Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat

Topicit, joihin vastataan hölynpölyllä.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16745
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

exsu kirjoitti:Urpsu ei osaa vaan lukea korttiaan. Etupuolella kohdassa 4a on päivä jolloin kyseinen kortti on tehty, takapuolelta näkyy kohdasta 10. koska ajolupa on myönnetty.
Ah, näinhän se onkin. Kivi putosi sydämeltäni. Tosin näen jo itseni sönköttämässä amerikkalaiselle vuokrayhtiölle, että kato se etupuolen päivämäärä on vain hämäystä, oikea myöntöpäivä löytyy pienellä präntillä sieltä takaa, kuten selvästi lukee näissä suomen- ja ruotsinkielisissä teksteissä, joissa niissäkin kyllä lukee tuplahämäykseksi sekä kohdassa 4a että 10 yksinkertaisesti "myönnetty", varustettuna vain eri päivämäärillä. Tosin kohtaan 10 on lisätty sulkuihin "pvm", mikä sinänsä ei oikein auta, kun sen kohdan 4a paikalla on niin ilmeisesti päivämäärä siinäkin.

Entäs se viimeinen voimassaolopäivä? Napattiinko siitä kuitenkin reilu vuosikymmen, vai enkö taaskaan vain ymmärrä?

Jo Exsu ei rauhoittele minua pian lisää, harkitsen kostoa yhteiskunnalle kulkemalla päin punaisia ja soittamalla turhaan valtioneuvoston kansliaan.
Viimeksi muokannut urpiainen, 16.05.2013 11:10. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16745
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Diddley Bow kirjoitti:Mä olen teipannut mun korttini kasaan. Poliisit ei ole vielä sitä nähny. Voi olla että tulee sanomista kun näkevät. Sitä ennen en tee liikettäkään.
No mä en niin siitä kotimaan poliisista ollut huolissani, vaan nimenomaan esim. amerikkalaisten nipotusherkkyydestä ulkomaalaisten paperien suhteen. Lisäksi pankkitäti sanoi, että esim. verkkotunnusten tai vastaavien noutamisessa he eivät saa hyväksyä repaleista/teipattua ajokorttia henkilöllisyystodistukseksi, ja ajokortti nyt kuitenkin tuppaa olemaan ainoita henkkareita, joita kannan aina mukanani.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
NuoriDaavid
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 14469
Liittynyt: 12.05.2011 8:48

Re: Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

http://en.wikipedia.org/wiki/European_d ... le_licence

Pyydät autovuokraajaa katsomaan wikipediasta, mitä numerot tarkoittavat.
Viimeksi muokannut NuoriDaavid, 16.05.2013 11:13. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kertojalla on vähitellen kertyneitä muistikuvia ja muita "todisteita" siitä, että hän on aiemmin ollut merkittävä ajattelija.
Avatar
Diddley Bow
Kitisijä
Viestit: 3298
Liittynyt: 02.05.2012 13:34

Re: Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat

Viesti Kirjoittaja Diddley Bow »

Eniten mua tossa kortissa vituttaa se, että väkisin toimittivat tollasta järkyttävän kokoista muoviläpyskää joka ei voi pysyä kunnossa missään muualla kuin kassakaapissa. Vanhan pahvisen pesin vahingossa pesukoneessa ;)
Who says you need to buy a guitar?
Avatar
NuoriDaavid
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 14469
Liittynyt: 12.05.2011 8:48

Re: Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

Diddley Bow kirjoitti:Eniten mua tossa kortissa vituttaa se, että väkisin toimittivat tollasta järkyttävän kokoista muoviläpyskää joka ei voi pysyä kunnossa missään muualla kuin kassakaapissa. Vanhan pahvisen pesin vahingossa pesukoneessa ;)
Jaa? Kyllä tämä muoviläpyskä paremmin pysyy lompakossa kunnossa kuin vanha pahvinen. Lompakoissahan on monesti oma ikkunallinen taskunsakin sitä varten. Mun luottokorttimallinen on vuodelta 2001 ja vielä aivan virheetön.
Kertojalla on vähitellen kertyneitä muistikuvia ja muita "todisteita" siitä, että hän on aiemmin ollut merkittävä ajattelija.
Avatar
Diddley Bow
Kitisijä
Viestit: 3298
Liittynyt: 02.05.2012 13:34

Re: Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat

Viesti Kirjoittaja Diddley Bow »

NuoriDaavid kirjoitti:
Diddley Bow kirjoitti:Eniten mua tossa kortissa vituttaa se, että väkisin toimittivat tollasta järkyttävän kokoista muoviläpyskää joka ei voi pysyä kunnossa missään muualla kuin kassakaapissa. Vanhan pahvisen pesin vahingossa pesukoneessa ;)
Jaa? Kyllä tämä muoviläpyskä paremmin pysyy lompakossa kunnossa kuin vanha pahvinen. Lompakoissahan on monesti oma ikkunallinen taskunsakin sitä varten. Mun luottokorttimallinen on vuodelta 2001 ja vielä aivan virheetön.
Mun ei ole luottokorttimallinen, vaan sitä isompaa välisarjan mallia.
Who says you need to buy a guitar?
Avatar
NuoriDaavid
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 14469
Liittynyt: 12.05.2011 8:48

