3 keskaria ja 2 nelosta. Piilotettuna ettei kenellekään tule houkutus nyysiä niitä.
Kitinän oma pieni alkoholiblogi!
-
Homeboy65
- Kitisijä
Re: Kitinän oma pieni alkoholiblogi!
"En tiedä pitäisikö sinulle ojentaa netiketti, banaani vai köysi." - Tix
-
Homeboy65
- Kitisijä
Nenänvalkaisu loppuu 27.4. Ei ole sujunut täysin kivuttomasti.
-
Homeboy65
- Kitisijä
Juuri kukaan ei kannata niin liberaalia alkoholipolitiikkaa että väkeviä voisi myydä ruokakaupoissa.
-
James Potkukelkka
- Kitisijä
Kaikki alkoholipitoiset juotavaksi myytävät juomat sisältävät samaa etanolia.
Ei vertaistasi sulle, sä lilja Saaronin. Suo armos lahjat mulle ja kaste Siionin
-
Vagabondo
- Kitinä VIP-jäsen
Ihan sama missä väkeviä myydään. Mä tuon oman tarpeeni jatkossakin helposti ulkomailta.Homeboy65 kirjoitti: 24.04.2026 9:40 Juuri kukaan ei kannata niin liberaalia alkoholipolitiikkaa että väkeviä voisi myydä ruokakaupoissa.
EDIT: Kun on asunut maassa jossa alkoholia myydään vapaasti kaupoissa, niin väkevien suhteen asia ei kiinnosta ollenkaan. Viinien suhteen Alkon palvelu ja valikoima, vallankin parempien viinien suhteen, on erinomainen eikä mulla ole mitään tarvetta monopolin purkamiselle.
Viimeksi muokannut Vagabondo, 24.04.2026 9:53. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
-
urpiainen
- Kitisijä
Jäbä ei ole käynyt ostoksilla Viipurin torilla.James Potkukelkka kirjoitti: 24.04.2026 9:48 Kaikki alkoholipitoiset juotavaksi myytävät juomat sisältävät samaa etanolia.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
-
sivustahuutaja
- Kitisijä
Onko Systembolaget sitten niin paljon paskempi palvelultaan ja valikoimaltaan kuin Alko, että Alkon kovemmat hinnat ovat perusteltuja?Vagabondo kirjoitti: 24.04.2026 9:49 Viinien suhteen Alkon palvelu ja valikoima, vallankin parempien viinien suhteen, on erinomainen eikä mulla ole mitään tarvetta monopolin purkamiselle.
-
Vagabondo
- Kitinä VIP-jäsen
Ei voi tietää. Oon ehkä kerran käynyt kaljaa ostamassa, ettei tarvi mellania... korjaan, kun vetistä mellania ei kykene juomaan. Ei myöskään kiinnosta.sivustahuutaja kirjoitti: 24.04.2026 10:00Onko Systembolaget sitten niin paljon paskempi palvelultaan ja valikoimaltaan kuin Alko, että Alkon kovemmat hinnat ovat perusteltuja?Vagabondo kirjoitti: 24.04.2026 9:49 Viinien suhteen Alkon palvelu ja valikoima, vallankin parempien viinien suhteen, on erinomainen eikä mulla ole mitään tarvetta monopolin purkamiselle.
Helppous, valikoima ja palvelu on mulle oleellisempia kuin viimeisen päälle tingitty hinta. Mä lopetin punaviinin rahtaamisen, kun kippasin etikoituneen tuontipunaviinin viemäriin. Laskin, että 2€ halvemmalla pullohinnalla ei kannata ottaa riskiä itselleen. Mä palautan punaviinejä Alkoon yllättävän isolla prosentilla, joten olen varmaan osasyyllinen korkeampaan hintatasoon, joten ei kannata valittaa
Viimeksi muokannut Vagabondo, 24.04.2026 10:34. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
-
James Potkukelkka
- Kitisijä
Kerran kävin, enkä nähnyt mitään vikaa.urpiainen kirjoitti: 24.04.2026 9:50Jäbä ei ole käynyt ostoksilla Viipurin torilla.James Potkukelkka kirjoitti: 24.04.2026 9:48 Kaikki alkoholipitoiset juotavaksi myytävät juomat sisältävät samaa etanolia.
Ei vertaistasi sulle, sä lilja Saaronin. Suo armos lahjat mulle ja kaste Siionin
-
James Potkukelkka
- Kitisijä
Kun sulla on kokemusta ja olet asian harrastaja, onko alko mielestäsi parempi ostospaikka kuin alan erikoisliikkeet vapaan kaupan maissa?Vagabondo kirjoitti: 24.04.2026 9:49Ihan sama missä väkeviä myydään. Mä tuon oman tarpeeni jatkossakin helposti ulkomailta.Homeboy65 kirjoitti: 24.04.2026 9:40 Juuri kukaan ei kannata niin liberaalia alkoholipolitiikkaa että väkeviä voisi myydä ruokakaupoissa.
