Päivän uutiskatsaus V - Kleptoimperiumin vastaisku

Topicit, joihin vastataan hölynpölyllä.
James Potkukelkka
Kitisijä

Re: Päivän uutiskatsaus V - Kleptoimperiumin vastaisku

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Muutama vuosi sitten taisi tulla oikeuden päätös siitä, että taloyhtiö ei voi kieltää ilmalämpöpumpun asennusta, jos sen ulkoyksikkö on omalla parvekkeella.
Ei vertaistasi sulle, sä lilja Saaronin. Suo armos lahjat mulle ja kaste Siionin
sivustahuutaja
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^
Viilentävä ei paljoa kustanna ja käyttö on halpaa. Kerrostalossa asennuspaikka ja yhtiön lupa on se isoin juttu. Dave jo päivitti lupauutiset.
Bluntly
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Yhtiö ei voi kieltää jos vastaavanlaiseen asuntoon on jo asennettu. On asennettu.

Ja minähän sitä päätöstä olen itse antamassa.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
James Potkukelkka
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Mutta itse El Niñoon: sen vaikutus Euroopan säähän on ilmeisesti hyvin heikko. Toki ilmalämpöpumppu kannattaa silti mukavuuden takia asentaa.
Ei vertaistasi sulle, sä lilja Saaronin. Suo armos lahjat mulle ja kaste Siionin
Lolita
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja Lolita »

Sama. Ehkä vaan sellainen pelkästään jäähdyttävä versio. Kerro sitten mikä on hyvä, mistä sen saa, paljonko maksaa ja tuleeko asentaja mukana.

Oho, vastasin huomaamatta ketjun jatkoa. Bluntlylle oli siis tuo aikaisempi.
“Outside of a dog a book is a man’s best friend, inside of a dog it’s too dark to read” - Groucho Marx
nokkaelain
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja nokkaelain »

Fysiikan proffa joka aikoinaan opetti itselleni ysärin puolivälissä kvanttifysiikkaa, Fourier-muunnoksia ja IR-spektroskopiaa, sanoi silloin luennoilla, että on typerää, ettei Suomessa käytetä lämpöpumppuja: vaikka kaivettaisiin Lapista oja, siitä saisi edelleen energiaa. No lämpöpumput tulivat. Proffa oli kuitenkin "ilmastoskeptinen" ja uhosi, että häneltä tulee Natureen ilmastonmuutoksen kumoava julkaisu. (EI tullut.)
liukuu kuin avaruusalus momentitta avaruudessa
sivustahuutaja
Kitisijä

Kävin ostamassa Alkosta välivettä, välipalaa ja välilihaa
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000011944716.html

Oli hyvää. Kyllä monopoli osaa.
Bluntly
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Penix-lintu
Elämätön Kitisijä

Viesti Kirjoittaja Penix-lintu »

Bluntly kirjoitti: 15.04.2026 22:10 Kuulostaa ihan A-luokan korruptiokusetukselta.

Kalasatamassa kuohuu kovaa: Tästä taloyhtiöiden pakkojäsenyydessä on kyse
On, mainittu kaupungin virkamies saa tehdä kolme päivää viikossa palveluyhtiöiden töitä täydellä palkalla. Niitä on tosin yhteensä kolmetoista, joista jokaisesta niistää pientä kuukausikorvausta ja kokouspalkkiot päälle palkkansa päälle.

Palvellessani valtionyhtiössä viitekehyksessä nostin asian esiin joka johti siihen, että pesti päättyi. Hyvin jännä. En myös jostain syystä kelvannut Kalasataman yhtiöihin hallituksiin, vaikka suurin osa alueen yhtiöistä minua sinne esitti. Hyvin jännä.

Toi mökki oli maksettu jo seitsemään kertaan ja vetkuttelivat rakentamista, kunnes keksivät keinon rahastaa sillä.

