Päivän uutiskatsaus V - Kleptoimperiumin vastaisku

Topicit, joihin vastataan hölynpölyllä.
Bluntly
Kitisijä

Re: Päivän uutiskatsaus V - Kleptoimperiumin vastaisku

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Uusi jättiromahdus uhkaa
– Ne nousevat suoraan ylöspäin, koska ne ovat nousseet suoraan ylöspäin [––] Tuntuu samalta kuin viimeiset kuukaudet vuosien 1999–2000 kuplassa.

It-kuplan aikana monien yritysten osakkeet nousivat ensin räjähdysmäisesti, minkä jälkeen ne romahtivat.
Voi S&P500 ottaa osumaa moisesta kun poksahtaa.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
James Potkukelkka
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

^^ Kun itse en ole asiantuntija, niin katson, mitä auktoriteetit asiasta sanovat

"Ruotsalaisen rauhantutkimuslaitos Siprin määritelmän mukaan sodasta voidaan puhua asiantilana sillloin, kun vuoden aikana on tullut tuhat uhria aseellisissa taisteluissa."

Lähde

https://yle.fi/a/3-7379346

Suomessa kait kukaan ei ole kuollut vieraan valtion aseellisten toimenpiteiden seurauksena sitten Olli Matias Koikkalainen 25.4.1945.

lähde https://seura.fi/ilmiot/historia/lapin- ... -tutkijaa/
Ei vertaistasi sulle, sä lilja Saaronin. Suo armos lahjat mulle ja kaste Siionin
sivustahuutaja
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^
Ei tämä kylklä näytä samalta kuin teknokuplassa. Logaritmisesti mennään samaa tahtia kuin koko ajan finanssikriisin jälkeen. Teknokupla sen sijaan erottui trensistä selvästi. Vaikka romahdettaisiin 1990-2010 trendiin, niin se tarkoittaisi jotain 5000 pojon tasoa.
https://finance.yahoo.com/chart/%5EGSPC ... Fsc2V9fQ==

PE-luvun perusteella tilaanne ei ole mitenkään poikkeuksellinen, koska tulokset ovat kehittyneet hyvin:
https://www.macrotrends.net/2577/sp-500 ... ings-chart
sivustahuutaja
Kitisijä

James Potkukelkka kirjoitti: 18.05.2026 9:35 ^^ Kun itse en ole asiantuntija, niin katson, mitä auktoriteetit asiasta sanovat

"Ruotsalaisen rauhantutkimuslaitos Siprin määritelmän mukaan sodasta voidaan puhua asiantilana sillloin, kun vuoden aikana on tullut tuhat uhria aseellisissa taisteluissa."
Eli Venäjä voisi ampua alas muutaman matkustajakoneen per vuosi ja silti ei oltaisi sodassa. Mikäs siinä, jos tuo kerran on määritelmä.
Homeboy65
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja Homeboy65 »

Muitakin määritelmiä on, en tosin muista tarkemmin.
"En tiedä pitäisikö sinulle ojentaa netiketti, banaani vai köysi." - Tix
James Potkukelkka
Kitisijä

Bluntly kirjoitti: 18.05.2026 9:31 Uusi jättiromahdus uhkaa
– Ne nousevat suoraan ylöspäin, koska ne ovat nousseet suoraan ylöspäin [––] Tuntuu samalta kuin viimeiset kuukaudet vuosien 1999–2000 kuplassa.

It-kuplan aikana monien yritysten osakkeet nousivat ensin räjähdysmäisesti, minkä jälkeen ne romahtivat.
Voi S&P500 ottaa osumaa moisesta kun poksahtaa.
Kollega Burry saattaa hyvin olla oikeassa. Mutta täytyy muistaa, että hän on ennustanut viimeisistä parista romahduksesta kymmenen.
Ei vertaistasi sulle, sä lilja Saaronin. Suo armos lahjat mulle ja kaste Siionin
James Potkukelkka
Kitisijä

Homeboy65 kirjoitti: 18.05.2026 9:46 Muitakin määritelmiä on, en tosin muista tarkemmin.
Kuulin kanssa joskus johonkin liittyvän tosi mielenkiintoisen määritelmän. En muista tarkemmin.
James Potkukelkka
Kitisijä

sivustahuutaja kirjoitti: 18.05.2026 9:44
James Potkukelkka kirjoitti: 18.05.2026 9:35 ^^ Kun itse en ole asiantuntija, niin katson, mitä auktoriteetit asiasta sanovat

