Ilmastonmuutos
-
sivustahuutaja
- Kitisijä
Re: Ilmastonmuutos
^
Kaasuturbiiniin kun yhdistetään höyryturbiini, niin päästään jopa 60% hyötysuhteeseen
https://en.wikipedia.org/wiki/Combined- ... Efficiency
Kaasuturbiiniin kun yhdistetään höyryturbiini, niin päästään jopa 60% hyötysuhteeseen
https://en.wikipedia.org/wiki/Combined- ... Efficiency
-
James Potkukelkka
- Kitisijä
Joo, tuosta chatgpt myös kirjoitti.
Ei vertaistasi sulle, sä lilja Saaronin. Suo armos lahjat mulle ja kaste Siionin
-
sivustahuutaja
- Kitisijä
^
Mutuna veikkaisin, että combi on kalliimpi ja yksiköt isompia. Combi voi olla liian iso monille datakeskuksille, jolloin ongelmaksi tulee siirtolinjat ulos. Kun voimalan ja datakeskukset tehot on matchattu, ei tarvita siirtoa.
Mutuna veikkaisin, että combi on kalliimpi ja yksiköt isompia. Combi voi olla liian iso monille datakeskuksille, jolloin ongelmaksi tulee siirtolinjat ulos. Kun voimalan ja datakeskukset tehot on matchattu, ei tarvita siirtoa.
-
Bluntly
- Kitisijä
-
James Potkukelkka
- Kitisijä
-
James Potkukelkka
- Kitisijä
Wärtsilä myy näköjään myös ratkaisua, jossa mäntämoottori yhdistetään combined-cycle tyypisesti.
https://www.wartsila.com/energy/engine- ... wer-plants
https://www.wartsila.com/energy/engine- ... wer-plants
Ei vertaistasi sulle, sä lilja Saaronin. Suo armos lahjat mulle ja kaste Siionin
-
sivustahuutaja
- Kitisijä
Tarjoavat hieman paremman hyötysuhteen. Iso juttu omassa genressään, mutta kyllähän solar ja nuclear on se tulevaisuus. Kaasu sopii sitten paikkaamaan noita.
-
Bluntly
- Kitisijä
Aivan. Säätövoimaa tarvitaan aina. Ihan helvetisti.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
-
James Potkukelkka
- Kitisijä
Aa joo. CO2-turbiini näyttää olevan turbiini, jonka kiertoaine on CO2. Eli se ei kerro siitä, millä lämpöenergia tuotetaan.
-
James Potkukelkka
- Kitisijä
-
sivustahuutaja
- Kitisijä
^
Nostan Anttoselle hattua. Kaveri polttaa miljoonia käytännössä omia rahojaan todistamaan kerta toisensa jälkeen, että viherpuuhastelut ovat paskaa ja tarvitaan isompia otteita. Tuo on luultavasti kaikkein arvokkainta, mitä hän voi tehdä. Tarvittaisiin muutoksia poliittisissa linjauksissa, että voitaisiin edetä niiden isompien otteiden kanssa. Turha firmojen on mitään kehitellä, jos politiikka estää käyttöönoton.
Nostan Anttoselle hattua. Kaveri polttaa miljoonia käytännössä omia rahojaan todistamaan kerta toisensa jälkeen, että viherpuuhastelut ovat paskaa ja tarvitaan isompia otteita. Tuo on luultavasti kaikkein arvokkainta, mitä hän voi tehdä. Tarvittaisiin muutoksia poliittisissa linjauksissa, että voitaisiin edetä niiden isompien otteiden kanssa. Turha firmojen on mitään kehitellä, jos politiikka estää käyttöönoton.
-
Vagabondo
- Kitinä VIP-jäsen
Joo, Anttonen puhuu usein asiaa.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
-
James Potkukelkka
- Kitisijä
^
Osittain jatkoa samaan teemaan
https://www.hs.fi/alueet/art-2000012048182.html
Mitään vihreää siirtymää ei ole tapahtunut,
-
sivustahuutaja
- Kitisijä
^ selvä kommari.
-
James Potkukelkka
- Kitisijä
-
sivustahuutaja
- Kitisijä
^
Mutua. Nää degrowth hemmot tuppaa olemaan piilokommareita.
Itse olen teknoliberaali. Lisää vaan hiilivapaata energiaa, kuten ydinvoimaa.