Mainitsenko puolueet, vai haluatteko arvailla?
sivustahuutaja
Kitisijä

Unkarin demokraattisesti valittu hallitus keskeyttää valtion uutiset ja haukkuu uutistoimitusta puolueen kohtelusta aiempina vuosina
https://yle.fi/a/74-20220660

Saas nähdä, koska sama tapahtuu muualla.
urpiainen
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

^ Joo, Hesari avaa tätä aika hyvin. Näetkö Magyarin toiminnassa tässä ongelmia, vai tarkoititko kehua toimintaa?

https://www.hs.fi/kirjeenvaihtajat/art- ... 43361.html
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
sivustahuutaja
Kitisijä

^
Tietenkin näen tuossa ongelmia. Ei se ole valtion tehtävä ylläpitää massiivista uutistoimintaa, saati tv-kanavaa. Minusta riittää, että valtiolla on omaan toimintaansa keskittyvä uutisosasto, joka tiedottaa valtion asioista, päätösten taustoista ja toimintaympäristöstä. Orbanin uutisten muuttuminen Magyarin uutisiksi ei välttämättä ole mikään loistava juttu, vaikka sillä saataisiinkin tehokkaasti tiedotettua Magyarin EU-pakolaisdiilin jyrkästä torjunnasta.
urpiainen
Kitisijä

Hesarin mukaan Magyar aikoo (i) pienentää julkisen yhtiön määrärahoja tehdäkseen tilaa yksityiselle mediakentälle ja (ii) lakkauttaa valtionyhtiön uutistoiminnan jos meininki ei muutu propagandakoneistosta riippumattomaksi journalismiksi. Mistä sen tietää, miten tämä loppujen lopuksi oikeasti menee, mutta nyt käytettävissä olevilla tiedoilla luulisi suunnitelman olevan lähtökohtaisesti sun makusi mukainen.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

Mä olen vakuuttunut, että sivustahuutaja on kitinään ujuttautunut venäjän trolli joka yrittää piilotella liberaalin julkisivun takana tai vähintään hyödyllinen idiootti. Aina löytyy kulma josta voi puolustella putinistien, trumpistien sekä persujen toimintaa ja arvostella näiden vastustajia :leuhka:

Ja joo, tämä oli ala-arvoinen hyökkäys kirjoittajan persoonaa kohtaan tavoitteena torpata lopullinen syöksy radikalisoitumisen tiellä. Mä suunnittelin muutenkin tän postaamista tänne, mutta en olettanut tälle löytyvän näin sopivaa tilaisuutta:

Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
urpiainen
Kitisijä

Vagabondo kirjoitti: 16.04.2026 11:08 Mä olen vakuuttunut, että sivustahuutaja on kitinään ujuttautunut venäjän trolli joka yrittää piilotella liberaalin julkisivun takana tai vähintään hyödyllinen idiootti. Aina löytyy kulma josta voi puolustella putinistien, trumpistien sekä persujen toimintaa ja arvostella näiden vastustajia :leuhka:

Ja joo, tämä oli ala-arvoinen hyökkäys kirjoittajan persoonaa kohtaan tavoitteena torpata lopullinen syöksy radikalisoitumisen tiellä.
Mä taas uskon, että sivustahuutaja ei ole salaista agendaa ajava soluttautuja, vaan vain yhdistelmä erittäin vahvaa, emotionaalista identiteettitason sitoutumista oikeistoon (tjeu ne lukemattomat whataboutismit, jos äärioikeiston törkyilyjä kritisoidaan) ja ainutlaatuisen väkevää confirmation biasia informaationkäsittelyssä (tjeu melkein mikä tahansa keskustelu).
sivustahuutaja
Kitisijä

urpiainen kirjoitti: 16.04.2026 10:21 Hesarin mukaan Magyar aikoo (i) pienentää julkisen yhtiön määrärahoja tehdäkseen tilaa yksityiselle mediakentälle ja (ii) lakkauttaa valtionyhtiön uutistoiminnan jos meininki ei muutu propagandakoneistosta riippumattomaksi journalismiksi. Mistä sen tietää, miten tämä loppujen lopuksi oikeasti menee, mutta nyt käytettävissä olevilla tiedoilla luulisi suunnitelman olevan lähtökohtaisesti sun makusi mukainen.
Minä kun luulin, että sinun mielestäsi Orbanin luomuksista pitää päästä eroon?
Ylermi Ylihankala
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

