Päivän uutiskatsaus V - Kleptoimperiumin vastaisku

Topicit, joihin vastataan hölynpölyllä.
urpiainen
Kitisijä

Re: Päivän uutiskatsaus V - Kleptoimperiumin vastaisku

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

sivustahuutaja kirjoitti: 16.04.2026 23:23
urpiainen kirjoitti: 16.04.2026 22:46 Lievästi yllättävä yhteenveto siihen nähden, että oma linkkisi vetää tällaisen johtopäätöksen: "So these results do not mean that Europeans evolved to be smarter".

Edit. Aiemmasta oppineena veikkaan, että olet tästäkin artikkelista, ja erityisesti valitsemastasi artikkelin pääviestin tiivistystavasta, oppinut suoraan laitaoikeistosomesta.
Enemmän tässä on nyt selitystä sille, että euroopan populaatio voi geneettisesti erota muista populaatioista. Eiköhän me saada lisää tuloksia, kun menetelmä on nyt kehitetty ja avattu muiden käyttöön.
Päinvastoin: tuossahan nimenomaan ei vertailla eurooppalaista populaatiota muihin populaatioihin ollenkaan, vaan tutkitaan yksinomaan eurooppalaisessa populaatiossa tapahtuneita geneettisiä muutoksia. Tyypit jopa kirjoittavat, että olisi kiinnostava tutkia muitakin populaatiota, että missä mitassa niissä on tapahtunut samanlaista evoluutiota.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
James Potkukelkka
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

sivustahuutaja kirjoitti: 16.04.2026 23:23

EDIT: Jos nyt luit tuon selityksen, niin siinähän sanotaan, että evoluutio ei välttämättä tavoitellut älyä, vaan kyse saattoi olla jostain muusta. Lainauksesi koskee siis sitä, miksi evoluutio tapahtui. Olen toistuvasti kirjoittanut, että äly ei näytä olevan erityisen hyödyllinen ominaisuus luonnossa. Älykkyys voi olla enemmän evoluution sivutuote. Tänä päivänä nuo tutkimuksen alleelit kuitenkin líittyvät korkeampaan älykkyyteen. Älykkyys on pitkälti geneettistä eikä tämä ole mikään arvokysymys.
En nyt jaksa lukea, mistä tarkalleen väittelette, mutta tämä älykkyyden jalostuminen evoluutiossa on tosiaan imho hyvin kiinnostava juttu ja tästä olemme jutelleet aiemminkin.

Ei tiedetä, miksi ihmisistä tuli älykkäitä. Kaikki muut maapallon eläimet pärjäävät vallan mainiosti vähemmällä älyllä. Eli mikä oli se valintaetu, jonka takia yhden savanannilla kävelevän apinan kannatti niin paljon kasvattaa älykkyyttä.
Ei vertaistasi sulle, sä lilja Saaronin. Suo armos lahjat mulle ja kaste Siionin
urpiainen
Kitisijä

Joo, mä en ole jaksanut lukea artikkelia tai sen tiedotteita tarkkaan, mutta kyse on kai siitä, että soveltamalla uudehkoon geenidataan uusia laskennallisia menetelmiä saadaan aika uudenlainen ja tarkka kuva siitä, mihin geeneihin tai geeniryppäisiin on kohdistunut uutta valintapainetta erityisesti intensiivisen maanviljelyn vakiinnuttua Lähi-Idässä joskus kymmenisen tuhatta vuotta sitten. Eli saadaan aivan uudenlaista tietoa evoluution tuottamista muutoksista varsin lyhyellä ja hiljattaisella aikavälillä. Hyvin kiinnostavaa sinänsä. Tutkimus koskee esimerkiksi erilaisten sairaus- tai fenotyyppigeenien yleisyyden nopeaa kasvua ja/tai laskua tässä populaatiossa tällä aikavälillä. Yksi pieni sivujuonne tuloksissa on se, että ilmeisesti sellaiseen geeniryppäseen on kohdistunut suosivaa valintapainetta, joka nykyisessä toimintaympäristössä tuottaa piirteitä, joita pidämme korkean älykkyyden tuotoksina. Sinun viestisi hengessä tutkijat sitten toteavat, että valintapaine tuskin on kohdistunut näihin nykyisiin ilmentymiin, vaan johonkin muuhun, joten tämäkään ei selitä mainitsemaasi älykkyyden evoluution ongelmaa.

