Päivän nörttilinkki

Tietokonejutut, pelit ja muu nörtismi; autot, kaasupullot ja muut lelut
Avatar
Teraslilja_m
Kitisijä
Viestit: 1177
Liittynyt: 30.10.2005 14:31
Paikkakunta: Helsinki

Re: Päivän nörttilinkki

Viesti Kirjoittaja Teraslilja_m »

Life is complex, it has real and imaginary parts.
NuoriD

Re: Päivän nörttilinkki

Viesti Kirjoittaja NuoriD »

Joo, mutta nuohan ovat jo aivan minikokoisia verrattuna TosiMiehen tietokonemuistiin, eli elohopealla täytettyyn Delay line memory:n

Suomeksi viivelinjamuisti?

Kuva

Aika hämmästyttävä keksintö
Bhven

Re: Päivän nörttilinkki

Viesti Kirjoittaja Bhven »

Toshiba esitteli spin-transistorin


Moni uskoo, elektronien liikkeeseen ja magneetisuuteen perustuva spintroniikka voisi korvata nykyisen varauksiin perustuvan elektroniikan tulevina vuosina. Nyt Toshiba sanoo kehittäneensä ensimmäisen spiniin perustuvan transistorin.

Yhtiö esittelee Baltimoressa eilen alkaneessa IEDM-kokouksessa spintroniikkaan pohjautuvaa mosfet-solua. Toshiban mukaan sen toiminta on ensimmäistä kertaa verifioitu täysin stabiiliksi.

Jokainen elektroni pyörii magneettisuudessaan luonnostaan joko ylös tai alas. Tämä liike on enemmän tai vähemmän pysyvä ja sitä voidaan hyödyntää bitin haihtumattomaan tallentamiseen.

Toshiba onnistui istuttamaan transistorihilan lähteeseen ja nieluun magneettisen kerroksen, joiden avulla elektronien pyörimissuuntaa voidaan kontrolloida. Toteutetussa solussa datanluku on erittäin nopeaa ja tehonkulutus puolestaan erittäin pieni.

Toshiban mukaan spintransistori lupaa jopa korvata nykyiset haihtumattomat muistit kuten flashin. Yhtiö jatkaa tutkimuksia tavoitteenaan kaupallistaa tekniikka vuoden 2015 jälkeen.

- Veijo Ojanperä /Prosessori
http://www.prosessori.fi/uutiset/uutinen2.asp?id=54829
Avatar
aasi
Kitisijä
Viestit: 6691
Liittynyt: 01.07.2005 21:12
Paikkakunta: Uleåborg

Re: Päivän nörttilinkki

Viesti Kirjoittaja aasi »

Mulle on viime päivien ajan tullut vähän väliä mieleen että saatamme elää hyvin lähellä teknologista singulariteettia. Johtuu ehkä myös siitä että lainasin kirjastosta Alaistair Reynoldsia.
Tasan ei mene muumit kanootissa.
NuoriD

Re: Päivän nörttilinkki

Viesti Kirjoittaja NuoriD »

aasi kirjoitti:Mulle on viime päivien ajan tullut vähän väliä mieleen että saatamme elää hyvin lähellä teknologista singulariteettia. Johtuu ehkä myös siitä että lainasin kirjastosta Alaistair Reynoldsia.
Tuskin

Skeptikko voi sanoa, että uuden hype-termin keksiminen on aina hyvä keino buustata kirja myyntiä.

Mutta viittasin tuohon asiaan myös ketjussa

http://kitina.net/viewtopic.php?t=8546

Eksponentiaalisesti se ei oikein voi kiihtyä, ellei saada koneita suunnittelemaan koneita, ja tämän hetkinen tekoälytutkimus ei anna mitään viitettä siitä, että tuollaista olisi näköpiirissä.
Manaaja

Re: Päivän nörttilinkki

Viesti Kirjoittaja Manaaja »

exPertti kirjoitti:Hmm, hieno.
No ei kyllä. "Jee, palikoita, maksanpa itseni kipeäksi". FFS.
NuoriD

Re: Päivän nörttilinkki

Viesti Kirjoittaja NuoriD »

Ensimmäinen tietokoneeni

*liikuttuu*

Musta oli vähällä tulla tietokonemies. Hyvä, että kävi näin.

