Orpon hallitus 2023-
-
James Potkukelkka
- Kitisijä
Re: Orpon hallitus 2023-
Onko jokin syy, miksi merimetsoa EI saisi metsästää?
Ei vertaistasi sulle, sä lilja Saaronin. Suo armos lahjat mulle ja kaste Siionin
-
urpiainen
- Kitisijä
En ole oikein asiaan perehtynyt, enkä ole henkilökohtaisesti erityisen innoissani merimetsojen autioittamista saarista (kai tässäkin asiassa on ennen muuta kyse keski-ikäisen LSVHM:n tunteista), mutta varmaan syyt ovat sellaisia aika yleisiä syitä liittyen siihen, miten nyt ylipäänsä suhtaudumme aiemmin lokaaliin sukupuuttoon saatetun alkuperäislajin hitaaseen paluuseen takaisin osaksi ekosysteemiä ja biodiversiteettiä. Erityisenä bonuksena ehkä tässä välissä rehevöittämämme vesistöt ja sitä myötä räjähtänyt pienten särkikalojen kanta, jota merimetsot saattaisivat harventaa. Ja merikotkillekin (toinen paluulaji) olisi kalojen ja vaarantuneen haahkakannan lisäksi muuta purtavaa, kuten oli aiemmassakin ekosysteemibalanssissa.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
-
James Potkukelkka
- Kitisijä
Niin. Edellä sivustahuutaja sanoi, että kanta ei ole uhanalainen. Eli en sen takia ymmärrä. Metsästetäänhän muitakin ei-uhanalaisia alkuperäislajeja. Mutta kuten sanottu, en ymmärrä tästä enempää kuin sika Pohjantähdestä.urpiainen kirjoitti: 05.06.2026 8:45 En ole oikein asiaan perehtynyt, enkä ole henkilökohtaisesti erityisen innoissani merimetsojen autioittamista saarista (kai tässäkin asiassa on ennen muuta kyse keski-ikäisen LSVHM:n tunteista), mutta varmaan syyt ovat sellaisia aika yleisiä syitä liittyen siihen, miten nyt ylipäänsä suhtaudumme aiemmin sukupuuttoon saatetun alkuperäislajin hitaaseen paluuseen takaisin osaksi ekosysteemiä ja biodiversiteettiä. Erityisenä bonuksena ehkä tässä välissä rehevöittämämme vesistöt ja sitä myötä räjähtänyt pienten särkikalojen kanta, jota merimetsot saattaisivat harventaa. Ja merikotkillekin (toinen paluulaji) olisi kalojen ja vaarantuneen haahkakannan lisäksi muuta purtavaa, kuten oli aiemmassakin ekosysteemibalanssissa.
Ei vertaistasi sulle, sä lilja Saaronin. Suo armos lahjat mulle ja kaste Siionin
-
urpiainen
- Kitisijä
Joo, globaalisti se on ihan elinvoimainen. Lokaalisti pitkään sukupuutossa, nyt palaamassa osaksi ekosysteemiä myös Itämerellä ja Suomenlahdella. Mutta kuten sanoin, minusta uusi laki ja uusi linja voi olla oikeasti ihan hyvä, enemmän harmittaa, että perustelut ovat taas mitä sattuu eivätkä faktoja.James Potkukelkka kirjoitti: 05.06.2026 8:51Niin. Edellä sivustahuutaja sanoi, että kanta ei ole uhanalainen. Eli en sen takia ymmärrä. Metsästetäänhän muitakin ei-uhanalaisia alkuperäislajeja. Mutta kuten sanottu, en ymmärrä tästä enempää kuin sika Pohjantähdestä.urpiainen kirjoitti: 05.06.2026 8:45 En ole oikein asiaan perehtynyt, enkä ole henkilökohtaisesti erityisen innoissani merimetsojen autioittamista saarista (kai tässäkin asiassa on ennen muuta kyse keski-ikäisen LSVHM:n tunteista), mutta varmaan syyt ovat sellaisia aika yleisiä syitä liittyen siihen, miten nyt ylipäänsä suhtaudumme aiemmin sukupuuttoon saatetun alkuperäislajin hitaaseen paluuseen takaisin osaksi ekosysteemiä ja biodiversiteettiä. Erityisenä bonuksena ehkä tässä välissä rehevöittämämme vesistöt ja sitä myötä räjähtänyt pienten särkikalojen kanta, jota merimetsot saattaisivat harventaa. Ja merikotkillekin (toinen paluulaji) olisi kalojen ja vaarantuneen haahkakannan lisäksi muuta purtavaa, kuten oli aiemmassakin ekosysteemibalanssissa.
