Kuntavaalit 2021

Vakavia keskusteluja isoista asioista - tiede, talous, politiikka, uskonto, yhteiskunnalliset asiat. Ei onelinereitä/puzznuzzia.
nokkaelain
Kitisijä

Re: Kuntavaalit 2021

Viesti Kirjoittaja nokkaelain »

So Hard kirjoitti: 11.05.2021 11:09 En minä pidä sitä erityisen ideologisena asiana, että jonain päivänä koulussa on tarjolla vain pinaattilettuja.
Nämä pinaattilätyt olivat vieläpä yksi koululaisten suosikkiruoista.

Eivätkä kaikki liharuoat kelvanneet. Taisin jonnekin ihan muualle kirjoittaa esim tillilihasta joka oli ihan syötävissä, mutta huonosti tehtynä aina pahaa. En ihan ymmärrä edelleenkään, miksi (varmaan valtakunnallisesti) oli kiertävä vakioruokalista, jonka aineista olisi voinut tehdä ruokia, joista pidettäisiin.
liukuu kuin veltto penis avaruusalus vitun isolla momentilla avaruudessa
sivustahuutaja
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ Pinaattiletut ovat edelleen suosiossa, tässäsijalla 7:
http://kouluruokavaalit.fi/uutiset/koul ... a-inhokit/

Jos koulussa olisi joka viikko yhtenä päivänä mahdollisuus ottaa pinaattilettuja ja vaihtoehtona olisi maksalaatikko, niin saataisiin 99% kasvispäivä, Tuo tietenkään ei kommareille kelpaisi, koska anettiin valita, eikä pakotettu. Lapsille viikottaiset pinaattiletut kelpaisivat hyvin ja luonto kiittäisi hävikin pienestä määrästä. Terveydenhoitaja näyttäisi peukkua kun ainakin yhtenä päivänä lapset söisivät kiltisti kouluruaan. Mutta tämä olisi impivaaralaista uusliberalismia.
urpiainen
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

^ sun persuuntumisesi alkaa olla aika pitkällä. Mielipiteen sisällön lisäksi myös retoriikka esim. Kokoomuksesta kommunisteina kuuluu taudin kuvaan. Seuraavassa vaiheessa alat ajatella, että ei sitä työperäistä maahanmuuttoa kyllä tarvita, ja kohta sitten mehusteletkin Soldiers of Odin -huppari päällä, miten suomalaisten muinaiset kuninkaat alistivat viikinkejä.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
sivustahuutaja
Kitisijä

^ Ehdotin toimivaa ratkaisua kasvisruokapainotteisen päivän toteutukseen koulussa kustannustehokkaasti ja hiilijalanjälkea pienentäen (hävikki). Mitä sinä olet tarjonnut muuta kuin ideologista lässytystä?
Ylermi Ylihankala
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

urpiainen kirjoitti: 12.05.2021 7:14 ^ sun persuuntumisesi alkaa olla aika pitkällä.
Uskokaa nyt jo, kyseessä on liberaali ilman minkäänlaista persutvistiä!
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
James Potkukelkka
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

urpiainen kirjoitti: 11.05.2021 19:56 Hyvin kielikello tunnistaa tuon mielipidepohjaisen normatiivisuuden pitää-sanassa. Mut ehkä enemmän Daven tulkinnassa on ollut minusta omituista abstraktiotason nousu siinä, että ei enää puhuttaisikaan vastaanottokeskuksista ja turvapaikanhakijoista, vaan siitä, pitääkö (aika vapaalla tulkinnalla) valtion ehdotukset hyväksyä sisällöstä riippumatta.
No mä olen tyyppi, joka lukee sopimukset monesti erittäin tarkkaan ja esittää lisäkysymyksiä ja haluan, että kaikki kirjataan ylös kirjallisesti. Joskus myyjät tähän vähän tuskastuvatkin.