Kuten olen ennekin kertonut, tienasin lähes 10 000 markkaa myymällä pelien piraattikikopiota. Kyseessä oli 80-luvun alkupuoliskolla erittäin iso raha.

Piraattibusines oli tuohon aikaan hyvin neitseellistä ja helppoa.

Tarkemmin miettien, olisiko se tosiaan voinut olla noin paljon? Kyllä se paljon oli, koska rahat jaoin veljeni kanssa ja hän osti omalla osallaan ainakin Commodore 128:n, joka oli uunituore uutuus.
Avatar
Frederik Krueger
Kitisijä
Viestit: 3760
Liittynyt: 09.04.2008 10:49
Paikkakunta: Häslinki

Re: Päivän nörttilinkki

Viesti Kirjoittaja Frederik Krueger »

NuoriD kirjoitti:Ensimmäinen tietokoneeni

*liikuttuu*

Musta oli vähällä tulla tietokonemies. Hyvä, että kävi näin.
Minun eka oma tietokoneeni oli VIC-20:n kanssa kilpaileva Texas Instruments TI-99/4A, joten minusta kai sitten tuli tietokonemies. Sillä oli paremmat grafiikat ja yleisesti ottaen pelitkin kuin VIC:llä, paitsi että VICin eka, Atarin vuoksi markkinoilta pois vedetty PacMan-klooni (Jelly Monsters tms.?) oli hieno, ja myöhemmin VICille ilmestynyt Omega Race oli rujoista grafiikoistaan huolimatta sen aikakauden paras peli.

Kahdella kaverillani oli VIC-20, ja joskus vaihdoimme koneita päittäin joksikin aikaa. Tuntui ihan kuin olisi vieraissa käynyt, eräänlaista vaimonvaihtoa. Tuli erittäin loukattu olo jos kaveri sanoi jossain vaiheessa "Hei vaihdetaan takaisin, olen alkanut kyllästyä sun koneen peleihin.".

Elämäni ehkä suurin tietotekniikkamoka oli seuraavaksi ostaa (tai siis pyytää vanhemmilta lahjaksi) Spectravideo SV!-328 Commodore 64:n puolesta. Ei vittu, ei se ollut edes MSX-yhteensopiva kuten aluksi annettiin ymmärtää, ja pelit olivat lopulta todella syvältä ja vähäisiä (kun eivät edes Coleco- tai MSX-pelit toimineet sillä kuten aluksi luulin). Ainoa valopilkku tuotteessa oli vaihtoehtoinen CP/M-käyttöjärjestelmätuki, ja sitä tukeva 80-merkin monitori, minkä jälkeen se olikin ihan Kaypro II:seen verrattavissa oleva täysverinen ammattilaistietokone.

Tässähän alkaa tulla ihan Gattamacainen olo kun miettii vanhoja tietotekniikkavalintojaan. Kuinka elämäni olisikaan lutviutunut jos olisinkin pyytänyt Kuuslankun? Olin erilainen nuori, pingviini kookaburrien seassa.
Onko joku pissinyt mun muroihin?
NuoriD

Re: Päivän nörttilinkki

Viesti Kirjoittaja NuoriD »

Frederik Krueger kirjoitti:
NuoriD kirjoitti:Ensimmäinen tietokoneeni

*liikuttuu*

Musta oli vähällä tulla tietokonemies. Hyvä, että kävi näin.
Minun eka oma tietokoneeni oli VIC-20:n kanssa kilpaileva Texas Instruments TI-99/4A, joten minusta kai sitten tuli tietokonemies. Sillä oli paremmat grafiikat ja yleisesti ottaen pelitkin kuin VIC:llä, paitsi että VICin eka, Atarin vuoksi markkinoilta pois vedetty PacMan-klooni (Jelly Monsters tms.?) oli hieno, ja myöhemmin VICille ilmestynyt Omega Race oli valitettavasti sen aikakauden paras peli.