Edit. Ehkä kyse on tosiaan erityisestä luontosuhteesta. Kysymmekö, onko erityisiä syitä, miksi jotain ei saisi metsästää, vai pikemminkin, että onko erityisiä syitä, miksi jotain saisi metsästää. Joku sellainen raamatullinen luontokäsitys v. posthumanistinen luontokäsitys, tai jotain.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
-
James Potkukelkka
- Kitisijä
Ok. Nyt mielestäni ehkä kenties mahdollisesti siirryt homien linjoille (eli vaadit erityistä syytä, miksi jotain metsästettäisiin) ja minä taas tapani mukaisesti olen naturalisti.urpiainen kirjoitti: 05.06.2026 8:56
Edit. Ehkä kyse on tosiaan erityisestä luontosuhteesta. Kysymmekö, onko erityisiä syitä, miksi jotain ei saisi metsästää, vai pikemminkin, että onko erityisiä syitä, miksi jotain saisi metsästää. Joku sellainen raamatullinen luontokäsitys v. posthumanistinen luontokäsitys, tai jotain.
Eli oletusarvo omasta mielestäni on, että ihminen (kuten muutkin eläimet) voi metsästää kaikkea mikä liikkuu. Jos asetetaan jokin rajoitus, sille tulee olla erityinen syy.
-
urpiainen
- Kitisijä
Tätä abstraktiotason nousua on vähän vaikea nyt seurata. En oikein näe, mitä naturalistista kannassasi on. Kerrataan varmuuden vuoksi, minkälaisia kantoja tässä olen puolustanut:James Potkukelkka kirjoitti: 05.06.2026 9:01Ok. Nyt mielestäni ehkä kenties mahdollisesti siirryt homien linjoille (eli vaadit erityistä syytä, miksi jotain metsästettäisiin) ja minä taas tapani mukaisesti olen naturalisti.urpiainen kirjoitti: 05.06.2026 8:56
Eli oletusarvo omasta mielestäni on, että ihminen (kuten muutkin eläimet) voi metsästää kaikkea mikä liikkuu. Jos asetetaan jokin rajoitus, sille tulee olla erityinen syy.
1. Uusi metsästystä helpottava laki perustellaan ainakin poliittisessa diskurssissa sillä, että merimetsojen aiheuttamat haitat ovat nyt kasvaneet aivan liian isoiksi, ja niitä pitää alkaa rajoittaa. Tutkimuksellisesti tämä koko väitekimppu on huuhaata.
2. Tästä huolimatta merimetsokanta vaikuttaa niin vakaalta, ja henkilökohtaisesti en niistä pidä, että laajempi metsästys vaikuttaa minusta ihan ok ratkaisulta. Ajattelen kuitenkin, että lakien soisi perustuvan faktuaaliseen analyysiin, eikä tunteisiin ja tutkimuksen näkökulmasta epätosiin ennakkoluuloihin.