Minä kiinnitin huomiota siihen, että palstamme mr Confirmation Bias taiteilijakuvalleen tyypillisesti otsikoi tutkimuksen pääviestiksi sen, että tutkimus kertoo eurooppalaisten kehittyneen fiksummiksi (Homie-henkinen vertailukohteeton komparatiivi) viimeisen 10 000 vuoden aikana, vaikka tämä on harhaanjohtavasti muotoiltu ja joka tapauksessa häviävän pieni sivujuonne artikkelissa. Myöhemmin sivustahuutaja jopa eksplikoi aiemmin implisiittiseksi jättämänsä vertailukohdan ei-eurooppalaisiksi populaatioiksi, vaikka juuri tämän tutkijat kieltävät hankkeensa tulokseksi tai tarkoitukseksi. Samanlaista kehitystä voi olla tapahtunut muissa populaatioissa tai sitten ei. Tämä tutkimus koskee pelkästään yhtä populaatiota.

On vaikea välttyä vaikutelmalta, että sivustahuutaja lukee tätäkin tutkimusta yksinomaan tai ainakin ensisijaisesti viiteryhmälleen tyypillisen white supremacy -pakkomielteen kautta, kun fokusoi tähän yhteen sivujuonteeseen ja siihenkin harhaanjohtavasti. Ja hukkaa sen, että monessa kohtaa tarkasteltava populaatio on nimenomaan *Lähi-Idän* ja Euroopan populaatio. Antaa vähintäänkin vääristelevän kuvan siitä, mistä artikkelissa on kyse ja mitä siitä voi päätellä. Veikkaisin, että tämäkin juttu on tullut sivustahuutajan tietoisuuteen jonkun laitaoikeistosomehöpinän kautta, niin valikoivaa ja tiettyyn suuntaan vääristelevyyteen asti painottuvaa artikkelin luku on.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
James Potkukelkka
Kitisijä

urpiainen kirjoitti: 17.04.2026 8:58 geeneihin tai geeniryppäisiin on kohdistunut uutta valintapainetta erityisesti intensiivisen maanviljelyn vakiinnuttua ---valintapaine tuskin on kohdistunut näihin nykyisiin ilmentymiin, vaan johonkin muuhun, joten tämäkään ei selitä mainitsemaasi älykkyyden evoluution ongelmaa.
Voisi ajatella, että maanviljelijän kannattaa olla älykäs, jotta keksii mitä siementä, miten ja koska kannattaa vakoon laittaa.

Mutta älykkyydessähän ollaan tuossa vaiheessa jo pitkällä. Apinat eivät viljele maata. Eli mitä tapahtui ennen sitä.
Ei vertaistasi sulle, sä lilja Saaronin. Suo armos lahjat mulle ja kaste Siionin
sivustahuutaja
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

Saksan talous kaasuttaa karkuun Energiewenden vetämänä.
https://www.hs.fi/visio/art-2000011892791.html

Saksa luopui poksahtelevasta, kalliista ja vanhanaikaisesta voimasta. Vihreä siirtymäö on avannut tien halpaan rahoitukseen ja yhdiustynyt investointi- ja kulutuskysyntä on nostanut talouden rakettimaiseen kasvuun.

Suomen pitää seurata Saksan tiellä ja luopua vanhanaikaisesta ydinvoimasta.
sivustahuutaja
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

James Potkukelkka kirjoitti: 17.04.2026 9:59
urpiainen kirjoitti: 17.04.2026 8:58 geeneihin tai geeniryppäisiin on kohdistunut uutta valintapainetta erityisesti intensiivisen maanviljelyn vakiinnuttua ---valintapaine tuskin on kohdistunut näihin nykyisiin ilmentymiin, vaan johonkin muuhun, joten tämäkään ei selitä mainitsemaasi älykkyyden evoluution ongelmaa.
Voisi ajatella, että maanviljelijän kannattaa olla älykäs, jotta keksii mitä siementä, miten ja koska kannattaa vakoon laittaa.

Mutta älykkyydessähän ollaan tuossa vaiheessa jo pitkällä. Apinat eivät viljele maata. Eli mitä tapahtui ennen sitä.
Apinoilla on kuitenkin isot aivot. Apinat syövät paljon hedelmiä, joissa on paljon energiaa, mutta jotka ovat saatavilla erittäin lyhyen ajan. Apinoiden täytyy siis osata liikkua ruokapaikasta toiseen. Energiapitoinen ruoka mahdollistaa kalliiden aivojen ylläpidon ja aivot taas mahdollistavat energiapitoisen ruuan saannin. Apinatkin ovat älykkyydessä pitkällä.

