Mies - suomi - mies (sanakirja)

Yleinen lätinä jä kitinä
Exsat

Re: Mies - suomi - mies (sanakirja)

Viesti Kirjoittaja Exsat »

WanhaPervo kirjoitti: Aarrgh! kuuluisat viimeiset sanat...
:P Vaatii kyllä luottamusta kumppanien välillä.
Mida

Re: Mies - suomi - mies (sanakirja)

Viesti Kirjoittaja Mida »

killkill kirjoitti:Kumpiko on pienempi paha: aiheuttaa itkupotkuraivokohtaus ja tuomita tuolla repliikillä itsensä ikuiseen keittiövuoroon, vai lisätä lautaselleen mausteita? :D
No tuskin tilanne noin paha on ja jos on, ni voi elämä. Kysypä siltä kokkaajalta, että kumpi on sen mielestä kivampaa: a) tehdä sellasta ruokaa josta muutki tykkää vai b) ettei kukaan koskaan sano ettei tykkää jostakin kokkauksestaan.

Jos tohon olis vastaus A, ni eiko etiäpäin. Ja muista varmistaa, ettet väitä hänen olevan huono kokki, vaan että yksinkertaisesti juuri tällainen ruoka ei ole mieleesi. (Tykkääkö muuten kokkisi tekemistäsi ruuista vai mahtaako hänkin kohteliaisuuttaan vaan nieleskellä?)
killkill

Re: Mies - suomi - mies (sanakirja)

Viesti Kirjoittaja killkill »

Exsat kirjoitti:Ei kai se ole joko-tai tilanne? Jos kerran itse tietää, millä konstilla ruoasta tulisi maittavampaa, niin kyllä sitä meillä ainakin voi ihan rohkeasti sanoa, että "Hyvää oli, mutta ensi kerralla voisit kokeilla, että..."
Noo, nyt mennään sellaisille alueille joita en katso voivani kommentoida. Todettakoon topikkiin liittyen vielä sen verran, että toisaalta hyväkin tämä sukupuolten välinen, kovasti toisistaan eroava ajattelutapa. Pysyy elämä ainakin mielenkiintoisena!
WanhaPervo

Re: Mies - suomi - mies (sanakirja)

Viesti Kirjoittaja WanhaPervo »

Mida kirjoitti:[
. Ja muista varmistaa, ettet väitä hänen olevan huono kokki, vaan että yksinkertaisesti juuri tällainen ruoka ei ole mieleesi.
Niin tai jos sanois "en väitä, että olet huono kokki, mutta ruoka maistuu pahalle"??
SingleMalt

Re: Mies - suomi - mies (sanakirja)

Viesti Kirjoittaja SingleMalt »

Keskustelu alkaa muistuttamaan loputonta oravanpyörää, jossa kukaan ei lue toisten posteja ajatuksella, vaan sylki suusta lentäen suolletaan omaa järkähtämätöntä mielipidettä näytölle..

Mahtuskos Gattaca ja EW mukaan?
Viimeksi muokannut SingleMalt, 21.11.2005 15:29. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Exsat

Re: Mies - suomi - mies (sanakirja)

Viesti Kirjoittaja Exsat »

WanhaPervo kirjoitti: Niin tai jos sanois "en väitä, että olet AINA huono kokki, mutta JOSTAIN SYYSTÄ JUURI TÄMÄ ruoka maistuu pahalle"??

Korjattu versio.
Gina

Re: Mies - suomi - mies (sanakirja)

Viesti Kirjoittaja Gina »

Exsat kirjoitti: Tämän ymmärsin tähän saakka. Epäselväksi jäi se, miten vastaavat tilanteet voidaan välttää jatkossa? Eli jos tuossa tilanteessa toinen osapuoli olisi tiennyt oikean reitin, jota ei ole kuitenkaan huomioitu kuskin toimesta, niin voidaanko automaattisesti olettaa, että kuski ymmärtää seuraavalla kerralla huomioida annetut neuvot, vai pitääkö se tuoda jotenkin esille?
Eiköhän sen tajua.... Virheen tunkeminen toisen naamaan vain aiheuttaa pahaa mieltä.
Mida

Re: Mies - suomi - mies (sanakirja)

Viesti Kirjoittaja Mida »

WanhaPervo kirjoitti: Niin tai jos sanois "en väitä, että olet huono kokki, mutta ruoka maistuu pahalle"??
Tiiätkö, joku voi osata tehdä vaikka kuinka hyvää hernekeittoa ja olla mestarihernekeittokokki, mutta silti se maistuu mun suuhun pahalta.