Re: Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

Se välisarjan muoviläpyskä tosiaan rikkoutuu helposti. Aika monella rikki, kun ovat tulleet ajokorttitarkastukseen.
Kertojalla on vähitellen kertyneitä muistikuvia ja muita "todisteita" siitä, että hän on aiemmin ollut merkittävä ajattelija.
Avatar
Diddley Bow
Kitisijä
Viestit: 3298
Liittynyt: 02.05.2012 13:34

Re: Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat

Viesti Kirjoittaja Diddley Bow »

NuoriDaavid kirjoitti: Aika monella rikki, kun ovat tulleet ajokorttitarkastukseen.
Uittu olenko mä oikeasti noin wanha?! Mä meen vaihtamaan sen kortin!!
Who says you need to buy a guitar?
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16745
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Diddley Bow kirjoitti:
NuoriDaavid kirjoitti: Aika monella rikki, kun ovat tulleet ajokorttitarkastukseen.
Uittu olenko mä oikeasti noin wanha?! Mä meen vaihtamaan sen kortin!!
Ei kannata, just sillä liikkeellä Daven kohtaaminen luiskahti lähemmäksi!
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
NuoriDaavid
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 14469
Liittynyt: 12.05.2011 8:48

Re: Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

Diddley Bow kirjoitti:
NuoriDaavid kirjoitti: Aika monella rikki, kun ovat tulleet ajokorttitarkastukseen.
Uittu olenko mä oikeasti noin wanha?! Mä meen vaihtamaan sen kortin!!
Jos sulla on C kortti tai vielä pidemmälle aakkosissa meneviä kirjaimia, niin 50 vuotiaana pitää mennä lääkäriin. Pelkällä AB kortilla vasta 70 vuotiaana. Kortin vaihto ei näihin vaikuta (tämä lähinnä Urpsulle).
Kertojalla on vähitellen kertyneitä muistikuvia ja muita "todisteita" siitä, että hän on aiemmin ollut merkittävä ajattelija.
Avatar
exsu
Kitisijä
Viestit: 6315
Liittynyt: 05.10.2010 12:11
Paikkakunta: Tampere

Re: Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat

Viesti Kirjoittaja exsu »

Mun alkuperäinen on myönnetty 2000 ja uudempi 2009, siinä välissä ei voimassaolopvm muuttunut. Mutta voihan olla, että teidän harmaiden pantterien kohdalla jo joku lakipykälä on ehtinyt muuttumaan.
Mut ei se elämä sit ollut kuitenkaan
Ihan piece of Kake Randelin.
Avatar
NuoriDaavid
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 14469
Liittynyt: 12.05.2011 8:48

Re: Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

exsu kirjoitti:Mun alkuperäinen on myönnetty 2000 ja uudempi 2009, siinä välissä ei voimassaolopvm muuttunut. Mutta voihan olla, että teidän harmaiden pantterien kohdalla jo joku lakipykälä on ehtinyt muuttumaan.

Nainenhan vittuilee!!1
Kertojalla on vähitellen kertyneitä muistikuvia ja muita "todisteita" siitä, että hän on aiemmin ollut merkittävä ajattelija.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16745
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

NuoriDaavid kirjoitti:(tämä lähinnä Urpsulle).
Mä en tiedä, onko juuri mikään saanut mua tuntemaan itseäni yhtä pöljäksi kuin tämä kortinuusintahässäkkä. Onneksi on Kitinä.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
Diddley Bow
Kitisijä
Viestit: 3298
Liittynyt: 02.05.2012 13:34

Re: Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat

Viesti Kirjoittaja Diddley Bow »

No siis ihan läppändeerusta heittelin. Vaihdan kortin vasta kun käsketään.
Who says you need to buy a guitar?
Avatar
Diddley Bow
Kitisijä
Viestit: 3298
Liittynyt: 02.05.2012 13:34

Re: Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat

Viesti Kirjoittaja Diddley Bow »

Mutta siis kalastuskortin joutuu uusimaan vuosittain. Ja silloinkin se on hyvin alueellisesti rajattu. Ihme harrastustoiminnan verottamista.
Who says you need to buy a guitar?
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16745
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Googlaamalla tämäkin sitten selvisi. Tämän vuoden alussa tulleen lakimuutoksen perusteella kaikki nykyiset ajokortit ovat voimassa korkeintaan 18.1.2033 asti, vaikka kortissa (kuten vanhassa kortissani) muuta lukisikin. Uusi korttini vain toteaa tämän eksplisiittisetsi. Kokonaan uudet kortit, uudet ajokorttiluokan muutokset ja vuoden 2033 jälkeen uusitut kortit ovat aina määräaikaisia (2-15) vuotta, mutta määräaikaisuuden uusimiseen ei tarvita lääkärintarkastusta kuin 70 vuotta täyttäneillä (AB-kortit).
Trafi kirjoitti:Ajokorttilain voimaantulo muutti myös vanhojen ajokorttien voimassaoloaikaa. Nykyinen ajokortti on voimassa enintään 18.1.2033 asti, vaikka siihen olisi merkitty myöhäisempi aika.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
NuoriDaavid
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 14469
Liittynyt: 12.05.2011 8:48

