Joo. Onneksi jutussa sankariekonomisti M. Pohjola selittää, että orastava kasvu perustuu tuottavuuden kasvuun erityisesti palvelualoilla, kun taas perinteisen teollisuuden alat surkealla tuottavuuskehityksellään painavat kokonaisuutta tehokkaasti alas. Kun talousosaajapuolueemme ovat businessmyönteisyydessään niin tiukasti perinteisen teollisuuden vuorineuvosten taskussa, niin eiköhän jatkossakin käytetä miljardeja yritystukina luovan tuhon jarruttamiseen ja siis kasvun tukkeena olevien auringonlaskun alojen tekohengittämiseen. Eli kaikkemme kyllä teemme, että kasvu ei pääse kunnolla vauhtiin!James Potkukelkka kirjoitti: 30.07.2026 8:29Nyt näyttää pahalta
https://www.hs.fi/visio/art-2000012125955.html
SUOMI nousuun!
-
urpiainen
- Kitisijä
Re: SUOMI nousuun!
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
-
Homeboy65
- Kitisijä
Suomi pääsisi nousuun alentamalla verotusta. Hyvinvointivaltio ei tarvitse niin kireää verotusta kuin luullaan.
Liiallinen verotus paradoksaalisesti usein VÄHENTÄÄ verotuloja.
Miksi? Koska vastatoimet. Popula ryhtyy tekemään pimeää työtä, laillinen/laiton veronkierto jne.
Liiallinen verotus paradoksaalisesti usein VÄHENTÄÄ verotuloja.
Miksi? Koska vastatoimet. Popula ryhtyy tekemään pimeää työtä, laillinen/laiton veronkierto jne.
"En tiedä pitäisikö sinulle ojentaa netiketti, banaani vai köysi." - Tix
-
Bhven
- Kitisijä
^ Olet vähän kuin ylen uutiset selkokielellä.
Start up. Cash in. Sell out. Bro down.
-
urpiainen
- Kitisijä
Sisältö oli kyllä enemmän Verkkouutisia.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
-
Homeboy65
- Kitisijä
Olet sitä mieltä että tekstini on oikeistolaista?
-
urpiainen
- Kitisijä
En mä yleensä ajattele asioita oikeisto-vasemmisto-jaon kautta. Mutta tässä teemassa minusta on selvää, että nimenomaan kokoomuksen populistit ovat esittäneet, että Suomi on kokonaisuutena selvästi Lafferin käyrän huippukohdan ohi laskevalla linjalla. Tämä on minusta vähän kummaa populismia. Verojärjestelmä on kovin monimutkainen, ja eri veroilla on omat käyränsä: joissain veroissa on varmasti Lafferin näkökulmasta korottamisen varaa, joissain taas ei. En ole varma, onko verotuksesta yhtenä möhkäleenä puhuminen sinun tapaasi mitenkään mielekästä tai kiinnostavaa. Pidän tuollaista kontribuutiota siis aika mielenkiinnottomana urpoilunsa, siis sisällöltään ja kiinnostavuudeltaan tyypillisenä verkkouutiset-kamana, jolla ei ole paljoa annettavaa kuoron ulkopuolelle.
-
Homeboy65
- Kitisijä
No väitän että liika verotus aiheuttaa em. vastatoimia - ja näin voi todeta ihan yleisellä tasolla. Olenko väärässä?
-
urpiainen
- Kitisijä
Pääväitteesi on mun mielestä tällä tasolla esitettynä sisällötöntä pörinää:Homeboy65 kirjoitti: 03.08.2026 9:28 No väitän että liika verotus aiheuttaa em. vastatoimia - ja näin voi todeta ihan yleisellä tasolla. Olenko väärässä?
-
Homeboy65
- Kitisijä
Et vastannut (kello 9.28.) kysymykseeni. Vastaahan siis.
-
James Potkukelkka
- Kitisijä
Voin vastata, koska päivystävä dosentti on varattu.
Yleisellä tasolla voidaan todeta, että liika verotus aiheuttaa erilaisia vastatoimia ja voi alentaa verokertymää.
Yleisellä tasolla voi myös todeta, että jos ulkona on liian kuuma tai kylmä, se ei ole hyvä asia.
Yleisellä tasolla voidaan todeta, että liika verotus aiheuttaa erilaisia vastatoimia ja voi alentaa verokertymää.
Yleisellä tasolla voi myös todeta, että jos ulkona on liian kuuma tai kylmä, se ei ole hyvä asia.
Ei vertaistasi sulle, sä lilja Saaronin. Suo armos lahjat mulle ja kaste Siionin
-
Homeboy65
- Kitisijä
Olet sitä mieltä että se mitä kirjoitin on aksioma? Olen eri mieltä.James Potkukelkka kirjoitti: 03.08.2026 9:34 Voin vastata, koska päivystävä dosentti on varattu.
-
James Potkukelkka
- Kitisijä
Veikkaan, että sulla tai mulla ei ole kompetenssia arvioida, mikä on suomen eri verojen kohta Lafferin käyrällä. Minä toki olen aina sitä mieltä, että veroja pitää alentaa.
Ei vertaistasi sulle, sä lilja Saaronin. Suo armos lahjat mulle ja kaste Siionin
-
Homeboy65
- Kitisijä
OK. Voisi vielä todeta että veronalennuksilla on - ainakin joskus - dynaamisia vaikutuksia jolloin verotulot faktisesti kasvavat.James Potkukelkka kirjoitti: 03.08.2026 9:44 Veikkaan, että sulla tai mulla ei ole kompetenssia arvioida, mikä on suomen eri verojen kohta Lafferin käyrällä. Minä toki olen aina sitä mieltä, että veroja pitää alentaa.
-
Homeboy65
- Kitisijä
Suomen verotus on kansainvälisesti vertaillen kireää, varsinkin ansiotulojen ja työn verotuksen progressiossa. Tämä on kiistaton fakta.James Potkukelkka kirjoitti: 03.08.2026 9:44 Veikkaan, että sulla tai mulla ei ole kompetenssia arvioida, mikä on suomen eri verojen kohta Lafferin käyrällä. Minä toki olen aina sitä mieltä, että veroja pitää alentaa.
-
James Potkukelkka
- Kitisijä
Se ei vielä tarkoita päivän kysymyksen suhteen mitään. Toki henk. koht. uskon, että Lafferin käyrällä ollaan palkkaverotuksen korkeimmissa tuloluokissa laskevalla osalla. Mutta mun mielipiteelläni ei ole mitään todistusarvoa.Homeboy65 kirjoitti: 03.08.2026 9:55Suomen verotus on kansainvälisesti vertaillen kireää, varsinkin ansiotulojen ja työn verotuksen progressiossa. Tämä on kiistaton fakta.James Potkukelkka kirjoitti: 03.08.2026 9:44 Veikkaan, että sulla tai mulla ei ole kompetenssia arvioida, mikä on suomen eri verojen kohta Lafferin käyrällä. Minä toki olen aina sitä mieltä, että veroja pitää alentaa.
-
sivustahuutaja
- Kitisijä
Näkeehän sen nyt sokea apinakin, että ollaan käyrän väärällä puolella. 20 vuotta nollakasvua, valtava valtio, miljarditolkulla syömävelkaa joka vuosi ja korkea työttömyys!James Potkukelkka kirjoitti: 03.08.2026 9:44 Veikkaan, että sulla tai mulla ei ole kompetenssia arvioida, mikä on suomen eri verojen kohta Lafferin käyrällä. Minä toki olen aina sitä mieltä, että veroja pitää alentaa.
-
Bhven
- Kitisijä
Pauli Vahtera sattumoisin kirjoitti pari päivää sitten harmaasta taloudesta. Kopioin twitter-lyhennelmän tähän sen sijaan, että tarjoaisin vain linkin osoitteeseen paulivahtera.comHomeboy65 kirjoitti: 02.08.2026 15:36 Koska vastatoimet. Popula ryhtyy tekemään pimeää työtä, laillinen/laiton veronkierto jne.
Harmaa talous – musta tulevaisuus –vai toimivampi yhteiskunta
Harmaan talouden miljardit ovat poliitikoille kuin sateenkaaren päässä oleva aarrearkku. Sitä ei koskaan löydetä.
Viime vuosikymmeninä ihmisten moraali on heikentynyt. Suurimpia syitä moraalikatoon ovat julkisen sektorin tuhlaava rahankäyttö, liian hyvä sosiaaliturva ja ulkomaalaisille maksettavat miljardit valehtelusta, huijauksista ja rikollisuudesta. Yhä useammat suomalaiset ajattelevat, että jos päättäjämme hukkaavat suomalaisten rahat, emme halua olla mukana kartuttamassa tuhlausta.
Sosiaaliturvasta karmea esimerkki on se, että kuukaudessa alle 1000 euroa yhteensä työ- ja kansaneläkettä saavien määrä oli viime vuonna 159.000. Useimmat heistä ovat tehneet vuosikymmeniä töitä pienellä palkalla. Samaan aikaan jokainen kolme vuotta tai enemmän Suomessa luuhannut koskaan työtä tehnyt ulkomaalainen saa takuueläkettä 991 euroa.
