Ylermi Ylihankala kirjoitti: 27.05.2026 12:23
Itse ajattelen, että koulujen ja päiväkodin juhlat ovat käytännössä pakollisia vanhemmalle. Velvollisuudentunnostahan ne väijytään.
Mä oon hirveän huono osallistumaan tälläisiin pakkoihin eikä mua oikeasti kiinnosta tutustua opettajiin. Muutamana ensimmäisenä vuotena vaimo pakotti vanhempain iltaan ennen kuin sain hyväksyttävästi selitettyä, että kaikki olennainen informaatio tulee myös sähköisesti.
Alakoulun myyjäisissä ja muissa pönötysvapaissa tapahtumissa tuli käytyä ihan vapaaehtoisesti.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Useissa suomalaisissa kouluissa tulkitaan nyt, että liputtamisesta on syytä varoittaa huoltajia etukäteen. Viestissä sanotaan, että lipputangon läheisyydestä on mahdollista poistua liputuksen ajaksi.
Koulut varoittavat nyt vanhempia koulukiusaamisesta ja raa'asta väkivallasta https://www.hs.fi/pkseutu/art-2000012037699.html
Useissa suomalaisissa kouluissa tulkitaan nyt, että koulukiusaamisesta ja raa'asta väkivallasta on syytä varoittaa huoltajia etukäteen. Viestissä sanotaan, että kiusaamistilanteesta on mahdollista poistua kiusaamisen ajaksi.
sivustahuutaja kirjoitti: 28.05.2026 7:52
^
Tosiaan, tämä on helppoa.
Koulut varoittavat nyt vanhempia koulukiusaamisesta ja raa'asta väkivallasta https://www.hs.fi/pkseutu/art-2000012037699.html
Useissa suomalaisissa kouluissa tulkitaan nyt, että koulukiusaamisesta ja raa'asta väkivallasta on syytä varoittaa huoltajia etukäteen. Viestissä sanotaan, että kiusaamistilanteesta on mahdollista poistua kiusaamisen ajaksi.
Tässä lienee sellainen aika oleellinen (imho) ero, että koulu ei tuota koulussa kiusaamista tai väkivaltaa. Suvivirsi sen sijaan esitetään viranhaltijan toimesta ja on osa koulun tuottamaa sisältöä.
Ei vertaistasi sulle, sä lilja Saaronin. Suo armos lahjat mulle ja kaste Siionin
Ymmärrän, että kyseessä oli vitsi. Mutta pointtini, eli että koulu ei viran puolesta tuota kiusaamista tai väkivaltaa on kuitenkin oleellista. Toki voi olla, että autistisesti nyt jankkaan vitsistä
Ei vertaistasi sulle, sä lilja Saaronin. Suo armos lahjat mulle ja kaste Siionin
sivustahuutaja kirjoitti: 28.05.2026 9:40
^
Jos kyseessä on virkavirhe, niin eikö sitä silloin käsitellä virkavirheenä?
Koululle on laissa säädetty/rajoitettu keinot puuttua asiaan. Varsinainen voimakeinojen käyttöhän ei ole koululle ole mahdollista. Eduskunta viisaudessaan tietenkin voi muuttaa lakeja.
Ok. Eikö tämä ole yksittäisen viranhaltijan kannalta parempi vaihtoehto? Tässä kait ei etsitty yksittäistä syyllistä. Vai tarkoitatko, että olisi mielestäsi parempi, jos esim. rehtori saisi asiasta huomautuksen?
^
Valtion kohdalla aina jaksetaan muistuttaa, kuinka kaiki tehdään virkavastuulla ja sen takia kaikki on superlaadukasta. On vain kovin harvinaista, että virkavastuu koskaan toteutuisi.
Homeboy65 kirjoitti: 28.05.2026 13:27
Kuinka suomalaisen kulttuurin ikonisten laulujen esittäminen voi olla syrjintää?
Ns. retorinen kysymys. Ei se olekaan.
Ei kait tässä keskustelussa ole puhuttu syrjinnästä vaan uskonvapaudesta.
11 §
Uskonnon ja omantunnon vapaus
Jokaisella on uskonnon ja omantunnon vapaus.
