Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat

Topicit, joihin vastataan hölynpölyllä.
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14936
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat

Viesti Kirjoittaja So Hard »

elco kirjoitti:
So Hard kirjoitti:Imo varainhoito ei ole palveluna sen kummempi kuin siivoaminen.
Nii-i. Miksi siitä sitten pitäisi maksaa enemmän kuin siivoamisesta?
Ihmiset maksavat siitä juuri sen verran kuin ovat halukkaita maksamaan. Sun tyypillinen vastaus tämmöiseen kysymykseen on, että jos kykenet tuottamaan ja markkinoimaan paremman varainhoitopalvelun halvemmalla, senkun menet toteuttamaan. Hassua että kysyit sen itse.
Universaali disclaimer.
Avatar
elco
Kitisijä
Viestit: 6253
Liittynyt: 17.02.2011 13:04

Re: Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat

Viesti Kirjoittaja elco »

So Hard kirjoitti: Ihmiset maksavat siitä juuri sen verran kuin ovat halukkaita maksamaan. Sun tyypillinen vastaus tämmöiseen kysymykseen on, että jos kykenet tuottamaan ja markkinoimaan paremman varainhoitopalvelun halvemmalla, senkun menet toteuttamaan. Hassua että kysyit sen itse.
En tietenkään kykene. (Kysymys on lähinnä josko pystyy kukaan muukaan!)

Ihmettelen vain miksei privepuolella ole tarjolla muuta kuin järkyttävän kallista palvelua, jossa (tietääkseni) yksikään palveluntarjoaja ei ota mitään riskiä eikä sitoudu mihinkään palvelutasoon. Aprikointi koskee lähinnä sitä olisiko toisenlainen bisnesmalli edes mahdollinen.
Masturbation is for the poor.
-Atticus Fetch, Californication
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25909
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

elco kirjoitti:
So Hard kirjoitti: Ihmiset maksavat siitä juuri sen verran kuin ovat halukkaita maksamaan. Sun tyypillinen vastaus tämmöiseen kysymykseen on, että jos kykenet tuottamaan ja markkinoimaan paremman varainhoitopalvelun halvemmalla, senkun menet toteuttamaan. Hassua että kysyit sen itse.
En tietenkään kykene.

Ihmettelen vain miksei privepuolella ole tarjolla muuta kuin järkyttävän kallista palvelua, jossa (tietääkseni) yksikään palveluntarjoaja ei ota mitään riskiä eikä sitoudu mihinkään palvelutasoon. Aprikointi koskee lähinnä sitä olisiko toisenlainen bisnesmalli edes mahdollinen.
Siis eihän se indeksirahasto ole kallis ja tuottaa lähes saman kuin indeksi. Ennen kuluja tuottaa tarkalleen saman, mutta kulujen jälkeen vain vähän vähemmän.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
elco
Kitisijä
Viestit: 6253
Liittynyt: 17.02.2011 13:04

Re: Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat

Viesti Kirjoittaja elco »

^ Siis aktiivinen varainhoito, joka tuottaa sijoittajalle yli indeksin.
Masturbation is for the poor.
-Atticus Fetch, Californication
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25909
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

elco kirjoitti:^ Siis aktiivinen varainhoito, joka tuottaa sijoittajalle yli indeksin.
Sellaista ei ole olemassa.

Yhtä hyvin voisit kysyä, miksei kukaan tarjoa ennustuspalveluja, jotka osaavat ennustaa kolikonheittoa paremmin. Varmaan palvelulle olisi kysyntää. Oikeastihan kyse on aivan samasta asiasta. Pystyäkseen lyömään indeksin muuten kuin sattumalta pitäisi osata ennustaa.