Onko sivustajahuutaja radikalisoitunut?
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
sivustahuutaja
Kitisijä

^
Onko sinulla mielipidettä siitä, miten radikalisoitunut suhtautuisi Magyarin päätöksiin?
urpiainen
Kitisijä

Sivustahuutajan päivän kela vaikutti tavallistakin hullummalta. Nyt selailin somea: ilmeisesti tämä on joku Turkkilan ja muiden urpopersujen spinni. Olisi pitänyt arvata. Jos se kävelee kuin ankka.
sivustahuutaja
Kitisijä

^
selvennätkö, en ymmärrä mistä puhut?

Minun kantani ei ole muuttunut mihinkään. Unkarilta rahahanat kiinni ja äänioikeus pois. Palautetaan kun homma toimii taas todistetusti.
sivustahuutaja
Kitisijä

Eurooppalaiset ovat jalostuneet fiksummiksi viimeisen 10 000 vuoden aikana
https://www.nature.com/articles/s41586-026-10358-1

Selkokielisempi yhteenveto:
https://www.nature.com/articles/d41586-026-01204-5

https://www.eurekalert.org/news-releases/1123959
Ylermi Ylihankala
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

Onko sivustajahuutaja Turkkila?
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
urpiainen
Kitisijä

sivustahuutaja kirjoitti: 16.04.2026 20:16 Eurooppalaiset ovat jalostuneet fiksummiksi viimeisen 10 000 vuoden aikana
Lievästi yllättävä yhteenveto siihen nähden, että oma linkkisi vetää tällaisen johtopäätöksen: "So these results do not mean that Europeans evolved to be smarter".

Edit. Aiemmasta oppineena veikkaan, että olet tästäkin artikkelista, ja erityisesti valitsemastasi artikkelin pääviestin tiivistystavasta, oppinut suoraan laitaoikeistosomesta.
sivustahuutaja
Kitisijä

Ylermi Ylihankala kirjoitti: 16.04.2026 22:41 Onko sivustajahuutaja Turkkila?
Kukaan ei tiedä!

Sinusta tiedämme sentään jotain:
1. Et ole hauska
2. Et koskaan vastaa kysymyksiin

Lukea ja kirjoittaa ilmeisesti osaat.
sivustahuutaja
Kitisijä

urpiainen kirjoitti: 16.04.2026 22:46 Lievästi yllättävä yhteenveto siihen nähden, että oma linkkisi vetää tällaisen johtopäätöksen: "So these results do not mean that Europeans evolved to be smarter".

Edit. Aiemmasta oppineena veikkaan, että olet tästäkin artikkelista, ja erityisesti valitsemastasi artikkelin pääviestin tiivistystavasta, oppinut suoraan laitaoikeistosomesta.
Enemmän tässä on nyt selitystä sille, että euroopan populaatio voi geneettisesti erota muista populaatioista. Eiköhän me saada lisää tuloksia, kun menetelmä on nyt kehitetty ja avattu muiden käyttöön.

EDIT: Jos nyt luit tuon selityksen, niin siinähän sanotaan, että evoluutio ei välttämättä tavoitellut älyä, vaan kyse saattoi olla jostain muusta. Lainauksesi koskee siis sitä, miksi evoluutio tapahtui. Olen toistuvasti kirjoittanut, että äly ei näytä olevan erityisen hyödyllinen ominaisuus luonnossa. Älykkyys voi olla enemmän evoluution sivutuote. Tänä päivänä nuo tutkimuksen alleelit kuitenkin líittyvät korkeampaan älykkyyteen. Älykkyys on pitkälti geneettistä eikä tämä ole mikään arvokysymys.
Viimeksi muokannut sivustahuutaja, 16.04.2026 23:36. Yhteensä muokattu 1 kertaa.