3. Kysymykseen siitä, että miksi niitä ei ammuttaisi (vaikka siis minusta voidaan ampua), niin ajattelen, että olemme joutuneet ekologisen kriisin, ilmastokriisin, biodiversiteettikriisin, sukupuuttoaallon ja ties minkä takia vähän muuttamaan luontosuhdettamme ja olemme, minusta perustellusti, paljon varovaisempia ekosysteemien balanssin rikkomisen suhteen kuin aiemmin. Ymmärrämme, toisin kuin aiemmat sukupolvet, että jumala ei ylläpidä luonnon tasapainoa, vaan se on aika herkkä kokonaisuus, jonka ihmislaji voi toimillaan helposti keikauttaa asentoon, jonka seuraukset ovat rajut ja yllättävät. Konservatiivisuus on siis tässä hyve.
-
sivustahuutaja
- Kitisijä
Minusta suomalaiseen luontosuhteeseen kuuluu, että kerätään, kalastetaan, metsästetään ihan kaikkea, ellei sitä sitten erikseen kielletä hyvästä syystä. Tuo on paljon parempi luontosuhde kun jonkun rengasnenän ulina.
-
James Potkukelkka
- Kitisijä
Ehkä mun ei pitäisi käyttää sanoja, joita en ymmärrä. Eli unohdetaan, onko kyse naturalimista vai ei.
Oma kantani tosiaan on, että koska ihminen oletusarvoisesti metsästää oman elinpiirinsä eläimiä, kiellolle täytyy olla jokin syy. Ei siis niin päin, että metsästykselle täytyy olla jokin syy. Jos erityistä syytä ei ole, voi metsästää.
Oma kantani tosiaan on, että koska ihminen oletusarvoisesti metsästää oman elinpiirinsä eläimiä, kiellolle täytyy olla jokin syy. Ei siis niin päin, että metsästykselle täytyy olla jokin syy. Jos erityistä syytä ei ole, voi metsästää.
-
Ylermi Ylihankala
- Kitisijä
Juu. Mieskin ajattelee lähtökohtaisesti, että niin paljon pilluja, mutta vain yksi muna. Vaimon tehtävä on sitten paheksua ja jopa kieltää moinen metsästys.James Potkukelkka kirjoitti: 05.06.2026 9:45 Oma kantani tosiaan on, että koska ihminen oletusarvoisesti metsästää oman elinpiirinsä eläimiä, kiellolle täytyy olla jokin syy. Ei siis niin päin, että metsästykselle täytyy olla jokin syy. Jos erityistä syytä ei ole, voi metsästää.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
-
sivustahuutaja
- Kitisijä
^^
Just noin. Ja jos aikanaan on erityisistä syistä asetettu kielto, niin ei sen kiellon kumoaminen vaadi mitään muuta kuin että ne erityiset syyt eivät enää täysin pidä paikkaansa. Ei tarvitse osoitella ja vakuutella, että nyt varmasti just tänä vuonna on tapahtunut joku väitetty muutos.
Just noin. Ja jos aikanaan on erityisistä syistä asetettu kielto, niin ei sen kiellon kumoaminen vaadi mitään muuta kuin että ne erityiset syyt eivät enää täysin pidä paikkaansa. Ei tarvitse osoitella ja vakuutella, että nyt varmasti just tänä vuonna on tapahtunut joku väitetty muutos.
-
James Potkukelkka
- Kitisijä
Eikö konservatiivisuus tässä nimenomaan ole metsästyksen salliminen? Kieltohan on muutos perustilaan.urpiainen kirjoitti: 05.06.2026 9:37
3. Kysymykseen siitä, että miksi niitä ei ammuttaisi (vaikka siis minusta voidaan ampua), niin ajattelen, että olemme joutuneet ekologisen kriisin, ilmastokriisin, biodiversiteettikriisin, sukupuuttoaallon ja ties minkä takia vähän muuttamaan luontosuhdettamme ja olemme, minusta perustellusti, paljon varovaisempia ekosysteemien balanssin rikkomisen suhteen kuin aiemmin. Ymmärrämme, toisin kuin aiemmat sukupolvet, että jumala ei ylläpidä luonnon tasapainoa, vaan se on aika herkkä kokonaisuus, jonka ihmislaji voi toimillaan helposti keikauttaa asentoon, jonka seuraukset ovat rajut ja yllättävät. Konservatiivisuus on siis tässä hyve.
