Firman tilillä 35 000, mitä tehdä?

Vakavia keskusteluja isoista asioista - tiede, talous, politiikka, uskonto, yhteiskunnalliset asiat. Ei onelinereitä/puzznuzzia.
James Potkukelkka
Kitisijä

Re: Firman tilillä 35 000, mitä tehdä?

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

sivustahuutaja kirjoitti: 20.05.2026 8:51 ^ minäkin olen takuulla mukana pienellä summalla.
Joo. Jokainen S&P 500 sijoittaja on automaattisesti mukana.
Ei vertaistasi sulle, sä lilja Saaronin. Suo armos lahjat mulle ja kaste Siionin
Bluntly
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Takuulla en ole mukana. AI firmojen elinkaari on niin lyhyt, ettei sovi nykyiseen sijoitusstrategiaan. Open AI ei tule koskaan selviään M$n maksusitoumuksista. Viimeistään avoimen koodin AIt tappaa nuo firmat.

Ja Muskin firma nyt on yksi hemmetin kepu.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
James Potkukelkka
Kitisijä

SpaceX on tällä hetkellä täysin ylivoimainen rakettibisneksessä. Mutta ongelma on, että se tod näk hinnoitellaan aivan liian kalliiksi annissa. Ellei se sitten ole Weyland-Yutani.
Open AI ja Athropicin suhteen tosiaan ongelma, mikä on niiden vallihauta. Nvidia et al myyvät siruja kaikille halukkaille ja avoimet mallit. Toisaalta jonkinlainen vallihauta saattaa olle se, että jos kioskilla on AI-mallin koulutustehoa tuhannella miljardilla, ei avoin malli voi olla yhtä hyvä, vaikka se voikin olla lähes yhtä hyvä.
Ei vertaistasi sulle, sä lilja Saaronin. Suo armos lahjat mulle ja kaste Siionin
sivustahuutaja
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^
Minulla on se käsitys, että Anthropicin Claudea käytetään erityisesti IT-puolella koodin tuottamiseen ja tuo on se syy, miksi firmalla on hyvin maksavia asiakkaita. Ehkä hyvän koodin tuottaminen ei vaadi mitään generalisti-tekoälyä, vaan homman voisi hoitaa kevyemmällä koulutuksella kun keskitytään Clauden maksavien asiakkaiden erityistarpeisiin.
Bluntly
Kitisijä

IT-puolella käytetään sitä mallia, mikä sattuu milloinkin olevan tarjouksessa. Toki hiukan vaikuttaa paskuuskerroin.
James Potkukelkka
Kitisijä

Nyt vasta päiväkävelyllä kuuntelin tuon jutun. Mielestäni hyvin tehty.

SpaceX hinnoitellaan tod näk dot-com bubble hintaan. Ainoa järki ostaa, jos ajattelee heti myyvänsä pois. Eli pitäisi saada ostettua suoraan IPO:sta. Saa nähdä onnistuuko täältä.
sivustahuutaja
Kitisijä

Bluntly kirjoitti: 20.05.2026 10:15 IT-puolella käytetään sitä mallia, mikä sattuu milloinkin olevan tarjouksessa. Toki hiukan vaikuttaa paskuuskerroin.
Voipi olla. Mutta jos OpenAI:n maksamattomat asiakkaat tuottavat lähinnä kuluja, niin Anthropicin pitäisi olla kannattavampi.

Näiden kolmen firman (OpenAI, Anthropic ja SpaceX) käppyrät ovat aika villejä. Jos räjähdysmäiset kasvut jatkuvat, niin kyllähän näiden firmojen arvo tulee olemaan ihan mieletön. Se nykyinen kakku, josta OpenAI ja Athropic kisaavat pelkästään IT puolella on nelisen tuhatta miljardia. Jos firmat haukkaisivat kahdestaan vaikka 10% tuosta muutaman vuoden sisään, niin se olisi 200 miljardia per vuosi per firma. Eli joku viisinkertaistuminen. Tässä markkinan koko siis pysyy vakiona. Melkosta lottoa.

Kuva
Bluntly
Kitisijä

Mandatumit myyty, Keskoa tilalle.
James Potkukelkka
Kitisijä

Lueskelin kuplien ennustamisen vaikeudesta ja siitä, että moni omasta mielestään briljantti tyyppi arvoi, että ollaan kuplassa, mutta on fiksumpi kuin muut ja aikoo sen takia ratsastaa kuplaa ylös ja myydä ajoissa.

https://www.wsj.com/finance/stocks/why- ... _permalink
If identifying a bubble were easy, then we all could do it. And, if we all could do it, then a bubble wouldn’t form in the first place.
Itse luonnollisesti ajattelin tehdä noin em. kolmikon listautimisessa :dumb: :facepalm:

Ongelmanahan liian aikaisessa kuplan ennustamisessa on, että menetät tuotot, jotka eivät olekaan kuplia.

