Kyllä minä joskus pystyn.
Päivän uutiskatsaus V - Kleptoimperiumin vastaisku
-
Homeboy65
- Kitisijä
Re: Päivän uutiskatsaus V - Kleptoimperiumin vastaisku
"En tiedä pitäisikö sinulle ojentaa netiketti, banaani vai köysi." - Tix
-
James Potkukelkka
- Kitisijä
Koska näin on viimeksi tapahtunut?
Ei vertaistasi sulle, sä lilja Saaronin. Suo armos lahjat mulle ja kaste Siionin
-
Homeboy65
- Kitisijä
Pari päivää sitten.
-
sivustahuutaja
- Kitisijä
^
Tuota kutsutaan ammattipiireissä harmaaksi vaiheeksi. Kaikki ilo puuttuu.
Tuota kutsutaan ammattipiireissä harmaaksi vaiheeksi. Kaikki ilo puuttuu.
-
James Potkukelkka
- Kitisijä
Ei vertaistasi sulle, sä lilja Saaronin. Suo armos lahjat mulle ja kaste Siionin
-
Homeboy65
- Kitisijä
Kuten totesin tiskaaminen onnistuu joskus ilman alkoa. Kunhan tiskejä ei ole aivan hirveitä määriä...James Potkukelkka kirjoitti: 19.05.2026 9:21![]()
-
Homeboy65
- Kitisijä
Siivoaminen ei onnistu ilman alkoa. Tosin en siivoa kovin usein.
-
sivustahuutaja
- Kitisijä
Toivottavasti Fortum on nyt valppaana: Saksan valtio myy Uniperin
https://www.hs.fi/visio/art-2000012017662.html
Nyt on oston paikka!
https://www.hs.fi/visio/art-2000012017662.html
Nyt on oston paikka!
-
James Potkukelkka
- Kitisijä
https://www.hs.fi/helsinki/art-2000012030306.html
Kalliit makkarat. Mutta vuokratalossa asuva iäkäs pariskunta (toki iäkäs voi tarkoittaa vaikka 40-vuotiasta). Ei näiltä mitään rahaa saa.
Vaikka olisi kotivakuutus, niin jos törkeä huolimattomuus, ei välttämättä maksa mitään.
Mutta talon omistaja ja asukkaiden kotivakuutusyhtiö (jos vakuutus on) varmasti tappelevat keskenään oikeudessa
Kalliit makkarat. Mutta vuokratalossa asuva iäkäs pariskunta (toki iäkäs voi tarkoittaa vaikka 40-vuotiasta). Ei näiltä mitään rahaa saa.
Vaikka olisi kotivakuutus, niin jos törkeä huolimattomuus, ei välttämättä maksa mitään.
Mutta talon omistaja ja asukkaiden kotivakuutusyhtiö (jos vakuutus on) varmasti tappelevat keskenään oikeudessa
-
sivustahuutaja
- Kitisijä
^
Parvekegrillaus on monesti sallittu. Periaatteessa se voisi olla ihan turvallista. Käytäntö on toinen. Varsinkin kerrostalossa grillin putsaaminen on hankalaa ja putsaamattomassa grillissä saa helposti aikaan komean rasvaroihun. Parvekkeella savukaasut voivat jäädä jumiin, jolloin koko partsi on muutamassa minuutissa ilmiliekeissä.
Parvekegrillaus on monesti sallittu. Periaatteessa se voisi olla ihan turvallista. Käytäntö on toinen. Varsinkin kerrostalossa grillin putsaaminen on hankalaa ja putsaamattomassa grillissä saa helposti aikaan komean rasvaroihun. Parvekkeella savukaasut voivat jäädä jumiin, jolloin koko partsi on muutamassa minuutissa ilmiliekeissä.
-
James Potkukelkka
- Kitisijä
^Meillä mielestäni järjestyssääntö sallii sähkögrillin. Tämä oli kaasu. Toki en kyseisen talon järjestyssääntöä tiedä.
-
Bluntly
- Kitisijä
Taloyhtiön järjestyssäännöt on suosituksia silloin kun ne ovat ristiriidassa Suomen lain kanssa. Suomen laki sallii kaasugrillauksen parvekkeella.
Jos omistava taho alkaa rettelöimään asiasta niin riitauttaa ja voittaa oikeudessa.
Mutta grilliä ei saa jättää valvomatta eli korvausvelvollisuus on.
Jos omistava taho alkaa rettelöimään asiasta niin riitauttaa ja voittaa oikeudessa.
Mutta grilliä ei saa jättää valvomatta eli korvausvelvollisuus on.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
-
James Potkukelkka
- Kitisijä
Veikkaan, että suomen laki ei sano grillauksesta yhtään mitään. Mutta tietysti kaikki mikä ei ole kiellettyä, on sallittua. Toisaalta yleisvaaran aiheuttaminen on kiellettyä. Kiinnostava nähdä, mitä oikeus viisaudessaan päättää. Olen nimittäin aika varma, että oikeuteen menee.
-
sivustahuutaja
- Kitisijä
^
Laki taitaa kieltää avotulen. Hiiligrilliä pidetään avotulena, kaasua ei.