-
sivustahuutaja
- Kitisijä
^
Myös liberalismissa oletusarvona on salliminen.
Myös liberalismissa oletusarvona on salliminen.
-
urpiainen
- Kitisijä
Mun mielestä empiirinen näyttö alkaa olla sen kaltaista, että ekosysteemille koituvia haittoja täytyy hinnoitella paljon aiempaa jämäkämmin, monesti varmaan ihan kieltojenkin kautta.sivustahuutaja kirjoitti: 05.06.2026 9:38 Minusta suomalaiseen luontosuhteeseen kuuluu, että kerätään, kalastetaan, metsästetään ihan kaikkea, ellei sitä sitten erikseen kielletä hyvästä syystä. Tuo on paljon parempi luontosuhde kun jonkun rengasnenän ulina.
-
urpiainen
- Kitisijä
Kuten olen selittänyt, mulle tämä olisi paljon mieluisampi vaihtoehto kuin tämä persujen tosiasiallsiesti toteuttama tilanne, jossa lakimuutosta perustellaan kaikenlaisilla perusteettomilla luuloilla ja fiiliksillä.sivustahuutaja kirjoitti: 05.06.2026 9:58 ^^
-
sivustahuutaja
- Kitisijä
^
En minä vastusta demareiden ajamaa tuloverotuksen keventämistä, jos he perustelevat sitä kissan perseen hajulla.
En minä vastusta demareiden ajamaa tuloverotuksen keventämistä, jos he perustelevat sitä kissan perseen hajulla.
-
urpiainen
- Kitisijä
No se oli osin sanaleikinomainen viittaus siihen suuntaan, että olemme joutuneet toteamaan, että nature conservation on ihan itsemmekin takia otettava paljon vakavammin kuin ennen, ja kantasana siinä on ihan sama kuin muussakin konservatiivisuudessa eli säilyttämisessä, luonnon suhteen jopa ennallistamisessa.James Potkukelkka kirjoitti: 05.06.2026 10:23Eikö konservatiivisuus tässä nimenomaan ole metsästyksen salliminen? Kieltohan on muutos perustilaan.urpiainen kirjoitti: 05.06.2026 9:37 3. Kysymykseen siitä, että miksi niitä ei ammuttaisi (vaikka siis minusta voidaan ampua), niin ajattelen, että olemme joutuneet ekologisen kriisin, ilmastokriisin, biodiversiteettikriisin, sukupuuttoaallon ja ties minkä takia vähän muuttamaan luontosuhdettamme ja olemme, minusta perustellusti, paljon varovaisempia ekosysteemien balanssin rikkomisen suhteen kuin aiemmin. Ymmärrämme, toisin kuin aiemmat sukupolvet, että jumala ei ylläpidä luonnon tasapainoa, vaan se on aika herkkä kokonaisuus, jonka ihmislaji voi toimillaan helposti keikauttaa asentoon, jonka seuraukset ovat rajut ja yllättävät. Konservatiivisuus on siis tässä hyve.