Kyllä luulis jokaisen normaaliaivoisen tajuavan, ettei kaikki tykkää kaikista samoista asioista. Ei samoista ruuistakaan ja se, että osais tehdä sen ruuan tosi hyvin ei sekään takaa, että se joka suussa maistuis mahtavalta.
Exsat

Re: Mies - suomi - mies (sanakirja)

Viesti Kirjoittaja Exsat »

SingleMalt kirjoitti:Keskustelu alkaa muistuttamaan loputonta oravanpyörää, jossa kukaan ei lue toisten posteja ajatuksella, vaan sylki suusta lentäen suolletaan omaa järkähtämätöntä mielipidettä näytölle..
Tässä on varmaan taas joku mies-nais ero, koska mun mielestä tämä keskustelu on muuttunut loppua kohden melko sujuvaksi, joskin rönsyileväksi.
Angita

Re: Mies - suomi - mies (sanakirja)

Viesti Kirjoittaja Angita »

Mida kirjoitti:
Elä ota sitä nii tosissas.

Pyydä nätisti sit ku rauhotut, että olis kiva jos vastaavissa tilanteissa ei myöhemmin täntyyppisiä kommentteja kuuluis, siis tosiaan jos et kestä vittuuntumatta niitä.

En mä ite harmistu jos eksyn, tykkään harhailla ja seikkailla, joten jos toinen huomauttaa, et joo mähän sanoin et olis pitäny mennä siit yhest risteyksest vasemmalle, ni mitäpä siihen muuta ku et joo'o, nii olis. Mennää kokeilee mihin se viä.
Meillä on selvästi eroa temperamenteissa. :D Tämäkin ero kannattaa ottaa huomioon kun kumppanin kanssa liikuskelee. Toiset räjähtävät ynnä vittuntuvat helposti ja toiset eivät hermostu mistään. Jos tietää toisen temperamentiseksi ei kannata lyödä lisää löylyä ja temperamenttiset voivat taasen yrittää pitää pokkansa.
SingleMalt

Re: Mies - suomi - mies (sanakirja)

Viesti Kirjoittaja SingleMalt »

Exsat kirjoitti:Jos kerran itse tietää, millä konstilla ruoasta tulisi maittavampaa, niin kyllä sitä meillä ainakin voi ihan rohkeasti sanoa, että "Hyvää oli, mutta ensi kerralla voisit kokeilla, että..."
Miten sinä tulkitsisit tuon samaisen vastauksen kerrottuna sinulle?
bedlam

Re: Mies - suomi - mies (sanakirja)

Viesti Kirjoittaja bedlam »

Exsat kirjoitti:
WanhaPervo kirjoitti: Niin tai jos sanois "en väitä, että olet AINA huono kokki, mutta JOSTAIN SYYSTÄ JUURI TÄMÄ ruoka maistuu pahalle"??
Korjattu versio.
Paha on aina väärä sana.

"Sä kyllä teet tosi hyvää ruokaa, mutta tää ehkä kaipaisi mun makuun vielä jotain".

