Päivän mielipidekirjoitus

Topicit, joihin vastataan hölynpölyllä.
Bluntly
Kitisijä

Re: Päivän mielipidekirjoitus

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Ei tuossa haluta määritellä lukumäärää vaan dissata mahdollisuus sanoa "Nyt riitti" kun maan kantokyky ei enää salli enempää.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
urpiainen
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Bluntly kirjoitti:Ei tuossa haluta määritellä lukumäärää vaan dissata mahdollisuus sanoa "Nyt riitti" kun maan kantokyky ei enää salli enempää.
Juuri niin. Muuta ei voi kuvitellakaan. Turvapaikka perustuu henkilökohtaiseen suojelun tarpeeseen. Jos Helsinki-Vantaalle saapuu homoudestaan kuolemaan tuomittu iranilainen, ei sitä voi oikein lähettää takaisin Teheraniin sillä verukkeella, että me ollaan nyt vastaanotettu jo 34.000 syyrialaista hakijaa tänä vuonna.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
James Potkukelkka
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

urpiainen kirjoitti:
Bluntly kirjoitti:Ei tuossa haluta määritellä lukumäärää vaan dissata mahdollisuus sanoa "Nyt riitti" kun maan kantokyky ei enää salli enempää.
Juuri niin. Muuta ei voi kuvitellakaan. Turvapaikka perustuu henkilökohtaiseen suojelun tarpeeseen. Jos Helsinki-Vantaalle saapuu homoudestaan kuolemaan tuomittu iranilainen, ei sitä voi oikein lähettää takaisin Teheraniin sillä verukkeella, että me ollaan nyt vastaanotettu jo 34.000 syyrialaista hakijaa tänä vuonna.
Mutta näen kuitenkin mahdollisena vaihtoehtona tilanteen, jossa Suomi laittaa rajat kiinni. Jos esimerkiksi etelästä alkaisi vyöryä miljoonia kohti pohjoista, veikkaan, että rajat laitettaisiin kiinni. Siinä ei kyseltäisi keneltäkään ilman viisumia tulevalta yhtään mitään. Toki eo. vaihtoehto on tällä hetkellä teoreettinen.
Kertojalla on vähitellen kertyneitä muistikuvia ja muita "todisteita" siitä, että hän on aiemmin ollut merkittävä ajattelija
sivustahuutaja
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ on myös ihan mahdollista tarjota turvapaikka ilman sosiaaliturvaa tai tulonsiirtoja. Sen kun tulevat.
James Potkukelkka
Kitisijä

http://www.hs.fi/paakirjoitukset/a14478 ... etuimmat-3

Joo. Arkkitehtien havainnekuvissa on aina kesä ja aurinkopaistaa.
Kertojalla on vähitellen kertyneitä muistikuvia ja muita "todisteita" siitä, että hän on aiemmin ollut merkittävä ajattelija
urpiainen
Kitisijä

James Potkukelkka kirjoitti:http://www.hs.fi/paakirjoitukset/a14478 ... etuimmat-3

Joo. Arkkitehtien havainnekuvissa on aina kesä ja aurinkopaistaa.
Mun mielestä oli kanssa valitettavan tosi kirjoitus.

Vähän häiritsevää oli kuitenkin se, että tyyppi siis kommentoi Helsingin yleiskaavasuunnitelmaa 2050, eli vuosikymmenten päähän tähtääviä suunnitelmia ja kehityskulkuja, ja sitten kritisoi näitä elävän kaupunkitilan visioita sillä pohjalla, että Helsingin väestöntiheys ei vain riitä moiseen. Kuitenkin kai koko 2050-yleiskaavavision pohjalla on se kysymys, että kun muuttoaalto persejönsesteristä kuitenkin jatkuu, ja pks:n väkiluvun odotetaan kasvavan aivan tavattomasti, niin hoidetaanko tämä erittäin huomattava väestönkasvu harvaanasuttuna ja suurien etäisyyksien / pienen tiheyden nurmijärvenä vai tiivistetäänkö kaupunkirakennetta siten, että saadaan rakennettua elementit elävälle kaupunkikulttuurille. Jos aiheena on väestöntiheyden rakentaminen halutuksi, nykyiseen väestöntiheyteen jonkinlaisena vakiona vetoaminen ei ole kovin mielekästä. Toki pointit säästä ja ostovoimasta säilyvät.
Viimeksi muokannut urpiainen, 19.11.2015 10:39. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

