Orpon hallitus 2023-

Vakavia keskusteluja isoista asioista - tiede, talous, politiikka, uskonto, yhteiskunnalliset asiat. Ei onelinereitä/puzznuzzia.
urpiainen
Kitisijä

Re: Orpon hallitus 2023-

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Kyllä tämä vielä tiukaksi muuttuu.

https://yle.fi/a/74-20224219
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
sivustahuutaja
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ vaikuttaako tämä mitenkään siihen, saako uusi hallitus jotain merkittävää tehdyksi?
urpiainen
Kitisijä

Mä huomaan, että seuraan kannatuskehitystä vielä viime vaalejakin tiukemmin siitä näkökulmasta, että jollain ilveellä pitäisi saada sinipuna seuraavaksi hallituspohjaksi. Torjuisi hyvin muuten muodostumassa olevaa uutta blokkijakoa Suomessa. Mä kun olen tällainen malitillinen, talousasioissa aika poliittisessa keskustassa oleva pohjoismainen hyvinvointivaltiomaanikko, mutta arvoasioissa ääriliberaali, en haluaisi valinnan olevan oikeistokonservatiiviblokin ja suomalaisen syrizan välillä.

Erityisesti tietysti olen huolissani kokoomuksesta: mun mielestä Suomi ansaitsisi liberaalin, maltillisen keskustaoikeistolaisen puolueen (muunkin kuin RKP:n). Jo nyt pääkallokoppalakkiyhteistyö on vienyt kokoomusta samaan suuntaan, minne äärioikeiston ja oikeistopopulistien kanssa veljeily maltillisia keskustaoikeistopuolueita yleensä vie: pois sieltä liberaalilta linjalta kohti kalevasammallahtipaasien sekoiluja. Lisäksi kepun ja persujen jättäminen yhtä aikaa oppositioon voisi kerrankin antaa tilaa järkeville, urbaaniliberaaleille uudistuksille, kun hallituksessa ei olisi käsijarrua ja oppositiossa agraarikonservatiivien vastareaktiosta kilpailisi useampi porukka.

Vaikka se ei muuten ehkä ihannekokoopano mitenkään olisikaan, niin paras jotenkin realistinen mahdollisuus urbaaniliberaalille hallitukselle olisi oikeistodemarien, sosiaaliliberaalikokkarien, LKP-vihreiden ja Uudenmaan RKP:n yhteistyö.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
James Potkukelkka
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Itse ajattelen, että seuraavan hallituksen tulisi olla sota-ajan hallitus, jos se aikoisi saada jotain aikaan. Tietysti tähän aivan järkevä vasta-argumentti on, että liian laajapohjainen ( à la Six pack) ei toimi. Mutta itse ajattelen niin päin, että jos kaikki ovat mukana, pystytään tekemään vaikeita päätöksiä, koska kukaan ei opposiotiossa pääse vaatimaan veroja valtion maksettavaksi. Mutta ei tämä varmaan toimi, koska ainakin Vasemmistoliitto haluaa olla opposiotiossa ja se on demareille liian hankala tilanne.
Ei vertaistasi sulle, sä lilja Saaronin. Suo armos lahjat mulle ja kaste Siionin
Ylermi Ylihankala
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

Joo, itse olen ollut sinipunan kannattaja koko aikuisikäni.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

Mä edelleen toivon, että tässä olisi paikka sdp, kok, kesk hallitukselle jossa kaikki pyrkisivät poliittisesti keskelle vuosituhannen vaihteen konsensuspolitiikan hengessä ja jättäisivät äärihörhöilijät huutelemaan ulkopuolelle.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
urpiainen
Kitisijä

Vagabondo kirjoitti: 07.05.2026 12:03 Mä edelleen toivon, että tässä olisi paikka sdp, kok, kesk hallitukselle jossa kaikki pyrkisivät poliittisesti keskelle vuosituhannen vaihteen konsensuspolitiikan hengessä ja jättäisivät äärihörhöilijät huutelemaan ulkopuolelle.
Näen pointin, ja tunnen myös vetoa tähän. Eniten tässä pelottaisi 2031 aloittava Riikka Purran yksipuoluehalllitus.
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen

urpiainen kirjoitti: 07.05.2026 12:09 Näen pointin, ja tunnen myös vetoa tähän. Eniten tässä pelottaisi 2031 aloittava Riikka Purran yksipuoluehalllitus.
Ei tule tapahtumaan. Kansan suuri enemmistö on kuitenkin poliittisesti aika keskellä ja suvaitsevaiset päälle. Mä luulen, että persut oli jo lähellä teoreettista maksimiaan viime vaaleissa.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
sivustahuutaja
Kitisijä

^ ei meille tule mitään leikkaushallitusta millään pohjalla kun äänestäjistä niin iso osa on nettosaajia ja/tai julkisella töissä.

