Eduskuntavaalit 2027

Vakavia keskusteluja isoista asioista - tiede, talous, politiikka, uskonto, yhteiskunnalliset asiat. Ei onelinereitä/puzznuzzia.
James Potkukelkka
Kitisijä

Re: Eduskuntavaalit 2027

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

urpiainen kirjoitti: 16.09.2026 7:06 tämä on kyllä aika kummallista.

Osa äänestäjistä haluaa oikeistopuolueen.
Ei vertaistasi sulle, sä lilja Saaronin. Suo armos lahjat mulle ja kaste Siionin
urpiainen
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

James Potkukelkka kirjoitti: 16.09.2026 8:27
Joo. Mutta siis nykyisessä poliittisessa tilanteessa on vähän erikoista, että kokoomus ei kelpaa, vaan halutaan tätä. Onkohan siinä osin taktista äänestämistä? Ehkä ensisijainen ajatus on pitää demarit poissa ja siis välttää sinipunaa, jolloin persuista pitää tehdä kuninkaantekijä-kokoomukselle merkittävämpi vaihtoehto.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
James Potkukelkka
Kitisijä

urpiainen kirjoitti: 16.09.2026 9:14
Joo. Mutta siis nykyisessä poliittisessa tilanteessa on vähän erikoista, että kokoomus ei kelpaa, vaan halutaan tätä.
Osa näkee Sekoomuksen liian pehmososiaaliliberaalina.
Ei vertaistasi sulle, sä lilja Saaronin. Suo armos lahjat mulle ja kaste Siionin
Homeboy65
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja Homeboy65 »

James Potkukelkka kirjoitti: 16.09.2026 9:21
Joo. Mutta siis nykyisessä poliittisessa tilanteessa on vähän erikoista, että kokoomus ei kelpaa, vaan halutaan tätä.
Kokoomus on hyvin maltillinen oikeistopuolue. Kokkareilla ja demareilla ei ole kuin painotuseroja.
"En tiedä pitäisikö sinulle ojentaa netiketti, banaani vai köysi." - Tix
James Potkukelkka
Kitisijä

Homeboy65 kirjoitti: 16.09.2026 9:25
Kokoomus on hyvin maltillinen oikeistopuolue. Kokkareilla ja demareilla ei ole kuin painotuseroja.
Juu. Siksi aito asia kiinnostaa monia.
urpiainen
Kitisijä

Höps. Noin voi sanoa vain, jos ei ole seurannut ollenkaan sitä, miten kokoomus on nyt muokannut vaikka ay-pelikenttää, tai sitten on lähtenyt mukaan persujen overtonin ikunan siirtelyyn ja pitää pelkkinä painotuseroina melkein kaikkea, joka ei maga-oikeiston tapaan pyri korvaamaan liberaalia demokratiaa autoritäärisellä majortitarismilla tms.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Homeboy65
Kitisijä

urpiainen kirjoitti: 16.09.2026 9:36

Höps. Noin voi sanoa vain, jos ei ole seurannut ollenkaan sitä, miten kokoomus on nyt muokannut vaikka ay-pelikenttää, tai sitten on lähtenyt mukaan persujen overtonin ikunan siirtelyyn ja pitää pelkkinä painotuseroina melkein kaikkea, joka ei maga-oikeiston tapaan pyri korvaamaan liberaalia demokratiaa autoritäärisellä majortitarismilla tms.
Myönnän että nykyisen hallituksen leikkauspolitiikka on :perse:
Hanurista.
Bhven
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja Bhven »

Homeboy65 kirjoitti: 16.09.2026 9:25 Kokoomus on hyvin maltillinen oikeistopuolue. Kokkareilla ja demareilla ei ole kuin painotuseroja.
Kokoomus on äärivasemmistolainen rälssipuolue.
Dogs are dumb enough and also smart enough to live a perfect life.
Homeboy65
Kitisijä

Bhven kirjoitti: 16.09.2026 9:42
Homeboy65 kirjoitti: 16.09.2026 9:25 Kokoomus on hyvin maltillinen oikeistopuolue. Kokkareilla ja demareilla ei ole kuin painotuseroja.
Kokoomus on äärivasemmistolainen rälssipuolue.
Olisi tyylikkäämpää jos laittaisit huumoria peliin vähän harvemmin.
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

James Potkukelkka kirjoitti: 16.09.2026 9:33 Juu. Siksi aito asia kiinnostaa monia.
Ei persut ole oikeistopuolue.