EDIT: Kun on asunut maassa jossa alkoholia myydään vapaasti kaupoissa, niin väkevien suhteen asia ei kiinnosta ollenkaan. Viinien suhteen Alkon palvelu ja valikoima, vallankin parempien viinien suhteen, on erinomainen eikä mulla ole mitään tarvetta monopolin purkamiselle.
-
Vagabondo
- Kitinä VIP-jäsen
Viinitilalla asiointi on tietenkin aina ylivoimainen vaihtoehto ja toki viinintuotantoalueilla on liikkeitä joista löytyy ihan eri tavalla kattavasti paikallisia vaihtoehtoja kuin koko maailmaa myyvä geneerinen Alko pystyy tarjoamaan. Tietenkään näistä viiniseutujen liikkeistä ei sitten oikein muuta löydy kuin sitä paikallista. Alkon tuoteasettelu ja hyllynreunasta löytyvä informaatio on poikkeuksellisen informatiivista. Tuolla maailmalla pitää itse tietää tai keskustella myyjän kanssa. Keskustelu toki onnistuu mainiosti myös Alkossa, koska henkilökunta hallitsee viinit hyvin.James Potkukelkka kirjoitti: 24.04.2026 10:40 Kun sulla on kokemusta ja olet asian harrastaja, onko alko mielestäsi parempi ostospaikka kuin alan erikoisliikkeet vapaan kaupan maissa?
Mitä kalliimpiin viineihin mennään, niin sitä kilpailukykyisempi myyjä Alko on tiukasta verotuksesta huolimatta. Vapaan kaupan maissa ottavat laatuviineissä isompaa katetta. Katselin joskun jotain satasen kuohuviiniä, niin Alkon hinta ei ollut kuin noin 10% yli tuottajan oman liikkeen myymälähinnasta.
Suomen olosuhteissa Alko mielestäni palvelee hyvin viiniharrastajaa enkä usko tilanteen paranevan kaupan vapautumisen myötä. Suomeen voisi siinä tilanteessa syntyä joku yksittäinen parempi liike jonnekin Helsinkiin, mutta suurimmalle osalle osalle se todennäköisesti heikentäisi palvelua. Nytkin pks ulkopuolella valikoimat on todella paljon huonommat kuin täällä. Yli 15€ viinien myynti on kuitenkin ihan marginaalihommaa.
-
James Potkukelkka
- Kitisijä
^Uskon, että olet oikeassa.
Toki kaltaisesi ostajat ovat hyvin pieni vähemmistö, mutta varmasti heidän palvelutasonsa heikkenisi.
Toki kaltaisesi ostajat ovat hyvin pieni vähemmistö, mutta varmasti heidän palvelutasonsa heikkenisi.
-
Vagabondo
- Kitinä VIP-jäsen
Eiköhän joku ton laatuviinikaupan ottaisi haltuun monopolin kaatuessa, mutta en usko suureen parannukseen sillä sektorilla ja oon ihan tyytyväinen nykytilanteeseen.James Potkukelkka kirjoitti: 24.04.2026 12:18 Toki kaltaisesi ostajat ovat hyvin pieni vähemmistö, mutta varmasti heidän palvelutasonsa heikkenisi.
-
James Potkukelkka
- Kitisijä
Joo, mutta ei niitä kivijalassa olisi kuin muutamassa kaupungissa Suomessa.Vagabondo kirjoitti: 24.04.2026 12:46Eiköhän joku ton laatuviinikaupan ottaisi haltuun monopolin kaatuessa, mutta en usko suureen parannukseen sillä sektorilla ja oon ihan tyytyväinen nykytilanteeseen.James Potkukelkka kirjoitti: 24.04.2026 12:18 Toki kaltaisesi ostajat ovat hyvin pieni vähemmistö, mutta varmasti heidän palvelutasonsa heikkenisi.
-
Vagabondo
- Kitinä VIP-jäsen
Mä innostuin jokunen vuosi sitten Alta Langa kuohuviineistä ja oon käynyt Piemontessa niitä metsästämässä. Aluehan on pääasiassa punaviineistään tunnettu ja noi on ihan marginaalia sielläkin. Sieltä täältä löytyy pullo tai pari, mutta mitään tarjontaa kokoavaa liikettä en ole vielä löytänyt. Viinimyymälöissä henkilökunta kyllä innostuu, kun on tälläinen speciaalimpi aihe tarjolla ja mielellään esittelevät vähäistä valikoimaansa jossain punaviinihyllyjen ympäröimässä nurkassa.
Etelä Piemonten viinintuotantoalueet kukkuloineen ja loputtomine viinitarhoineen on yksi mun lempi alueita Italiassa. Toinen mitä suosittelen koska vaan on Lago d'Iseo ja Franciacortan kuohuviinialue. Molempiin pääsee helposti Milanon kautta, niin ei välttämättä tarvi koko viikkoa vaan 3-4 päivän reissut onnistuu myös mainiosti.
Etelä Piemonten viinintuotantoalueet kukkuloineen ja loputtomine viinitarhoineen on yksi mun lempi alueita Italiassa. Toinen mitä suosittelen koska vaan on Lago d'Iseo ja Franciacortan kuohuviinialue. Molempiin pääsee helposti Milanon kautta, niin ei välttämättä tarvi koko viikkoa vaan 3-4 päivän reissut onnistuu myös mainiosti.