Mutua. Nää degrowth hemmot tuppaa olemaan piilokommareita.
Itse olen teknoliberaali. Lisää vaan hiilivapaata energiaa, kuten ydinvoimaa.
-
James Potkukelkka
- Kitisijä
OK.
Mun mielestäni tämä kohta
Toisessa ketjussa kerroin tapaavani kaukaisia kanadan sukulaisia. Kanadan pikkuserkku sanoi hyvin: "Ei ole Trumpin vika, että hänet on valittu kaksi kertaa presidentiksi".
Mun mielestäni tämä kohta
on se varsinainen ongelma. Mehän voimme valita valtaan juuri sellaisia poliitikkoja kuin haluamme.Toivon, että kirja saa meidät vaatimaan poliitikoilta enemmän
Toisessa ketjussa kerroin tapaavani kaukaisia kanadan sukulaisia. Kanadan pikkuserkku sanoi hyvin: "Ei ole Trumpin vika, että hänet on valittu kaksi kertaa presidentiksi".
-
urpiainen
- Kitisijä
Kaveri näyttää hiihtelevän ympäristötaloustieteessä vakiokamaan kuuluva Jevonsin paradoksin liepeillä (https://fi.wikipedia.org/wiki/Jevonsin_paradoksi). Vaikka Jevonsin paradoksi on yli 150 vuotta vanha, se on jotenkin inspiroivan ajankohtainen nimenomaan sitä kautta, että fokusoi silloinkin hiileen: paljon vähemmän hiiltä käyttänyt Wattin höyrykone lisäsi hiilen kokonaiskulutusta. Haittoja pitäisi ehkä verottaa paljon nykyistä reippaammin.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
-
sivustahuutaja
- Kitisijä
^ giljotiini oli inhimmillisempintapa teloittaa, joka lisäsi teloituksia.
Haittoja tosiaan pitäisi verottaa enemmän. Tulojen verotuksesta taas voisi luopua kokonaan.
Haittoja tosiaan pitäisi verottaa enemmän. Tulojen verotuksesta taas voisi luopua kokonaan.
-
Vagabondo
- Kitinä VIP-jäsen
Mä olin pitkään samaa mieltä tulojen verotuksesta, mutta olen kallistunut nykyään sille kannalle, että sen verran voidaan tuloja verottaa, että saadaan kansalaispalkka pyörimään.sivustahuutaja kirjoitti: 15.06.2026 11:21 Haittoja tosiaan pitäisi verottaa enemmän. Tulojen verotuksesta taas voisi luopua kokonaan.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
-
Vagabondo
- Kitinä VIP-jäsen
Ei tietenkään ole tapahtunut. Vastahan sitä viritellään käyntiin rikkaissa maissa. Fossiiliset on vielä edullisempia, niin kehittyvät taloudet polttaa sitä kiihtyvällä tahdilla. Esimerkiksi Kiinan kansainvälisesti lupaama tavoite taisi olla että fossiilisten kasvu loppuisi 2030 mennessä.James Potkukelkka kirjoitti: 15.06.2026 9:19 ^
Mitään vihreää siirtymää ei ole tapahtunut,
-
urpiainen
- Kitisijä
Hesarissahan oli pari päivää sitten joku Amerikan kommunisti, joka oli aika puhdasoppisen marxilainen siinä, että nyt olisi käynnissä sellainen yhteiskunnallinen murros, että pääomaa (työn sijaan) on alettava verottaa ihan tosissaan. Myös perustulo oli korkealla agendalla. https://www.hs.fi/visio/art-2000011979092.htmlVagabondo kirjoitti: 15.06.2026 11:29Mä olin pitkään samaa mieltä tulojen verotuksesta, mutta olen kallistunut nykyään sille kannalle, että sen verran voidaan tuloja verottaa, että saadaan kansalaispalkka pyörimään.sivustahuutaja kirjoitti: 15.06.2026 11:21 Haittoja tosiaan pitäisi verottaa enemmän. Tulojen verotuksesta taas voisi luopua kokonaan.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
-
Homeboy65
- Kitisijä
Islannissa on nyt hyttysiä, mikä kertoo jotain.
"En tiedä pitäisikö sinulle ojentaa netiketti, banaani vai köysi." - Tix