Orpon hallitus 2023-
-
James Potkukelkka
- Kitisijä
Re: Orpon hallitus 2023-
^^

Ei vertaistasi sulle, sä lilja Saaronin. Suo armos lahjat mulle ja kaste Siionin
-
urpiainen
- Kitisijä
Sikäli mun ennuste on oikeiston vastaiskun suhteen kyllä vähän muuttunut, että aiemmin olen kirjoitellut siitä, miten persuja varmaan nostaa myös sekä idästä että lännestä kansalliskonservatiiveilta tuleva globaali tuki. Putin nyt toki ei ole voinut avoimesti Suomen laitaoikeistoa tukea aiemminkaan, vaan korkeintaan erilaisella tyhmälistöä kiihottavalla nettimeiningillä, mutta ehkä Unkarin kokemukset tarkoittavat sitä, että magatkaan eivät hirveän painotetusti asetu laitaoikeiston tueksi Euroopassa. Vähän kuoleman suudelma tullut siitäkin (voi toki olla, että Suomi on niin pieni, että muutenkaan eivät olisi tänne panostaneet). Nyt persujen menestys on sen varassa, että saavat toisteltua riittävän monta kertaa, että 11 miljardin sopeutukset tehdään kehitysavusta, maahanmuutosta ja DEI-ohjelmista leikkaamalla.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
-
Ylermi Ylihankala
- Kitisijä
Oisko voittava tapa puolueelle se, ettei ennen finaalia paljasta korttejaan liikaa? Kuukausi ennen ennakkoäänestystä alkaa vasta tehokas vaikuttava kampanja. Katsoo muilta, mikä toimii ja mikä ei ja menee sitten sen mukaan.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
-
sivustahuutaja
- Kitisijä
Pysyn ennusteessani: Persut voivat yllättää taas vaaleissa differoitumalla jatkuvalla leikkauspuheella.
Ylen ennuste kertoo lähinnä, että:
- vasemmistoliiton nousu näyttää jatkuvan
- kokoomuksen laskutrendi voi olla edelleen käynnissä
- demareissa voi olla laskun merkkejä, mutta voi olla myös kohinaa. Ovat kuitenkin edelleen korkeammalla kuin maaliskuussa -25.
Ylen ennuste kertoo lähinnä, että:
- vasemmistoliiton nousu näyttää jatkuvan
- kokoomuksen laskutrendi voi olla edelleen käynnissä
- demareissa voi olla laskun merkkejä, mutta voi olla myös kohinaa. Ovat kuitenkin edelleen korkeammalla kuin maaliskuussa -25.
-
sivustahuutaja
- Kitisijä
^^
Joo, hyvin suurella todennäköisyydellä päädytään jankkaamaan jostain hoitajamitoituksen yhdestä luvusta, jota ei sitten koskaan edes noudateta. Toimittajat ja äänestäjät ovat sen verran tyhmiä.
Joo, hyvin suurella todennäköisyydellä päädytään jankkaamaan jostain hoitajamitoituksen yhdestä luvusta, jota ei sitten koskaan edes noudateta. Toimittajat ja äänestäjät ovat sen verran tyhmiä.
-
urpiainen
- Kitisijä
Tämäkin on vielä tavallaan ihan optimistinen skenaario siihen mahdollisuuteen nähden, että lähinnä lauletaan suvivirttä, venytellään silmiä ja kytätään pride-lippuja.sivustahuutaja kirjoitti: 04.06.2026 9:34 ^^
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
-
James Potkukelkka
- Kitisijä
Muidenhan ei ole mikään pakko tuollaiseen osallistua?urpiainen kirjoitti: 04.06.2026 9:54Tämäkin on vielä tavallaan ihan optimistinen skenaario siihen mahdollisuuteen nähden, että lähinnä lauletaan suvivirttä, venytellään silmiä ja kytätään pride-lippuja.sivustahuutaja kirjoitti: 04.06.2026 9:34 ^^
Ei vertaistasi sulle, sä lilja Saaronin. Suo armos lahjat mulle ja kaste Siionin
-
sivustahuutaja
- Kitisijä
Lyödäänkö vetoa? Minä väitän, että persujen kärki on leikkaukset. Sinä ilmeisesti väität, että suvivirsi?urpiainen kirjoitti: 04.06.2026 9:54 Tämäkin on vielä tavallaan ihan optimistinen skenaario siihen mahdollisuuteen nähden, että lähinnä lauletaan suvivirttä, venytellään silmiä ja kytätään pride-lippuja.
-
urpiainen
- Kitisijä
urpiainen kirjoitti: 04.06.2026 9:17 persujen menestys on sen varassa, että saavat toisteltua riittävän monta kertaa, että 11 miljardin sopeutukset tehdään kehitysavusta, maahanmuutosta ja DEI-ohjelmista leikkaamalla.