Kahdella kaverillani oli VIC-20, ja joskus vaihdoimme koneita päittäin joksikin aikaa. Tuntui ihan kuin olisi vieraissa käynyt, eräänlaista vaimonvaihtoa. Tuli erittäin loukattu olo jos kaveri sanoi jossain vaiheessa "Hei vaihdetaan takaisin, olen alkanut kyllästyä sun koneen peleihin.".

Elämäni ehkä suurin tietotekniikkamoka oli seuraavaksi ostaa (tai siis pyytää vanhemmilta lahjaksi) Spectravideo SV!-328 Commodore 64:n puolesta. Ei vittu, ei se ollut edes MSX-yhteensopiva kuten aluksi annettiin ymmärtää, ja pelit olivat lopulta todella syvältä ja vähäisiä (kun eivät edes Coleco- tai MSX-pelit toimineet sillä kuten aluksi luulin). Ainoa valopilkku tuotteessa oli vaihtoehtoinen CP/M-käyttöjärjestelmätuki, ja sitä tukeva 80-merkin monitori, minkä jälkeen se olikin ihan Kaypro II:seen verrattavissa oleva täysverinen ammattilaistietokone.

Tässähän alkaa tulla ihan Gattamacainen olo kun miettii vanhoja tietotekniikkavalintojaan. Kuinka elämäni olisikaan lutviutunut jos olisinkin pyytänyt Kuuslankun? Olin erilainen nuori, pingviini kookaburrien seassa.
Tuota Texas Instruments TI-99/4A ei varmaan ole paljoa suomessa myyty, kun en tuota muista ollenkaan. Eikös VIC-20:n kanssa pääasiassa kilpaillut http://fi.wikipedia.org/wiki/ZX_Spectrum ?

Mulla oli Omaga Race ihan kaupasta ostettuna pelimodulina. Hieno peli oli joo.
NuoriD

Re: Päivän nörttilinkki

Viesti Kirjoittaja NuoriD »

Vanhoista peleistä tuli mieleen

Battlezone

joka teki minuun lähtemättömän vaikutuksen aikoinaan matkahuollon baarissa.

Juuri muutama päivä sitten hankin XBox 360:lle ko. pelin, sen saa livestä ladattua 500:llä krediitillä. Jo aiemmin vuosia sitten mulla oli ko. pc myös emulaattorilla pc:ssä.

Sekä xbox:n että pc:n peli noudattavat alkuperäistä koodia emulaattorialustalla.

Hieno.
Avatar
Frederik Krueger
Kitisijä
Viestit: 3760
Liittynyt: 09.04.2008 10:49
Paikkakunta: Häslinki

Re: Päivän nörttilinkki

Viesti Kirjoittaja Frederik Krueger »

NuoriD kirjoitti:Tuota Texas Instruments TI-99/4A ei varmaan ole paljoa suomessa myyty, kun en tuota muista ollenkaan. Eikös VIC-20:n kanssa pääasiassa kilpaillut http://fi.wikipedia.org/wiki/ZX_Spectrum ?
Kyllä sekin, yhdellä meidän kavereista oli se. Me muut katsoimme häntä säälien, vitsailimme kuinka kätevä pyyhekuminäppis on koulutöissä jne. Pelejä sille sai paljon, mutta pääosin olivat jotenkin rujon oloisia.

Tai siis, tulikos ZX Spectrum itseasiassa vähän myöhemmin, eli periaatteessahan se kilpaili enemmänkin Kuuslankun kuin VICin ja TI:n kanssa?