Korjatumpi versio.
Exsat

Re: Mies - suomi - mies (sanakirja)

Viesti Kirjoittaja Exsat »

urpiainen kirjoitti: Olisiko tässä keskustelun avainkohdat? Sekä Gullible että Exsat ovat oikeassa, koska puhuvat eri asioista?
Näinhän se alku meni. Paitsi että mä en ole oikeassa vaan inttävä ämmä ja huono avovaimo, kun yritän tuoda oman kantani esiin.
Mida

Re: Mies - suomi - mies (sanakirja)

Viesti Kirjoittaja Mida »

Angita kirjoitti: Meillä on selvästi eroa temperamenteissa. :D Tämäkin ero kannattaa ottaa huomioon kun kumppanin kanssa liikuskelee. Toiset räjähtävät ynnä vittuntuvat helposti ja toiset eivät hermostu mistään. Jos tietää toisen temperamentiseksi ei kannata lyödä lisää löylyä ja temperamenttiset voivat taasen yrittää pitää pokkansa.
Joo, ja kannattaa ottaa huomioon myös osapuolten väsymystila, lämpötila, olotila jne. Itse olen yks ärripurri jos mulla on liian kuuma, olen väsynyt tai johonkin sattuu.

Mutta noin muutoin jepjep.
Exsat

Re: Mies - suomi - mies (sanakirja)

Viesti Kirjoittaja Exsat »

SingleMalt kirjoitti:
Exsat kirjoitti:Jos kerran itse tietää, millä konstilla ruoasta tulisi maittavampaa, niin kyllä sitä meillä ainakin voi ihan rohkeasti sanoa, että "Hyvää oli, mutta ensi kerralla voisit kokeilla, että..."
Miten sinä tulkitsisit tuon samaisen vastauksen kerrottuna sinulle?
Niin, että mies on tyytyväinen keitoksiini yleensä, mutta joku yksittäinen juttu ei miellyttänyt häntä. Esimerkiksi punasipuli patongin välissä.
Patz

Re: Mies - suomi - mies (sanakirja)

Viesti Kirjoittaja Patz »

bedlam kirjoitti:"Sä kyllä teet tosi hyvää ruokaa, mutta tää ehkä kaipaisi mun makuun vielä jotain".
Nainen kysyy: Näyttääkö mun perse isolta näissä housuissa?

Miehen päässä liikkuu: "No todellakin, miten ton muijan perse on päässy leviämään noin paljon?!!!111 Jos ei se kohta laihdu, vaihdan johonki venakkoon, ne kyllä tietää miten miestä miellytetään. Eihän tota kehtaa kavereillekaan näyttää"

Suusta pääsee: "Kultaseni, sä näytät niissä todella hyvältä. Oon muuten ajatellu ostaa sulle koiran, sen kanssa on tosi kiva käydä lenkillä ku oon kavereiden kanssa kaljalla, ei oo sitte sun olokaan niin yksinäinen"
Gina

Re: Mies - suomi - mies (sanakirja)

Viesti Kirjoittaja Gina »

Hyvä keskustelu! Mutta tuota mä en ymmärrä että KK söisi pahaa ruokaa vuodesta toiseen.

Kuskin pitäisi kyetä ottamaan vastaan neuvoja, mutta toisen tehdessä jotain asiaa pitäisi myös osata antaa työrauha. Haluatko apua? On ihan toimiva kysymys.
SingleMalt

Re: Mies - suomi - mies (sanakirja)

Viesti Kirjoittaja SingleMalt »

Exsat kirjoitti:Niin, että mies on tyytyväinen keitoksiini yleensä, mutta joku yksittäinen juttu ei miellyttänyt häntä. Esimerkiksi punasipuli patongin välissä.
Tässä on näkemysero. Noin asia kertomalla, mieskokki saa sen käsityksen, että ruoka oli huonoa, koska toisen tarjoama resepti olisi parempi. Nainen söi ruoan miehen mieltä pahoittamatta, mutta opettaminen heti perään kumosi onnistumisen.

