Päivän mielipidekirjoitus

Topicit, joihin vastataan hölynpölyllä.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21509
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Päivän mielipidekirjoitus

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

James Potkukelkka kirjoitti:Työttömyysturvassa on nykyään suojaosa, jonka voi tehdä ilman, että tuki putoaa

http://www.kela.fi/ajankohtaista-henkil ... n-suojaosa

Eli pikku hanttihommien teon pitäisi kannattaa.
Onks pakko jos ei haluu?
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25841
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Päivän mielipidekirjoitus

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

sivustahuutaja kirjoitti:
Ei kun sun väite oli, että ei niille 60v vuotiaille työttömille kukaan mitään duunia tarjoa. Minä tarjoan. 2€ heti tänään. Eikö kiinnosta? No, työn tarjoajaa siitä tuskin voi syyttää.
Matalan tuottavuuden töitä on tosiaan tarjolla, jos hinta saa muodostua vapaasta. Yhdysvalloissahan on esim. supermarkettien kassalla erikseen tavaraa kasseihin pakkaavat työntekijät ja jokaisen kunnollisen taloyhtiön ovensuussa on ovimies. Lisäksi tietysti ruohonleikkaajat ja allaspojat. Eihän niistä paljon mitään makseta, mutta työtä on tarjolla ja tekijöitä myös.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21509
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Päivän mielipidekirjoitus

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ Noiden hommien jokainen tienattu euro on osoitus arvon luomisesta ja se on suoraan pois muun yhteikunnan taakasta kyseisten henkilöiden elättämiseksi.

Eikä 2€ nurmikonleikkuuta tietenkään tarvitse/kannata tehdä, jos dave lupaa 5€ Teslan pesusta ja vahauksesta. Tuolla tavalla työt ja tekijät saadaan kohtaamaan oikealla palkalla. Kansalaispalkka vain subventoi matalan tuottavuuden duunareita, jotta heidän ei tarvitse elää epäinhimmillisissä oloissa. Ruoka, terveydenhuolto ja soluasunto kehä III:sen ulkopuolelta kuuluu kaikille.

Sellaiseen kansalaispalkkaan meillä ei ole varaa, jonka varassa voisi elää kivasti loputtomiin ilman mitään velvollisuutta ottaa vastaan työtä.
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9501
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Päivän mielipidekirjoitus

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

sivustahuutaja kirjoitti:Minä tarjoan. 2€ heti tänään.
Mä nyt tulkitsen, että sä olet aidosti sitä mieltä, että tuo on sun mielestä sopiva markkinahinta sun nurmikonleikkuusta. Jos se on yhtään uprsun kuvaa isompi, niin kyllä mä toivon kansalaispalkan olevan sen verran korkea, ettei ihmiset sentään tuollaiseen vittuiluun joudu taipumaan.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25841
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Päivän mielipidekirjoitus

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Vagabondo kirjoitti:
sivustahuutaja kirjoitti:Minä tarjoan. 2€ heti tänään.
Mä nyt tulkitsen, että sä olet aidosti sitä mieltä, että tuo on sun mielestä sopiva markkinahinta sun nurmikonleikkuusta. Jos se on yhtään uprsun kuvaa isompi, niin kyllä mä toivon kansalaispalkan olevan sen verran korkea, ettei ihmiset sentään tuollaiseen vittuiluun joudu taipumaan.
Aivan Stetson-Harrison-mutu veikkaus on, että alle tunnin nurtsin leikkauksen hinta voisi olla n 10. Varmasti sen joku sillä hinnalla tekisi, koska päivässä ehtisi tienata usemman kympin. Nyt en usko kenenkään lähtevän kympillä nurtsia leikkaamaan.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21509
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Päivän mielipidekirjoitus

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ En ole tässä tai koskaan esittänyt, että yksi osapuoli voisi päättää markkinahinnan? Markkinahinta muodostuu markkinoilla lukuisten ostajien ja myyjien kohdatessa.

Minä vain esitin, että tarjoan ainakin 2€, joten puhe tarjonnan puutteesta on ihan höpöä.
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14934
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Päivän mielipidekirjoitus

Viesti Kirjoittaja So Hard »

Kyllä mä luulen että jos joku tarjoasi nurmikon leikkuuta 5€/h, töitä olisi niin paljon kuin jaksaa tehdä. 10 €/h niin ostajien määrä on murto-osa. Työnantajasivukulukiila - ja byrokratia päälle, niin juuri ketään ei enää kiinnosta.
Universaali disclaimer.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21509
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Päivän mielipidekirjoitus

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

James Potkukelkka kirjoitti: Aivan Stetson-Harrison-mutu veikkaus on, että alle tunnin nurtsin leikkauksen hinta voisi olla n 10. Varmasti sen joku sillä hinnalla tekisi, koska päivässä ehtisi tienata usemman kympin. Nyt en usko kenenkään lähtevän kympillä nurtsia leikkaamaan.
Minun systeemissäni tuossa ei ole kyse siitä millä hinnalla haluaa nurmikkoa leikata. Jos duunia ei ole, niin kaikki on otettava vastaan tai karenssia paukkuu.