Kuten kirjoitin, uskon, että persujen kärki on leikkauspolitiikka perussuomalaisella painotuksella (ilmeisesti sun tunteesi ovat taas lukemisen tiellä).sivustahuutaja kirjoitti: 04.06.2026 10:02Lyödäänkö vetoa? Minä väitän, että persujen kärki on leikkaukset. Sinä ilmeisesti väität, että suvivirsi?urpiainen kirjoitti: 04.06.2026 9:54 Tämäkin on vielä tavallaan ihan optimistinen skenaario siihen mahdollisuuteen nähden, että lähinnä lauletaan suvivirttä, venytellään silmiä ja kytätään pride-lippuja.
Varmaan erityisesti puoluejohto, jolla on vielä valtiovarainministeriö vaaleihin asti, painottaa tätä.
Puolueen virallisesta kärjestä huolimatta, vastauksena Daven arvioon äänestäjien ja toimittajien älykkyydestä, esitin riskiskenaarion siitä, että julkinen keskustelu painottuu kuitenkin vähän tarpeettoman paljon kulttuurisotaan. Uskon nimittäin, että jos persujen kannatusluvut eivät nouse aika nopeasti aika paljon, moni persuedustaja alkaa, ihan perustellusti, pelätä hillotolppansa puolesta ja ryhtyy profiloitumaan tavalla, jonka uskoo aktivoivan peruskannattajia. Ja tämä on aina ollut identiteettipoliittista kulttuurisotaa.
-
sivustahuutaja
- Kitisijä
^
Tietenkin myös kulttuurisotaa käydään. Olisihan se ihan uskomatonta, jos vihervassarit eivät lähtisi kultuurisotaan persuja vastaan. Vai mitä mieltä itse olet?
Tietenkin myös kulttuurisotaa käydään. Olisihan se ihan uskomatonta, jos vihervassarit eivät lähtisi kultuurisotaan persuja vastaan. Vai mitä mieltä itse olet?
-
urpiainen
- Kitisijä
No tästä melkein paradoksista olen tänne aika monta kertaa kirjoittanut. Tavallaan pitäisi jättää törkeily omaan arvoonsa, mutta kun vallan kahvassa oleva poliittinen eliitti törkeilee, kyllä siihen tavallaan on puututtava, ettei overtonin ikkuna karkaisi ihan mahdottomuuksiin. Lisäksi tietysti sekä vihreistä että vasureista varmaan löytyy muutenkin ihan halukkaita kulttuurisotijia.James Potkukelkka kirjoitti: 04.06.2026 10:01Muidenhan ei ole mikään pakko tuollaiseen osallistua?urpiainen kirjoitti: 04.06.2026 9:54Tämäkin on vielä tavallaan ihan optimistinen skenaario siihen mahdollisuuteen nähden, että lähinnä lauletaan suvivirttä, venytellään silmiä ja kytätään pride-lippuja.sivustahuutaja kirjoitti: 04.06.2026 9:34 ^^
-
sivustahuutaja
- Kitisijä
^
Minä ennustan, että persut puhuu pääosin leikkauksista ja vihervassarit keskittyvät pelottelemaan äärioikeistolla.
Minä ennustan, että persut puhuu pääosin leikkauksista ja vihervassarit keskittyvät pelottelemaan äärioikeistolla.
-
James Potkukelkka
- Kitisijä
Tässä varmaan siteeraat väärää henkilöä.urpiainen kirjoitti: 04.06.2026 10:26 vastauksena Daven arvioon äänestäjien ja toimittajien älykkyydestä
-
urpiainen
- Kitisijä
Ai juu. Tehän olette kuin kaksi marjaa, vähemmästäkin menee sekaisin. (Kiva, että just piruilen muille huolimattomasta lukemisesta.)James Potkukelkka kirjoitti: 04.06.2026 13:47Tässä varmaan siteeraat väärää henkilöä.urpiainen kirjoitti: 04.06.2026 10:26 vastauksena Daven arvioon äänestäjien ja toimittajien älykkyydestä
-
James Potkukelkka
- Kitisijä
https://en.wikipedia.org/wiki/One-electron_universeurpiainen kirjoitti: 04.06.2026 13:51Ai juu. Tehän olette kuin kaksi marjaa,James Potkukelkka kirjoitti: 04.06.2026 13:47Tässä varmaan siteeraat väärää henkilöä.urpiainen kirjoitti: 04.06.2026 10:26 vastauksena Daven arvioon äänestäjien ja toimittajien älykkyydestä
-
urpiainen
- Kitisijä
RKP:n keskeisimmät poliittiset teemat ovat jo vuosia olleet turkistarhauksen puolustus, merimetsojen teurastus, perintöveron poisto ja ruotsinkielisen sairaalapäivystyksen turvaaminen. Näyttäisi siltä, että persut ovat kaappaamassa kolme neljästä näistä itselleen:
-
James Potkukelkka
- Kitisijä
Merimetsosta en tiedä mitään, mutta valkoposkihanhien suhteen ehdottomasti järkevä päätös.