Asia olisi pitänyt esittää niin, että "mä tein kerran kans tällästa safkaa, mut mulla oli hiukka eri mausteet siinä. Sitä ja tätä, ja SEKIN versio, oli ihan hyvää."
Mida

Re: Mies - suomi - mies (sanakirja)

Viesti Kirjoittaja Mida »

SingleMalt kirjoitti:
Exsat kirjoitti:Jos kerran itse tietää, millä konstilla ruoasta tulisi maittavampaa, niin kyllä sitä meillä ainakin voi ihan rohkeasti sanoa, että "Hyvää oli, mutta ensi kerralla voisit kokeilla, että..."
Miten sinä tulkitsisit tuon samaisen vastauksen kerrottuna sinulle?
Mäkin vastaan vaikkei kysyttykään.

Ensinnäkin juttelen etukäteen siitä mitä aion tehdä. Eli syötäiskö tänään sitä ja sitä. Yleensä myös kerron aika tarkkaan mitä ko. ruokaan tulee, koska itse nirsona toivoisin itselleni myös kerrottavan, jotta voisin pyytää epämiellyttävien osien poistoa.
Tämä siis jo hiukan ennaltaehkäisee pahojen ruokien tekoa. Ja usein uutta ruokaa tehtyäni ja sitä syötyämme kysyn, että oliko hyvää ja todellakin odotan rehellistä vastausta. Jos ei ollut, ni miksei. Mikä mätti. Oliko ruoka tehty huonosti, olisiko joitain parannusehdotuksia vaiko onko kyse vaan se, ettei sovi toisen makuun.

Ja sit katsotaan saadaanko väsättyä versio, josta molemmat tykkäis vai unohdetaanko koko ruoka.

Ja kyllä, toivon myös oma-aloitteista palautetta. Itse annan helposti palautetta ruuista, joita syön (myös mainiten kapea-alaisen makuni), koska en ymmärrä miksi asiasta pitäisi verisesti loukkaantua.

Ai nii, mis välis piti hermostua tai ottaa nokkiinsa?
Gina

Re: Mies - suomi - mies (sanakirja)

Viesti Kirjoittaja Gina »

Patz kirjoitti:
bedlam kirjoitti:"Sä kyllä teet tosi hyvää ruokaa, mutta tää ehkä kaipaisi mun makuun vielä jotain".
Nainen kysyy: Näyttääkö mun perse isolta näissä housuissa?

Miehen päässä liikkuu: "No todellakin, miten ton muijan perse on päässy leviämään noin paljon?!!!111 Jos ei se kohta laihdu, vaihdan johonki venakkoon, ne kyllä tietää miten miestä miellytetään. Eihän tota kehtaa kavereillekaan näyttää"

Suusta pääsee: "Kultaseni, sä näytät niissä todella hyvältä. Oon muuten ajatellu ostaa sulle koiran, sen kanssa on tosi kiva käydä lenkillä ku oon kavereiden kanssa kaljalla, ei oo sitte sun olokaan niin yksinäinen"
No eikö voi sanoa että "juu näytät oikein hyvältä hani. Mutta olet sä vähän kieltämättä lihonut viime aikoina" Joo, suuttuisin mutta jos se olisi totta niin tekisin asialle jotain. Jotta se mies ei vaihda siihen venakkoon. Ja jos en tekis niin ehkä miehen pitäis vaihtaa sen sijaan että jankuttaa asiasta.
Avatar
Gattaca
Kitisijä
Viestit: 4424
Liittynyt: 16.08.2005 16:12

Re: Mies - suomi - mies (sanakirja)

Viesti Kirjoittaja Gattaca »

Asiahan ei minulle kuulu, mutta gulliblen tuon esimerkin korostaminen antaa aavistaa, että gullible ei suunnistustaidottomana löytäisi edes omaa persereikäänsä pimeässä, ja on tiellä eksyttyään saanut naiselta oikeutettua palautetta.