Re: Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

Mitähän hyötyä siitä kortin uusittamisesta viidentoista vuoden välein on? Jos siihen ei liity minkäänlaista ajokuntoisuuden tarkastusta.
Kertojalla on vähitellen kertyneitä muistikuvia ja muita "todisteita" siitä, että hän on aiemmin ollut merkittävä ajattelija.
masa

Re: Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat

Viesti Kirjoittaja masa »

NuoriDaavid kirjoitti:Mitähän hyötyä siitä kortin uusittamisesta viidentoista vuoden välein on?

Autoilijoiden kurjistamisen ja rahastamisen ilo.
Avatar
exsu
Kitisijä
Viestit: 6315
Liittynyt: 05.10.2010 12:11
Paikkakunta: Tampere

Re: Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat

Viesti Kirjoittaja exsu »

NuoriDaavid kirjoitti:Mitähän hyötyä siitä kortin uusittamisesta viidentoista vuoden välein on? Jos siihen ei liity minkäänlaista ajokuntoisuuden tarkastusta.
Pysyy kuva tunnistettavana.
Mut ei se elämä sit ollut kuitenkaan
Ihan piece of Kake Randelin.
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9496
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

NuoriDaavid kirjoitti:Mitähän hyötyä siitä kortin uusittamisesta viidentoista vuoden välein on? Jos siihen ei liity minkäänlaista ajokuntoisuuden tarkastusta.
Uusi entistä huonompi eurooppalaisen lainsäädännön yhtenäistämiseen liittyvä standardi. Onhan tästä uutisoitu lakimuutoksen aikoihin.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9496
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

Diddley Bow kirjoitti:Eniten mua tossa kortissa vituttaa se, että väkisin toimittivat tollasta järkyttävän kokoista muoviläpyskää joka ei voi pysyä kunnossa missään muualla kuin kassakaapissa. Vanhan pahvisen pesin vahingossa pesukoneessa ;)
Johan tuota ajokorttia on joutunut vaihtamaan muutamaan otteeseen tuon läpyskän jälkeen. Kortti vaihtui pieneksi, kun piti käydä hakemassa BE-kortti, silloin kun sen lakimuutoksen aikaan sai ilmaiseksi. Sekään ei ole kelvannut euroopassa kohta 15 vuoteen, joten sen ensimmäisen pikkukortin joutui vaihtamaan muutaman vuoden jälkeen modernimpaan versioon, missä on ajoneuvoluokkien kuvat kääntöpuolella.

Tälläisillä pikkuseikoilla ei sinänsä liene merkitystä DB:n tapauksessa, kun rikkinäinen kortti ei kelpaa suomessakaan. Vähän kuin kortitta ajelisi.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
Diddley Bow
Kitisijä
Viestit: 3298
Liittynyt: 02.05.2012 13:34

Re: Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat

Viesti Kirjoittaja Diddley Bow »

Vagabondo kirjoitti:Tälläisillä pikkuseikoilla ei sinänsä liene merkitystä DB:n tapauksessa, kun rikkinäinen kortti ei kelpaa suomessakaan. Vähän kuin kortitta ajelisi.
Uh I'm an outlaw and I know it!
Who says you need to buy a guitar?
Avatar
Diddley Bow
Kitisijä
Viestit: 3298
Liittynyt: 02.05.2012 13:34

Re: Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat

Viesti Kirjoittaja Diddley Bow »

Jos se nyt vittu ketään helpottaa, niin tulkoot vaikka tatuoimaan sen ajokortin mun nahkaan. Pääsis yhdellä tuskalla.
Who says you need to buy a guitar?
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23548
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Vagabondo kirjoitti:Tälläisillä pikkuseikoilla ei sinänsä liene merkitystä DB:n tapauksessa, kun rikkinäinen kortti ei kelpaa suomessakaan. Vähän kuin kortitta ajelisi.
Hyvin tuo iso läpyskäni on kelvannut sinivatsoille vaikka siitä uupuu kymmenesosa.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
Vesper
Kitisijä
Viestit: 11450
Liittynyt: 08.01.2009 22:53

Re: Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat

Viesti Kirjoittaja Vesper »

Jos koira saa allergisen reaktion punkkipannasta, ja pahimmillaan joudutaan viemään nesteytykseen eläinlääkäriin, kuka maksaa viulut? Voiko pannan palauttaa apteekkiin ja vaatia rahat takaisin, apteekki tapelkoot valmistajan kanssa?
When I drink alcohol, everyone says I'm an alcoholic. When I drink Fanta, no one says I'm fantastic.