Tehokkaiden markkinoiden teorian mukaan kaikki käytettävissä oleva tieto on jo otettu huomioon kursseissa (tämä ei tarkoita, että kurssi olisi aina oikea, vaan että se yhtä todennäköisesti liian korkea kuin liian alhainen). Koska kaikki tiedossa oleva informaatio on jo huomioitu kursseissa, kurssi voi muuttua vain, jos tulee uutta tietoa. Kenelläkään ei voi olle tietoa siitä, mitä tämä uusi tieto on, koska jos olisi, kyseessä määritelmän mukaan ei olisi uusi tieto.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
elco
Kitisijä
Viestit: 6253
Liittynyt: 17.02.2011 13:04

Re: Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat

Viesti Kirjoittaja elco »

James Potkukelkka kirjoitti: Sellaista ei ole olemassa.
Onko tämä varmistettu fakta? Onko Berkshire Hathaway jäänyt indeksille?
Masturbation is for the poor.
-Atticus Fetch, Californication
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23568
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Vertailuindeksi: Carnegie Small Cap Nordic Index
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25909
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Bluntly kirjoitti:Vertailuindeksi: Carnegie Small Cap Nordic Index
Ihan hyvä. Joskushan nämä huijaavat siten, että rahasto on riskipitoisempi kuin vertailuindeksi. Koska korkeammasta riskistä pitäisi saada korkeampi tuotto, vertailu ei silloin ole rehellinen. Mutta en tietenkään tiedä, mikä on juuri tuon rahaston tilanne.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25909
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

elco kirjoitti:
James Potkukelkka kirjoitti: Sellaista ei ole olemassa.
Onko tämä varmistettu fakta? Onko Berkshire Hathaway jäänyt indeksille?
Ei.

Mutta et varmaankaan saa Warren Buffetia salkkusi hoitajaksi kovin halvalla :)

Jos tehdään sellainen villi ajatus, että älykkyydestä on hyötyä sijoittamisessa, niin voisi ajatella, että joku poikkeuksellisen älykäs henkilö voisi saada muita parempaa tuottoa. Mutta taitaa olla looginen mahdottomuus, että yli 50% salkunhoitajista olisi älykkäämpiä kuin muut salkunhoitajat. Eli toisin sanoen keskimääräinen salkunhoitaja tuottaa keskimääräistä tuottoa ja kun siitä vähennetään kulut, hävitään indeksille.

Luin myös jutun, jonka mukaan tämän vuoden keskimääräistä parempi salkunhoitaja saattaa aivan hyvin olla ensi vuonna keskimääräistä huonompi, eli track recordista ei voi päätellä oikein mitään.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
elco
Kitisijä
Viestit: 6253
Liittynyt: 17.02.2011 13:04

Re: Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat

Viesti Kirjoittaja elco »

Juu-u, ei voi tietää. Tämän vuoksi ihmettelen juuri sitä, miksi kukaan ei tarjoa parempaa palvelutasoa: siksi ettei se ole mahdollista vai siksi että se on rahoitusvisiirin oman rikastumisen esteenä?
Masturbation is for the poor.
-Atticus Fetch, Californication
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25909
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

^Voihan se olla, että joku tarjoaa. Onko joku rahasto jatkuvasti pärjännyt muita paremmin ja onko sillä edelleen sama salkunhoitaja. Voi olla vaikea löytää. Tuollainen sateentekijä ei varmaan kauaa viihtyisi samassa paikassa.

Veikkaan myös että regression to the mean tulee ongelmaksi.

Lisäksi täytyy pitää mielessä satunnaisuus. Jos maailmassa järjestettäisiin head to head kolikonheittokilpailu, jossa voittaja pääsee jatkoon, koko maailman voittajaksi valikoituisi joku, joka on aina voittanut parinsa. Mutta olisiko hän maailman paras kolikonheittäjä?
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
elco
Kitisijä
Viestit: 6253
Liittynyt: 17.02.2011 13:04

Re: Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat

Viesti Kirjoittaja elco »