Uskonnon ja omantunnon vapauteen sisältyy oikeus tunnustaa ja harjoittaa uskontoa, oikeus ilmaista vakaumus ja oikeus kuulua tai olla kuulumatta uskonnolliseen yhdyskuntaan. Kukaan ei ole velvollinen osallistumaan omantuntonsa vastaisesti uskonnon harjoittamiseen.
Homeboy65 kirjoitti: 28.05.2026 13:27
Kuinka suomalaisen kulttuurin ikonisten laulujen esittäminen voi olla syrjintää?
Ns. retorinen kysymys. Ei se olekaan.
Ei kait tässä keskustelussa ole puhuttu syrjinnästä vaan uskonvapaudesta.
Niin kai sitten.
"En tiedä pitäisikö sinulle ojentaa netiketti, banaani vai köysi." - Tix
Henkilökohtaisesti minusta suvivirren laulaminen on tietysti ihan ok. Olen ikäluokkaa, jonka tunnemuistoissa laulu liittyy kouluvuoden loppumiseen ja kesälomille pääsyyn, Kekkosen rakastaviin äidinkasvoihin ja ties mihin tämän maailman kauniiseen ja hyvään, eikä näyttäydy ollenkaan uskonnon harjoittamisen pakkosyötöltä, eli sikäli minun puolestani laulakoot vaan. (Heikkoina hetkinä toki tulee mieleen, että joissain asioissa olisi jopa relevantimpia mittatikkuja kuin keski-ikäisen LSVHM:n tunteet, mutta onneksi tällainen kerettiläisyys katoaa nopeasti pois mielestä. Laulakoot puolestani vaan.)
Silti on minusta jotenkin aivan päätöntä, että ensin demokraattisesti päätetään, että koulujen yhteisiin tilaisuuksiin ei kuulu uskonnon harjoittaminen missään muodossa, ja sitten konservatiivit tuohtuvat, että jos ihan pikkaisen pistetään porukka veisaamaan yhdessä oman kultin riitteihin virallisesti kuuluvia palvontaloitsuja, kun se tuntuu itsestä niin kivalta, niin miksi joku tällaisesta jaksaa nillittää. Mut logiikka onkin kommunismia.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Homeboy65 kirjoitti: 28.05.2026 14:41
Pointti (asian ydin) mitä konkreettista haittaa ko. virrestä on kenellekään? Ei mitään. Ei kukaan VOI saada traumoja.
Olisiko pointti esim. perustuslain noudattaminen?
^ Joo. Laki pitäisi sitten muuttaa muotoon, että pakotettu uskonnon harjoittaminen on sallittua silloin, kun Homie arvioi, että siitä ei voi olla haittaa pakotetulle. (Joo, tiedän, että perustuslakivaliokunnan mukaan virsien ihan pikkuisen laulattaminen ei vielä ole uskonnon pakkoharjoittamista, mutta just tässä ollaankin ongelman urpon käsittelyn ytimessä.)
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Pointti (asian ydin) mitä konkreettista haittaa ko. virrestä on kenellekään? Ei mitään. Ei kukaan VOI saada traumoja.
Lait eivät ole pyhiä.
Lait eivät ole pyhiä.
Onko Suomi parempi maa, jos perustuslakia pyritään noudattamaan vs. ei pyritä noudattamaan?
Onko Suomi parempi maa, jos perustuslakia pyritään noudattamaan vs. ei pyritä noudattamaan?
Yleisellä tasolla: jos lähdetään siitä että kaikkia lakeja, sääntöjä jne. noudatetaan aina ilman mitään varauksia sellainen voi johtaa aivan mielettömyyksiin. Suomessa ei tajuta että kaikenlaisista säännöistä, laeista ym. pitää osata joustaa. Eivät ne ole mitään kiveen hakattuja Mooseksen käskyjä.
Yleisellä tasolla: jos lähdetään siitä että kaikkia lakeja, sääntöjä jne. noudatetaan aina ilman mitään varauksia sellainen voi johtaa aivan mielettömyyksiin. Suomessa ei tajuta että kaikenlaisista säännöistä, laeista ym. pitää osata joustaa. Eivät ne ole mitään kiveen hakattuja Mooseksen käskyjä.
Yleisellä tasolla pyydän, että vastaat kysymykseeni.