(Meizi toki on kartanluvun mestari ja erämaasuunnistuksen o-sensei)
killkill

Re: Mies - suomi - mies (sanakirja)

Viesti Kirjoittaja killkill »

Yleensäkin joka kerran kommentoidessaan naisen pukeutumista, hiustyyliä tai ulkonäköä miespolo huomaa olevansa miinakentällä Koreoiden välisellä rajavyöhykkeellä (maailman tihein miinoite).
HellBell

Re: Mies - suomi - mies (sanakirja)

Viesti Kirjoittaja HellBell »

Exsat kirjoitti: Tämän ymmärsin tähän saakka. Epäselväksi jäi se, miten vastaavat tilanteet voidaan välttää jatkossa? Eli jos tuossa tilanteessa toinen osapuoli olisi tiennyt oikean reitin, jota ei ole kuitenkaan huomioitu kuskin toimesta, niin voidaanko automaattisesti olettaa, että kuski ymmärtää seuraavalla kerralla huomioida annetut neuvot, vai pitääkö se tuoda jotenkin esille?
..
Joo, toinen ei voi olla ajatustenlukija, aivan. Vastaavat tilanteet voisi välttää siten että
1) matka-asiat tehdään ja suunnitellaan yhdessä ja siten ettei toinen jyrää toisen ehdotuksia matalaksi - tämä edellyttää halua tehdä hommat yhdessä.
2) matka-asiat tehdään tavallaan yhdessä mutta erikseen, tietyt jutut hoitaa toinen ja toiset taas se toinen.
3) jouduttaessa sitten vastaavaan 'kriisitilanteeseen' voivat molemmat jakaa vastuun ja syyttelyn* keskenäään mikäli on toimittu 1)-mallin mukaan. *Syyttelyvaiheenkin voi ohittaa ja keskittyä ratkaisemaan ongelmaa.
Jos on toimittu 2)-mallin mukaan ja siten ettei toisen ehdotusta ole alkujaan hyväksytty, mutta töpeksintätilanteen jälkeen huomattu kuinka se olisi kannattanut hyväksyä (ns. "mitä minä sanoin"-jälkiviisaus) niin voi joko a) tyytyä siihen että niin käy vastaisuudessakin (toinen haluaa tehdä asiat omalla, ainoalla oikeaksi todetulla tavallaan eikä pysty huomioimaan toisen ehdotuksia ennen töpeksintöjä) tai b) keskustella koko asiasta toisen kanssa ja tuoda ilmi se kuinka loukkaavaa/ärsyttävää on, ettei omia ehdotuksia huomioida mitenkään Ennen kuin ollaan tilanteessa jossa niilleKin voi olla jotain käyttöä. Kommunikointi saattaa auttaa riippuen siitä haluaako toinen kuulla toista tässäkään vaiheessa.
Ajatustenlukutaidolla sen sijaan asiat eivät aukene.
Gina

Re: Mies - suomi - mies (sanakirja)

Viesti Kirjoittaja Gina »

SingleMalt kirjoitti:
Exsat kirjoitti:Niin, että mies on tyytyväinen keitoksiini yleensä, mutta joku yksittäinen juttu ei miellyttänyt häntä. Esimerkiksi punasipuli patongin välissä.
Tässä on näkemysero. Noin asia kertomalla, mieskokki saa sen käsityksen, että ruoka oli huonoa, koska toisen tarjoama resepti olisi parempi. Nainen söi ruoan miehen mieltä pahoittamatta, mutta opettaminen heti perään kumosi onnistumisen.

Asia olisi pitänyt esittää niin, että "mä tein kerran kans tällästa safkaa, mut mulla oli hiukka eri mausteet siinä. Sitä ja tätä, ja SEKIN versio, oli ihan hyvää."
Nyt mä en tajuu yhtään. Ruoka oli huonoa koska nainen ei pitänyt punasipulista patongin välissä? Tuommoinen vihjailu on sata kertaa ärsyttävämpää.
gullible

Re: Mies - suomi - mies (sanakirja)

Viesti Kirjoittaja gullible »

Gattaca kirjoitti:
(Meizi toki on kartanluvun mestari ja erämaasuunnistuksen o-sensei)
Sehän on hienoa! Et ole kuitenkaan koskaan tainnut riidellä parisuhteessa? Vai riitelitkö sen lahden huoran kanssa maksusta "suhteen" jälkeen?