Vaikka tulisi kok, sdp, kepu, niin silti jäisi puuhasteluksi. Tämän päivän sdp ei ole mikään 90-luvun duunaripuolue.
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen

sivustahuutaja kirjoitti: 07.05.2026 12:24 ^ ei meille tule mitään leikkaushallitusta millään pohjalla kun äänestäjistä niin iso osa on nettosaajia ja/tai julkisella töissä.
Olet täysin oikeassa vaikka en tajua miten aihe liittyy minun viestiini.
sivustahuutaja
Kitisijä

^ turha "^"
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen

sivustahuutaja kirjoitti: 07.05.2026 12:44 ^ turha "^"
:sir:
urpiainen
Kitisijä

Tämä oli minusta kiinnostava kirjoitus.

Suomessa vähän naurettavastikin penätään poliitikoilta visioita siitä, minkälaista tulevaisuutta halutaan tavoitella , miten ja miksi. Naurettavaa tämä on sikäli, että sitten sekä poliitikot että penääjät itse tyytyvät sellaiseen visiointiin, että aurinko paistaa, kaikilla on kivaa, ja Suomi on maailman kärkeä siinä ja siinä asiassa.

Mun mielestä esimerkiksi tämän kirjoituksen avulla voisi vähän miettiä syvemmin sitä, minkälaista Suomea rakennetaan. Kirjoitus kuulostaa yksinomaan kriittiseltä, mutta luulisin, että moni kuvattu kehityskulku on monesta näkökulmasta ihan ok. Mun mielestä visiopuhe voisi operoida tällä tasolla; minkälaista demokratiaa ja kansalaisyhteiskuntaa haluamme rakentaa. Toisi ehkä todellisia eroja esiin puolueiden väliltä sen sijaan, että kinataan hoitajamitoituksen desimaaleista.

Voi vain olla, että sen enempää poliitikkojen kuin toimittajienkaan valtio-opillinen sivistys ei oikein riitä keskusteluun tällä tasolla.

Vieraskynä | Suomen demokratia on taantunut tällä hallituskaudella
https://www.hs.fi/nakemys/art-2000011990068.html
Viimeksi muokannut urpiainen, 12.05.2026 12:24. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ylermi Ylihankala
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

Poliitkoilta tuskin visiointia kuullaan. Se ei ole heidän tehtävänsä. Poliitkoilta ei myöskään haluta kuulla totuuksia, koska pehmeä paketointi myy paremmin.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
James Potkukelkka
Kitisijä

^^ Kirjoitushan voisi suoraan olla opposition välikysymyksestä. Puuttuu vain "mihin toimiin hallitus aikoo ryhtyä".
Viimeksi muokannut James Potkukelkka, 12.05.2026 12:26. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ei vertaistasi sulle, sä lilja Saaronin. Suo armos lahjat mulle ja kaste Siionin
sivustahuutaja
Kitisijä

urpiainen kirjoitti: 12.05.2026 12:07 Tämä oli minusta kiinnostava kirjoitus.

...

"V-Dem-instituutin näitä asioita mittaavassa demokratian tasa-arvoindeksissä Suomi on pudonnut sijalle 33. Vuonna 2023 olimme sijalla 12"

Jos pudotusta on tullut 3 vuodessa 20 sijaa, niin olisi ollut kiva nähdä lista asioista, jotka ovat muuttuneet heikompaan suuntaan. Aika tuntuu kovin lyhyeltä isoille muutoksille.

EDIT: vilkaisin rapsaa. Kirjoittaja on ottanut silmätikukseen yksittäisen osan tuosta indeksistä. Olemme kokonaisuutena sijalla 8. Tasa-arvossa siis olime 33, uusi-seelanti oli 27 ja kanada 62. Sveitsi kuitenkin oli 3, joten voisimme ottaa mallia Sveitsista.
urpiainen
Kitisijä

sivustahuutaja kirjoitti: 12.05.2026 12:25
urpiainen kirjoitti: 12.05.2026 12:07 Tämä oli minusta kiinnostava kirjoitus.

...

"V-Dem-instituutin näitä asioita mittaavassa demokratian tasa-arvoindeksissä Suomi on pudonnut sijalle 33. Vuonna 2023 olimme sijalla 12"

Jos pudotusta on tullut 3 vuodessa 20 sijaa, niin olisi ollut kiva nähdä lista asioista, jotka ovat muuttuneet heikompaan suuntaan. Aika tuntuu kovin lyhyeltä isoille muutoksille.

EDIT: vilkaisin rapsaa. Kirjoittaja on ottanut silmätikukseen yksittäisen osan tuosta indeksistä. Olemme kokonaisuutena sijalla 8. Tasa-arvossa siis olime 33, uusi-seelanti oli 27 ja kanada 62. Sveitsi kuitenkin oli 3, joten voisimme ottaa mallia Sveitsista.
Kirjoittaja siis avaa kirjoituksensa toteamalla, että Suomi on 202 maan joukossa sijalla 8. Sen jälkeen hän siirtyy tarkastelemaan yhtä osa-aluetta, jossa on pudottu muutama sija 12 -> 33. Sitten hän listaa asioita, jotka muuttavat sijoitusta. Lukeminen kannattaa aina!
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen

urpiainen kirjoitti: 12.05.2026 13:12Lukeminen kannattaa aina!
En kiistä, mutta ei vaan mielenkiinto riittänyt ylläpitämään keskittymistä loppuun asti. Aivot totes booring ja lakkasi käsittelemästä tekstiä. Vian ei tarvi olla iso, kun se on korvien välissä :oops:
sivustahuutaja
Kitisijä

urpiainen kirjoitti: 12.05.2026 13:12 Kirjoittaja siis avaa kirjoituksensa toteamalla, että Suomi on 202 maan joukossa sijalla 8. Sen jälkeen hän siirtyy tarkastelemaan yhtä osa-aluetta, jossa on pudottu muutama sija 12 -> 33. Sitten hän listaa asioita, jotka muuttavat sijoitusta. Lukeminen kannattaa aina!
Kiinnostaisi tietää, mitä Sveitsi tekee meitä paremmin, koska ovat sijalla 3.
James Potkukelkka
Kitisijä

https://www.hs.fi/politiikka/art-2000012027790.html
Hallituksen indeksijäädytyksen vuoksi useat sosiaalietuudet ovat ensi vuonna eli hallituskauden lopulla arviolta 8,9 prosenttia pienempiä kuin ne ilman jäädytystä olisivat.
Hyvä.
James Potkukelkka
Kitisijä

sivustahuutaja kirjoitti: 12.05.2026 13:49
urpiainen kirjoitti: 12.05.2026 13:12 Kirjoittaja siis avaa kirjoituksensa toteamalla, että Suomi on 202 maan joukossa sijalla 8. Sen jälkeen hän siirtyy tarkastelemaan yhtä osa-aluetta, jossa on pudottu muutama sija 12 -> 33. Sitten hän listaa asioita, jotka muuttavat sijoitusta. Lukeminen kannattaa aina!
Kiinnostaisi tietää, mitä Sveitsi tekee meitä paremmin, koska ovat sijalla 3.
Käkikellojen valmistus on kasvuala.
sivustahuutaja
Kitisijä

^
Sveitsin suurin vientituote on kulta.
James Potkukelkka
Kitisijä

^Keräilyharvinaisuuksina hienolla kotkalogolla varustettuna!
urpiainen
Kitisijä

https://yle.fi/a/74-20229526

Tasoittuu, eivätkä kampanjat ole vielä alkaneet.
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen

urpiainen kirjoitti: 04.06.2026 7:32 Tasoittuu, eivätkä kampanjat ole vielä alkaneet.
Heti lähti luvut nousuun, kun kestitsi somen naisvaikuttajia kesärannassa: https://www.hs.fi/politiikka/art-2000012053503.html