Tällöin markkinahinnan nurmikon leikkuulle ja muulle sellaiselle määrittelee työn teettäjien halu maksaa siitä. Jos 2€ ei löydy leikkaaja kun he ovat jo muissa 3€ hommissa, niin sitten leikkuusta pitää vain tarjota enemmän.
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14934
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Päivän mielipidekirjoitus

Viesti Kirjoittaja So Hard »

sivustahuutaja kirjoitti:Minun systeemissäni tuossa ei ole kyse siitä millä hinnalla haluaa nurmikkoa leikata. Jos duunia ei ole, niin kaikki on otettava vastaan tai karenssia paukkuu.
Sun systeemisi loisi melkoisen markkinahäiriön. Kysynnän ja tarjonnan lain toimimisen perusajatus on, että kenenkään ei ole pakko ostaa tai myydä.
Universaali disclaimer.
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9501
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Päivän mielipidekirjoitus

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

sivustahuutaja kirjoitti:Minä vain esitin, että tarjoan ainakin 2€, joten puhe tarjonnan puutteesta on ihan höpöä.
Pöh, ei tuo ole mikään realistinen tarjous euron nykyisellä ostovoimalla, joka oikeuttaisi elvistelemään, että mikä on kun ei työ kelpaa.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25841
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Päivän mielipidekirjoitus

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

So Hard kirjoitti:Kyllä mä luulen että jos joku tarjoasi nurmikon leikkuuta 5€/h, töitä olisi niin paljon kuin jaksaa tehdä. 10 €/h niin ostajien määrä on murto-osa. Työnantajasivukulukiila - ja byrokratia päälle, niin juuri ketään ei enää kiinnosta.
Joo. Toki 10e/h pitäisi olla kokonaishinta työn tarjoajalle. Systeemi pitäisi olla parilla hiiren klikkauksella hoidettavissa sekä työn tarjoajan että vastaanottajan puolesta.

Jonkinlainen työtinder. Tässä voisi olla ihan markkinarakoa... Toki nykyinen byrokkratia varmasti estää sen. Mutta ideana siis mahdollisimman yksinkertainen matching-systeemi työn tekijän ja työn yhteensaattamiseksik.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
exsu
Kitisijä
Viestit: 6315
Liittynyt: 05.10.2010 12:11
Paikkakunta: Tampere

Re: Päivän mielipidekirjoitus

Viesti Kirjoittaja exsu »

Tampereella tämä toimii jo! Keskustassa pyörii nimittäin ainakin kaksin kappalein alkoholihuuruisia henkilöitä, jotka sivutoimisesti pesevät liiketilojen ikkunoita. Hinnoittelusta en ole varma, mutta pidän suhteellisen varmana sitä, että varsinaisia kuitteja tai työilmoituksia näistä ei kirjoitella. Byrokratialtaan kovin kevyttä siis. Hyvää jälkeä tekevät, toinen ollut jo vuosia markkinoilla, toiseen törmäsin toissapäivänä ensimmäistä kertaa.
Mut ei se elämä sit ollut kuitenkaan
Ihan piece of Kake Randelin.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25841
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Päivän mielipidekirjoitus

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

^Toihan on hyvä liikeidea, jos ikkunanpesu ei mee kaupaksi, niin voi aina juoda pesunesteet!
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25841
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Päivän mielipidekirjoitus

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21509
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Päivän mielipidekirjoitus

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

James Potkukelkka kirjoitti:
So Hard kirjoitti:Kyllä mä luulen että jos joku tarjoasi nurmikon leikkuuta 5€/h, töitä olisi niin paljon kuin jaksaa tehdä. 10 €/h niin ostajien määrä on murto-osa. Työnantajasivukulukiila - ja byrokratia päälle, niin juuri ketään ei enää kiinnosta.
Joo. Toki 10e/h pitäisi olla kokonaishinta työn tarjoajalle. Systeemi pitäisi olla parilla hiiren klikkauksella hoidettavissa sekä työn tarjoajan että vastaanottajan puolesta.

Jonkinlainen työtinder. Tässä voisi olla ihan markkinarakoa... Toki nykyinen byrokkratia varmasti estää sen. Mutta ideana siis mahdollisimman yksinkertainen matching-systeemi työn tekijän ja työn yhteensaattamiseksik.
Pikemminkin työ-ûber. Ûber on siitä hieno esimerkki, että siinä ihan oikeasti tehdään juuri tuollaista työnvälitystä. Ilman mitään byrokratiapaskaa taik uitteja tai yhtään mitään muutakaan.

En keksi Työ-Uberista oikeastaan mitään ongelmia. Duunareita ja työnantajia pääsisi arvostelemaan. Rahaliikenne hoituisi digitaalisena, jolloin pimeä työ ja osssukusetukset eivät olisi mahdollisia. Kenenkään ei myöskään kannattaisi mukatyöllistää itseään bulvaanin kautta, koska alv ja negatiivinen tulovero (kansalaispalkan toteutusmalli tässä).