^^ Jep. Italiassa on kiva hengata ulkona, mutta Suomen olosuhteissa suosin mieluummin kauppakeskuksia suurimman osan vuodesta. Tietenkin lämpimällä kellariparkkiksella, kuten täällä Espoossa on tapana, jotta saa minimoitua kosketuksen ulkoilmaan :D
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
urpiainen
Kitisijä

^ Tuo on kyllä outoa. Mä en suin surminkaan suostu menemään mihinkään jumboselloisoomenaan. Espoon ainoa siedettävä keskittymä on Tapiola, toivottavasti eivät myllää siitä nyt uutta amerikkalaisen alemman keskiluokan mallia (lausutaan moolia). Niitä on Espoossa jo aivan tarpeeksi. Helsingin kantakaupungissa sen sijaan asioin mielelläni.
Bluntly
Kitisijä

Kieltämättä tuo kahvilajutun lisääminen on hyvä juttu, uusiokansalaiset ovat kuitenkin tottuneet notkumaan sumpilla. Itse en keskustassa juuri enää vieraile, kaikki on tehty siellä niin hankalaksi. Olen yksinkertainen maalaisjuntti.
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen

urpiainen kirjoitti:^ Tuo on kyllä outoa. Mä en suin surminkaan suostu menemään mihinkään jumboselloisoomenaan. Espoon ainoa siedettävä keskittymä on Tapiola, toivottavasti eivät myllää siitä nyt uutta amerikkalaisen alemman keskiluokan mallia (lausutaan moolia). Niitä on Espoossa jo aivan tarpeeksi. Helsingin kantakaupungissa sen sijaan asioin mielelläni.
Mä tykkään lämpimästä, jotta voin kuljeskella ilman takkia. Vielä tälläistä välikausitakkia pitää avattuna päällä sisätiloissa, mutta talvitakissa kaupasta toiseen sinkoilu on ihan helvettiä. Kadunvarsiputiikeissa asioidessa tulee vuoronperään kylmä ja hiki. Ei kiitos.

Kauppakeskuksessa voi käyskennellä ilman takkia vuoden ympäri. Istahtaa korkeassa, valoisassa ja avarassa tilassa olevaan kahvilaan halutessaan. Vielä kun hyppää esilämmitettyyn autoon kotiovella ja ajaa lämpimään parkkihalliin, niin kontakti ulkoilmaan rajoittuu muutamaan metriin, jolloin on ihan sama onko pakkasta kolmekymmentä astetta tai paiskooko taivaalta räntää. Lämpötila on mulle se oleellinen muuttuja eroa kävelykadun ja kauppakeskuksen käytävän välillä. Kyse on enemmän siitä mitä liikkeitä siellä sen varrella on, kuin siitä onko tila katettu vai ei.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
James Potkukelkka
Kitisijä

urpiainen kirjoitti:^ Tuo on kyllä outoa. Mä en suin surminkaan suostu menemään mihinkään jumboselloisoomenaan. Espoon ainoa siedettävä keskittymä on Tapiola, toivottavasti eivät myllää siitä nyt uutta amerikkalaisen alemman keskiluokan mallia (lausutaan moolia). Niitä on Espoossa jo aivan tarpeeksi. Helsingin kantakaupungissa sen sijaan asioin mielelläni.
Minä istun mielelläni kauppakeskuksen kahvilassa ja katson kauppakeskuksen vilinää. Mun mielestäni se on suomalainen versio keski- ja eteläeuroopan katukahvilasta.

Miksi kauppakeskukset ovat sulle kauhistus? Liikaa tuulipukuja?

Aivan ilman wattuilua kysyn, että voisiko olla, että olet psyykannut itsesi snobismiin?
Viimeksi muokannut James Potkukelkka, 19.11.2015 11:15. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
James Potkukelkka
Kitisijä

Vagabondo kirjoitti:
Mä tykkään lämpimästä, jotta voin kuljeskella ilman takkia. Vielä tälläistä välikausitakkia pitää avattuna päällä sisätiloissa, mutta talvitakissa kaupasta toiseen sinkoilu on ihan helvettiä. Kadunvarsiputiikeissa asioidessa tulee vuoronperään kylmä ja hiki. Ei kiitos.