Suuri syyllinen ovat myös tietokoneet. Tietokoneilla on mahdollistettu joka vuosi kasvava valtava byrokratia ja sen valvonta. Tällaista kyyläysyhteiskuntaa ei ilman tietokoneita voitaisi pitää yllä. Valvonta on mennyt niin pikkutarkaksi, ettei kukaan siitä kunnialla voi selviytyä. Ja pahemmaksi menee.
Blogin tarkoitus ei ole kannustaa harmaaseen talouteen, vaan osoittaa kuinka vaikeaksi ja osin mahdottomaksi rehellisenä toimiminen on tehty. Lisäksi osoitan, että Suomessa harmaan talouden laajuutta liioitellaan rankasti. Motiiveja liioitteluun voi itse kukin miettiä.
Harmaan talouden raha on myös kansantalouden rahaa
Otetaan esimerkki. Rakennusalan ammattilainen tekee iltapuhteina ja viikonloppuisin omakotitalojen pieniä remonttitöitä ilman kuittia. Yhden isomman keikan hinta voi olla 1000 euroa. Oletetaan, että ammattilainen on päivätöissä alan yrityksessä ja kuitilla tekisi nämä iltapuhdetyöt yrityksen piikkiin.
Hieman provokatiivinen laskelma osoittaa, että yhteiskunta saa 1000 euron pimeästä palkasta 682 euroa. Kuitilla maksettu remontti toisi valtiolle vain hieman enemmän, 757 euroa. Palkan saaja saisi tuhannesta eurosta käyttöönsä kuitilla 451 euroa.
Laskelmassa on oletettu, että pimeä palkka käytetään yleisen arvonlisäverokannan hyödykkeisiin kuten tietotekniikkaan ja huonekaluihin. Jos palkka käytetään ulkomaan matkaan, raha ei hyödytä suomalaista yhteiskuntaa.
Harmaan talouden laajuutta Suomessa on aina liioiteltu.
Eduskunnan tarkastusvaliokunnan tilaaman selvityksen mukaan harmaa talous olisi vuonna 2008 ollut 10-14 miljardia euroa. Tästä olisi aiheutunut 4 - 6 miljardin euron vuotuiset vero- ja maksumenetykset. Verohallinnon harmaan talouden selvitysyksikön mukaan pimeän työn arvo vuosina 2014-20 oli 0,9 – 1,4 miljardia euroa vuodessa. Tästä olisi aiheutunut 300 - 480 miljoonan euron vero- ja sosiaalimaksujen menetys. Arvonlisäveroja olisi menetetty vuonna 2023 600 miljoonaa euroa.
Jos pimeät työntekijät ovat mediaanipalkkaisia suomalaisia, 300 miljoonan euron veromenetys tarkoittaisi, että Suomessa joka päivä on 28.000 pimeää työntekijää. Oletettavasti pimeät palkat ovat pienempiä kuin rehelliset palkat. Jos pimeä palkka olisi keskimäärin 2500 euroa, tarvittaisiin 49.000 pimeää työntekijää joka päivä.
Missä he ovat? Eivät ole julkisella sektorilla. Eivät ole rakennuksilla eivätkä telakoilla, koska töihin vaaditaan aina näkyvillä oleva veronumero, joita valvotaan työmailla pistokokein. Eivät ole ulkomaalaisissa yrityksissä, joissa palkat maksetaan kotimaahan. Ulkomaalaisen yrityksen Suomeen lähettämät työntekijät ovat verovelvollisia Suomessa heti täällä tehdyistä töistä maksetuista palkoista.
Työmailla tehtävän valvonnan (verohallinto, työsuojeluviranomaiset, poliisi) lisäksi rakennusliikkeen on selvitettävä alihankkijoiden taustat. Alalla on käännetty arvonlisäverovelvollisuus, mikä vaikeuttaa veropetosten tekemistä.
Harmaan talouden selvitysyksikön tuoreimpien arvioiden mukaan pienten yritysten (liikevaihto alle 10 milj. €) yhteisöveroon liittyvä harmaa talous on noin 120 miljoonaa euroa vuodessa. Se on yleisintä rakennusalalla (selvästi suurin), ravitsemusalalla (ravintolat, kahvilat, catering) sekä kiinteistönhoidossa ja siivousalalla.
Vuonna 2024 verohallinto esitti koneoppimisen perusteella, että Suomessa toimii jopa 7400 yritystä verohallinnon rekisterien ulkopuolella. Niiden aiheuttama verovaje olisi 90 – 120 miljoonaa euroa. On vaikeaa hahmottaa, mitä nämä yritykset olisivat. Pimeitä maahanmuuttajatakseja ei ole noin suurta määrää.
EU:n julkaisemassa raportissa esitettiin harmaan talouden määräksi Suomessa 6,6 % bruttokansantuotteesta vuonna 2023. Eli 18 miljardia euroa. Melkein yhtä suuri kuin koko päivittäistavarakaupan arvonlisäverollinen myynti viime vuonna: 24,1 miljardia euroa.