-
James Potkukelkka
- Kitisijä
En väitä vastaan, mutta tuntuisi erikoiselta, jos laki antaisi noin spesifisiä määräyksiä siitä, mitä parvekkeella saa tehdä.sivustahuutaja kirjoitti: 25.05.2026 11:00 ^
-
Bluntly
- Kitisijä
Laki ei kiellä -> sallittu
-
James Potkukelkka
- Kitisijä
Laki ei suoraan varmaankaan kiellä myöskään nuotion syttämistä olohuoneeseen. Se ei silti ole sallittua, koska yleisvaaran aiheuttaminen.
Mutta nimenomaan parvekegrillaamisen suhteenhan se on oikeuden tehtävä päättää. Tod. näk. ei ole kiellettyä lain mukaan.
-
Ylermi Ylihankala
- Kitisijä
Näin itsekin näkisin.James Potkukelkka kirjoitti: 25.05.2026 12:27Laki ei suoraan varmaankaan kiellä myöskään nuotion syttämistä olohuoneeseen. Se ei silti ole sallittua, koska yleisvaaran aiheuttaminen.
Mutta nimenomaan parvekegrillaamisen suhteenhan se on oikeuden tehtävä päättää. Tod. näk. ei ole kiellettyä lain mukaan.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
-
James Potkukelkka
- Kitisijä
^Joo. Tuskin oikeus katsoo laittomaksi. Mutta yleisellä tasolla yleisvaaran aiheuttaminen on kiellettyä
Joka tahallaan tai huolimattomuudesta tekee 1, 2 tai 4 §:ssä mainitun teon, on tuomittava, jos asianomaisessa säännöksessä tarkoitettu vaara johtuu tekijän huolimattomuudesta, yleisvaaran tuottamuksesta sakkoon tai vankeuteen enintään yhdeksi vuodeksi.
https://www.finlex.fi/fi/lainsaadanto/1 ... _34__sec_7
Eli tulipalon sytyttäminen huolimattomuuden takia on kiellettyä.
Jos jättää grillin yksinään parvekkeelle, se ehkä menee tähän?
Joka tahallaan tai huolimattomuudesta tekee 1, 2 tai 4 §:ssä mainitun teon, on tuomittava, jos asianomaisessa säännöksessä tarkoitettu vaara johtuu tekijän huolimattomuudesta, yleisvaaran tuottamuksesta sakkoon tai vankeuteen enintään yhdeksi vuodeksi.
https://www.finlex.fi/fi/lainsaadanto/1 ... _34__sec_7
Eli tulipalon sytyttäminen huolimattomuuden takia on kiellettyä.
Jos jättää grillin yksinään parvekkeelle, se ehkä menee tähän?
Viimeksi muokannut James Potkukelkka, 25.05.2026 12:36. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
Bluntly
- Kitisijä
Kyllä kieltää. Tulta saa käyttää vain tarkoitukseen tehdyissä tulisijoissa.James Potkukelkka kirjoitti: 25.05.2026 12:27 Laki ei suoraan varmaankaan kiellä myöskään nuotion syttämistä olohuoneeseen.
-
James Potkukelkka
- Kitisijä
Ok. Jos sulla on pointteria tuollaiseen, niin laita.Bluntly kirjoitti: 25.05.2026 12:34Kyllä kieltää. Tulta saa käyttää vain tarkoitukseen tehdyissä tulisijoissa.James Potkukelkka kirjoitti: 25.05.2026 12:27 Laki ei suoraan varmaankaan kiellä myöskään nuotion syttämistä olohuoneeseen.
-
James Potkukelkka
- Kitisijä
Hyvin pikaisesti katsoen en löytänyt pelastuslaista suoraan tuollaista määräystä.
Toki tämä
https://www.finlex.fi/fi/lainsaadanto/2 ... p_2__sec_4
Toki tämä
https://www.finlex.fi/fi/lainsaadanto/2 ... p_2__sec_4
tarkoittaa sitä.4 §
Huolellisuusvelvollisuus
Jokaisen on oltava huolellinen tulipalon tai muun onnettomuuden vaaran ja vahingon välttämiseksi.
Jokaisen on mahdollisuuksiensa mukaan valvottava, että hänen määräysvaltansa piirissä noudatetaan tulipalon ja muun onnettomuuden ehkäisemiseksi ja henkilöturvallisuuden varmistamiseksi annettuja säännöksiä ja määräyksiä.
5 §
Varovaisuus tulen käsittelyssä
Tulta sekä syttyvää, räjähtävää tai muuta vaarallista ainetta on käsiteltävä huolellisesti ja riittävää varovaisuutta noudattaen.
Ryhdyttäessä tulityöhön tai sellaiseen korjaustyöhön tai muuhun työhön, jonka johdosta tulipalon tai muun onnettomuuden vaara tuntuvasti lisääntyy, on huolehdittava riittävistä varotoimista.
-
Bluntly
- Kitisijä
Rakennuksen on oltava paloturvallinen (MRL §117)
Tulen käyttö pitää olla suunniteltu ja hallittu (asetus 848/2017)
Kiinteää polttoainetta käyttävällä tulisijalla on oltava:
- hormi
- rakenteellinen hyväksyntä (asetus 745/2017)
Tulen käyttö pitää olla suunniteltu ja hallittu (asetus 848/2017)
Kiinteää polttoainetta käyttävällä tulisijalla on oltava:
- hormi
- rakenteellinen hyväksyntä (asetus 745/2017)
-
James Potkukelkka
- Kitisijä
-
James Potkukelkka
- Kitisijä
Kuva palon alkuvaiheesta