“Far more money has been lost by investors in preparing for corrections, or anticipating corrections, than has been lost in the corrections themselves.” - Peter Lynch
sivustahuutaja
Kitisijä

^
Kuplien ennustus ja yksittäisen firman lottoaminen ovat kyllä eri asioita. Varsinkin isompien markkinoiden osalta on paljon uksottavampaa, että joku laskee osakkeiden hintojen edellyttämän kasvuvauhdin ja kannattavuuden olevan saavuttamattomissa. Esim. subprimen ennustaminen tältä pohjalta tuntuisi mahdolliselta, varsinkin jos ymmärsi strukturoitujen tuotteiden luonnetta. Anthropicin lottoaminen on sitten jo ihan eri juttu.

Vaikka tekoäly ei olisi kupla, niin saattaahan Anthropic ajaa seinään. Sanoisin kuitenkin, että jos tekoäly ei ole kupla, niin nämä valtavat investoinnit ovat jonkinlainen lyhhytaikainen vallihauta. Koska jos tarjolle tulee parempia malleja, niin näillä jäteillä on se laskentateho siirtyä uusiin malleihin generoimaan liikevaihtoaan, siinä missä haastajilla voi olla vaikeuksia realisoida tuotteensa edut.
James Potkukelkka
Kitisijä

sivustahuutaja kirjoitti: 21.05.2026 9:01 Sanoisin kuitenkin, että jos tekoäly ei ole kupla, niin nämä valtavat investoinnit ovat jonkinlainen lyhhytaikainen vallihauta. Koska jos tarjolle tulee parempia malleja, niin näillä jäteillä on se laskentateho siirtyä uusiin malleihin generoimaan liikevaihtoaan, siinä missä haastajilla voi olla vaikeuksia realisoida tuotteensa edut.
Joo. Itse kirjoitin samaa
James Potkukelkka kirjoitti: 20.05.2026 9:31 Toisaalta jonkinlainen vallihauta saattaa olle se, että jos kioskilla on AI-mallin koulutustehoa tuhannella miljardilla, ei avoin malli voi olla yhtä hyvä, vaikka se voikin olla lähes yhtä hyvä.
Se uusi AI malli ei tipu taivaasta. Vaikka joku yliopiston tutkija kehittäisi briljantin mallin, jos käytettävissä ei ole 1000 miljardin koulutustehoa, ei sitä pysty kouluttamaan. Lisäksi RLHF on käsityötä (määritelmän mukan "human"), eli sitä ei voi tehdä ilman työntekijöitä.
James Potkukelkka
Kitisijä

sivustahuutaja kirjoitti: 21.05.2026 9:01 Esim. subprimen ennustaminen tältä pohjalta tuntuisi mahdolliselta, varsinkin jos ymmärsi strukturoitujen tuotteiden luonnetta.
Joo. Noinhan esim. Michael Burry teki. Mutta kääntöpuoli on se, että hän on ennustanut kahdesta kuplasta kymmenen.
sivustahuutaja
Kitisijä

James Potkukelkka kirjoitti: 21.05.2026 9:13 Joo. Itse kirjoitin samaa
James Potkukelkka kirjoitti: 20.05.2026 9:31 Toisaalta jonkinlainen vallihauta saattaa olle se, että jos kioskilla on AI-mallin koulutustehoa tuhannella miljardilla, ei avoin malli voi olla yhtä hyvä, vaikka se voikin olla lähes yhtä hyvä.
Se uusi AI malli ei tipu taivaasta. Vaikka joku yliopiston tutkija kehittäisi briljantin mallin, jos käytettävissä ei ole 1000 miljardin koulutustehoa, ei sitä pysty kouluttamaan. Lisäksi RLHF on käsityötä (määritelmän mukan "human"), eli sitä ei voi tehdä ilman työntekijöitä.
Just noin. Lisäksi pitää huomioida nopeus. Jos ensin pitää palkata duunarit ja rakentaa datakeskukset, niin se liikevaihto on vuosien päässä. Kuka tietää, onko palvelu enää silloin kilpailukykyinen.

Väittäisin, että AI on yksi muokkautumiskykyisimmistä aloista. Fyysinen infra ja osaajat pystytään hyvin joustavasti suuntaamaan uudelleen, jos tarvetta on. Vaikka tulevaisuus lähtisikin menemään generalisti-malleista hyvin kapean selvllusalueen malleihin, kuten CyberDaveihin, niin näillä jäteillä vaikuttaisi olevan nopea kyky hypätä mukaan tuohon. Ainoa iso haaste voisi olla se, että jollain niche haastajalla on sellainen opetusaineisto, jota ei mistään muualta saa.
James Potkukelkka
Kitisijä

https://www.hs.fi/visio/art-2000012022493.html

Ei se ole tyhmä, joka pyytää...

