Päivän turha tieto

Viikonpäiväketjut, turhat provot, puzznuzzailu ja "tärkeät" gallupit
James Potkukelkka
Kitisijä

Re: Päivän turha tieto

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Nyt Chat gpt löysi lähteitä

"Young: "One of things I remember about Woodstock was trying to get there to play. As it turns out, the charter plane I was on with Jimi Hendrix flew into the wrong airport. We were supposed to be picked by a helicopter. The roads were jammed and there was nobody at the airport, so we had no way to get to the concert.
So we're standing at the airport with Melvin Belli [an attorney] trying to figure out what to do. And Melvin Belli steals this pickup truck parked at the airport.

So it's the three of us in this stolen pickup truck trying to get to the Woodstock concert to play -- Jimi, Melvin & me.

That's what I really remember about Woodstock."

https://www.thrasherswheat.org/jammin/jammin_more.htm

Toinen lähde

"This story was corroborated in the authorized Crosby, Stills & Nash biography written by Dave Zimmer. This account states that Neil Young hot-wired a truck with his manager, Elliot Roberts, and Jimi Hendrix. Roberts said, “They got impatient when their lift to the stage area was late in arriving… I went with Neil and Jimi Hendrix in the stolen pickup. Neil hot-wired it, then drove the truck with Hendrix on the hood. Jimi Hendrix was the hood ornament!”

https://www.thevintagenews.com/2022/04/ ... woodstock/

Soundi 11/79

https://arkisto.punkmuseo.fi/items/show/15942

:cheer: :ohyeah: :jee:

Myönnän Homielle Kitinän kultaisen ansiomerkin!
Ei vertaistasi sulle, sä lilja Saaronin. Suo armos lahjat mulle ja kaste Siionin
urpiainen
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Kiinnostaisi, oliko käännös "rekka" jo alkuperäisessä suomennoksessa.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
James Potkukelkka
Kitisijä

urpiainen kirjoitti: 17.09.2026 12:29 Kiinnostaisi, oliko käännös "rekka" jo alkuperäisessä suomennoksessa.
:idea:
Ei vertaistasi sulle, sä lilja Saaronin. Suo armos lahjat mulle ja kaste Siionin
James Potkukelkka
Kitisijä

Homie, kun käyt kirjastossa päivittäin, niin tarkista asia. Ko. Soundi tod. näk. löytyy mikrofilmattuna. Virkailijat auttavat. Mikrofilmin katselulaitteen käyttö on helppoa.
James Potkukelkka
Kitisijä

Chatgpt:n mukaan truck voi tarkoittaa lava-autoa tai yhdistelmäajoneuvoa. Tämä oli mulle ehkä osittain uusi tieto. Oli ajatellut, että truck tarkoittaa aina lava-autoa. Sen sijaan pickup truck on spesifisti lava-auto. Engl. lähteissä siis puhuttiin pickup truckista tai pickupista.
urpiainen
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

No siis eikö "rekka" ole aika yksiselitteisesti englanniksi "lorry" ja amerikaksi "truck"? Amerikkalainen lava-auto/avolava/pikappi lienee pickup truck, jolloin lyhyemmän muodon tulisi olla ensisijassa pickup, mutta usein toki just truck. Voi olla, että Kekkosslovakiassa ei juuri ollut amerikkalaisia lava-autoja, ja vaikka tekstistä on selvää, että viitataan nimenomaan lava-autoon eikä rekkaan, voisi hyvin olla, että 70-luvulla on lehdessä käännetty rekaksi.

(Eri asia sitten on, että "rekka" tullee ruotsista, ja on varmaan viitannut nimenomaan siihe perävaunuun, ei vetoautoon (rekan nuppiin erotuksena rekasta, nykyisin rekan perävaunusta), mutta kyllä mun mielikorvani sallisi nykyisin minkä tahansa katetulla lavalla varustetun kuorma-auton kutsumisen rekaksi, vaikka ei siis yhdistelmäajoneuvo olisi ensinkään. Jotenkin tuntuu, että avoimella lavalla varustettu kuorma-auto ei kuitenkaan ole yksiosainen rekka, vaan just kuorma-auto, eli sikälikin lava-auton kääntäminen rekaksi on erityisen hankalaa.)

edit. Toisaalta avoimilla vaikka puunrunkojen kuljetukseen tarkoitetulla kuljetusosilla varustettu yhdistelmäajoneuvo on kyllä (tukki)rekka eikä mikään kaksiosainen kuorma-auto, eli yhdistelmäajoneuvoissa katteettomuus ei olekaan enää keskeistä. Outoa.

edit. 2

Gemini:
Kuorma-auto
Määritelmä: Itsenäinen moottoriajoneuvo, joka on tarkoitettu tavaran kuljetukseen ja jonka kokonaismassa on yli 3,5 tonnia.
Nuppiauto: Pelkkä kuorma-auto ilman perävaunua.
Käyttö: Sopii tavaroiden siirtoon myös ilman perävaunua.

Rekka (rekka-auto)
Määritelmä: Kirjastot.fi mukaan "rekka" tarkoitti alun perin pelkkää puoliperävaunua (joka juontaa juurensa hevosen vetämän tukkireen reestä).
Yleiskieli: Nykyään arkikielessä rekalla tarkoitetaan mitä tahansa perävaunullista kuorma-autoa tai ajoneuvoyhdistelmää.
Ammattikieli: Raskaassa liikenteessä käytetään tarkempia termejä, kuten puoliperävaunuyhdistelmä tai täysperävaunuyhdistelmä.

eli siis mun yleiskielinen kielikorvani olisi tässä sitä mieltä, että kuorma-auto voi olla rekka ilman perävaubuakin, kunhan lava ei ole avonainen.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
James Potkukelkka
Kitisijä

urpiainen kirjoitti: 17.09.2026 14:24

eli siis mun yleiskielinen kielikorvani olisi tässä sitä mieltä, että kuorma-auto voi olla rekka ilman perävaubuakin, kunhan lava ei ole avonainen.
Tästä interwebsin incel-piireissä kyllä ollaan hyvin tarkkoja ja nimenomaan pilkataan sitä, että lehdistössä "rekka" voi tarkoittaa lähes mitä tahansa. Eli väittäisin, että "rekka" nimenomaan on yhdistelmäajoneuvo.

Kuva

MItä tulee sitten amerikanenglantiin, niin chat gpt on sitä mieltä, että
Amerikanenglannissa rekka eli vetoauton ja puoliperävaunun yhdistelmä on **semi-truck**, puhekielessä usein pelkkä **semi**.

Muita yleisiä nimityksiä ovat:

* **tractor-trailer** – täsmällinen nimitys vetoauton ja puoliperävaunun yhdistelmälle
* **18-wheeler** – arkinen nimitys, joka viittaa tyypillisen yhdistelmän 18 renkaaseen
* **big rig** – puhekielinen nimitys isolle rekalle

Pelkkä **truck** voi tarkoittaa myös kuorma-autoa tai avolava-autoa.
Itse tietenkin luotamme Yleen, jonka mukaan tämä on rekka:

Kuva

https://yle.fi/a/20-71519