Eli Venäjä voisi ampua alas muutaman matkustajakoneen per vuosi ja silti ei oltaisi sodassa. Mikäs siinä, jos tuo kerran on määritelmä.
Kukaan ei kait kuitenkaan viime aikoina ole kuollut Venäjän toimenpiteiden seurauksena Suomessa? Tosin tuo perjantain sulku on saattanut joitain epäsuoria kuolemia aiheuttaa.
sivustahuutaja
Kitisijä

^
Onhan se hyvä olla tieto määritelmästä, jotta osaa tulkita mitä "ei ole sodassa" tarkoittaa. Jos määritelmää ei tiedä, niin lause ei tarkoita mitään. Nyt tiedän, että on saatettu kuitenkin pari konetta ampua alas ja olla täydellisessä merisaarrossa.
Bluntly
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

James Potkukelkka kirjoitti: 18.05.2026 9:47 Kollega Burry saattaa hyvin olla oikeassa. Mutta täytyy muistaa, että hän on ennustanut viimeisistä parista romahduksesta kymmenen.
Sokea kanakin osuu joskus oikeaan. Tässä tapauksessa puolisokea.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
James Potkukelkka
Kitisijä

Bluntly kirjoitti: 18.05.2026 9:58 Tässä tapauksessa puolisokea.
😁
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

sivustahuutaja kirjoitti: 18.05.2026 8:02 Suomesta ei voi tulla Norjan kaltaista urheilumaata, sanoo tutkija: ”Ei mahdollista”
https://www.hs.fi/urheilu/art-2000011989668.html

Vähän ihmetytti, että tukija unohti Norjan tukevan moninkertaisesti urheilua Suomeen verrattuna. Sponsorirahaa on myös enemmän.
Suomen väkimäärä ja urheilun tukisummat huomioiden Suomi pärjää oikein kelvollisesti urheilussa. Jääkiekko lienee ainoa laji jolla noin kokonaisuutena on riittävästi rahaa käytettävissä. Tarkoittaen että juniori maajoukkueillakin riittää rahaa maksaa päivärahaa turnausreissuilla sen sijaan että kaikki kulut sälytetään urheilijan itse maksettaviksi kuten tyypillisesti suurimmassa osassa urheilulajeja tehdään.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen

Homeboy65 kirjoitti: 18.05.2026 8:26 Huippu-urheilun tukemisessa ei ole mitään järkeä.
Vaikka sillä ei ole sinulle merkitystä, niin monille on. Demokratiassa tulee huomioida monenlaisia näkökantoja.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
Homeboy65
Kitisijä

Vagabondo kirjoitti: 18.05.2026 10:26
Homeboy65 kirjoitti: 18.05.2026 8:26 Huippu-urheilun tukemisessa ei ole mitään järkeä.
Vaikka sillä ei ole sinulle merkitystä, niin monille on. Demokratiassa tulee huomioida monenlaisia näkökantoja.
Minä EN tarkastele tätä mitenkään subjektiivisesti vaan yleisellä tasolla - kuten länsimaiset ihmiset yleensäkin. :wink:
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen

Homeboy65 kirjoitti: 18.05.2026 10:28 Minä EN tarkastele tätä mitenkään subjektiivisesti vaan yleisellä tasolla - kuten länsimaiset ihmiset yleensäkin. :wink:
Joopa joo. Tuon päivän kun näkisi, että osaisit oikeasti tarkastella jotain yleisellä tasolla monelta kantilta asiaa pohtien.
Homeboy65
Kitisijä

Vagabondo kirjoitti: 18.05.2026 10:31
Homeboy65 kirjoitti: 18.05.2026 10:28 Minä EN tarkastele tätä mitenkään subjektiivisesti vaan yleisellä tasolla - kuten länsimaiset ihmiset yleensäkin. :wink:
Joopa joo. Tuon päivän kun näkisi, että osaisit oikeasti tarkastella jotain yleisellä tasolla monelta kantilta asiaa pohtien.
Myönnän että usein en tarkastele monelta kantilta. *yrittää petrata*
urpiainen
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Vagabondo kirjoitti: 18.05.2026 10:26
Tää nyt ei ole suoraan urheilun tukeen liittyvä asia, mutta mun mielestä Hesarin yleensä vähän hassu näkökulmapalsta oli viikonloppuna urheilun televisioinnin valtiollisen sääntelyn suhteen sikäli aika kiinnostava, että kokoomuksen entinen mahtilady Taru Tujunen ja kokoomuksen viimeinen liberaali Heikki Pursiainen olivat niin radikaalisti eri linjoilla. Ei sitä Tujustakaan ole tavattu pitää minkään persusiiven edustajana.