-
sivustahuutaja
- Kitisijä
^
Katsoin wikipediasta, että merimetso on suomessa ja muuallakin elinvoimainen. En näe mitään syytä olla rajoittamatta niiden aiheuttamia haittoja metsästyksellä.
Katsoin wikipediasta, että merimetso on suomessa ja muuallakin elinvoimainen. En näe mitään syytä olla rajoittamatta niiden aiheuttamia haittoja metsästyksellä.
-
urpiainen
- Kitisijä
Niillä ei vain ole käytännössä merkittäviä haittoja: https://www.birdlife.fi/suojelu/lajit/t ... merimetso/ Rannikon kokemusasiantuntijat tosin ovat sitä mietä, että merimetso vie kalat vedestä, puut saarilta, raikkauden ilmasta, työt ja naiset miehiltä ja käsipallon mestaruuden ruotsinkielisiltä. Näin nämä asiat koetaan.sivustahuutaja kirjoitti: 04.06.2026 14:36 ^
-
sivustahuutaja
- Kitisijä
^
Olen itse nähnyt noita merimetsosaaria ja ihan paskanahan ne ovat, jos saarta on tarkoitus johonkin käyttää. Tietenkään, jos haittoja ei ole, niin sitten ei tule lupiakaan.
Olen itse nähnyt noita merimetsosaaria ja ihan paskanahan ne ovat, jos saarta on tarkoitus johonkin käyttää. Tietenkään, jos haittoja ei ole, niin sitten ei tule lupiakaan.
-
urpiainen
- Kitisijä
^ Olen myös nähnyt useita noita saaria. Merimetsojen takia kuolleita tai kuolemassa olevia saaria on noin 0,24 % prosenttia rannikon saarista, yhteensä noin 45 hehtaaria. Varsinaista metsää tuhoutui kannan laajenemisvaiheessa 14 hehtaaria. Kanta ei ole kasvanut enää muutamaan vuoteen, vaan näyttää asettuneen jonkinlaiseen tasapainoon. Kun linnut luopuvat tuhoamastaan saaresta, kasvillisuuden toipuminen alkaa nopeasti. Toki puilla ottaa aikansa kasvaa.
Vanhakin laki antoi mahdollisuuden hakea lupaa metsästykseen silloin, kun merimetsoista on haittaa. Ongelmana vain oli, että haittojen tuli oli todellisia ja merimetsoista johtuvia.
Itse asiassa mun mielestä uusikin laki on ihan suht ok, mutta lain taustalla on silti minusta varsin päätön poliittinen keskustelu, jolla on aika vähän yhtymäkohtia todellisuuteen. Erityinen luontosuhde ja tolleen.
Vanhakin laki antoi mahdollisuuden hakea lupaa metsästykseen silloin, kun merimetsoista on haittaa. Ongelmana vain oli, että haittojen tuli oli todellisia ja merimetsoista johtuvia.
Itse asiassa mun mielestä uusikin laki on ihan suht ok, mutta lain taustalla on silti minusta varsin päätön poliittinen keskustelu, jolla on aika vähän yhtymäkohtia todellisuuteen. Erityinen luontosuhde ja tolleen.
-
sivustahuutaja
- Kitisijä
^
Mitä laissa nyt sitten konkreettisesti muuttuu näiden metsojen osalta?
Mitä laissa nyt sitten konkreettisesti muuttuu näiden metsojen osalta?
-
urpiainen
- Kitisijä
https://mmm.fi/paatokset/paatos?decisionId=6509
Tuolta voi lukea. Aina ei tarvita enää poikkeuslupaa, vaan suoraan vain räiskimään. Ja luvatkin myöntää riistakeskus, ei joku nihkeämpi viranomainen.
Tuolta voi lukea. Aina ei tarvita enää poikkeuslupaa, vaan suoraan vain räiskimään. Ja luvatkin myöntää riistakeskus, ei joku nihkeämpi viranomainen.
-
sivustahuutaja
- Kitisijä
^
Luvan siis tarttee kuitenkin. Kuulostaa ihan järkevältä.
EDIT: Luin. Ihan paska ja vajaa muutos. Kyllä hanhet pitää saada ampua myös nurmikoilta.
Luvan siis tarttee kuitenkin. Kuulostaa ihan järkevältä.
EDIT: Luin. Ihan paska ja vajaa muutos. Kyllä hanhet pitää saada ampua myös nurmikoilta.
-
Bluntly
- Kitisijä
Pellon laidalle vain ukkoa niin saatanasti, joku kunnon pamaus ja haulia ilmaan kun nousevat. Muutaman vuoden jälkeen alkaa näkymään nurtsipaskantajien määrässä.sivustahuutaja kirjoitti: 04.06.2026 16:50
Toki osahan tulee suoraan tietylle nurtsille käymättä pellon kautta.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.