Plussia taas löytyy paljon. Työtä tehdään. Duunarit saavat liikuntaa ja merkitystä elämäänsä. Arvostelujen kautta moni löytää oman juttunsa ja pääsee yhä paremmille tienesteille. Korkeamman tuottavuuden duunarit voivat vihdoinkin ostaa palveluja saadakseen enemmän aikaa perheelle.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25841
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Päivän mielipidekirjoitus

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Työuber joo! Kumma että ei ole vielä keksitty.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
elco
Kitisijä
Viestit: 6253
Liittynyt: 17.02.2011 13:04

Re: Päivän mielipidekirjoitus

Viesti Kirjoittaja elco »

^ Otettaisiin Suomessa luultavasti avosylin vastaan!
Masturbation is for the poor.
-Atticus Fetch, Californication
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25841
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Päivän mielipidekirjoitus

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

elco kirjoitti:^ Otettaisiin Suomessa luultavasti avosylin vastaan!
Alustavasti olen taulukoinut IPO:n vuoteen 2018 ja valuaatio hyvin konservatiivisesti 1-1.5 miljardia.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
elco
Kitisijä
Viestit: 6253
Liittynyt: 17.02.2011 13:04

Re: Päivän mielipidekirjoitus

Viesti Kirjoittaja elco »

James Potkukelkka kirjoitti: Alustavasti olen taulukoinut IPO:n vuoteen 2018 ja valuaatio 1-1.5 miljardia.
AKT ja PAM poliittisine siipineen pitävät huolen siitä, että valuaatio on 0 - 0 miljardia.

EDIT: sitäpaitsi kuka nykyään enää edes jaksaa perustaa unicorn-startuppia? Decacorn on enemmän nykyaikaa (valuaatio 10+mrd).
Viimeksi muokannut elco, 02.09.2016 14:11. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Masturbation is for the poor.
-Atticus Fetch, Californication
Avatar
exsu
Kitisijä
Viestit: 6315
Liittynyt: 05.10.2010 12:11
Paikkakunta: Tampere

Re: Päivän mielipidekirjoitus

Viesti Kirjoittaja exsu »

James Potkukelkka kirjoitti:Työuber joo! Kumma että ei ole vielä keksitty.
Uutisissa oli joku päivä kotisiivousuber, joka toimi ilmeisesti pk- seudulla. Edit. Tämä: https://moppi.com/
Viimeksi muokannut exsu, 02.09.2016 14:24. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Mut ei se elämä sit ollut kuitenkaan
Ihan piece of Kake Randelin.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25841
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Päivän mielipidekirjoitus

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

elco kirjoitti:
James Potkukelkka kirjoitti: Alustavasti olen taulukoinut IPO:n vuoteen 2018 ja valuaatio 1-1.5 miljardia.
AKT ja PAM poliittisine siipineen pitävät huolen siitä, että valuaatio on 0 - 0 miljardia.

EDIT: sitäpaitsi kuka nykyään enää edes jaksaa perustaa unicorn-startuppia? Decacorn on enemmän nykyaikaa (valuaatio 10+mrd).
Joo, itsekin hylkäsin jo idean alhaisen valuaation takia. Ei mitään järkeä ryhtyä hommaan, jossa voi parhaimmillaankin tienata korkeintaan puolitoista miljardia.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
elco
Kitisijä
Viestit: 6253
Liittynyt: 17.02.2011 13:04

Re: Päivän mielipidekirjoitus

Viesti Kirjoittaja elco »

James Potkukelkka kirjoitti: Joo, itsekin hylkäsin jo idean alhaisen valuaation takia. Ei mitään järkeä ryhtyä hommaan, jossa voi parhaimmillaankin tienata korkeintaan puolitoista miljardia.
Desimaalipilkun siirtäminen slidewaressa uuvutti niin, ettei jaksanut alkaa rahastamaan.
Masturbation is for the poor.
-Atticus Fetch, Californication
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21509
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Päivän mielipidekirjoitus

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

Hmm. Koko maailman palkkasumma on 70 triljoonaa. Sanotaan, että tuosta olisi uberoitavissa 5% => 3,5 tril. Työ-Uber ottaa välistä vaikkapa 5% => 175 miljardia vuodessa liikevaihtoa. Kaipa 1 miljardi piisaisi appsiin ja markkinointiin. Profittia jäisi win-capitamainen 174 miljardia. Patentti ois kiva.
Avatar
elco
Kitisijä
Viestit: 6253
Liittynyt: 17.02.2011 13:04

Re: Päivän mielipidekirjoitus

Viesti Kirjoittaja elco »

^ Hectacorn!
Masturbation is for the poor.
-Atticus Fetch, Californication
Avatar
aasi
Kitisijä
Viestit: 6691
Liittynyt: 01.07.2005 21:12
Paikkakunta: Uleåborg

Re: Päivän mielipidekirjoitus

Viesti Kirjoittaja aasi »

James Potkukelkka kirjoitti:Työuber joo! Kumma että ei ole vielä keksitty.
https://www.fiverr.com/

Tuolta voit hankkia vitosella logon palvelulle.
Tasan ei mene muumit kanootissa.