James Potkukelkka kirjoitti: Lisäksi täytyy pitää mielessä satunnaisuus. Jos maailmassa järjestettäisiin head to head kolikonheittokilpailu, jossa voittaja pääsee jatkoon, koko maailman voittajaksi valikoituisi joku, joka on aina voittanut parinsa. Mutta olisiko hän maailman paras kolikonheittäjä?
Jos joku kolikonheittäjä takaisi yli 50% onnistumisen rahoillaan niin silloin uskoisin.
Masturbation is for the poor.
-Atticus Fetch, Californication
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25909
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

elco kirjoitti:
James Potkukelkka kirjoitti: Lisäksi täytyy pitää mielessä satunnaisuus. Jos maailmassa järjestettäisiin head to head kolikonheittokilpailu, jossa voittaja pääsee jatkoon, koko maailman voittajaksi valikoituisi joku, joka on aina voittanut parinsa. Mutta olisiko hän maailman paras kolikonheittäjä?
Jos joku kolikonheittäjä takaisi yli 50% onnistumisen rahoillaan niin silloin uskoisin.
Onhan netti täynnä varmoja sijoituskohteita!
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Hans Jörgen
Kitisijä
Viestit: 1040
Liittynyt: 29.07.2011 4:26

Re: Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat

Viesti Kirjoittaja Hans Jörgen »

Jos saatte jostain nyysittyä ao. artikkelin, suosittelen lukaisemaan tuohon portfolion manageeraukseen liittyen. Itse en ilmaisversiona äkkiseltään löytänyt ja pdf:n liittäminen ei näemmä onnistu, joten saattaa parhaimmillaankin mennä pippelin pyyhkimiseksi leppään.

LAURENCE B. SIEGEL, M. BARTON WARING, MATTHEW H . SCANLAN : Five Principles to Hold Onto (Even When Your Boss Says the Opposite)

Lyhyesti kuitenkin: beta (markkinoiden yleinen nousu eli indeksi trendi) tulee kaikille kuin manulle illallinen, mutta alfa (kaikki tuotto, mikä tulee markkinaindeksistä eroavalla portfoliolla) on nollasummapeliä: tasan puolet voittaa markkinat riippumatta niiden tehokkuudesta yms.. Täysin tehokkailla markkinoilla alfaa tekisivät ne, jotka pystyisivät prosessoimaan 24/7 kaiken saatavilla olevan tiedon, ts. taidolla/ahkeruudella olisi merkitystä. Todellisilla, ei-täysin tehokkailla markkinoilla pätee tietty vielä paremmin: osaava tyyppi voi tehdä rahaa, mutta kuten mainittu, muiden kustanuksella. Taidon erottaminen silkasta tuurista on toki hieman harmaata aluetta, mutta jos tietyt tyypit biittaa marketit selvästi useammin kuin ottavat pataan, laittaisin rahaa likoon välittämättä siitä, miten se poikii voittoa! Mikään laki sinänsä ei määrää, että tuottojen tulisi hakeutua kohti pitkän ajan keskiarvoa (mean reverting). Keskim. rahasto siis tekee ilman muuta turskaa kulujen jälkeen, mutta tosiaan eniten markkinointiin panostavat (ja jo täten paskinta keskim. tuottoa tarjoavat) rahastot vetävät eniten uutta rahaa sisäänsä; ihmiset on tymiä. Ongelmaksi tymille muodostuu juurikin tuon alfan ja betan hinnoittelu: betan saisi (lähes) ilmaiseksi indeksirahastosta, mutta alfa on se josta kannattaisi maksaa. Pahimmillaan "aktiiviset" rahastot kuitenkin sijoittavat suoraan indeksiin (kaappi-indeksointi) eli betaan, mutta laskuttavat alfan mukaan takuupersnetosta kulujen jälkeen. Kandeisi olla alfauros, sukupuolesta riippumatta.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25909
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

^juu
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
elco
Kitisijä
Viestit: 6253
Liittynyt: 17.02.2011 13:04