Jos tätä Nordnetistä saa, kaipa sitä täytyy pieni arpa ostaa ja yrittää myydä seuraavalle vielä tyhmemmälle..
sivustahuutaja
Kitisijä

Kalifornia suunnittelee omaisuusveroa, jossa teknobroidit maksavat kertaverona 5% omaisuutensa arvosta joko osakkeiden arvon tai äänioikeuden mukaan. 2000 miljardin arvolla ja 85% äänivallalla koituisi Muskille 85 miljardin könttävero, jos Musk olisi kirjoilla Kaliforniassa. Ei ihme, että moni on nostanut kytkintä Kaliforniasta ja verotulot sukeltavat. 1000 rikkainta tuo tällä hetkellä 20% tuloveroista.
James Potkukelkka
Kitisijä

sivustahuutaja kirjoitti: 21.05.2026 13:53 Kalifornia suunnittelee omaisuusveroa, jossa teknobroidit maksavat kertaverona 5% omaisuutensa arvosta joko osakkeiden arvon tai äänioikeuden mukaan. 2000 miljardin arvolla ja 85% äänivallalla koituisi Muskille 85 miljardin könttävero, jos Musk olisi kirjoilla Kaliforniassa. Ei ihme, että moni on nostanut kytkintä Kaliforniasta ja verotulot sukeltavat. 1000 rikkainta tuo tällä hetkellä 20% tuloveroista.
Joo. Texas kiittää.
James Potkukelkka
Kitisijä

En kyllä ymmärrä Kalifornian ajatuksenjuoksua. Kyseessä ovat maailman rikkaimmat ihmiset, jotka lentelevät yksityiskoneillaan ja joilla on asuntoja joka puolella ja omat sihteerit ja varainhoitajat käytännön asioita varten. Heille on hyvin yksinkertaista muuttaa esim. Texasiin.

Ei voi verrata siihen, että suomalaisen verohelvettiläisen pitäisi muuttaa maasta päästäkseen pakoon.

Muskin on helpompi muuttaa Kaliforniasta Texasiin kuin mun saman kerrostalon sisällä.
sivustahuutaja
Kitisijä

^
Juu, täysin käsittämätöntä yksilöiden kohdalla.

Firmojenkin kohdalla Yhdysvalloissa ollaan ilmeisesti vasta heräilemässä. Meillähän paikkariippumaton työ on ollut arkea pitkään, luokkaa commareista alkaen. Korona sitten viimeisteli paikkariippumattomuuden. Minulla on se kutina, että Yhdysvalloissa oltiin jäljessä tässä ja korona sitten heillä johti isompaan murrokseen. Jos toiminta perinteisissä toimialojen keskuksissa muuttuu vaikeaksi, niin nyt on paljon aiempaa helpompaa siirtää toiminnot muualle.

Hyvätuloiset muuttavat nyt punaisiin osavaltioihin:
https://www.yahoo.com/news/articles/red ... 33637.html
James Potkukelkka
Kitisijä

Hesuli hyvässä vedossa. Ilmeisesti Iranin kriisin loppua hinnoitellaan.
sivustahuutaja
Kitisijä

^
Hesuli on jo yli 2009 ja 2021 huippujen. Nyt ollaan jo teknokuplan kintereillä. Enää alle 20% noustavana.
James Potkukelkka
Kitisijä

sivustahuutaja kirjoitti: 22.05.2026 10:50 ^
Hesuli on jo yli 2009 ja 2021 huippujen. Nyt ollaan jo teknokuplan kintereillä. Enää alle 20% noustavana.
JOskus kuplan puhkeamisen jälkeen (varmaan finanssikriisin aikaan, tai olisiko sittenkin ollut Nokian nälkävuosien aikaan) pohdin, mahtaako hesuli mun elinaikanani nousta kuplan korkeuksiin. Nyt näyttää mahdollselta.
sivustahuutaja
Kitisijä

^
Se on sitten kisa, kumpi ehtii ensin.
James Potkukelkka
Kitisijä

sivustahuutaja kirjoitti: 22.05.2026 11:24 ^
Se on sitten kisa, kumpi ehtii ensin.
Täytyy vähentää kovia rasvoja ja lisätä liikuntaa.
James Potkukelkka
Kitisijä

James:
ajatellaan "normaalia" markkinatilannetta ja Hight yield ulosjakavaa rahastoa. Vertaa high yield tuottoa osinkotuottoon.
Chat gpt 5.5 thinking:

## Tiivis johtopäätös

Normaalissa markkinassa:

* **high yield -rahasto maksaa usein korkeampaa välitöntä kassavirtaa kuin osinkosalkku**
* **osinkosalkulla on parempi kasvupotentiaali**
* **high yieldin tuotto on rajatumpi ja tulee luottoriskistä**
* **osinkotuotto tulee yritysten omistamisesta ja voi kasvaa ajan mukana**
* **high yield ei ole hyvä korvike turvalliselle korkopuskurille**
* **high yield voi olla pieni osuus tulosalkussa, mutta se ei vähennä osakeriskiä samalla tavalla kuin lyhyet korot tai investment grade -lainat**
Bluntly
Kitisijä

Noksu meni keventelyyn. Ei pysty luottamaan mihinkään AI oksennususkomuksiin.