EDIT: Toki se on siirtynyt oikealle Soinin vasemmistokonservatismista, mutta vaikka se omia tavoitteitaan ajaakseen on toiminut kokoomuksen talouspolitiikan leimaisimena, niin ei oikeistolaisuus ole puolueen poliittista identiteettiä. Konservatiivisuus on.
Viimeksi muokannut Vagabondo, 16.09.2026 9:47. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
James Potkukelkka
Kitisijä

Vagabondo kirjoitti: 16.09.2026 9:45
James Potkukelkka kirjoitti: 16.09.2026 9:33 Juu. Siksi aito asia kiinnostaa monia.
Ei persut ole oikeistopuolue.
Mitäs ei-oikeistolaista nykypersuissa on? Ei pidä sekoittaa nykypersuja Soinin aikaisiin persuihin. Kaksi aivan eri puoluetta, joilla sattuu olemaan sama nimi.
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen

Ei pitäisi editoida viestejä, kun keskuslujärjestys menee ihan persiilleen :facepalm:
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
sivustahuutaja
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^^
Jeps. Soinin puolue on Siniset Valtiomiehet.
sivustahuutaja
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

Oikean persuilunnalussa persut olivat mielestäni taloushommissa vasemmisto-keskustaa, mutta sitten kannattajat ilmeisesti keetoivat, etteivät halua valtion auttavaa kättä.
urpiainen
Kitisijä

Mä en omassa ajattelussani oikeasti juuri koskaan operoi oikeisto-vasemmisto-erolla, kun juuri kukaan ei ainakaan näillä lakeuksilla aja marxilaista kommunismia tai sosialismia. Se ei ole kovin hedelmällinen analyysityökalu.

Jos nyt jotain perustavanlaatuista eroa vasemmiston ja oikeiston välillä haluaisi tehdä, se oli varman suhtautuminen erilaisiin hierarkioihin, mahdollisuuksien ja lopputulosten tasa-arvoon, tulonjakoon ja sen sellaiseen. Karkeasti voisi ajatella, että vasemmisto pitää kaikkia hierarkioita lähtökohtaisesti sosiaalisten rakenteiden tuottamina siten, että politiikan tehtävä on purkaa ja tasata näiden tuottamia lopputulosten epätasa-arvoisuuksia, jos ei muuta niin suojellakseen seuraavan sukupolven mahdollisuuksien tasa-arvoa. Oikeistolainen näkökulma taas pitää erilaisia hierarkioita luonnollisina seurauksina ihmisten erilaisista kyvyistä ja toimintatavoista siten, että niiden tuottamat hierarkiat ja epätasa-arvoiset sosiaaliset kerrostumat ovat siis luonnollisia ja seurausta markkinan taipumuksesta löytää tehokas tasapainotila. Mun mielestä on selvää, että Soinin persut oli vasemmistolainen puolue tässä mielessä, kun taas nykypersut ovat aika oikealla.
Ylermi Ylihankala
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

urpiainen kirjoitti: 16.09.2026 9:36 ... lähtenyt mukaan persujen overtonin ikunan siirtelyyn ja pitää pelkkinä painotuseroina melkein kaikkea, joka ei maga-oikeiston tapaan pyri korvaamaan liberaalia demokratiaa autoritäärisellä majortitarismilla tms.
Mielestäni sinulla menee välillä sekaisin oma mielipide ja tunne sekä vallitsevat poliittiset rakenteet ja prosessit. Mun silmissä nimittäin kokoomus on persujen kanssa väljähtäneessä ja seksittömässä suhteessa koko lailla välttämättömyydestä hallituksessa olon suhteen. Järkiliitto, jossa kokoomus on joutunut odotetusti jopa myymään arvojaan, mutta ainakin omissa silmissä kokoomus on arvopohjaltaan ja agendaltaan koko lailla sama puolue kuin ennenkin.

Toki kokoomuksen pesutornin kupeessa on useampi kori likapyykkiä odottamassa, mutta nekin joskus pestään ja matka jatkuu.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
urpiainen
Kitisijä

^ en suoraan sanottuna ymmärrä viestiäsi, mutta tarkennan varmuuden vuoksi, että oma pointtini oli siis yksinomaan kritisoida Homien väitettä siitä, että demarien ja kokoomuksen välillä on pelkkä painotusero. Tällä kaudella kokoomus on saanut läpi monia, melkeinpä ikiaikaisia tavoitteitaan, joita on pidetty mahdottomina toteuttaa suomalaisessa yhteiskunnassa. Kun Homie näkee tämän pelkkänä painotuserona, niin joko Homie ei ole seurannut tapahtumia eikä ymmärrä, mitä kokoomus on saanut aikaan, tai sitten Homie on siirtänyt äärioikeiston nousun myötä arvosteluskaalaansa niin hurjasti, että kaikki ei-kumoukselliset (suhteessa läntiseen liberaalidemokratiaan) poliittiset toimet näyttävät pelkiltä painotuseroilta.
James Potkukelkka
Kitisijä

urpiainen kirjoitti: 16.09.2026 10:17 Tällä kaudella kokoomus on saanut läpi monia, melkeinpä ikiaikaisia tavoitteitaan, joita on pidetty mahdottomina toteuttaa suomalaisessa yhteiskunnassa. .
Tällä argumentillahan olen aina kritisoinut niitä, jotka väittävät Orpoa lapaseksi. Ja tällä perusteella (kuten ad nauseam olen jankuttanut) hyväksyn nykyhallituksen. Munakasta ei voi tehdä rikkomatta munia. Tai kuten jo aiemmin siteerasin "He’s a bastard, but he’s our bastard” (pronomini väärin, mutta autenttisuuden takia en muuta).
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen

Ylermi Ylihankala kirjoitti: 16.09.2026 10:12 Mielestäni sinulla menee välillä sekaisin oma mielipide ja tunne sekä vallitsevat poliittiset rakenteet ja prosessit. Mun silmissä nimittäin kokoomus on persujen kanssa väljähtäneessä ja seksittömässä suhteessa koko lailla välttämättömyydestä hallituksessa olon suhteen. Järkiliitto, jossa kokoomus on joutunut odotetusti jopa myymään arvojaan, mutta ainakin omissa silmissä kokoomus on arvopohjaltaan ja agendaltaan koko lailla sama puolue kuin ennenkin.

Toki kokoomuksen pesutornin kupeessa on useampi kori likapyykkiä odottamassa, mutta nekin joskus pestään ja matka jatkuu.
Samalla tapaa persut näyttäytyy tällä hetkellä oikeistolaisempana kuin oikeasti ovatkaan. Ainakaan mä en muista, että niillä olisi itsellään koskaan ollut mitään vakavasti otettavaa taloudellista linjaa. Mä mieluummin luonnehtisinkin sitä konservatiivipuolueeksi kuin oikeistopuolueeksi. Ihan vaan että saan enemmän henkistä etäisyyttä siihen :paska:
Ylermi Ylihankala
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

^ Mä en viitannut sinänsä homien viestiin, vaan yleisellä tasolla olin eri mieltä kokoomuksen valumisesta persujen suuntaan.

Tapani mukaan en lukenut edeltäviä viestejä.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen

James Potkukelkka kirjoitti: 16.09.2026 10:21Ja tällä perusteella (kuten ad nauseam olen jankuttanut) hyväksyn nykyhallituksen.
Olisi vaan pitänyt osata päästää irti jo vuosi sitten ja antaa hallituksen kaatua persujen perseilyn seurauksena. Isot uudistukset oli tehty, oma kannatus oli kohdillaan ja persut alhaalla.
urpiainen
Kitisijä

Vagabondo kirjoitti: 16.09.2026 10:22
Ylermi Ylihankala kirjoitti: 16.09.2026 10:12 Mielestäni sinulla menee välillä sekaisin oma mielipide ja tunne sekä vallitsevat poliittiset rakenteet ja prosessit. Mun silmissä nimittäin kokoomus on persujen kanssa väljähtäneessä ja seksittömässä suhteessa koko lailla välttämättömyydestä hallituksessa olon suhteen. Järkiliitto, jossa kokoomus on joutunut odotetusti jopa myymään arvojaan, mutta ainakin omissa silmissä kokoomus on arvopohjaltaan ja agendaltaan koko lailla sama puolue kuin ennenkin.

Samalla tapaa persut näyttäytyy tällä hetkellä oikeistolaisempana kuin oikeasti ovatkaan. Ainakaan mä en muista, että niillä olisi itsellään koskaan ollut mitään vakavasti otettavaa taloudellista linjaa. Mä mieluummin luonnehtisinkin sitä konservatiivipuolueeksi kuin oikeistopuolueeksi. Ihan vaan että saan enemmän henkistä etäisyyttä siihen :paska:
Mun mielestä jo vähän oikeisto-vasemmisto-eroa kiinnostavampi tapa arvioida Suomen poliittista kenttää on historiallinen analyysi siinä mielessä, että olemme pitkälti edelleen 1900-luvun puolueiden todellisuudessa (puoluelaitoshan on tosi uusi systeemi, kun tullut nykymielessä relevantiksi vasta yleisen ja yhtäläisen äänioikeuden myötä). Meillä on karkeasti kolmesta ideologisesta traditiosta ammentavia poliittisia liikkeitä:

- hegeliläisyydestä, kansallisromantiikasta ja nationalismista ammentavat kansalliskonservativiiset liikkeet (keskeistä jonkinlainen etnonationalistinen kollektiivinen identifikaatio, versioina ehkä konservatiiviset ja fasistiset liikkeet)
- marxilaisesta traditiosta ammentavat, reformistiset työväenliikkeet (keskeistä luokkaidentifikaatio, versioina kommunistiset ja sosiaalidemokraattiset liikkeet)
- liberalismin traditiosta ammentavat liikkeet (keskeistä markkinamekanismi, versioina ehkä uusliberaalit poliittisen ohjauksen korvaamista markkinaohjauksella korostavat liikkeet ja sosiaaliliberaalit liikkeet, joille markkinamekanismi yhdistetään vahvaan hyvinvointivaltioeetokseen).