Ihminen kuitenkin erosi lähimmästä apinahaarasta jo 6 miljoonaa vuotta sitten. Tässä mielessä vertailu apinoihin on vähän turhaa, vaan pitäisi ymmärtää mitä ihmisen haarassa lopulta tapahtui. Neanderthalilaisilla oli tuli ja työkaluja. Eivät kuitenkaan viljelleet maata.

Kuva

Maanviljely, kirjoitus ja kylät ovat olleet ihan oleellinen asia ihmisyhteiskunnan kehitystä. Kärjistettynä voisi sanoa, että kaikki muu on vain skaalattu tuosta ylöspäin. Maanmiljelys tuotti ylijäämää, kirjoitus mahdollisti älyn laajentamisen ja levittämisen, kyläyhteisö mahdollisti työnjaon. Minun mielestäni seuraava iso harppaus tapahtui vasta teollistumisen ja markkinatalouden kohdalla, jotka yhdessä loivat nykyisen nopean talouskasvun.

Jos talouskasvu olisi pysynyt esim. 1500 luvun tasolla, niin nyt globaali talous olisi noin sadasosan nykyisestä. Onkin aika päivän selvää, että teollistuminen, markkinatalous ja innovaatiot ovat se hyvinvoinnin lähde, eikä älykkyys. On aika idioottimaista näperrellä koulutuksen kanssa, jos talouden dynamiikka on paskottu.
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

Päivän oho, sori siitä -hetki:

Vuokra-asuntoyhtiö suoritti häädön väärän asuntoon – koko koti tyhjennettiin, kaikki tavarat murskattiin

https://www.is.fi/kotimaa/art-200001194 ... t=promobox
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Bluntly
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

^ Tainneet järkevästi sopia kunnon hyssyttelyrahat kun kaikki haluaa olla hiljaa. Paitsi naapuri.
Viimeksi muokannut Bluntly, 22.04.2026 10:40. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
James Potkukelkka
Kitisijä

Aikamoinen järkytys tulla kotiin..
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen

Bluntly kirjoitti: 22.04.2026 10:33 ^ Tainneet järkevästi sopia kunnon hyssyttelyrahat kun kaikki haluaa olla hiljaa. Paitsi naapuri.
Siltä tuo kuulostaa. Ihan järkevää toimintaa noin eeppisen virheen jälkeen.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
Homeboy65
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja Homeboy65 »

"Olisin voinut kuolla nälkään."
Tsekkaa www.helsinginuutiset.fi (uusimmat) :think:
"En tiedä pitäisikö sinulle ojentaa netiketti, banaani vai köysi." - Tix
James Potkukelkka
Kitisijä

Homeboy65 kirjoitti: 22.04.2026 11:24 "Olisin voinut kuolla nälkään."
Homeboy65 kirjoitti: 06.07.2024 12:18 Kuten totesin elän perusturvalla ja perusturva on siis sama kaikille. Riittäisikö tämä aivan yksinkertaisesti kertomaan että Suomen perusturvan taso on riittävä? Vai siihen tarvitaan välttämättä EU:ta? Ja todellakin olen elänyt vähemmälläkin kuin perusturvalla ja tullut silloinkin toimeen. Riittäisikö siis tämäkään?

Muistan vielä erään työttömien kurssin joka kesti noin 3 kuukautta . KUKAAN ei valittanut jostain toimeentulo-ongelmista vaikka (mahdollisista) toimentulo-ongelmista keskusteltiin vuolaasti. Riittääkö urpiainen tämäkään? EU:n pitää selvittää asiaa. OK, mikäs siinä...
Homeboy65
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja Homeboy65 »

James Potkukelkka kirjoitti: 22.04.2026 11:35
Homeboy65 kirjoitti: 22.04.2026 11:24 "Olisin voinut kuolla nälkään."
Homeboy65 kirjoitti: 06.07.2024 12:18 Kuten totesin elän perusturvalla ja perusturva on siis sama kaikille. Riittäisikö tämä aivan yksinkertaisesti kertomaan että Suomen perusturvan taso on riittävä? Vai siihen tarvitaan välttämättä EU:ta? Ja todellakin olen elänyt vähemmälläkin kuin perusturvalla ja tullut silloinkin toimeen. Riittäisikö siis tämäkään?