Eli eo. heijastelee varmaankin sitä.
Kertojalla on vähitellen kertyneitä muistikuvia ja muita "todisteita" siitä, että hän on aiemmin ollut merkittävä ajattelija
urpiainen
Kitisijä

Vagabondo kirjoitti: 11.05.2021 21:03 hernekeittoja, pinaattikeittoja, kasviskeittoa, perunavelliä ynnä muuta joista suurin osa oli niin pahaa, että en suostunut syömään edes pakotettuna.
nokkaelain kirjoitti: 12.05.2021 0:08 esim tillilihasta joka oli ihan syötävissä, mutta huonosti tehtynä aina pahaa.
Koen jonkinlaista ulkopuolisuutta sen johdosta, että mulla ei oikein ole kouluruokatraumoja. Pääsääntöisesti ruoka oli minusta ihan ok, harvoin erityisen hyvää, mutta vielä paljon harvemmin - eli käytännössä ei koskaan - pahaa jossain syömisestä kieltäytymisen muodossa.

Jotenkin aina olen ollut sitä mieltä, että hernekeitto ei ole ihmisten ruokaa, mutta ei se nyt sentään mitään oksennusreaktio-pahaa ole, valitsisin vain aina jotain muuta jos mahdollista (80-90-luvuilla ei ollut). Nokkaeläimen kanssa olen kyllä samaa mieltä, että tilliliha oli kyllä pahimmillaan lähes syömäkelvotonta, mutta yleensä sekin meni. Joku sellainenkin perversio minulla on ollut, että esimerkiksi pinaattikeitto ja maksalaatikko ovat aina olleet minusta aika hyvin einesruoiksi soveltuvia juttuja, ja ne olivat, varsinkin pinaattikeitto, jopa niitä hyviä kouluruokia. Toki minunkin suosikkejani olivat kalapuikot ja perunamuusi, lihamakaronilaatikko ja, ainakin kavereideni mausta poiketen, kanaviillokki riisillä.

Kuinka julmetun vanha Vagabondo oikein on, jos muistaa jotain perunavellejä koulusta? Minulle ne kuuluvat vanhempieni ikäluokan talvisotatarinoihin. Meillä oli kyllä silloin tällöin jotain puuroa mehukeitolla, mitä vähän ihmettelin, mutta se näytti olevan koulutoverieni erityisessä suosiossa, mitä myös ihmettelin. Olen muuten muistelevinani, että 80-luvulla verilettuja pidettiin yleisesti lasten suosikkiruokiin kuuluvina. Veikkaisin, että niitä ei 2020-luvun kouluissa edes yritetä tarjota.

Edit. Tai no, ehkä 80-luvun kouluruokaa vaivasi se yleisemminkin pohjois-eurooppalaista ruokakulttuuria riivaava ongelma, että default-ruoka on keitetyt perunat ja joku epämääräisen värinen lihakastike. Kun koulussa ne perunat olivat aika huonoja, oli tämä perustaso siis aika heikko. Mutta ei silleen traumoja tuottavan syömäkelvottoman heikko, vaan jotenkin ruokakulttuuria surullisesti latistavan heikko.

Edit 2: ollaan varmaan käyty tämäkin keskustelu ennenkin?
Viimeksi muokannut urpiainen, 12.05.2021 9:04. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
urpiainen
Kitisijä

James Potkukelkka kirjoitti: 12.05.2021 8:50
urpiainen kirjoitti: 11.05.2021 19:56 Hyvin kielikello tunnistaa tuon mielipidepohjaisen normatiivisuuden pitää-sanassa. Mut ehkä enemmän Daven tulkinnassa on ollut minusta omituista abstraktiotason nousu siinä, että ei enää puhuttaisikaan vastaanottokeskuksista ja turvapaikanhakijoista, vaan siitä, pitääkö (aika vapaalla tulkinnalla) valtion ehdotukset hyväksyä sisällöstä riippumatta.
No mä olen tyyppi, joka lukee sopimukset monesti erittäin tarkkaan ja esittää lisäkysymyksiä ja haluan, että kaikki kirjataan ylös kirjallisesti. Joskus myyjät tähän vähän tuskastuvatkin.

Eli eo. heijastelee varmaankin sitä.
No siis minun maailmassani pedanttius on ilman muuta hyve, ja tiukka byrokratia sujuvoittaa, ei vaikeuta, asioiden hoitamista, mutta tässä minusta fokus lähtee Sinulle epätyypillisesti harhailemaan.
James Potkukelkka
Kitisijä

Alkuperäinen ongelmani seitsemän vuotta sitten ei koskenut itse kysymystä an sich, vaan sitä, miten HS jaotteli vastaajan liberaali-konservatiivi akselille vastauksen perusteella.
Kertojalla on vähitellen kertyneitä muistikuvia ja muita "todisteita" siitä, että hän on aiemmin ollut merkittävä ajattelija
exsu
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja exsu »

Oon ollut (opiskeluaikojen kassakokemusten jälkeen) ensimmäistä kertaa elämässäni töissä OY:ssä 2 vuoden ajan, ja nyt se tapahtui! Vaalikoneen top 5:n tuli kokoomusehdokas! Seuraava saman puolueen ehdokas oli tosin vasta myöhemmällä sijalla, joten olen taipuvainen uskomaan, että hukassa oli hän enkä minä. Pelottava kokemus.
Mut ei se elämä sit ollut kuitenkaan
Ihan piece of Kake Randelin.
sivustahuutaja
Kitisijä

Nuorten vaalikoneessa kysytään näin "Julkisissa tarjoiluissa, kuten kouluruokailussa, tulee lisätä laadukkaiden kasvipohjaisten ruokien saatavuutta."
https://www.alli.fi/tapahtumat/nuorten-vaalikone#/

Tuohon on ilo vastata, että "kyllä"! Verorahoilla ei oikein kannata ostaa laadutonta, joten hankintatoimi hankkikoon laadukasta tavaraa veronmaksajien rahoilla. Kasvisruoka kuulemma on edullista, joten homman ei pitäisi olla vaikeaa annetulla budjetilla.
James Potkukelkka
Kitisijä

exsu kirjoitti: 12.05.2021 11:34 Oon ollut (opiskeluaikojen kassakokemusten jälkeen) ensimmäistä kertaa elämässäni töissä OY:ssä 2 vuoden ajan, ja nyt se tapahtui! Vaalikoneen top 5:n tuli kokoomusehdokas! Seuraava saman puolueen ehdokas oli tosin vasta myöhemmällä sijalla, joten olen taipuvainen uskomaan, että hukassa oli hän enkä minä. Pelottava kokemus.
Kohta jo puhut heikommasta aineksesta!

Kuva
Ylermi Ylihankala
Kitisijä

exsu kirjoitti: 12.05.2021 11:34 Oon ollut (opiskeluaikojen kassakokemusten jälkeen) ensimmäistä kertaa elämässäni töissä OY:ssä 2 vuoden ajan, ja nyt se tapahtui! Vaalikoneen top 5:n tuli kokoomusehdokas! Seuraava saman puolueen ehdokas oli tosin vasta myöhemmällä sijalla, joten olen taipuvainen uskomaan, että hukassa oli hän enkä minä. Pelottava kokemus.
https://www.iltalehti.fi/kuntavaalit-20 ... 7cdf48cd88
Tervetuloa, exsu, iloiseen joukkoomme!
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
James Potkukelkka
Kitisijä

^Jokin tietokonevirus varmaankin syynä.
Ylermi Ylihankala
Kitisijä

James Potkukelkka kirjoitti: 12.05.2021 12:38 ^Jokin tietokonevirus varmaankin syynä.
"Kokemattomuus, stressi ja väsymys."
Jumalauta, miten se on vielä hengissä? Pienempänäkin annoksena moinen koktaili on 1/1 tappava.
urpiainen
Kitisijä

Ilta-Sanomien vaalikoneeseen vastaaminen näyttää laukaisevan ehdokkaissa aika epäuskoisia tuskan parahduksia yli puoluekentän. Saadaankohan siitä hupia myös Kitinään kunhan kone avataan, vai onkohan se vain huono?
James Potkukelkka
Kitisijä

”Oletteko jo lopettanut puolisonne pahoinpitelyn?”
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

urpiainen kirjoitti: 12.05.2021 8:51 Kuinka julmetun vanha Vagabondo oikein on, jos muistaa jotain perunavellejä koulusta?
Kyllä sitä oli ainakin 80-luvun lopulle tarjolla meidän kunnassa. Se oli oikeastaan aika hyvää. Vallankin kun kylkiäisenä oli grahamlihapiirakka.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Ylermi Ylihankala
Kitisijä

James Potkukelkka kirjoitti: 12.05.2021 13:02 ”Oletteko jo lopettanut puolisonne pahoinpitelyn?”
Silitättekö vaimonhakkaajapaitanne?
urpiainen
Kitisijä

^ Itse uumoilin, että koettavat pohjustaa typerryttävää määrää autoiluun liittyviä klikkiotsikoita, mutta miksi ei noinkin.
nokkaelain
Kitisijä

urpiainen kirjoitti: 12.05.2021 8:51 Koen jonkinlaista ulkopuolisuutta sen johdosta, että mulla ei oikein ole kouluruokatraumoja. Pääsääntöisesti ruoka oli minusta ihan ok, harvoin erityisen hyvää, mutta vielä paljon harvemmin - eli käytännössä ei koskaan - pahaa jossain syömisestä kieltäytymisen muodossa.

Jotenkin aina olen ollut sitä mieltä, että hernekeitto ei ole ihmisten ruokaa, mutta ei se nyt sentään mitään oksennusreaktio-pahaa ole, valitsisin vain aina jotain muuta jos mahdollista (80-90-luvuilla ei ollut). Nokkaeläimen kanssa olen kyllä samaa mieltä, että tilliliha oli kyllä pahimmillaan lähes syömäkelvotonta, mutta yleensä sekin meni.
Tältä osin pääosin samis. Tillilihan otin esimerkiksi vain koska sitä jostain syystä yleisesti vihataan. Kanaviillokkikikin on ihan ok, vaikkakin kouluversio oli väkisinkin aika liejuista. Oksennusreaktio-pahaa oli oikeastaan vain punajuurikuutiot (ei niiden vika) - lautaselle mätettiin annos ja se oli syötävä. Oksetusta pidätellen söin valvojan seuratessa vieressä.
nokkaelain
Kitisijä

Olen ollut samssa shakkikerhossa Arto Satosen kanssa.
Viimeksi muokannut nokkaelain, 15.05.2021 22:54. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
exsu
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja exsu »

James Potkukelkka kirjoitti: 12.05.2021 13:02 ”Oletteko jo lopettanut puolisonne pahoinpitelyn?”
Tuli tästä mieleen, että oletteko seuranneet Twitterissä Petrus Pennasen ja kumppaninsa tilannetta. Ohkoisesti liittyy aiheeseenkin, kun molemmat ovat ehdokkaina.
Mut ei se elämä sit ollut kuitenkaan
Ihan piece of Kake Randelin.
So Hard
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja So Hard »

exsu kirjoitti: 12.05.2021 15:41
Tuli tästä mieleen, että oletteko seuranneet Twitterissä Petrus Pennasen ja kumppaninsa tilannetta. Ohkoisesti liittyy aiheeseenkin, kun molemmat ovat ehdokkaina.
Se on niin kummallinen shitshow että ei oikein pysy perässä mikä on totta ja mikä ei.
Universaali disclaimer.
Bluntly
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

exsu kirjoitti: 12.05.2021 15:41Tuli tästä mieleen, että oletteko seuranneet Twitterissä Petrus Pennasen ja kumppaninsa tilannetta.
Vain erään HC feministi cityläisen julkaisun näin, jossa Petrus lynkattiin ilman oikeudenkäyntiä.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.