Kauppakeskuksessa voi käyskennellä ilman takkia vuoden ympäri. Istahtaa korkeassa, valoisassa ja avarassa tilassa olevaan kahvilaan halutessaan. Vielä kun hyppää esilämmitettyyn autoon kotiovella ja ajaa lämpimään parkkihalliin, niin kontakti ulkoilmaan rajoittuu muutamaan metriin, jolloin on ihan sama onko pakkasta kolmekymmentä astetta tai paiskooko taivaalta räntää. Lämpötila on mulle se oleellinen muuttuja eroa kävelykadun ja kauppakeskuksen käytävän välillä. Kyse on enemmän siitä mitä liikkeitä siellä sen varrella on, kuin siitä onko tila katettu vai ei.
Näin.

Parina viime lauantaina olemme vaimon kanssa vieneet nuorimman tyttäremme tanssitunnille keskustaan ja pyörineet keskustassa, mutta olemme sielläkin Stockka-CityCenter-Forum-Kamppi akselilla, eli koko ajan sisällä. Auto Stockan parkkiin. Aleksanterin kadun ylityksen ajan joutuu olemaan taivasalla.
Bluntly
Kitisijä

Kauppakeskuksen positiivisin puoli allekirjoittaneelle on, että voi kauppojen välillä heittää ostokset autoon. Inhottaa roudailla kasseja ympäriinsä.
urpiainen
Kitisijä

James Potkukelkka kirjoitti:Aivan ilman wattuilua kysyn, että voisiko olla, että olet psyykannut itsesi snobismiin?
Joo, on tämä ilman muuta aito mahdollisuus. Tietyssä mielessä argumentit ovat kyllä kauppakeskusten puolella. Mun on kovin vaikea sanallistaa mitään järkeviä perusteluja kannalleni - on vain kovin vahva kokemus siitä, että en viihdy, en sitten lainkaan.

En kyllä ole ihan varma, onko snobismi tässä oikea sana. Tai siis varmaan siinä on sekin aspekti, ja jonkinlainen viiteryhmän signalointi, mutta iso osa on ehkä ihan silkkaa tottumusta: mä olen kasvanut kantakaupungissa ja asunut suurimman osan identiteettini muokkautumiselle keskeisiä vuosia joko Helsingissä tai isoissa kaupungeissa maailmalla ilman autoa. Nämä jättimäiset automarketit vain ovat minulle yhä kokemuksellisesti jotenkin perustavanlaatuisen vieraita. Nautin historiallisesti kerrostuneen kaupunkikuvan katselemisesta, ja varmaan tässä halussani pysyttäytyä siinä on jonkinlainen nostalginen sävy. Vähän kuten en oikein siedä nykyisiä elokuvateattereitakaan, vaikka tarjonnan monipuolisuus ja itse elokuvakokemuksen laatu ovat varmasti multipleksihelveteissä paljon korkeammalla tasolla kuin nuoruuteni pikkuteattereissa (tässä muuten osa pisteistä Espoolle - Tapiolan leffateatteri on ihan mainio). Psyykkaushistoria ei ehkä tee kokemuksestani vähemmän todellista.
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen

James Potkukelkka kirjoitti:Parina viime lauantaina olemme vaimon kanssa vieneet nuorimman tyttäremme tanssitunnille keskustaan ja pyörineet keskustassa, mutta olemme sielläkin Stockka-CityCenter-Forum-Kamppi akselilla, eli koko ajan sisällä. Auto Stockan parkkiin. Aleksanterin kadun ylityksen ajan joutuu olemaan taivasalla.
Jep. Ei Helsingin kaupallinen keskusta poikkea Espoon kauppakeskuksista oikeastaan kuin kokonsa puolesta.
urpiainen
Kitisijä

http://www.hs.fi/paakirjoitukset/a1448257858222
Hämmentävää. Apunen kirjoittaa maltillisesti ja järkevästi. Ja ilmoittautuu vielä samaan rintamaan, kuin nämä maanpetoksellisiksi punaviheranarkisteiksi leimatut mielenosoittajat, jotka kehottivat tunkemaan innovaatiot auringonvalon tavoittamattomiin.

