Trumpin perseilyt

Vakavia keskusteluja isoista asioista - tiede, talous, politiikka, uskonto, yhteiskunnalliset asiat. Ei onelinereitä/puzznuzzia.
James Potkukelkka
Kitisijä

Re: Trumpin perseilyt

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Vagabondo kirjoitti: 15.06.2026 8:49 Toivottavasti tämä saa polttoaineen hinnan tippumaan ennen lomakautta. Tarkoitan siis mun lomakautta, kun yleinen sesonkihan alkaa jo tällä viikolla.
Ilmeisesti kestää muutama kk ennenkuin salmen avaaminen kunnolla saa öljyn kierron käyntiin. Mutta näkyykö pumpulla aiemmin, en tiedä.
Ei vertaistasi sulle, sä lilja Saaronin. Suo armos lahjat mulle ja kaste Siionin
urpiainen
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Ilmeisesti tämä on kuitenkin aika vaatimaton tulitaukosopimus, joka ai ratkaise mitään tausta-asioita Iranin hirmuhallinnosta ja ydinohjelmasta Israelin operaatioihin Libanonissa ja muualla. Toivottavasti toimii, mutta voi myös olla aika nopeasti sortuva viritys.

Mut trumppelin synttäreitä vielä. Aika pieni, ainakin näennäisesti, juttu, mutta jotenkin tää puhuttelee mua aika suuresti. Vaikea olla näkemättä jonkinlaista viittausta vaikkapa antiikin korkeakulttuurin tappioon, kun nopeasti mentiin ihmiskunnan korkeimmasta taiteesta, filosofiasta ja tieteestä vastenmieliseen väkivaltaviihteeseen. Taas asia, jonka ei vain pitäisi olla mahdollinen.

HS Washingtonissa | Trump piti itselleen synttärit Valkoisen talon pihalla: Mitään vastaavaa ei ole koskaan ennen nähty https://www.hs.fi/kirjeenvaihtajat/art- ... 73630.html
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
James Potkukelkka
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Ei Trump aloita sotaa uudestaan ennen välivaaleja. Eli ainakin sinne saakka tulitauko jatkuu.
Ei vertaistasi sulle, sä lilja Saaronin. Suo armos lahjat mulle ja kaste Siionin
urpiainen
Kitisijä

James Potkukelkka kirjoitti: 15.06.2026 13:34 Ei Trump aloita sotaa uudestaan ennen välivaaleja. Eli ainakin sinne saakka tulitauko jatkuu.
joo, ei munkaan ajatus ollut, että Trump varsinaisesti aloittaisi uuden sodan. Ajattelin, että Trump ei näytä täysin kontrolloivan Netanjahua, eikä sen enempää Iran kuin Libanonkaan Hizbollahia. Kyllä tuo sakki voi saada aikaan jonkinlaisen eskalaation, vaikka Trump ei sitä haluaisikaan, jopa ennen välivaaleja. Eikä Iranilla taida olla paljon muita keinoja jäljellä kuin öljyvirtojen patoaminen. Toivotaan toki, että tulitauko johtaa rauhaan.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
sivustahuutaja
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

urpiainen kirjoitti: 15.06.2026 12:58

Mut trumppelin synttäreitä vielä. Aika pieni, ainakin näennäisesti, juttu, mutta jotenkin tää puhuttelee mua aika suuresti. Vaikea olla näkemättä jonkinlaista viittausta vaikkapa antiikin korkeakulttuurin tappioon, kun nopeasti mentiin ihmiskunnan korkeimmasta taiteesta, filosofiasta ja tieteestä vastenmieliseen väkivaltaviihteeseen.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Pankration
urpiainen
Kitisijä

sivustahuutaja kirjoitti: 15.06.2026 14:36
urpiainen kirjoitti: 15.06.2026 12:58

Mut trumppelin synttäreitä vielä. Aika pieni, ainakin näennäisesti, juttu, mutta jotenkin tää puhuttelee mua aika suuresti. Vaikea olla näkemättä jonkinlaista viittausta vaikkapa antiikin korkeakulttuurin tappioon, kun nopeasti mentiin ihmiskunnan korkeimmasta taiteesta, filosofiasta ja tieteestä vastenmieliseen väkivaltaviihteeseen.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Pankration
Joo, jos tätä historiallista analogiaa lähtisi viemään pidemmälle, mikä on varmaan tyypillistä Kitinä-analogiointia siinä, että vie mahdollisen keskustelun sivuraiteelle ja epäolennaisuuksista kinaamiseen, niin Trumpin synttärit ovat tosiaan se hetki, kun helleeninen pankration on kokonaan turmeltunut roomalaisen autokraatin leipää ja sirkushuveja -meiningiksi.