-
James Potkukelkka
- Kitisijä
-
Vagabondo
- Kitinä VIP-jäsen
Juu, ei olisi.James Potkukelkka kirjoitti: 24.04.2026 12:49 Joo, mutta ei niitä kivijalassa olisi kuin muutamassa kaupungissa Suomessa.
-
Homeboy65
- Kitisijä
Minusta olisi paikallaan että veisit tämän yleiselle tasolle eikä subjektiivisesti "Mä tuon oman tarpeeni..."Vagabondo kirjoitti: 24.04.2026 9:49Ihan sama missä väkeviä myydään. Mä tuon oman tarpeeni jatkossakin helposti ulkomailta.Homeboy65 kirjoitti: 24.04.2026 9:40 Juuri kukaan ei kannata niin liberaalia alkoholipolitiikkaa että väkeviä voisi myydä ruokakaupoissa.
Alkoholipolitiikka on liberaalimpaa kuin ennen mutta onko kulutus ja haitat lisääntyneet?
-
Homeboy65
- Kitisijä
Ei ole järkevää ostaa pimeitä pulloja.urpiainen kirjoitti: 24.04.2026 9:50Jäbä ei ole käynyt ostoksilla Viipurin torilla.James Potkukelkka kirjoitti: 24.04.2026 9:48 Kaikki alkoholipitoiset juotavaksi myytävät juomat sisältävät samaa etanolia.
-
Homeboy65
- Kitisijä
Ihmetyttää btw mitä helvetin järkeä on ostaa pullovettä?
-
Vagabondo
- Kitinä VIP-jäsen
Homeboy65 kirjoitti: 24.04.2026 15:13 Minusta olisi paikallaan että veisit tämän yleiselle tasolle eikä subjektiivisesti "Mä tuon oman tarpeeni..."
Tää on jännä miten sun laatustandardit toisten viestännelle on aina ihan eri tasolla kuin sulle itsellesi.
No lisätään vaikka vielä, että jos viinit vapautetaan kauppoihin, niin aivan turha enää pitää Alkoa pystyssä kirkkaita varten, vaan vapautetaan sitten kaikki siinä pisteessä. Kyllä kansakunta siihen tottuu aikanaan. Asiat ei ole ainakaan huonommin maissa joissa myynti on vapaata.
-
Homeboy65
- Kitisijä
Mulla on sellainen mutu että liian liberaali alkoholipolitiikka ei sovi suomalaisille. Eli en kannata tuollaista.Vagabondo kirjoitti: 24.04.2026 15:37Homeboy65 kirjoitti: 24.04.2026 15:13 Minusta olisi paikallaan että veisit tämän yleiselle tasolle eikä subjektiivisesti "Mä tuon oman tarpeeni..."![]()
Tää on jännä miten sun laatustandardit toisten viestännelle on aina ihan eri tasolla kuin sulle itsellesi.
No lisätään vaikka vielä, että jos viinit vapautetaan kauppoihin, niin aivan turha enää pitää Alkoa pystyssä kirkkaita varten, vaan vapautetaan sitten kaikki siinä pisteessä. Kyllä kansakunta siihen tottuu aikanaan. Asiat ei ole ainakaan huonommin maissa joissa myynti on vapaata.
-
James Potkukelkka
- Kitisijä
Estääkö alkoholin vaikea saanti nykyään suomalaisia ryyppäämästä?
-
Bhven
- Kitisijä
Onhan se peräpukamaa kun juomia saa myydä vasta yhdeksältä aamulla.James Potkukelkka kirjoitti: 24.04.2026 16:56 Estääkö alkoholin vaikea saanti nykyään suomalaisia ryyppäämästä?
Tällaista se on kaikkialla. Kävin ilotalossa ja tyttö alkoi myymään puhelinliittymää.
-
Vagabondo
- Kitinä VIP-jäsen
Yritätkö ajaa jotain rotuoppia? Aika naurettavaa kuvitella että meissä on joku geneettinen muunnos joka syrjii liberaalia alkoholipolitiikkaa. Ei keskieurooppaan muuttaneista suomalaisista systemaattisesti tule alkoholisteja. Minäkin selvisin ajautumatta viinapirun koukkuun. Mutta mä olen saanut aika liberaalin alkoholikasvatuksen.Homeboy65 kirjoitti: 24.04.2026 15:41 Mulla on sellainen mutu että liian liberaali alkoholipolitiikka ei sovi suomalaisille. Eli en kannata tuollaista.![]()
Oletko harkinnut, että suomalaisten hankala suhde alkoholiin voi ollakin nimenomaan liian tiukan konservatiivisen alkoholipolitiikan seuraus. Ei osata elää sen viinan kanssa, vaan sitten kun sitä saadaan, niin juodaan tosissaan. Nythän on uutisoitu, että vapaammassa kulttuurissa kasvanut nuoriso ei enää juo niin paljoa kuin aikaisemmat ikäluokat. Mitä jos viittaamasi syyseuraussuhde onkin toisin päin?