Jonnekin 1900-luvun jälkipuoliskolle asti marxilaisen ajattelun johtaminen kumouksellisuuteen oli aitona pidetty uhka, jolloin ei-sosialistisuus riittii kokoomaan ei-sosialistisia voimia yhteen. Näin kokoomukseen on mahtunut puhtaasti kansalliskonservatiivisia voimia, uusliberaaleja voimia ja sosaaliliberaaleja voimia. Kun marxilaista uhkaa ei nyt ole, ei-sosialistien keskinäiset erot ovat nousseet pintaan. Persut ovat kansalliskonservatiivinen liike, jonka hierarkiamyönteisyys löytää yhteistä pintaa kokoomuksen uusliberaalin siiven kanssa. Tässä mielessä ne ovat ihan ehta oikeistopuolue sinunkin mielessäsi. Toisaalta sitten taas persujen kansainvälinen momentum tulee tällä hetkellä ennen muuta Trumpin Maga-liikkeeltä, joka kyllä on selvästi yhdistämässä kansalliskonservatiivisuutta merkantilistiseen talouspolitiikkaan, ja kaikuja näkyy tietysti myös persuissa. Jos pitää oikeistolaisuuden ytimenä jonkinlaista talousliberalismia ja markkinamyönteisyyttä, tällainen on tietysti aika epäoikeistolaista.

Mun ongelma on tietysti se, että poliittinen kotini olisi ennen muuta siellä sosiaaliliberalismissa jossain klassisessa englantilaisessa mielessä. Ståhlbergin edistyspuolueen jälkeen tällä ei oikein ollut äänenkannattajaa Suomessa. Kaikuja ja historiallisia jatkumoita löytyy kokoomuksen sosiaaliliberaalista siivestä, rkp:stä (jonka luonne kielipuolueena toisaalta painaa jatkuvasti sinne nationalismiin), post-sosialistisista oikeistodemareista (ja jopa vasemmistoliiton shampanjasosialististeista) sekä lkp:stä siirtyneistä vihreistä. Mutta kaikissa näissä puolueissa sosiaaliliberaalit minun mielessäni ovat pelkkä fraktio: joudun pitkälti tekemään äänestyspäätökseni sen perusteella, minkä puolueen ei-sosiaaliliberaaliporukka on vähiten vastenmielinen minulle.
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen

Joo, kyllä mä ton analyysin ostan. Vaikka jotain yhteistä pintaa, niin persut ja kokoomus rakentuu ihan eri pohjalle.
James Potkukelkka
Kitisijä

Harmillisesti puoluekenttä on niin hajanainen. Jos laskee ei-sosialistit yhteen niin
kok 16,5
PS 15,0
Kesk 13,6
RKP 4,1
KD 3,0
Liike nyt 2,2

Niin tästä tulee 54,4%. Silti saattaa tulla vasemmistohallitus.

Suomessakin pitäisi siirtyä blokkivaaleihin.
Viimeksi muokannut James Potkukelkka, 16.09.2026 11:29. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
urpiainen
Kitisijä

Vagabondo kirjoitti: 16.09.2026 11:10 Joo, kyllä mä ton analyysin ostan. Vaikka jotain yhteistä pintaa, niin persut ja kokoomus rakentuu ihan eri pohjalle.
Ylermi kirjoitti minulle, että "Mielestäni sinulla menee välillä sekaisin oma mielipide ja tunne sekä vallitsevat poliittiset rakenteet ja prosessit. " Mun mielestäni tietysti mun oma analyysini perustuu kylmänviileään ja viiltävän tarkkaan kognitioon eikä ollenkaan tunteisiin ja toiveisiin. Sen sijaan en oikein voi välttää ajattelemasta, että sä näet kokoomuksen ja sen "pohjan" sellaisena kuin haluaisit kokoomuksen olevan, et sellaisena kuin se on. Puolueen nimikin on kokoomus. Ei sillä ole yhtä selkeää pohjaa, vaan se nimenomaan kokoaa hyvinkin erilaisia ei-sosialistisia aatesuuntia yhteen. Erityinen paino on kuitenkin yhteisellä pohjalla persujen aatteiden kanssa: Omilla sivuillaankin (https://www.kokoomus.fi/tietoa-kokoomuk ... -historia/) kokoomus kertoo puolueen syntyneen 1800-luvun suomalaisuusaatteesta. Tällainen nationalismi on ilman muuta myös persujen pohjaa.