02.04.2026 10:21 . Edesmenneen Gatin isäukolle hyvin yksinkertaisetkin tietokonejutut oli vaikeita.
-
Homeboy65
- Kitisijä
Nyt on paikallaan todeta. 2 pointtia:urpiainen kirjoitti: 31.03.2026 12:27Joo. Tämäkin keskustelu on käyty Kitinässä miljoona kertaa. Olemme toistaiskesi tilanteessa, jossa esim. minä tällasiena naiivina kukkahattutätinä ja sosiaalitanttana olen argumentoinut, että työttömiä pitäisi varmaan pikemminkin tukea enemmän, että pysyvät aktiivisina yhteiskunnan jäseninä eivätkä syrjäydy katuojaan. Sivustahuutaja on päinvastoin esittänyt, että työttömiä pitäisi kannustaa tässä Orpon/Purran mielessä paljon enemmän (ottamalla rahojen lisäksi esim. vapaa-aika pois), jotta matalapalkkainenkin työ alkaisi kiinnostaa.Homeboy65 kirjoitti: 31.03.2026 11:46 Luin eilen (faktisesti en todellakaan muista mistä) että hallitus haluaa "kannustaa" työttömiä leikkauksilla. Tarvitseeko ainakaan minimituilla elävää työtöntä todellakaan "kannustaa"?
Kysyn vaan.![]()
![]()
Kitinän residentti pitkäaikaistyöttömyyden ja minimitukien kokemusasiantuntija on sitten väkevästi todistanut, että sivustahuutaja on oikeassa ja minä väärässä:
Homeboy65 kirjoitti: 17.01.2023 13:13 monia ei miellytä ajatus henkisesti ja fyysisesti raskaasta ja kuluttavasta työstä huonolla palkalla.Homeboy65 kirjoitti: 14.01.2025 12:12 - työnantajat tajuavat että heidän täytyy maksaa palkkoja joilla saavat työntekijöitä
- edelliseen liittyy että vähätuottoisten töiden tekijät eivät saa työstään jotain elämän sisältöä, ainoa motiivi on raha
- ja edelliseen liittyy että tyypit osaavat tietysti vertailla kuinka paljon työstä saa palkkaa ja työttömänä yhteiskunnan tukia
1) Olen sopeutunut aika hyvin vaatimattomaan elämään, mutta taidankin olla poikkeusyksilö.
2) Haen töitä. Pienten asumismenojen takia tienaisin selvästi paremmin palkansaajana kuin työttömänä. En usko että saan työtä. Eihän se hakeminen ota jos ei annakaan.
-
Homeboy65
- Kitisijä
Käteisestä.
Mahdollisia teknisiä ongelmia ei pidä todellakaan vähätellä.
Entä Suomeen tulevat ulkomaalaiset jotka käyttävät vain euroja - ja olettavat että täälläkin voi käyttää euroja?
Entä Suomeen tulevat ulkomaalaiset jotka käyttävät vain euroja - ja olettavat että täälläkin voi käyttää euroja?
-
Vagabondo
- Kitinä VIP-jäsen
Että ne sukupolvet joille tuo oli väkevä argumentti alkaa olemaan kuolleet???Homeboy65 kirjoitti: 02.04.2026 10:21 Sitten vanhukset ym. erityisryhmät. Edesmenneen Gatin isäukolle hyvin yksinkertaisetkin tietokonejutut oli vaikeita. Kai tämä indikoi jotain?
-
James Potkukelkka
- Kitisijä
Oletko nyt siis siinä käsityksessä, että Suomessa kaavaillaan käteisestä luopumista?Homeboy65 kirjoitti: 02.04.2026 10:29 Käteisestä.
-
Homeboy65
- Kitisijä
EN ole. Esitin vain mielipiteeni että siitä ei pitäisi luopua.James Potkukelkka kirjoitti: 02.04.2026 10:39Homeboy65 kirjoitti: 02.04.2026 10:29 Käteisestä.
Oletko nyt siis siinä käsityksessä, että Suomessa kaavaillaan käteisestä luopumista?
-
urpiainen
- Kitisijä
Mun mutu-veikkaukseni on, että tällaiset vanhukset oikeasti ihan vaan hukkaavat enemmän rahaa pudottelemalla kolikoita ja seteleitä, sekä tulevat useammin huijatuksi saamalla esimerkiksi väärin rahasta takaisin, käyttämällä käteistä kuin siirtymällä korttiin. Ei siinä mitään tietokonejuttuja tarvitse harrastaa.
-
Homeboy65
- Kitisijä
Kannustinloukkuja on btw kahdenlaisia:
1) Liian hyvät yhteiskunnan tuet - työnteko ei huvita.
2) Liian huonot - ihminen lamaantuu, ahdistuu, toimintakyky heikkenee.
1) Liian hyvät yhteiskunnan tuet - työnteko ei huvita.
2) Liian huonot - ihminen lamaantuu, ahdistuu, toimintakyky heikkenee.
Viimeksi muokannut Homeboy65, 02.04.2026 13:10. Yhteensä muokattu 1 kertaa.