TI ei jäänyt joo historiankirjoihin ihan samalla tavalla kuin nuo kaksi muuta, ainakaan Euroopassa (Amerikassa ehkä eri juttu). Joka tapauksessa esim. Mannerheimintien Wulff myi VICin ohella TI:tä, ja siellä ensikosketukseni kyseiseen laitteeseen tapahtuikin. Olin päättänyt jo haluta VICiä, mutta sitten näin TI:n ja päätin samointein että haluankin sen. Oikeastaan ihan hyvä että sai vaihtelua kavereiden VICeihin, kun ei VICillä vielä niitä (moduuli)pelejäkään pystynyt pahemmin kavereilta kopioimaan (lainaamaan kylläkin).
Onko joku pissinyt mun muroihin?
Avatar
Frederik Krueger
Kitisijä
Viestit: 3760
Liittynyt: 09.04.2008 10:49
Paikkakunta: Häslinki

Re: Päivän nörttilinkki

Viesti Kirjoittaja Frederik Krueger »

NuoriD kirjoitti:Mulla oli Omaga Race ihan kaupasta ostettuna pelimodulina. Hieno peli oli joo.
http://www.arcadevillage.com/olgquarter/omegarace/

http://omega-race-2009.en.softonic.com/
Onko joku pissinyt mun muroihin?
bedlam

Re: Päivän nörttilinkki

Viesti Kirjoittaja bedlam »

Mulla on vieläkin eka MikroBitti ja muita "aarteita" tallessa. Noita on ihan hauska lukea. Mikä on kovin pelikone, Amstrad Spectrum, Salora Fellow vai Vic-20?

Kuva
NuoriD

Re: Päivän nörttilinkki

Viesti Kirjoittaja NuoriD »

Frederik Krueger kirjoitti:
NuoriD kirjoitti:Mulla oli Omaga Race ihan kaupasta ostettuna pelimodulina. Hieno peli oli joo.
http://www.arcadevillage.com/olgquarter/omegarace/

http://omega-race-2009.en.softonic.com/
Kumpikaan noista ei taida käyttää sitä alkuperäistä koodia? Tuon Battlezonen hienous on, että se käyttää sitä aitoa alkuperäistä koodia ja on täsmälleen samanlainen kuin alkuperäinen.
NuoriD

Re: Päivän nörttilinkki

Viesti Kirjoittaja NuoriD »

bedlam kirjoitti:Mulla on vieläkin eka MikroBitti ja muita "aarteita" tallessa. Noita on ihan hauska lukea. Mikä on kovin pelikone, Amstrad Spectrum, Salora Fellow vai Vic-20?

Kuva
Muistan tuon ekan numeron. Olinkin tilaaja heti ensi numerosta. Sitten oli n 20:n vuoden tauko ja nyt olen tilaaja taas. Ei ole tosin viime numeroita tullut paljoa luettua.
Avatar
Frederik Krueger
Kitisijä
Viestit: 3760
Liittynyt: 09.04.2008 10:49
Paikkakunta: Häslinki

Re: Päivän nörttilinkki

Viesti Kirjoittaja Frederik Krueger »

NuoriD kirjoitti:
Frederik Krueger kirjoitti:
NuoriD kirjoitti:Mulla oli Omaga Race ihan kaupasta ostettuna pelimodulina. Hieno peli oli joo.
http://www.arcadevillage.com/olgquarter/omegarace/

http://omega-race-2009.en.softonic.com/
Kumpikaan noista ei taida käyttää sitä alkuperäistä koodia?
Joo eihän nuo emulaattoreita ole vaan uudelleenlämmittelyjä. Olen muistaakseni kokeillut Omega Racea joskus myös VIC-20 emulaattorilla.

Oletan että tarkoitat "alkuperäisellä" VIC-versiota? Vasta MAMEn kautta opin että Omega Race oli kaiketi ihan ensiksi kolikkopeli, VIC:llä (ja kuusnelkulla) oli käännökset kolikkopelistä.
Onko joku pissinyt mun muroihin?
NuoriD

Re: Päivän nörttilinkki

Viesti Kirjoittaja NuoriD »

Frederik Krueger kirjoitti:
NuoriD kirjoitti:
Kumpikaan noista ei taida käyttää sitä alkuperäistä koodia?
Joo eihän nuo emulaattoreita ole vaan uudelleenlämmittelyjä. Olen muistaakseni kokeillut Omega Racea joskus myös VIC-20 emulaattorilla.