Avasin ei-sanaleikinomaista puolta tästä ajatuksesta kontrastoimalla raamatullisen ja posthumanistisen ihmis-luonto-käsityksen. Minusta sivustahuutajan kanssa edustatte aika puhdasoppisesti tällaista kristillistä ihmiskuvaa, jossa ihminen on luomakunnan herra ja jumala on tehnyt luonnonantimet jumalan kuvan hyödynnettäviksi. Kiinnostavaa on, että aina muistetaan se, miten uskonnolliset piirit vastustivat Darwinin evolutiivista käsitystä lajien synnystä teologisen perustein, mutta ehkä vähän unohdetaan se, miten myös darwinistinen ajatus lajien häviämisen mahdollisuudesta, erityisesti ihmisen toiminnan kautta, tyrmättiin myös teologisin perustein: lajikirjo on jumalan ihmisille hyödynnettäväksi tarjoama varanto, joka ei ehdy ihmisen käyttäessä sitä hyväkseen jumalan tarkoittamalla tavalla. Posthumanismi etääntyy tästä ihmiskeskeisestä teologiasta ja haluaa nähdä ihmisen osana luontoa, joka usein toimii vieraslajin toimin järkyttäen herkkää tasapainoa aiheuttaen ennakoimattomia ja lopulta itsellekin traagisia lopputuloksia.
Tätä kautta en ajattele, että liberalismin ja ihmiskeskeisyyden suhde on noin suoraviivainen, kuin mitä sivustahuutaja antaa ymmärtää. Meillä on tässä tällainen vähän yhteismaan ongelmaa muistuttava keissi, jossa moni liberaali ajattelee, että ympäristönsuojelu ei ole suoraviivaisesti ihmisen toiminnan rajoittamista, vaan ehkä ennemmin muiden ja tulevien sukupolvien elinmahdollisuuksien varjelua, ja aiheutetuille ekosysteemibalanssin heilahduksille täytyisi määrittää ihan kunnollinen hinta, tai asettaa tiukkoja normeja säätelemään kestämätöntä luonnonvarojen hyväksikäyttöämme.
Ehkä tästä kulmasta vihdoin ymmärrän myös sen heittosi kantani mahdollisesta homielaisuudesta: toki liberaali kulma ympäristönsuojeluun voisi rakentaa, ja joissain tapauksissa rakentaakin, muille kuin ihmisille annetuille perusoikeuksille. Tämä ei ole kuitenkaan se suunta, johon itse tunnen vetoa.
-
urpiainen
- Kitisijä
Täähän tässä on yksi iso riski tässä klovnikavalkadin ottamisessa hallitukseen, jota Orpo on vahvistanut lähtemällä mukaan totuudenjälkeisen ajan politiikan tuomiseen Suomeen. Politiikan diskurssista on katoamassa mieli ja etäännymme kauas jonkinlaisesta habermasilaisesta ideaalista, jossa paras argumentti voittaa ja ratkaisuihin haetaan laajaa, rationaalista ja sisällöllistä hyväksyntää ja legitimiteettiä.sivustahuutaja kirjoitti: 05.06.2026 11:42 ^
-
James Potkukelkka
- Kitisijä
^^Metsästämmehän ongelmitta hirviäkin?
-
sivustahuutaja
- Kitisijä
Mistä nyt puhut? Minähän säännnöllisesti nostan esiin negatiiviset ulkoisvaikutukset ja totean, että ulkoishaittojen aiheuttamisesta pitää maksaa. Metsästyksen kohdalla homma hoituu maksullisilla kaatoluvilla.urpiainen kirjoitti: 05.06.2026 12:01 Tätä kautta en ajattele, että liberalismin ja ihmiskeskeisyyden suhde on noin suoraviivainen, kuin mitä sivustahuutaja antaa ymmärtää.