Re: Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat

Viesti Kirjoittaja elco »

Ongelma on alfan identifiointi ja se, että alfa ei ota mitään riskiä paitsi asiakkaan rahoilla. Tulos tästä on, ettei ole sijoittajan kannalta väliä sillä onko olemassa muita kuin satunnaisia alfoja.
Masturbation is for the poor.
-Atticus Fetch, Californication
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14936
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat

Viesti Kirjoittaja So Hard »

elco kirjoitti:Ongelma on alfan identifiointi ja se, että alfa ei ota mitään riskiä paitsi asiakkaan rahoilla.
Jos sijoitusheebelit ottaisi riskin asiakkaalta, se pitäisi luonnollisesti hinnoitella tuotteeseen joka kallistaisi palvelua. En näe miten riskinkanto voisi tapahtua muuten kuin asiakkaan rahoilla.
Universaali disclaimer.
Avatar
elco
Kitisijä
Viestit: 6253
Liittynyt: 17.02.2011 13:04

Re: Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat

Viesti Kirjoittaja elco »

So Hard kirjoitti: Jos sijoitusheebelit ottaisi riskin asiakkaalta, se pitäisi luonnollisesti hinnoitella tuotteeseen joka kallistaisi palvelua. En näe miten riskinkanto voisi tapahtua muuten kuin asiakkaan rahoilla.
Ei sen penaltyn tarvitse olla tyyliä vastaa koko omaisuudellaan. IT:ssä penaltyt ovat tyypillisesti 10% sopimuksen arvosta tmv, mikä tekee ilkeän montun kannattavuuteen.

Täytyy tietty ymmärtää alfaa: miksi ottaa riskiä kun voi olla ottamatta. Minusta tämä kuitenkin kertoo siitä, että koska kukaan alfa ei tarjoa takuuta indeksin peittoavalle tuotolle niin kehenkään alfaan ei kannata investoida.

Minusta uskottavuutta lisäisi jo se, että palkkiota ei peritä, jos tulee turskaa. Toki tämäkään ei aivan riitä, koska wannabe-alfalla on houkutus ottaa kohtuutonta riskiä asiakkaan rahoilla, kun oikeaa penaltyä ei ole.
Masturbation is for the poor.
-Atticus Fetch, Californication
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25909
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

elco kirjoitti: Minusta tämä kuitenkin kertoo siitä, että koska kukaan alfa ei tarjoa takuuta indeksin peittoavalle tuotolle niin kehenkään alfaan ei kannata investoida.
En usko, että tästä on erimielisyyttä.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14936
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat

Viesti Kirjoittaja So Hard »

elco kirjoitti:Minusta uskottavuutta lisäisi jo se, että palkkiota ei peritä, jos tulee turskaa. Toki tämäkään ei aivan riitä, koska wannabe-alfalla on houkutus ottaa kohtuutonta riskiä asiakkaan rahoilla, kun oikeaa penaltyä ei ole.
Siis turskaa ali indeksin vai? Eihän mikään sijoitusyhtiö voi ottaa riskiä markkinan yleisestä liikkeestä itselleen.
Universaali disclaimer.
Avatar
elco
Kitisijä
Viestit: 6253
Liittynyt: 17.02.2011 13:04

Re: Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat

Viesti Kirjoittaja elco »