Itse ehkä olen taipuvaisempi Pursiaisen näkökulmaan. Vaikka Tujunen esittää ihan tärkeitä huomioita, ehkä jääkiekon mm-kisat ei ole, tai sen ei ainakaan pitäisi olla, sellainen valtiollisella sääntelyllä koko kansalle neuvostoliittoiltava yhteisöllisyysnostatusriitti.

https://www.hs.fi/nakemys/art-2000012005948.html
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen

urpiainen kirjoitti: 18.05.2026 11:17 Tää nyt ei ole suoraan urheilun tukeen liittyvä asia, mutta mun mielestä Hesarin yleensä vähän hassu näkökulmapalsta oli viikonloppuna urheilun televisioinnin valtiollisen sääntelyn suhteen sikäli aika kiinnostava, että kokoomuksen entinen mahtilady Taru Tujunen ja kokoomuksen viimeinen liberaali Heikki Pursiainen olivat niin radikaalisti eri linjoilla. Ei sitä Tujustakaan ole tavattu pitää minkään persusiiven edustajana.

Itse ehkä olen taipuvaisempi Pursiaisen näkökulmaan. Vaikka Tujunen esittää ihan tärkeitä huomioita, ehkä jääkiekon mm-kisat ei ole, tai sen ei ainakaan pitäisi olla, sellainen valtiollisella sääntelyllä koko kansalle neuvostoliittoiltava yhteisöllisyysnostatusriitti.
Suomen kontekstissa jääkiekon MM-kisat kuitenkin lienee se olympialaisten jälkeen kansallisesti merkittävin urheilutapahtuma. Mun mielestä on ihan ok, että sitä ei saa siirtää maksumuurin taakse. Selvästi nykyiselläkin lainsäädännöllä maksutelevision kannattaa maksaa oikeuksista enemmän kuin mihin ylellä on varaa, joten en näe MTV:n kokevan suurta vääryyttä tässä.

Mä vertaisin tota ehkä luonnollisten monopolien voittojen kontrollointiin. Jotain säätelyä on hyvä olla kansallisesti kiinnostavimpien lajien kohdalla.
sivustahuutaja
Kitisijä

^
Tasokas urheilu kuitenkin vaatii sitä, että joku maksaa. Jos pitää valita veronmaksaja tai tv-katsoja, niin maksakoon tv-katsoja.
Ylermi Ylihankala
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

Mä listaisin maksuttomien kanavien kisoiksi futiksen MM ja EM, kiekon MM, yleisurheilun EM ja MM ja olympialaiset
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
sivustahuutaja
Kitisijä

Martta häätää aikuisen opiskelevan lapsensa asunnostaan
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/2a30 ... f62c4fdc02

Ihan oikein, että opiskelijoiden asumisen tukia leikattiin.

PISA-tulosten lasku näyttää kuitenkin hälyttävältä. Vanhempien kämppään saa max 83€ asumislisää kuussa, mutta muiden omistamaan 296€. Tulevaisuutemme toivot eivät ole kyenneet selvittämään, kannattaako tässä tilanteessa asua opiskelukaverin kanssa ristiin.
Bhven
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja Bhven »

Homeboy65 kirjoitti: 18.05.2026 9:46 Muitakin määritelmiä on, en tosin muista tarkemmin.
"Olemme sodassa, jos joku ei pysty tiskaamaan selvinpäin."
Matalamman sietotason järvikala.
James Potkukelkka
Kitisijä

Bhven kirjoitti: 18.05.2026 16:12
"Olemme sodassa, jos joku ei pysty tiskaamaan selvinpäin."
sivustahuutaja oli oikeassa :o
James Potkukelkka
Kitisijä

https://www.hs.fi/tutkiva/art-2000012014438.html

Elämän mysteerejä. Miten Vesa Keskisen veressä voi olla alkoholia, vaikka on lopettanut käytön?
sivustahuutaja
Kitisijä

^
Keskinen oli tulossa väsyneenä töistä, jolloin ei päde "”Alkoholi ei enää niin kiinnosta, kun vaihtoehtona on perhe ja pirteä olo.”"