-
sivustahuutaja
- Kitisijä
Eli minun pitäisi vastustaa tuloverotuksen alentamista, jos joku perustelee sitä väärin? Miksi tekisin niin?urpiainen kirjoitti: 05.06.2026 12:08Täähän tässä on yksi iso riski tässä klovnikavalkadin ottamisessa hallitukseen, jota Orpo on vahvistanut lähtemällä mukaan totuudenjälkeisen ajan politiikan tuomiseen Suomeen. Politiikan diskurssista on katoamassa mieli ja etäännymme kauas jonkinlaisesta habermasilaisesta ideaalista, jossa paras argumentti voittaa ja ratkaisuihin haetaan laajaa, rationaalista ja sisällöllistä hyväksyntää ja legitimiteettiä.sivustahuutaja kirjoitti: 05.06.2026 11:42 ^
-
urpiainen
- Kitisijä
Ei mua juurikaan kiinnosta, mitä vastustat tai kannatat. Tämä oli analyysi politiikan diskurssin muutoksesta suuntaan, jota en pidä toivottavana.sivustahuutaja kirjoitti: 05.06.2026 13:05Eli minun pitäisi vastustaa tuloverotuksen alentamista, jos joku perustelee sitä väärin? Miksi tekisin niin?urpiainen kirjoitti: 05.06.2026 12:08Täähän tässä on yksi iso riski tässä klovnikavalkadin ottamisessa hallitukseen, jota Orpo on vahvistanut lähtemällä mukaan totuudenjälkeisen ajan politiikan tuomiseen Suomeen. Politiikan diskurssista on katoamassa mieli ja etäännymme kauas jonkinlaisesta habermasilaisesta ideaalista, jossa paras argumentti voittaa ja ratkaisuihin haetaan laajaa, rationaalista ja sisällöllistä hyväksyntää ja legitimiteettiä.sivustahuutaja kirjoitti: 05.06.2026 11:42 ^
-
urpiainen
- Kitisijä
Kyllä. Eli sunkaan mielestä liberalismin ja ihmiskeskeisyyden suhde ei ole oikeasti niin suoraviivainen, kuin mitä tässä annat ymmärtää.sivustahuutaja kirjoitti: 05.06.2026 13:04Mistä nyt puhut? Minähän säännnöllisesti nostan esiin negatiiviset ulkoisvaikutukset ja totean, että ulkoishaittojen aiheuttamisesta pitää maksaa. Metsästyksen kohdalla homma hoituu maksullisilla kaatoluvilla.urpiainen kirjoitti: 05.06.2026 12:01 Tätä kautta en ajattele, että liberalismin ja ihmiskeskeisyyden suhde on noin suoraviivainen, kuin mitä sivustahuutaja antaa ymmärtää.
-
urpiainen
- Kitisijä
En näe tämän relevanssia argumetaatiolle. Valkohäntäkauriita, vai lienevätkö peuroja nykyisin, vasta pitäisikin metsästää.
-
sivustahuutaja
- Kitisijä
Kerrankin vastasit lyhyesti, mutta en ymmärrä mitä tarkoitat? Ei klassinen liberalismi tai minä olla koskaan ole kiistäneet ulkoishaittojen olemassaoloa ja ulkoishaitoille voidaan löytää, ainakin teoriassa, markkinahinta.urpiainen kirjoitti: 05.06.2026 13:22 Kyllä. Eli sunkaan mielestä liberalismin ja ihmiskeskeisyyden suhde ei ole oikeasti niin suoraviivainen, kuin mitä tässä annat ymmärtää.
-
urpiainen
- Kitisijä
Joo, ja näin ollen metsästysasioihin ei voida antaa sellaista carte blanchea kuin mitä olen ymmärtänyt sinun ja Daven tässä esittäneen. Voi olla, että olen lukenut liikaa viesteihinne sisään siellä oikeasti olematonta sisältöä, tai ehkä herraties taas kerran vähän sotkenut kumpi sanoi mitäkin, mutta tästä siis on kyse.sivustahuutaja kirjoitti: 05.06.2026 13:44Kerrankin vastasit lyhyesti, mutta en ymmärrä mitä tarkoitat? Ei klassinen liberalismi tai minä olla koskaan ole kiistäneet ulkoishaittojen olemassaoloa ja ulkoishaitoille voidaan löytää, ainakin teoriassa, markkinahinta.urpiainen kirjoitti: 05.06.2026 13:22 Kyllä. Eli sunkaan mielestä liberalismin ja ihmiskeskeisyyden suhde ei ole oikeasti niin suoraviivainen, kuin mitä tässä annat ymmärtää.