Oletan että tarkoitat "alkuperäisellä" VIC-versiota? Vasta MAMEn kautta opin että Omega Race oli kaiketi ihan ensiksi kolikkopeli, VIC:llä (ja kuusnelkulla) oli käännökset kolikkopelistä.
Joo, "alkuperäinen" tässä kontekstissa tarkoittaa sitä VIC-20:n versiota.

Oliskohan se ollut just tuo MAME, josta latasin aikoinaan sen Battlezonen. Melkoisia propellipäitä, kun lataavat alkuperäisen koodin arcade-peleistä ja laativat niitä ajavat emulaattorit. Siihen ei lääkäri pysty.

Kumma muuten, että ko. projekti saa jatkaa edelleen. Sehän hyvin tod. näk. rikkoo pelien omistajien oikeuksia. Vai onko softan tekijänoikeuksissa joku vanhenemisaika?
nokkaelain

Re: Päivän nörttilinkki

Viesti Kirjoittaja nokkaelain »

NuoriD kirjoitti:Kumma muuten, että ko. projekti saa jatkaa edelleen. Sehän hyvin tod. näk. rikkoo pelien omistajien oikeuksia. Vai onko softan tekijänoikeuksissa joku vanhenemisaika?
Ovat jotkin yritykset yrittäneetkin estää ainakin emulaattorien myyntiä, mutta ne on katsottu laillisiksi. Suuri osa itse pelien rom-tiedostoista onkin laittomasti levityksessä. Oikeuksien omistajat ovat kuitenkin antaneet monet pelit vapaaseen käyttöön epäkaupallisiin tarkoituksiin.
nokkaelain

Re: Päivän nörttilinkki

Viesti Kirjoittaja nokkaelain »

NuoriD kirjoitti:Vanhoista peleistä tuli mieleen

Battlezone

joka teki minuun lähtemättömän vaikutuksen aikoinaan matkahuollon baarissa.
On muuten kavereitteni (pelikonepeijoonit.net) pelikonekokoelmaa esillä nyt Salon taidemuseon Pelaa! -näyttelyssä. Tampereella oli aiemmin Battlezonekin pelattavissa; tässä näyttelyssä en ole käynyt, joten en tiedä tarkkaan mitä siellä on - ainakin edustava otos Saloran tietokoneiden ja pelien historiaa.
Avatar
aasi
Kitisijä
Viestit: 6691
Liittynyt: 01.07.2005 21:12
Paikkakunta: Uleåborg

Re: Päivän nörttilinkki

Viesti Kirjoittaja aasi »

http://www.viddler.com/explore/gamertag ... 0/169.707/

Oon tainnut aiemminkin tästä mainita.
Tasan ei mene muumit kanootissa.
Manaaja

Re: Päivän nörttilinkki

Viesti Kirjoittaja Manaaja »

aasi kirjoitti:http://www.viddler.com/explore/gamertag ... 0/169.707/

Oon tainnut aiemminkin tästä mainita.
Onhan toi aika tulevaisuutta, mutta valonnopeutta pitäisi saada vielä vähän parannettua. Nimittäin 80 millisekuntia FPS-pelin vasteaikana on pieni raivostuttava ikuisuus, sanoo herra esitelmöijä mitä tahansa. En ainakaan itse usko Oikeaan Pelattavuuteen vielä noilla latensseilla. Autopeleissä ja vastaavissa toi tietty ei oo niin justiinsa.
Avatar
aasi
Kitisijä
Viestit: 6691
Liittynyt: 01.07.2005 21:12
Paikkakunta: Uleåborg

Re: Päivän nörttilinkki

Viesti Kirjoittaja aasi »

Manaaja kirjoitti:Onhan toi aika tulevaisuutta, mutta valonnopeutta pitäisi saada vielä vähän parannettua. Nimittäin 80 millisekuntia FPS-pelin vasteaikana on pieni raivostuttava ikuisuus, sanoo herra esitelmöijä mitä tahansa. En ainakaan itse usko Oikeaan Pelattavuuteen vielä noilla latensseilla. Autopeleissä ja vastaavissa toi tietty ei oo niin justiinsa.
Jos vaikka Tukholmassa olisi palvelinkeskus, niin se olisi n. 15ms etäisyydellä Oulusta. Lontoo on n. 40 ms etäisyydellä Helsingistä.
Tasan ei mene muumit kanootissa.
Manaaja