Pieni kauneusvirhe on toki siinä, että haluaa osoittaa asiantuntemuksensa kutsumalla Saksan Schröderin johdolla toteuttamia uudistuksia Hartz-reformeiksi. Tämä on hölmöä ainakin kolmella tasolla. Veikkaisin, että suurin osa kansasta ei tiedä, mitä ovat Hartz-reformit, kun taas aika isolla osalla väestä (ainakin ei-persuäänestäjistä) on edes jokin käsitys, minkälaisia uudistuksia Saksassa tehtiin Schröderin kaudella. Lisäksi Apusen omaa asiaa ajaisi varmaan paremmin tässä poliittisessa tilanteessa se, jos korostaisi nimenomaan uudistusten demarivetoisuutta Saksassa. Ja kolmanneksi, Hartzin myöhemmät edesottamukset (katsoin wikipediasta) eivät oikein kai ole omiaan nostamaan miestä uudistuvan 2010-luvun hyvinvointivaltion esikuvaksi.
James Potkukelkka
Kitisijä

^Innovoi paremmin!1
sivustahuutaja
Kitisijä

Vagabondo kirjoitti: Jep. Ei Helsingin kaupallinen keskusta poikkea Espoon kauppakeskuksista oikeastaan kuin kokonsa puolesta.
Helsingin keskusta eroaa ihan kaikesta suomessa. Espoo sen sijaan ei eroaa mistään muusta isosta suomalaisesta kaupungista.

Yritäpä espoon ostosreissulla käydä edes syömässä.
sivustahuutaja
Kitisijä

^ eivät muut suomalaiset kaupungit suuremmin eroa espoosta. Espoo on vain hieman maantieteellisesti hajallaan, mutta muuten espoo tarjoilee ketjuliikkeitä ja pizzakebabia kuten muutkin suomalaiset kaupungit. Turussa ja Tampereella on espooseen verrattuna toki oikeita ravintoloita muutama ja pari keskustan putiikkia.
Ylermi Ylihankala
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

Aikoinaan Espoossa asuneena elän edelleen siinä uskossa, että Espoossa asuttiin, koska rahat loppu Helsingin suhteen. Espoossa nukuttiin, mutta muutoin siellä ei ollut urbaanille ihmiselle yhtään mitään. Harvinaisen ankea ja vaisu kaupunki, jossa ei ollut mitään kaupunkikulttuuria keskustasta puhumattakaan. En silti tuoimitsisi espoolaisia ihan häviäjiksi, ainakaan heti.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
Bluntly
Kitisijä

Helsinkiin verrattuna Espoossa taitaa päästä mielenkiintoisesta putiikista toiseen huomattavasti nopeammin. Toki joutuu käyttämään autoa.

Jos Leppävaara muuttuisi omaksi kaupungikseen niin se olisi maamme kahdenneksitoista suurin asukasluvultaan. Ja kun lääniä ei kuitenkaan kovin paljoa ole niin kyllä tänne kuhinaa mahtuu. Tietenkin meitä toisen luokan kansalaisia, mutta kai mekin ihmisiä olemme?
So Hard
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja So Hard »

Hauskaa että omenapuumies arvostelee urbaanin meiningin puutetta maakunnan vinkkelistä
Universaali disclaimer.
sivustahuutaja
Kitisijä

Bluntly kirjoitti:Helsinkiin verrattuna Espoossa taitaa päästä mielenkiintoisesta putiikista toiseen huomattavasti nopeammin.
Eihän Espoossa ole mitään putiikkeja. Siellä on ne samat ketjut kuin muuallakin. Helsingin keskusta on ainoa paikka suomessa, jossa on merkittävä määrä muuta kuin ketjutarjontaa.

Tuli juuri muutettua ytimestä espooseen metsän laitaan. Espoon ominaisuudet on siis tullut punnittua tarkkaan. Eniten jään kaipaamaan ravintoloita, joita espoossa ei kerta kaikkiaan ole. En ihan ymmärrä miksi espoolaiset eivät arvosta ravintoloita. Jopa aiemman kodin kivijalassa ollut normi-meksikolainen voittaa kaikki vastaan tulleet espoon mestat. Putiikkeja en juuri jää kaipaamaan, koska ostamiseni on siirtynyt ja siirtyy edelleen yhä enemmän nettiin. Lisäksi ostospäivä keskustassa on konseptina ihan toimiva.
Bluntly
Kitisijä

Kyllä täällä on kaikenlaisia putiikkeja, ne vain on jemmattu hemmetin hyvin.

Itselleni taas ravintelit on aika merkityksettömiä, kun omassa keittiössä hinta/laatu-suhde on paljon parempi.
elco
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja elco »

Bluntly kirjoitti: Itselleni taas ravintelit on aika merkityksettömiä, kun omassa keittiössä hinta/laatu-suhde on paljon parempi.
Espoossa näin varmasti onkin.
Masturbation is for the poor.
-Atticus Fetch, Californication