Firman tilillä 35 000, mitä tehdä?

Vakavia keskusteluja isoista asioista - tiede, talous, politiikka, uskonto, yhteiskunnalliset asiat. Ei onelinereitä/puzznuzzia.
James Potkukelkka
Kitisijä

Re: Firman tilillä 35 000, mitä tehdä?

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

^Nokia on uusi nokia!
Ei vertaistasi sulle, sä lilja Saaronin. Suo armos lahjat mulle ja kaste Siionin
James Potkukelkka
Kitisijä

https://www.hs.fi/visio/art-2000012031133.html

Vaikka Oura ei enää kovin suomalainen olekaan, täytyy tästä iloita.

Saas nähdä, pystyykö SpaceX:ää tai Ouraa täältä jääkarhujen keskeltä IPO:ssa merkkaamaan.

SpaceX:n suhteen kyllä täytyy vielä pari kertaa miettiä, vailla pystyisikin. Arvostus on niin järjetön.
Ei vertaistasi sulle, sä lilja Saaronin. Suo armos lahjat mulle ja kaste Siionin
James Potkukelkka
Kitisijä

https://yle.fi/a/74-20228073
Etenkin EU-alueella lääkinnällisiä laitteita koskevat säädökset ja yleinen tietosuoja-asetus GDPR rajoittavat ominaisuuksien lisäämistä sovellukseen.
Onneksi eurooppalaisia suojellaan.
Bluntly
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

IQM saa nenäkarvat vipattamaan. Jos vähän RAAQ salkkuun niin ei tarvitse Suomilistautumista odotella.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
sivustahuutaja
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

Aika kivasti on pienentynyt Oura. Vanha vähän pisti silmään ja oli kolho. Fiksu veto lähteä tavoittelemaan isompaa peruskäyttäjien määrää sirommalla sormuksella uusien ominaisuuksien jahtaamisen sijaan.
James Potkukelkka
Kitisijä

Bluntly kirjoitti: 28.05.2026 15:41 IQM saa nenäkarvat vipattamaan.
Omistatko tällä hetkellä?

Edit: en ollut tuosta RAAQ:sta koskaan kuullutkaan. Eli meinaat ostaa tuota SPAC:a, johon IQM sitten sulautuu?
urpiainen
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

James Potkukelkka kirjoitti: 29.05.2026 8:20

Edit: en ollut tuosta RAAQ:sta koskaan kuullutkaan. Eli meinaat ostaa tuota SPAC:a, johon IQM sitten sulautuu?
Meneekö se niin, että nyt ostetut RAAQ:n osakkeet muuntuvat suoraan IQM:n osakkeiksi, jos sulautuminen toteutuu? Mutta osakkeiden muuntumiskurssista on kai vaikea sanoa tässä vaiheessa paljoa?
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
James Potkukelkka
Kitisijä

urpiainen kirjoitti: 29.05.2026 9:30
James Potkukelkka kirjoitti: 29.05.2026 8:20

Meneekö se niin, että nyt ostetut RAAQ:n osakkeet muuntuvat suoraan IQM:n osakkeiksi, jos sulautuminen toteutuu? Mutta osakkeiden muuntumiskurssista on kai vaikea sanoa tässä vaiheessa paljoa?
Chatgpt:m mukaan IQM:n arvoksi on arvioitu n 1,8 miljardia. Sulautuneessa yrityksessä RAAQ:n julkisten osakkeenomistajien osuus on noin 10,1 %.
Eli RAAQ:n oikea arvo (jos IQM:n arvo 1,8 miljardia) on 0,101 * 1,8 miljardia + kassassa olevat rahat ja laskelman lopputulos on RAAQ:n arvoksi 217 M$.

Eo:t siis ChatGpt:n laskelmia
James Potkukelkka
Kitisijä

https://www.wsj.com/finance/stocks/ai-s ... _permalink

AI ralli vain lisää kierroksia.
The S&P 500 just posted one of its best two-month runs ever. That often means more good times ahead.
In late 1996, Federal Reserve Chairman Alan Greenspan famously warned of “irrational exuberance” in the stock market. Over the following three years, the Nasdaq Composite Index tripled.
Aika paljon on nyt juttuja, joissa pohditaan, että kupla on vasta alussa.

Olin liian järkevä dot-com kuplan aikaan ja olen taas tekemässä saman virheen. Sen jälkeen ajattelin, että jos vielä kerran elän vastaavan super-kuplan aikaan, ratsastan sen mukana. Eli kuten sanonta kuuluu "The trend is your friend, don’t fight the trend". Mutta taas käy näin.

Pitäisikö ostaa jotain vivutettua S&P 500-tuotetta :think:
sivustahuutaja
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^
Ymmärtääkseni tässä noin vuoden kuluessa on tapahtunut iso loikka kielimallien laadussa monessa tuotannollisessa käytössä, erityisesti tietty koodaaminen. Jos sama suhteellinen kehitys jatkuu, niin ehkä tämä ei ole kupla.

Yleisen teknojen nousunkin voi nähdä siitä vinkkelistä, että jos AI jatkossa ratkaisee softaan ja tiedonkäsittelyyn liittyvät pullonkaulat, niin kaikesta nykyisestä tekniikasta tullaan repimään hitosti hyötyjä aika pienillä investoinneilla.
James Potkukelkka
Kitisijä

sivustahuutaja kirjoitti: 01.06.2026 11:08 ^
Ymmärtääkseni tässä noin vuoden kuluessa on tapahtunut iso loikka kielimallien laadussa monessa tuotannollisessa käytössä, erityisesti tietty koodaaminen. Jos sama suhteellinen kehitys jatkuu, niin ehkä tämä ei ole kupla.
No jos kyseessä ei ole kupla, niin sitä suuremmalla syyllä pitäisi ratsastaa mukana. Mutta pointtini edellä oli, että vaikka kyseessä olisikin kupla, kannattaisi olla mukana.
James Potkukelkka
Kitisijä

Nokia on uusi Nokia. Onneksi jonkin verran omistan. Helpoin tapa Suomessa päästä hypeen mukaan.
James Potkukelkka
Kitisijä

Ostin lisää Nokiaa hiukan. Nyt osakepaino käytännössä 100%. Salkun 5. suurin on Wärtsilä ja 6. suurin Nokia. Noilla pitäisi nyt vähän päästä AI-boomiin mukaan. Yhteensä n 12% salkusta.
Bluntly
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Myynnin jälkeen noksu on neljänneksi suurin omistus, noin 12% koko salkusta. Voisi jatkaa myyntiä ja siirtää defensiivisiin sijoituksiin.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
James Potkukelkka
Kitisijä