Kun pimeät palkat ja arvonlisäverovaje ovat 2 miljardia, mitä ovat muut 16 miljardia euroa. Määrä on käsittämättömän suuri: jokainen yli 15-vuotias suomalainen ostaisi joka vuosi 3700 eurolla pimeitä palveluja.
Suomessa puhutaan paljon harmaasta taloudesta. Vasta viime aikoina on alettu puhumaan korruptiosta. Korruption aiheuttamat taloudelliset yhteiskunnalliset menetykset on arvioitu olevan miljardeja euroja. Korruptiota on etenkin julkisissa hankinnoissa. Koska sen taustalla on ”isokenkäisiä” suomalaisia, asian tutkimiseen ei juurikaan ole annettu resursseja..
Lue harmaasta taloudesta. Juttu on jännittävämpi kuin kesädekkari
https://www.vahtera.blog/post/harmaa-ta ... hteiskunta
Laitan tähän vielä tekoälykorjauksen:
Gemini kirjoitti: Kyseinen 6,6 %:n arvio Suomen harmaan talouden osuudesta bruttokansantuotteesta vuonna 2023 ei ole peräisin EU:n raportista, vaan konsulttiyhtiö EY:n (Ernst & Young) vuonna 2025 julkaisemasta tutkimuksesta (Shadow economy: refined estimates and policy areas).
Mihin luvut perustuvat?
EY:n tutkimus (2025): EY arvioi tutkimuksessaan harmaan talouden kooksi Suomessa 6,6 % BKT:sta vuonna 2023 (käyttäen mukautettua Currency Demand Approach -menetelmää). Suomen lukema on kansainvälisesti tarkasteltuna pienten joukossa (koko maailman keskiarvo oli 11,8 %).
Euroopan komission (EU) omat arviot: EU-komissio julkaisee säännöllisesti maakohtaisia vertailuja tiettyistä harmaan talouden osa-alueista, kuten arvonlisäverovajeesta. Komission arvion mukaan Suomen ALV-verovaje oli vuonna 2023 noin 3 %, mikä on EU:n pienimpiä. Komissio on lisäksi arvioinut pimeän työn osuudeksi Suomessa 7,8 % yksityisen sektorin työpanoksesta (vuoden 2019 tiedoilla julkaistussa raportissa).
Harmaan talouden arvioinnissa eri tutkimuslaitokset ja menetelmät antavat erisuuria tuloksia (esim. eri laskentatavoilla arviot Suomelle ovat liikkuneet 2,5 %:n ja 13 %:n välillä), minkä vuoksi myös taustatiedolla ja käytetyllä menetelmällä on suuri merkitys.
Start up. Cash in. Sell out. Bro down.
-
James Potkukelkka
- Kitisijä
Paholaisen asianajajana voin todeta, että Suomen kultavuosien (vuosituhanen vaihde) aikaan palkkaverotus oli nykyistä kireämpää kaikissa tuloluokissasivustahuutaja kirjoitti: 03.08.2026 10:10Näkeehän sen nyt sokea apinakin, että ollaan käyrän väärällä puolella. 20 vuotta nollakasvua, valtava valtio, miljarditolkulla syömävelkaa joka vuosi ja korkea työttömyys!James Potkukelkka kirjoitti: 03.08.2026 9:44 Veikkaan, että sulla tai mulla ei ole kompetenssia arvioida, mikä on suomen eri verojen kohta Lafferin käyrällä. Minä toki olen aina sitä mieltä, että veroja pitää alentaa.
https://www.veronmaksajat.fi/tutkimus-j ... /#441600be
Disclaimer: palkkaverotusta ja erityisesti sen progressiota tulee alentaa.
Myös yhteisöveroaste on nykyään alempi kuin vuosituhannen vaihteessa
https://www.veronmaksajat.fi/tutkimus-j ... soverotus/
-
sivustahuutaja
- Kitisijä
^
Laivat kääntyvät hitaasti ja maat vielä hitaammiin. Jos nyt vuodeksi alennettaisiin verotusta ja sitten nostettaisiin takaisin, niin tuskin siinä ehtisi kovin suurta muutosta tapahtumaan.
Laivat kääntyvät hitaasti ja maat vielä hitaammiin. Jos nyt vuodeksi alennettaisiin verotusta ja sitten nostettaisiin takaisin, niin tuskin siinä ehtisi kovin suurta muutosta tapahtumaan.
-
James Potkukelkka
- Kitisijä
joo. Ja kuten sanoin, mielipiteeni on selvä. En kuitenkaan pidä sitä faktana.