Muistan vielä erään työttömien kurssin joka kesti noin 3 kuukautta . KUKAAN ei valittanut jostain toimeentulo-ongelmista vaikka (mahdollisista) toimentulo-ongelmista keskusteltiin vuolaasti. Riittääkö urpiainen tämäkään? EU:n pitää selvittää asiaa. OK, mikäs siinä...
No. Minä VAIN siteerasin. Täysin neutraalisti siis. :wink:
"En tiedä pitäisikö sinulle ojentaa netiketti, banaani vai köysi." - Tix
James Potkukelkka
Kitisijä

Yhdysvalloissa löydettiin UFO:n hylystä homoseksuellit alienit

Kuva

Tietokonevirus levisi ihmiseen

Kuva
James Potkukelkka
Kitisijä

https://www.hs.fi/maailma/art-2000011960761.html

Tätä olen Suomeenkin ehdottanut jo vuosia sitten. Henkilö, joka ei ole koskaan tupakkaaa polttanut ei sitä kaipaa.
Bluntly
Kitisijä

Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen

James Potkukelkka kirjoitti: 22.04.2026 14:46 Tätä olen Suomeenkin ehdottanut jo vuosia sitten. Henkilö, joka ei ole koskaan tupakkaaa polttanut ei sitä kaipaa.
Tokihan tämä avaa pimeät markkinat niille tän ikärajan alle jääville, jotka välttämättä haluaa polttaa. Mutta jos tähän liittää pikkuhiljaa kiristyviä rajoituksia sille missä saa polttaa, niin eiköhän koko tupakointi pikkuhiljaa kuole pois. Aineena kun se ei anna yhtä hyviä trippejä kuin alkoholi ja muut huumeet.

Mun mielestä on outoa, että sähkötupakka ja nikotiinipussit ylipäätään on päästetty euroopan markkinoille.
James Potkukelkka
Kitisijä

https://www.hs.fi/helsinki/art-2000011960914.html

Näitä kauhistellaan mutta toisaalta tämähän on hyvä asia. Hyvällä tuurilla mies ei koskaan palaa Suomeen.
Bhven
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja Bhven »

Vagabondo kirjoitti: 22.04.2026 15:44 Mun mielestä on outoa, että sähkötupakka ja nikotiinipussit ylipäätään on päästetty euroopan markkinoille.
Nikotiinipussi on ruotsalainen keksintö, joten veikkaan, että niitä myydään Euroopassa vielä 60000 vuoden päästäkin.
Matalamman sietotason järvikala.
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen

James Potkukelkka kirjoitti: 22.04.2026 15:46 Näitä kauhistellaan mutta toisaalta tämähän on hyvä asia. Hyvällä tuurilla mies ei koskaan palaa Suomeen.
Näihin pitäisi olla käytäntö, että EU alueella odottaa tuomio. Niin kauan kuin pysyy poissa, niin ei jahdata. Parempi että on koko ikänsä jossain thaimaassa kuin että istuu 7 vuoden tuomion suomessa ja on taas täällä vapaana.
James Potkukelkka
Kitisijä

Varsinkin kun seitsemästä vuodesta istuu korkeintaan puolet, ehkä vähemmän koska alaikäinen rikoksen tehdessään.
aasi
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja aasi »

IL:n tiedot: Neuvottelut käynnissä – Suomeen suunnitellaan amerikkalaista ydinvoimalaa
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/1 ... 949270bac1

Mä oon miettinytkin että Google saattais rahoittaa Hanhikiven tontille ydinvoimalan, sen verran isot on suunnitelmat datakeskuksille Pohjois-Suomessa. Sopis kuvioon että kiinteistösijoitusyhtiö toimii bulvaanina hankkeelle.
Tasan ei mene muumit kanootissa.
urpiainen
Kitisijä

No olis toi tietysti parempi kuin venäläinen, mut silti tämä tulee just kun on jouduttu myöntämään, että riippuvaisuussuhde Yhdysvaltoihin on sekin massiivinen riski.
Bluntly
Kitisijä

Eipä noita pusaajia nyt niin hirmuisesti ole. Ryssää emme halua, eikä kinkkikään oikein napostele. Viimeisin sakupatonki viritelmä ei varsinaisesti ollut riemujuhlaa. Japski kai sitten menisi.
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen

Jaa, uuden tyyppinen reaktori. Ettei tulis samanlaisia ongelmia kuin edellisen prototyyppivoimalan kanssa, kun törmää Stukesin turvavaatimuksiin.

Hyvä jos rakentavat. Iso investointi ja lisää vihreää sähköä suomeen.