Re: Päivän nörttilinkki

Viesti Kirjoittaja Manaaja »

aasi kirjoitti:
Manaaja kirjoitti:Onhan toi aika tulevaisuutta, mutta valonnopeutta pitäisi saada vielä vähän parannettua. Nimittäin 80 millisekuntia FPS-pelin vasteaikana on pieni raivostuttava ikuisuus, sanoo herra esitelmöijä mitä tahansa. En ainakaan itse usko Oikeaan Pelattavuuteen vielä noilla latensseilla. Autopeleissä ja vastaavissa toi tietty ei oo niin justiinsa.
Jos vaikka Tukholmassa olisi palvelinkeskus, niin se olisi n. 15ms etäisyydellä Oulusta. Lontoo on n. 40 ms etäisyydellä Helsingistä.
Joo, mutta mä sain sellasen käsityksen tosta, että se latenssi olisi aika fixed, vaikka palvelin olisi omassa olohuoneessa. Tiedä sitten.
Avatar
aasi
Kitisijä
Viestit: 6691
Liittynyt: 01.07.2005 21:12
Paikkakunta: Uleåborg

Re: Päivän nörttilinkki

Viesti Kirjoittaja aasi »

Manaaja kirjoitti:
aasi kirjoitti:Jos vaikka Tukholmassa olisi palvelinkeskus, niin se olisi n. 15ms etäisyydellä Oulusta. Lontoo on n. 40 ms etäisyydellä Helsingistä.
Joo, mutta mä sain sellasen käsityksen tosta, että se latenssi olisi aika fixed, vaikka palvelin olisi omassa olohuoneessa. Tiedä sitten.
Mä jäin siihen käsitykseen että heidän mielestään 80ms latenssilla voi pelata, ja sen takia ovat sijoittaneet datakeskuksensa niinkuin ovat Yhdysvalloissa koko maan kattaakseen.

Aika absurdi ajatus että jostain pitäisi taikoa ylimääräinen latenssi kehiin vaikka välimatkaa ei olisikaan.
Tasan ei mene muumit kanootissa.
NuoriD

Re: Päivän nörttilinkki

Viesti Kirjoittaja NuoriD »

aasi kirjoitti:
Manaaja kirjoitti:
aasi kirjoitti:Jos vaikka Tukholmassa olisi palvelinkeskus, niin se olisi n. 15ms etäisyydellä Oulusta. Lontoo on n. 40 ms etäisyydellä Helsingistä.
Joo, mutta mä sain sellasen käsityksen tosta, että se latenssi olisi aika fixed, vaikka palvelin olisi omassa olohuoneessa. Tiedä sitten.
Mä jäin siihen käsitykseen että heidän mielestään 80ms latenssilla voi pelata, ja sen takia ovat sijoittaneet datakeskuksensa niinkuin ovat Yhdysvalloissa koko maan kattaakseen.

Aika absurdi ajatus että jostain pitäisi taikoa ylimääräinen latenssi kehiin vaikka välimatkaa ei olisikaan.
Valon nopeus on 300 000 km/s. Eli tuhannen kilometrin edestakainen matka kestää 2000/300 000=0,0067 sekuntia eli 6,7 ms, eli viive syntyy reitittimissä ja serverissä. Viiveestä suurin osa on varmaan etäisyydestä riippumatonta.

80 ms on kyllä joka tapauksessa lyhyt aika. Reaktioaika on lähes kolme kertaa pidempi visuaaliselle stimulaatiolle.

http://en.wikipedia.org/wiki/Reaction_time

Manala on tietysti erikoistapaus.

Ps. miten Aasi saat 40 ms Lontoosta Helsinkiin? Valon nopeudella 0,04x300 000=12 000 km, eihän Helsinkistä 6000 km Lontooseen ole.
Viimeksi muokannut NuoriD, 03.01.2010 15:06. Yhteensä muokattu 1 kertaa.