So Hard kirjoitti: Siis turskaa ali indeksin vai?
Tietty.
Masturbation is for the poor.
-Atticus Fetch, Californication
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16792
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Mä luin just tässä päivänä muutamana jonkun Vesa "Kannattaa sijoittaa Kreikkaan" Puttosen popularisoinnin viimeaikaisista empiirisistä tutkimuksista, ja hänen mukaansa, vaikka takuita indeksiä paremmasta tuotosta ei toki voikaan antaa, niin empiiriset todennäköisyyskriteerit indeksin voittavan salkunhoitajan löytämiselle alkavat olla tunnistettavissa: täytyy löytää kaveri, joka ei ole aivan uransa alussa, mutta ei loppupuolellakaan, joka on viimeisen viiden vuoden aikana konsistentisti peitonnut indeksin (mutta ei kuulu menestykseikkäämpään desiiliin, koska siellä ollaan vain holtittomuuden ja tuurin kombolla ja kohta rytistään alas), jonka rahaston säännöt eivät pakota typeriin sopuleinteihin ja mitä niitä nyt olikaan. Niin moni sijoittaja myös seuraa salkunhoitajaa, että salkkupojat ja -tytöt kantavat kyllä uranäkymiensä suhteen aika ison riskin onnistumisestaan (vaikka suurin osa tietysti sijoittaa, jos sijoittaa, pankin merkonomin suosittelemaan kalliiseen rahastoon).

Disclaimer: itse olen tietty nössö, ja hyvin vähäinen rahasto-omistukseni on pienien kulujen indeksirahasto(i)ssa.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25909
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

urpiainen kirjoitti:Mä luin just tässä päivänä muutamana jonkun Vesa "Kannattaa sijoittaa Kreikkaan" Puttosen popularisoinnin viimeaikaisista empiirisistä tutkimuksista, ja hänen mukaansa, vaikka takuita indeksiä paremmasta tuotosta ei toki voikaan antaa, niin empiiriset todennäköisyyskriteerit indeksin voittavan salkunhoitajan löytämiselle alkavat olla tunnistettavissa: täytyy löytää kaveri, joka ei ole aivan uransa alussa, mutta ei loppupuolellakaan, joka on viimeisen viiden vuoden aikana konsistentisti peitonnut indeksin (mutta ei kuulu menestykseikkäämpään desiiliin, koska siellä ollaan vain holtittomuuden ja tuurin kombolla ja kohta rytistään alas), jonka rahaston säännöt eivät pakota typeriin sopuleinteihin ja mitä niitä nyt olikaan. Niin moni sijoittaja myös seuraa salkunhoitajaa, että he kantavat kyllä uranäkymiensä suhteen aika ison riskin onnistumisestaan (vaikka suurin osa tietysti sijoittaa, jos sijoittaa, pankin merkonomin suosittelemaan kalliiseen rahastoon).

Disclaimer: itse olen tietty nössö, ja hyvin vähäinen rahasto-omistukseni on pienien kulujen indeksirahasto(i)ssa.
Puttosen kannanotto on mielenkiintoinen, koska nimenomaan häneltä olen ammentanut oppini siitä, että sijoitusrahaston aktiivinen salkunhoito asiantuntijan tekemänä ei kata kustannuksia pitkällä tähtäimellä. Muistatko, missä tuo Puttosen juttu oli?
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16792
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

^ Valitettavasti tämä lukuketju ei ole varmaan toistettavissa. Aloitin Puttosen rahastosijoitus-kirjan asiaa koskevista luvuista, joista sitten kiinnostuksen herättyä siirryin googlailemaan ja loikin satunnaisista lehtiartikkeleista yhtä randomien pro gradujen kautta johonkin tutkimusartikkeleihin.

Lisäksi esittämäni rekonstruktio on varmaan kohtuuttoman selkeä, itse Puttonen varmaan esittäisi, että joitain heikkoja merkkejä tällaisen strategian mahdollisesta onnistumisesta suuren tutkimustyön perusteella voisi alkaa olla havaittavissa. Johtopäätöksensä kun kuitenkin oli, että sijoittaminen on aivan liian hankalaa itse tehtäväksi ja intresseiltään aivan liian ristiriitaista muiden tehtäväksi annettavaksi.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25909
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

^

:sir:

Voi tosiaan olla, että vaikka jonkinlainen heikko korrelaatio data miningilla löytyisikin, se voi olla vaikea käytännössä sovellettavaksi.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja